![]() |
Dollarn och börsen åker upp och ner.
Så är tror jag att det kommer se ut om 3 månader 18/3 -09. 18/12 Dollarn - 7,63 -- 18/3 +12% 8,54 18/12 OMX Stockholm -205,17 -- 18/3 -17% 170 Det kommer bli ett stort börsras. Krisen i USA blir värre, och redan inom någon månad saknar faktiskt staten kalifornien pengar att betala sina egna annställda. Ingen draghjälp från denna stora ekonomi med adra ord. :unsure: |
Arnold fixar biffen.
|
|
Jag tror faktiskt ingen riktigt vet. Makroekonomier är alltför komplexa idag för att man ska kunna förutspå framtiden. Den mänskliga faktorn är ganska ofta svårspådd.
|
Citat:
Börsen kommer att fortsätta vara volatil. Dollarn kommer falla som en sten mot de flesta valutor förutom Zimbabwe's, dels för att USAs utlandsskuld ökar radikalt & nollräntan är ett faktum. Jag har svårt att se några skäl till varför dollarn skulle gå upp överhuvudtaget framöver, har du några direkta skäl? Vi är just nu på väg in i deflation & jag läser på därför att jag tradar med derivat i index när jag har tid och att det är intressant. |
Jag tror inte USA kommer särskilja sig nämnvärt under lågkonjunkturen utan att dollarn kommer fortsätta pendla jäntemot euron och kronan. Utlandsskulderna har inte påverkat enormt mycket hittills och kommer nog inte göra det nu heller.
|
De flesta länder har ju stora skulder som de lånat från pensionsfonder. Så skulderna tror jag inte påverkar så mycket så länge som statsfinanserna går att hantera.
|
Problemet är när länder inte vill ha betalt i dollar längre för utlandsskulden och USA gör ju inget för att försvara valutakursen och ett annat scenario är när oljepriset är i dollar längre.
Conny: Absolut, men USA spenderar pengar utan dess like nu, vem ska betala? Angående pensionsfonderna är Argentina ett roligt exempel där staten har låst pensionsfonderna, trist för dom som bor där dock. Tycker synd om dom som har jobbat på GM, Ford & Chrysler hela livet, många kommer säkert ha problem att få ut sin pension från dem. Efter huskraschen nu så kommer kreditkortskraschen :/ |
Citat:
|
Nej, det är sant men jag pratar dock inte bara om paketen.
USAs plan är att att spendera sig ur krisen t ex Obama gick ju ut med att spendera 700 miljarder på vägbyggen för att hålla jobben igång och även om USA går ur Irak så har ju Obama sagt att dom ska in mera i Afghanistan. |
Citat:
|
rocky: Rent teoretiskt finns det ju inte mycket till skäl till att dollarn gått upp som den gjort under hösten. Visst, i orostider flyr folk till större och "säkrare" valutor men då borde ju euron varit första anhalt. Att dollarn går upp brukar istället förklaras med att japan och kanske framförallt kina vill hålla den hög. Dels för att man har otroligt mycket tillgångar i dollar men också därför att man vill kunna fortsätta exportera billiga varor till USA.
Jag tror att vi kommer få se en liten stabilisering de första hundra dagarna under Obamas mandatperiod. Det är ju då presidenter brukar ta på sig de stora spenderarbyxorna och det kan nog glädja wallstreet. Men sen kommer nog kreditkortsskulderna göra sig påminda. Julhandeln har ju faktiskt inte gått i botten vilket kan tyda på att folk lånat kortsigtigt för att konsumera. Framåt försommaren kan det nog komma ett ras till även om de oftast brukar komma på hösten. När det gäller dollarn så tror jag att den kommer sjunka när Obama vänder konsumtionen innåt och sen sticka iväg uppåt när det eventuella raset kommer och folk börjar tröstäta på mcdonalds och käka piller för att allt är så dåligt. Sker utvecklingen enligt mina dystra spådommar är nog en stor konflikt bara några år bort tyvärr. |
Billig bensin och låg ränta iaf! :)
|
Citat:
|
Citat:
Jag tror att folk ser kostnaden som nåt man har betalat till Irak och man inte får tillbaka en enda krona. Irakkriget har som sagt "kostat" USA runt 6 600 miljarder kr, men frågan är hur mycket det egentligen har "kostat". Tänk på att majoriteten av denna "kostnad" har gått tillbaka till amerikanska företag som har kunnat nyanställa tusentals människor som i sin tur beatalar skatt o.s.v. Det är inte lätt att ta reda på exakt vad det har "kostat" USA i Irak, men jag skulle inte bli förvånad om landet USA som sådant har gått plus på kriget. Hur syniskt det än kan låta så är krig (många ggr.) bra för ekonomin. För att sätta dessa 6 600 kr miljarder kr i lite perspektiv. Sverige har under samma tid som Irakkriget pågått (5,5 år) spenderat runt 220 miljarder kr på försvaret. Med tanke på att USA är 35 ggr. större, så motsvarar sveriges militära kostnad 7 700 miljarder kr om man räknar per capita som man ska göra för att få rättvisa siffror. |
@sioustis: Hade det alltså varit bättre med hög ränta och högt bensinpris? Det gör skillnad.
Finanskrisen är hur kollektivt pessimistiska vi är. Det går att jämföra med Irakkriget. Tror vi på fred i landet eller kommer terroristerna/börshajarna styra? Leve gamla guldfoten. |
Citat:
|
WebboT: Fast att man borde väl räkna in USAs hela militära kostnad och inte bara irak-kriget om du nu jämför med Sveriges hela militära kostnad.
De siffror jag hittade var http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...ry_expenditures och http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...s_by_population och det ger att USA spenderar ca 2300 USD per invånare och Sverige 680 USD. Om USA gått plus på irakkriget var har då pengarna kommit ifrån? Tex så har priset på olja gått upp väldigt och USA är det land som helt klart importerar mest olja enligt http://en.wikipedia.org/wiki/File:Chart-of...ion_inverse.GIF |
@WebboT: Coolt inlägg! : )
|
USA har fortfarande världens mest dynamiska ekonomi och rörligaste arbetskraft, och verkligen världens bästa självförtroende. Det heter ju inte möjligheternas land för inget. Annat mot Sverige där innovativa entreprenörer motarbetas och jante styr. Oavsett om dollarn kollapsar och USA's ekonomi med den är det ju bara att konstruera en ny valuta och köra vidare, det fixar jänkarna. Titta på diverse Forbes-listor, vilket land dominerar?
Asien kommer nog även köra om Europa inom kort. Arbetarfack som inte förstår hur välstånd skapas och varför entreprenörer ska belönas, och EU's byråkratiska urspår kommer köra denna världsdel ner i toaletten. Dessutom har ju faktiskt finanskrisens centra flyttas till Europa på sistonde. Den som tror att kapitalismen står sig köper guld och övervintrar, den som tror på "new world order" köper vapen och konserver. ;-) edit: typo edit 2: Exempelvis läste jag att NY-kommun sökte efter badvakter till stadens stränder bland sparkade finansvalpar. Säger en del om vilka omställningar en amerikan är beredd att göra. I Sverige ska man jobba på Volvo tills man är 65, annars är det skandal. |
Citat:
I det här fallet så tror jag att Irakkriget har varit en stor förlustaffär för medelamerikanen, även om ett fåtal säkert blivit rikare. Men som du själv skriver så är det nästan omöjligt att räkna på det. Ekonomin är så otroligt komplex. Irak är inte heller ett avslutat kapitel, så den som lever får se. |
Citat:
|
Citat:
Om vi tar oljepriset så vill jag påstå att Irakkriget haft en mycket liten del i prishöjningen som vi hade under 2007-2008. Tillgång och efterfrågan är exakt lika i dag när oljan kostar $40 per fat, om man jämför när den stod i $140 per fat. Orsaken till det extremt höga priset vi hade ett tag var endast spekulation på wall street och inget annat. Är det inte lite väl sjukt när ett litet antal personer på wall street kan göra så att hela världen får betala högre priser? Det känns nästan som att spekulation i olja borde förbjudas. När oljespekulationen är som värst kan oljan i en oljetanker byta ägare 5ggr. bara under tiden fartyget färdas över atlanten. Är det sjukt or what? Enbart Exxon Mobil gjorde en ren vinst av c;a 30 miljarder kronor per månad under tiden priset och spekulationen var som högst. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson