![]() |
Jag driver en blogg om mobiltelefoner ( nokia, Sony ericsson,iphone, htc,lg samt samsung) och har ca 12000 unika besökare och mellan 24.000-28000 visningar / dag och undrar hur mycket jag ska ta i betalt för en annons på min blogg. Vad ligger den normala CPM på? eller vad trycker ni att det är värt o ta betalt för ett fast pris / mån?
Bloggen uppdateras med 5 - 13 poster / dag Top 10 besökare i november månad: 1. United States 2. United Kingdom 3. Germany 4. Sweden 5. India 6. France 7. Poland 8. Italy 9. Netherlands 10. Romania url: www.dailymobile.se |
|
Tailsweep räknaren har legat längst ned på sidan vilket gjort att alla besökare inte registrerats (iof flyttade jag upp den inatt till sidebaren där sitemeter ligger så det borde visas någon ökning imorrn)
jag använder mig av google analytic samt sitemeter då dessa räknare ligger på bättre del av sidan Google: http://img110.imageshack.us/my.php?i...ymobileip7.jpg Sitemeter: http://www.sitemeter.com/?a=stats&s=s33dailymobile tillbaka till frågan nu :) |
Antal besök och antal unika besökare är två helt olika saker.
|
ah ok, kan kolla på tailsweep räknaren inatt o se hur det har gått nu när jag flyttat upp den till sidebaren. 2 tim kvar innan resultaten dyker upp på sidan :)
|
Som AndreasCa säger. Unika besökare och besökare är helt olika saker. Hur många unika har du enligt Analytics på en vecka?
|
Visits/month enligt Sitemeter
(http://www.sitemeter.com/?a=stats&s=s33dai...ailymobile&r=33) ------------- Aug 107986 sep 186735 okt 260654 nov 322830 dec 181570 (15 dec) ------------------- Avg 248269/month Jag har tagit hänsyn till att decembersiffran bara gäller halva december. Augustisiffran verkar vara låg så jag gissar att den bara gäller en del av augusti men det har jag inte tagit hänsyn till så det är givetvis en felkälla. Statistiken var inte fullständig för hela året och dessutom bara för det senaste året så det var inte möjligt att ta hänsyn till säsongsvariationer. (osäkerhet om det är helt unika besökare eller ej) Om det är helt unika besökare så kan en tumregel vara mellan 0,50-2,00 SEK/unik besökare/månad. Det borde betyda en total annonsintäkt på: 124135-496538 SEK/månad. 4138-16551 SEK/dag. Givetvis är detta en grov uppskattning, till syvende og sidst så är det en förhandling mellan företag. Priset vad en kund är beredd att betala beror givetvis oxo dels på hur väl annonserna konverterar till riktig försäljning resp annonskundens marginal på produkten de säljer. Givetvis har det betydelse annonsplacering, annonsutformning m.m. Med reservation för felkällor och missfrösånd vad det är sitemeter mäter så ser det ju lovande ut. Ta intäktssiffrorna med en nypa salt innan du testat hur väl annonsörerna konverterar på din site. Prova Gogle AdSense för att få bättre statistik för CTR resp omvandlingar. |
Från sitemeters FAQ: "Site Meter defines a "visit" as a series of page views by one person with no more than 30 minutes in between page views"
Det innebär att antalet unika besökare är betydligt färre... |
Citat:
Då får vi göra om beräkningen när vi har bättre statistik. Google analytics brukar vara mest tillförlitlig. |
Citat:
Annonsvarianterna har en kostnad per omvandling ligger på 1,16-1,94 SEK för en programvaruprodukt som kostar $39,95 USD/st. Vidare så är omvandlingsfrekvensen 8,53% på kampanjen. Bästa annonsgruppen konverterar med 10,87%. Bästa Googlesökningen konverterar till en kostnad av 0,24 SEK/omvandling. Statistiken varierar från dag till dag men detta var ett snitt sedan 26 november till den 14 december. Vi ska i dagarna brassa på med att mer än 10-faldiga annonsbudgeten så vi får väl se hur det påverkar resultatet. Hiitils har det varit en testomgång. |
Här har ni statten från 8 - 15 dec från google analytics. vet inte vilka siffror ni är ute efter :)
http://img148.imageshack.us/img148/8853/91441659hf8.jpg |
Citat:
Om du nu har räknat den 8:e t.o.m. 15:e så är det alltså 8 dagar. Det bör ge c:a 65.000 unika i veckan. En bra nischad sajt bör då kunna dra in 0,20-0,40 per unik besökare och vecka. Dvs mellan c:a 50-100.000 per månad, men det varierar förstås väldigt mycket... Väldigt liten skillnad mellan besökare och unika besökare och hög avvisningsfrekvens. Känns inte som om besökarna stannar länge... Men det behöver ju inte vara negativt för annonsförsäljningen |
8e till den 15 e 7 dagar enligt analytics :P
men 50 - 100k / månad låter för högt, har fan svårt o hitta annonsörer som vill betala 900US / månad :) |
Citat:
Är det för en månad så bör det bli en uppskattad annonsintäkt på 37163 - 148654 SEK. Om du har problem med att sälja en annons för 900 USD (dvs ca 7195 SEK) så kan det dels bero på att det kan vara för lång period för en annonsör. Prova att dela upp den i annons per vecka och per dag. Samt att du har plats för flera anonsörer samtidigt på din webbplats. Exempel på prissättning per vecka (totalintäkt 8671 - 34686 SEK): Leaderboard (1 st, värde 5 enheter): Hög Skyskrapa (1 st, värde 6 enheter): Låg Skyskrapa (2 st, värde 3 enheter): Liten Banner(2 st, värde 2 enheter): Stor banner (1 st, värde 4 enheter): Liten annons (max 11 st, värde 11 enheter): Enligt Googles AdSense-principer; Max 3 av ovanstående på varje sida, exempelvis 1 st Leaderboard, Liten Annons (11 st som skyskrapa) och en skyskrapa. Totalt 19 annonsenheter. Intäkten delas mao upp i 19 enheter och blir då 456-1826 SEK/enhet. I denna kalkyl har jag utgått från att endast en sida innehåller annonser. Har man flera sidor på webbplatsen så kan man dela upp det hela i ännu mindre delar. Exempel på prissättning per dag (totalintäkt 1239 - 4955 SEK): Leaderboard (1 st, värde 5 enheter): Hög Skyskrapa (1 st, värde 6 enheter): Låg Skyskrapa (2 st, värde 3 enheter): Liten Banner(2 st, värde 2 enheter): Stor banner (1 st, värde 4 enheter): Liten annons (max 11 st, värde 11 enheter): Intäkten delas mao upp i 19 enheter och blir då 62-261 SEK/enhet. I denna kalkyl har jag utgått från att endast en sida innehåller annonser. Har man flera sidor på webbplatsen så kan man dela upp det hela i ännu mindre delar. Om man jämför med Google så har de individuella annonser för varje sida och placering på sidan. Samt att annonserna alterneras och då får man ner kostnaden för varje enskild annonsör genom att annonsören inte betalar för mer än den verkliga exponeringen (debitering sker ju per klick). Det är stor skillnad i att ha en 24/7-exponering jämfört med att som i Googles fall man har en mycket kort exponering och när besökaren byter sida så är det helt nya annonser som visas. I dena kalkyl har jag bara använt en rak division för de mindre annonsenheterna, men givetvis så kan man ha differentierad prissättning så att mindre enheter blir dyrare per enhet jämfört med om man köper större annonsutrymme i ett svep. Ovanstående behöver inte ha någon som helst koppling till verkliga annonseringssystem, jag har enbart gjort ett räkneexempel för att illustrera och inspirera till nya infallsvinklar vid försäljning av annonsutrymme. |
statten jag visade gäller den senaste veckan bara
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson