![]() |
Har intresserat mig för ett tiotal produkter hos en leverantör i China.
För att få en känsla för kvalitén på produkterna bad jag om ett förslag på vad det skulle kosta att beställa ett ex av varje produkt som test innan jag eventuellt gör en större beställning. Summan för de tio produkterna blev 66$ medan frakten blev 228$ (UPS) för dessa produkter. Då marginalen på produkterna är ungefär 50% blir det ju ohållbart att beställa så litet antal när deras fraktkostnad är i den storleksordningen. Visserligen blir det väl mer lönsamt om man beställer en container men den ekonomin har jag inte nu i början, särskilt eftersom jag inte har någon kundstock att tala om ännu heller. Hur gör ni som beställer från China, är det en hel container man måste ta in för att det skall bli ekonomiskt lönsamt? Finns det några billiga och smarta fraktalternativ som fungerar även på mindre volymer? Tack på förhand och god jul alla wn:are! |
Jag förstår inte riktigt din fråga men du trodde väl inte det skulle vara lönsamt att ta in produkter en styck i taget från Kina. Ett varuprov ska väl aldrig vara lönsamt.
Du behöver inte fylla en container om du inte vill. Går absolut att ta in mindre kvantiteter, dvs bara en del av en container. Men visst, det krävs att du tar in mer än en av en vara för att få lönsamhet. |
Flotec: Tack för ditt svar!
Att det inte är lönsamt att beställa enstaka produkter är jag fullt medveten om, men att ett paket med 15 produkter och en vikt på under 10 kg skulle kosta 228$ i frakt var jag inte riktigt förberedd på. Min fråga mer konkret är väl helt enkelt om någon vet kostnadseffektivare alternativ när man som jag, har en snålt tilltagen budget i starten. Ber om ursäkt om det är så att jag är lite diffus i mina frågeställningar, men någon gång är vi nog alla noviser när det gäller import :) |
tänk på att det är moms på frakten oxå 228usd/ sek +25% moms :)
|
Först och främst så är UPS jävligt dyra. Fråga om de kan få ner priset genom att skicka med EMS eller Fedex, säg även att detta är samples och att de får visa good faith och bjuda på lite av frakten inför ett framgångsrikt samarbete er emellan.
Kina är kina, pruta på allt, that's the law. |
Ems är billigt kostar nån hundra lapp dörr till dörr :)
|
Tack Dan och Biokonsult för tipset om EMS, dom skulle kolla upp kostnaden för EMS istället och återkomma.
|
Om det nu inte är direkt jättebråttom med att få dina samples så kan du ju också välja att det ska skickas med samlad transport och inte express-flyg. Mycket billigare och tar väl 1-2 veckor för lev.
Hör av dig till DHL, UPS och förklara ditt problem. |
Ziggytoxic: Det låter som ett bra alternativ också, dock är det den kinesiska leverantören som hela tiden för dialogen med fraktkedjorna i det här fallet.
Är det vanligare att man själv dealar med fraktbolag för att hitta de bästa priserna på frakt även om det är en leverantör som skall skicka varorna? |
En viktig sak är oxå att be dom i kina betala frakten, när jag beställde prylar från kina så fick jag en svindyr faktura på 10tkr för frakt på 10-20kilo och det berodde på att mottagaren skulle betala frakten i detta fall jag själv. Efter mycket dribblande gnäll från min sida ;)
Så kom jvi överens om att kina bolaget att betala frakten och då halverades kostnaden. Vet inte vad praxis är idag, men det är nått att tänka på iallafall.. :lol: |
Jag tar hem en del varor, och har inte tagit någon container, utan lådor. Oftast nog för att fylla en lastbil, och jag har överlåtot frakterna till leverantören eftersom det visat sig bli extremt mycket billigare för min del. I lastbil kattbäddar kostade inte mycket att skicka från kina till Sverige, däremot frakten inom Sverige var hutlös.....
|
Citat:
Hör av dig till resp. fraktbolag och beskriv dina önskemål samt skaffa dig ett import & export nummer. Ge detta nummer till kineserna när du beställer så går dina transporter nästa gång smidigare och enligt dina villkor, du står dock själv för kostnaden. |
Gjorde som ni föreslog och frågade om dom kunde ta fram ett förslag från EMS på 30 produkter som ett litet test. Produktpriset blev 126$ och paketet väger 29 kg.
Enligt chineserna skulle EMS (7-12 dagars leverans) kosta 257$ medans DHL (3 dagars leverans) kostar 206$. Känns det som rimliga priser? Spontant tycker jag att det känns ganska dyrt för ett paket med 30 varor varav ingen är större än ett mjölkpaket så det är ju inget skrymmande vi snackar om. |
Tänk på att du flygfraktar dessa varor tvärs över jorden vilket alltid är dyrt. För att få ner priset bör du ta det med båt.
Tror annars du tänker fel. Du säger att marginalen på dessa produkter är 50%, frakt och övrigt oräknat. Det betyder att egentligen behöver du få ner frakten till 0 om det skulle vara lönsamt. Du måste ju tänka på tullavgifter, att vissa varor går sönder, marknadsföring etc. Du har sett att en viss vara kostar hälften i Kina mot vad den säljs för i Sverige. Du kanske borde hitta en vara som kostar 20% eller mindre av vad den säljs för i Sverige. |
Är detta unika produkter som du inte har någon konkurrens av på din marknad? Eller är det bulkvaror som många andra leveranörer har?
Är du ensam om denna så unrar jag om du kan justera priset uppåt så du får lönsamhet ändå. Jag har själv inte drivit import av produkter från Kina men jag har varit involverad i några affärsprojekt där min roll varit att göra kalkyler på import från Taiwan och HongKong och i samtliga dessa fall har det inte varit något som helst problem att få lönsamhet även i rena varuprover då vi helt enkelt gjorde kalkylen utifrån verkliga kostnader. Det var inte unika produkter utan ganska bulkartade, små kvantiteter. |
Jag tänkte enligt min lekmannabedömning att vinstmarginalen skulle bli 50% efter frakt och tull var betald.
Jag är inte unik på varorna men det är en marknad jag bedömmer ha en hel del övrigt att önska när det kommer till produktutbud. Exempelvis kostar en vara 3,56$ från leverantör (exklusive frakter, tull, moms), utpris hos konkurrent här i Sverige är 159 :-. Känns den marginalen som för liten? Edit: Efter lite beräkningar innebär det tex att om jag skall beställa dessa 30 produkter blir kostnaden / produkt ca 7$ i frakt och det blir ju helt orimligt att få det till ekonomiskt lönsamt. Får testa ta kontakt med andra leverantörer istället för att se vad dom kan erbjuda för fraktförslag. Ett enormt stort tack för alla tips & all input. |
förstår att du är bekymrad tycker att det känns ganska dyrt dock så har jag ingen erfarenhet av frakt från kina just nu, tar in prylar från usa nån gång i månaden, jag gick in och kollade frakt priset och i mitt fall på 30kilo:
UPS - International: $78.64 DHL - International: $104.85 Priset är nu inte nån praxis då jag har sätt dyrare frakt från samma fraktbolag och samma volym, frågan är om större leverantörer förhandlar till sig bättre priser. Vad jag har uppfattat så är inte Ems till för stora volymer. Fick prylar från Korea med Ems om jag inte minns fel så var det 130kr i frakt för några kilo dörr till dörr . Men är det så att frakten känns för dyr så kanske du köper från fel ställe/fel frakt alternativ, priserna kan skilja mycket och troligtvis så är det flera agenter som är inblandade och käkar på din kaka. Det är ju bara att snitta per pryl, själv så hade jag en fraktkostnad på ca 5kr per pryl när jag beställde från kina totala kostnaden var på 15kr med inköp och såldes för 129kr. Grossist priset i sverige var då på ca 30kr så det kanske inte var så där jätte mycket man tjäna, med tanke på alla risker krångel stå för garanti osv osv men det är alltid kula att handla billigt |
Citat:
|
Vikten är knappt ett kilo / produkt.
Tack för tipsen, det gör ju mig lite mer hoppfull iaf, ska höra med lite andra leverantörer istället och se vad dom kan erbjuda. |
Bara en liten tanke. Du räknar alltså med att tjäna sig 50-100 kronor per produkt och vad jag förstår kommer du sälja styckvis.
Fundera på hur mycket tid du får lägga ner på att sälja en styck och vad det kan bli för timförtjänst. |
Citat:
Se ska du addera din hanteringskostnad på säg 50 SEK/produkt, sen ska du addera marknadsföringskostnader och annat så det blir naturligtvis inte mycket marginaler kvar. Kan du välja en produkt där du inte har någon konkurrent på den svenska marknaden och som du kan få ensamrätt till, då kan du sätta ett betydligt högre pris och kanske göra en vinst även vid små beställningar. Det är sällan det är en bra idé att försöka konkurera med en befintlig leverantör genom priskonkurrens. Försök hitta unika produkter som du kan bli ensam om på din marknad och för din målgrupp. |
Jag anser mig ha andra konkurrensfördelar än just bara pris, och dessutom har leverantören börjat pruta själv med mig så det går åt rätt håll iaf :).
Jag har fått ett pris nu på 266$ för produkter inklusive frakt genom UPS. Som det ser ut nu kommer jag göra denna provbeställningen och se hur efterfrågan är. Då det är min första import vill jag gärna försäkra mig om att jag förstått allt rätt och det är enligt följande. Värdet för leveransen är 266$ inklusive frakt. Min totala utgift för detta blir 266$ * 1,25 (MOMS) * Tull. Jag läste gamla trådar och såg bla denna quote från ztream: Citat:
Edit: UPS som gäller inte DHL. |
Det stämmer så när som att du måste betala UPS en hanteringskostnad också.
Tänk på att varor från Kina inte alltid håller högsta kvalitet. Du måste ha med i beräkningen att du kan bli besviken eller måste kassera vissa. Har aldrig tagit in något från Kina men det är vad jag hör. |
Jag har en svensk bakant vars fru är infödd kines och om du behöver hjälp med att tolka framhandlingar elelr så så kanske jag kan förmedla en kontakt.
|
Flotec: Okej, finns det några givna tariffer?
Det är ju kineserna som skickar och betalar frakten efter att jag först betalt dom så att säga så inte direkt så jag kan ringa och fråga UPS kanske? Conny: Väldigt snällt av dig, skall ha det i åtanke ifall det kan komma till användning! |
Du måste höra med UPS. Dom kommer kontakta dig när varorna nått Sverige och fråga om du tar hand om förtullningen själv eller vill att dom tar hand om den. I fallet dom fixar allt måste du betala dom. Brukar inte vara så mycket.
Det är ju inte så mycket pengar vi pratar om så varför inte prova en gång och se hur det går. Det är väl inte på den första provsändningen du kommer bli rik. Även om du förlorar lite pengar blir du en erfarenhet rikare. |
bananen:
Utpriset hos konkurrent säger du är 159 kr. Är det inkl. eller exkl. moms? 159 kr blir bara 127 exkl. moms. Där sjönk marginalen ännu lägre. När du gör prisjämförelser ska du aldrig räkna med momsen. Du blåser bara dig själv då.. Räknar du redan utan moms, glöm allt jag skrivit. |
Citat:
|
Den där jäkla momsen max 15% bör den vara om man nu vill ha moms? Allt över är endast en bromskloss i länders utveckling...
|
EMS säger jag bara, UPS är helt onödigt ifall du inte fraktar juveler.
http://www.ems.com.cn/english-main.jsp |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson