![]() |
2 bifogad(e) fil(er)
Jag har precis flyttat mitt företag och där med hamnat i ett nytt destrikt för posten inom Lunds kommun. Jag har pratat med andra företag här ute och det har kommit upp att Företagspaket här ute levereras inte som de ska. Återupprepat problem är att mottagaren är ej anträffbar vilket resulterar i:
- Paketet lämnas vid dörren utan underskrivt - Paketet aviseras så mottagaren får hämta ut det själv Det komiska är att det spelar inte någon roll om man står med dörren öppen och väntar utanför, mottagaren är ändå inte anträffbar. Posten struntar helt enkelt i att ens försöka leverera paketet och märker leveransen som "mottagaren ej anträffbar vid leverans". Den bifogade bilden visar att de lyckats lasta paketet och köra ut det till min adress och avbocka att jag inte är hemma på 3 minuter. Ska det verkligen gå till så här? Det känns som Posten har satt detta i system och DPD Företagspaket 16:00 som har garanteier att det ska leveras i tid annars bjuder Posten på fraktkostnaderna. Så jag får känslan att Posten försöker slingra sig genom att påstå att jag inte är anträffbar. Fungerar det så här på fler ställen? För så här var det inte på min gamla adress... |
Samma sak här. De försöker slippa röra sig så mycket som möjligt så alla "nya" och "halvokända" adressater ja de "finns" helt enkelt inte.
Tyvärr kan man inte göra ett piss förutom att säga åt dem att skärpa sig, som vanligt kan man ju som mest få ut fraktkostnaden genom att avsändaren reklamerar det, men det är verkligen inte värt tiden. Jag brukar säga åt dem att köra ut det igen tills de kommer hit eftersom de inte varit här utan ljuger. Ibland kan man ringa upp till poståkeriet också och tvinga chauffören att vända, då får man alltid roliga lögner och en jävligt sur chaufför kan jag lova, men fan va man njuter inombords :D |
Då är man inte ensam. Jag tror det beror delvis på att man är tvungen att parkera fordonet och gå vilket skapar "problem" för dem även om det bara är 50m.
Jag funderar på att bli den här sura och eländiga kunden som man måste orka med om man inte ska få massa jobbiga telefonsamtal. Frakkostnaden är inte mitt problem utan snarare att jag vill ha mitt paket i tid. Klarar de inte av det så får de sätta in mer personal och ev. höja priset. |
Ring eller maila Posten, det brukar ge effekt faktiskt... efter ett tag ;)
|
När vi flyttat varken aviserade eller levererade de paket till oss. Flera gånger fick vi hämta dem på företagscentret, utan att ha blivit aviserade. Första gången tog det 2 veckor innan posten kom på det!
|
Fast 50 m är väl ändå ganska långt att kånka ett paket?
Eftersom ni är så många, kan ni inte gå ihop och klaga allihop? Så byter de kanske äntligen ut den lata chauffören mot någon flitigare. Jag har nog tur med mitt företagscenter. All heder till personalen (nästan alla) på Datavägen 15. Och chaufförerna som kör ut är också trevliga här. |
Dom kanske helt enkelt inte hittar ditt företag? Kanske bäst att se till att svara i telefon så dom kan få en beskrivning om vart det ligger? ;)
|
Här lämnar de paket för 5000 - 10 000 kr utanför dörren, känns väldigt tryggt :)
|
Citat:
Hur som helst fick han nog till slut och fick tag på nån icke lokal chef. Resultat, samtal från lokala poståkeriet som var sura att han inte tagit upp det med dom först.... så som han gjort många gånger tidigare. De fick för en gångs skull alltså stå till svars för sitt illa utförda arbete. Sen dess har det fungerat mycket bättre. Och lär väl göra så nåt år eller tills man omsatt tillräckligt med personal för att man ska ha glömt bort tillsägelsen från högre ort. |
Jag har faktiskt haft ganska tur med det där, men ibland händer det för mig också... " ej anträffbar ", va? jag har varit hemma hela dagen..
Häng upp övervakningskamera så vet ni varje gång om dem fuskar eller inte :D hihi |
Inga problem här eller på vår tidigare adress i centrala Lund.
Men jag blir alltid lite rädd juletid då det ofta är inhyrt folk som sköter leveranserna. |
Citat:
Det har inte hänt en elelr två gånger utan det händer jämt och ständigt, när man ringer posten och klagar så får man ett sorkigt svar att personalen inte har tid att köra ut paketet igen utan jag får vackert pallra mig iväg nästa dag till posten för att hämta paketet. Nu ska sägas att jag helt enkelt slutat att använda postens företagspaket eftersom deras service är urusel. Det är billigare för mig att gå till ICA direkt och hämta ut paketen numer. |
ICA? Den ICA som hade paketutlämning för oss var idioter. Jag skulle lösa ut ett PF på 38000:- och de ville inte ta kort (helt ok eftersom deras kortgräns är 10.000) men de ville inte ha bankväxel så jag fick lov att gå till banken och ta ut kontanter. Dessutom hade de urusel koll på paketen och det tog en jäkla tid för dem att lämna ut ett paket.
|
Bättrar de sig inte, så häng bara ut chaufförerna på www.postofiler.se :D
http://www.kriminellt.com/images/news_cats/bugs.png Kalle Karlsson född 1903 sågs i december grovt misshandla en försvarslös e-handlare med utebliven paketutlämnlimg som tillhygge. Önskad dom: dubbla postrundor med samma betalning. |
Citat:
|
Här hos oss i Norrköping är det Posten som fungerar bäst av alla de som kommer med varor. Har till och med fått chaufförens privata nummer så att jag, om jag är ute hos kund, kan ringa och hämta paketet, där han är med sin bil ute på stan. Det är bra service det!
PNL fungerar helt okey också. Det är nog mest Schenker som inte fungerar här. |
Vi kan konstatera att det verkar bero väldigt mycket på folket som jobbar där. Med andra ord borde det finnas en enorm marknad för kvalitetsmätning av olika frakttjänster! :)
|
Citat:
|
BoXon: Jobbar du på Posten? Du när nog den enda som ringer då. Har aldrig fått ett samtal från Posten.
|
Synd att inte jag jobbar där ni har företag då. :D
|
Citat:
|
Citat:
|
Dom ringer ibland faktiskt, men inte så ofta.
Beror hur smarta dom är om dom vill åka en extra omväg om ingen är där öppnar. Fast såg att posten ska höjja portot till 6 kronor nu istället, jävla as. |
Nyligen skickade jag ett paket till ett stort företag i Stockholm.
Det kom tillbaka med "Adressaten okänd" efter 5 arbetsdagar. Skickade igen, och det kom fram dagen efter. Både mottagarens och mitt telefonnummer stod på fraktsedeln. Man kan undra vad de pysslar med... Paketet var ner till Örebro innan det fick returstatus. Visst kan paket sorteras fel, men att returnera till avsändaren då är ju patetiskt. Jag har ett LEA-avtal med poståkeriet, men likförbannat vägrar de att lämna paketen enligt avtalet. Varje gång... Jag får åka 1.5 mil för att hämta paketen som de skall lämna på anvisad plats. |
patrikweb: Men snälla, 50 öre? Är det hela världen? Isåfall tror jag att dina problem ligger någon annanstans och inte i portopriset.
|
Citat:
Är fan pinsamt att det är billigare i många fall skicka något från USA till Sverige än inom Sverige. |
Det har hänt mig också, tom i centrala stockholm.
Som tur är så kan man ju spåra paketen på posten (Säkert många på posten som är rätt förbannade över att dom byggde just DEN funktionen.........) så för några veckor sen såg jag, av min förvåning att jag inte var "anträffbar" - Det är ju iofs sant att jag ofta är lite vimsig och frånvarande men jag jobbar faktiskt på ett företag som har reception som posten kan besöka flera ggr per dag. Så jag ringde posten direkt och skrek, tur man är företagskund. Efter 10 minuter kom posten till kontoret. Det var två unga, den enda såg inte ens ut att ha körkortsåldern inne. Hon ursäktade sig med att dom var nya i stockholm och nya på posten och inte hittade....... Så när jag ringde tillbaka till posten, då sa dom det inte var posten som körde, utan det var outsoursat till några andra nötter. Så det verkar faktiskt att dom sätter "ej anträffar" i system då det säkert ser bättre ut i deras statistik och inte kostar dom några pengar, förjävligt är det minsta man kan säga. |
patrikweb: Att jag kan skicka ett brev för 6:- och vara så gott som säker på att det kommer fram nästa dag, tycker jag är ypperlig service.
Jag tror faktiskt inte att du och ditt bergrum skulle göra det särskilt mycket bättre. ;) |
Citat:
Posten kommer flera timmar senare nu varje dag än förut, posten levererar inte brevet längre till brevlåda utan dom kör gemensamma brevlåder längst ner i huset eller ställer upp brevlåder i en rad i villaområde. Är ju mer posten som ska betala mig någon tusenlapp i månad för behöva gå ut och hämta sina brev. Så varför i helvete ska jag betala mer för skicka brev när man i stort sätt behöver gå hämta brevet själv mer eller mindre nuförtiden. Dom ska fan sänka priset med 50% istället om det ska vara korrekt. |
Citat:
Det är också helt i sin ordning att stackars brevbärare inte ska behöva ha med sig en stege för att nå ett brevinkast på 1.60, inte heller ska du behöva springa i 100 trappuppgångar med 8 våningar utan hiss. Vad gäller paket så tycker jag att hämntställen har gett mig ett mervärde (även om dom som jobbar där oftast är lika sura som posten). Min videobutik stänger 22.00 och Schenkers ställe stänger 24.00 (!!) - beat that posten-ass, som hade olika öppettider olika dagar i veckan (fredagar gick dom kräken hem tidigare) Men som FÖRETAG förväntar jag mig en BÄTTRE service. Det måste alla andra företag göra för att överleva konkurrensen, fast posten kommer undan, precis som telia, SJ, Vattenfal och alla andra statliga skitföretag som inte kan stava till konkurrens. |
Så klart dom ska leverera breven i dom brevlådor som alltid har funnits, klarar man inte det får man väl byta jobb.
Slutar dom leverera halva tjänsten så kan dom ju fan inte höjja priset utan den borde sänkas med 80% istället. Att behöva ta på sig kläder och själv springa i trappor eller gå ut för hämta sin post så får väl posten betala mig istället för brevbäraren. Så enkelt är det bara eller som sagt sänka priset med 80% |
Varför höjer de priserna?
Det finns säkert en miljard anledningar, mest troligt för mig känns årets prisuppgång i drivmedel men även för att finansiera andra delar av organisationen. Tycker det är att göra en höna av en fjäder när man klagar på portokostnaden. Om det är så jobbigt att behöva vara påklädd och dessutom behöva gå ut i trapphuset för att hämta posten så vill jag inte veta vad du tycker om andra situationer som kanske kräver att du pratar eller interagerar med människor. |
För min del är det väl okej att hämta posten på bottenvåningen, men många äldre eller folk som av andra orsaker har svårt att springa upp och ner i trappan blir det ju en klar försämring för.
Vad jag förstått kommer morgontidningen fortfarande att hamna i brevinkastet, medans posten hamnar i boxarna i entrén. Verkar konstigt att ena företaget klarar av det, när det andra inte gör det. Hade posten slutat dela ut så jävla mycket oadresserad reklam, så hade de kunnat satsa på att göra bra kärnverksamhet istället - brev och paket. |
Citat:
Du tycker det är ok att brevbärarna sliter ut sig och blir förtidspensionerade vid 40, det blir ju otroligt billigt för dig och mig som skattebetalare.. Det bästa vore väl, och det skulle ju onekligen kunna gynna oss här - att regeringen satte dels stopp för oadresserad reklam - Det är många kilo. Förr kunde en brevbärare gå en hel runda utan att behöva gå tillbaka och hämta mer post, idag måste han eller hon vända ibland tre gånger för det är så jävla mycket skit som delas ut. Men även att alla fakturor från myndigheter måste levereras elektroniskt till företag till att börja med. Idag låg det 12 brev i min brevlåda, alla var fakturor + ett par äckliga tidningar som jag inte prenumererat på. I mitt fack jag har vid dörren där ENBART morgonposten ska komma har jag nu runt 20 reklamblad - Jag har låtit dom ligga kvar där för att få idioterna som bär ut dom att fatta att dom ska ge faan i mitt tidningsfack. |
Citat:
|
Angående företagspaket så går det bra att reklamera även om man är mottagare. Jag har gjort det ett antal gånger då posten kört med sitt "ej anträffbar" fast de ej varit där. Att avsändaren får tillbaka fraktkostnaden är bättre än att posten får behålla den om de inte levererat i tid. Senaste reklamationen var ett paket från Dustin och då fick jag frakten tillbaka av Dustin. I Dustins mail stod "frakt reklamerad av kund
2008-06-09 13:02:49: fått ersättning från posten. kredit 665882". |
Citat:
|
Citat:
Brevbäraren skulle lätt klara att springa upp till varje lägenhet om postrundan varit som den var förr i tiden. Det kallas effektivisering. Varje brevbärare hinner med fler hushåll och kan med andra ord klara ett större utdelningsdistrikt. Vilket i sin tur leder till färre anställda och lägre kostnader för posten. Precis som vilket annat företag som helst skulle gjort för att hålla nere kostnaderna. Lite kul att du anklagar den stackars brevbäran för att inte 'orka' springa upp i varje trappuppgång när du själv säger att du inte orkar gå ner i en (1) trappuppgång. ;) Man undrar lite hur du gör med soporna.....eller har kommunen installerat ett sopnedkast inne i din lägenhet :blink: |
Ja men inte vill man betala mer för sämmre service?
Visst sopor är med en sämmre service, men beroende vad man slänger så behöver man inte gå ut varje dag med dom extra som man behöver med post. Problemet är att posten har monopol typ med så mycket statlig inblandning, tänker dom inte betala brevbäraren att leverera breven till mig så får dom väl betala mig för extra jobbet eller sänka priserna. |
patrikweb: Du lever verkligen i ett enormt serviceanpassat samhälle om du kan spendera så mycket tid och energi till att klaga (online) på att Posten kommer att samla alla brevlådor vid entrén.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson