WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   PRQ nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33957)

lindberg 2008-12-15 10:28

Nån som vet något? Verkar vara heldött sedan 10 minuter.

patrikweb 2008-12-15 10:29

Japp, det snackas om strömavbrott i solna.

Och PRQ har ju ingen redundans längre utan bara DCS som leverantör nu.

lindberg 2008-12-15 10:34

Står inget om det hos Vattenfall ännu...

http://ark.vattenfall.se/ark/district_Solna.html

patrikweb 2008-12-15 10:36

Verkar vara PRQ som var strömlösa, inte precis någon reservkraft med diesel där.

lindberg 2008-12-15 10:39

Nu är dom uppe igen.. skönt att det inte var något längre avbrott.

jomper 2008-12-15 10:40

Det var strömlöst en kort stund på en av mina burkar, den kom dock upp snabbt igen. Jobbigt ändå eftersom databasen blev ledsen.

patrikweb 2008-12-15 10:41

Glad att du inte fick några trasiga diskar eller övrig hw.

robertsson 2008-12-15 10:54

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 15 2008, 11:36
Verkar vara PRQ som var strömlösa, inte precis någon reservkraft med diesel där.

Det är inte alla datorhallar som stjäl sin utrustning, finns även dessa som måste köpa grejjerna för intjänade pengar :)

patrikweb 2008-12-15 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Det är inte alla datorhallar som stjäl sin utrustning, finns även dessa som måste köpa grejjerna för intjänade pengar

Ja finns något som heter förtal med. Ska du komma med påståenden bör du ha något underlag för det med.

Som exempelvis ett domstols beslut?

lindberg 2008-12-15 11:57

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 15 2008, 12:03

Ja finns något som heter förtal med. Ska du komma med påståenden bör du ha något underlag för det med.

Förstår inte vad du menar? Vem har påstått att du har gjort något? Eller har du någon anledning att ta åt dig?

Westman 2008-12-15 12:37

Moderatorer: rensa lite kanske?

robertsson 2008-12-15 12:44

Citat:

Citat:

Originally posted by -robertsson@Dec 15 2008, 11:54
Citat:

Det är inte alla datorhallar som stjäl sin utrustning, finns även dessa som måste köpa grejjerna för intjänade pengar

Förtal för vadå? Känner du dig träffad på nått sätt? Berätta mer i så fall om det är nått jag borde känna till!

Per 2008-12-15 14:04

Jag har raderat några inlägg som gick över gränsen. Försök att hålla er till ämnet (PRQ:s strömförsörjning) och avsluta diskussionen om patrikwebs förehavanden. Ät en pepparkaka! /Mod

SajtXL 2008-12-15 14:53

Bra

xpower 2008-12-15 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Originally posted by -robertsson@Dec 15 2008, 12:44
Citat:

Originally posted by -patrikweb@Dec 15 2008, 12:03
Citat:

Originally posted by -robertsson@Dec 15 2008, 11:54
Citat:

Förtal för vadå? Känner du dig träffad på nått sätt? Berätta mer i så fall om det är nått jag borde känna till

Det var totalt onödigt skrivet av dig, muppa dig lite mer..
Du vet att patrik har blivit misstänkt för stöld tidigare men så vitt jag vet så har det inet blivit någon rättegång och allstå är han inte dömd eller skyldig för något. Så vem fan är du att döma?

1 point 4 you!

KristianE 2008-12-15 19:08

Hyr in PRQ in sig i nån större hall? Då borde de väl
ändå ha tillgång till generatorerna?

jomper 2008-12-15 20:51

Nej, de har en egen hall i Solna. Det har funnits reservkraft där tidigare iaf men alla maskiner verkar ju inte vara kopplade till den.

Övriga som hade problem, har era maskiner tidigare stått hos P80? Den som drabbades för mig stod där tidigare.

Det var ju bara ett mkt kort avbrott, men det tog flera timmar för oss att återställa kraschade databaser. Andra gången det händer något som får sådana konsekvenser för oss, inte så roligt.

kullervo 2008-12-15 22:16

Jag har en maskin hos PRQ i solna. Den var otillgänglig ett tag men den har inte tappat strömmen.

KristianE 2008-12-15 23:15

jomper:
Dax att flytta?..

jomper 2008-12-15 23:42

Svårt att hitta en leverantör som känns bra och kan erbjuda den trafikmängd vi behöver för rimliga pengar bara (nu har vi 10Mbit unmetered), dessutom är det ju alltid merjobb och lite krångel när man ska byta leverantör.

Men jag kikar runt lite nu. 2 st 1U och totalt kanske 600-700GB/mån i trafik kostar mig ca 5800 kr + moms / år just nu och det är det inte så många som kan matcha. Det behöver inte vara riktigt så billigt men ofta är det avsevärt dyrare.

Har hittat 3-4 leverantörer, kommer nog posta lite frågor senare då flera av dem är för mig okända aktörer.

jomper 2008-12-16 10:58

Är det någon som har ett fungerande telefonnummer till PRQ?

+46 (0)76 8103948 som står på prq.se är det ingen som svarar på, och Gottfrids gamla nummer leder direkt till en svarare.

Edit: Blev dock uppringd ganska fort.

al'Thor 2008-12-29 14:40

Någon som har något telefonnummer till någon av dem? Kom överrens med dem att hämta upp en server hos dem idag. Jag skulle ringa när jag var i Solna, men kommer bara till mobilsvar när jag ringer ovanstående nummer ( det som finns på hemsidan).

Börjar få lite ont om tid eftersom jag bara är i Sthlm tillfälligt.

al'Thor 2008-12-29 15:33

Fick tag på dem genom en bekant, så nu är allt frid och fröjd.

studiox 2008-12-29 23:13

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 15 2008, 11:36

Det är väl ingen nyhet att vissa webbhotell inte har det. Man får vad man betalar för. Inget o försöka ta småpoäng för :)

patrikweb 2008-12-29 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av studiox
Citat:

Det är väl ingen nyhet att vissa webbhotell inte har det. Man får vad man betalar för. Inget o försöka ta småpoäng för

Fast vet inte om webbhotell är korrekt ord att använda för PRQ?

Men problemet som jag ser det är att alla leverantörer skriver på sin sida hur bra allt är fast verkligheten ser helt annat ut.

Att använda ord som reservkraft på en datorhall och sedan kanske ha små UPS som inte klarar något är inte korrekt som jag ser det.

Skulle vilja se oberoende företag som certifierade företag hur det såg ut i verkligheten.

Norman 2008-12-30 01:25

Jag vet inget om de nya ägarna av PRQ. Men förut kunde man få ringa lite och få väldigt 'intressanta' personer på tråden :)

Jine 2009-01-03 04:29

Citat:

Originally posted by Norman@Dec 30 2008, 01:25
Jag vet inget om de nya ägarna av PRQ. Men förut kunde man få ringa lite och få väldigt 'intressanta' personer på tråden :)
Been there, done that.
You know it ;)

studiox 2009-01-08 19:30

Citat:

Citat:

Originally posted by -studiox@Dec 30 2008, 00:13
Citat:

Det är väl ingen nyhet att vissa webbhotell inte har det. Man får vad man betalar för. Inget o försöka ta småpoäng för

Fast vet inte om webbhotell är korrekt ord att använda för PRQ?
Men problemet som jag ser det är att alla leverantörer skriver på sin sida hur bra allt är fast verkligheten ser helt annat ut.
Att använda ord som reservkraft på en datorhall och sedan kanske ha små UPS som inte klarar något är inte korrekt som jag ser det.
Skulle vilja se oberoende företag som certifierade företag hur det såg ut i verkligheten.

Med risk för att få en stor fet känga i nyllet av en moderator nu pga. OT samtidigt som smygreklam så försöker jag ändå..

Jag är väldigt intresserad av att aktivt jobba med någon typ av certificering - Jag har förökt klura ut någon nu för min webbhotellsjämförelse. Än så länge har jag bara ekonomiska variabler + en tillgänglighetsfunktion som snart är klar. Men det är ju intressant att titta på vad dom lovar när "shit happens".

En sak att titta på det är ju hur SLA är kopplat till viten. Om dom erbjuder ett vite på 2 Kr för varje dygn du är nere så tyder inte inte direkt på att det står feta diselbilar utanför datahallen för att ladda motorerna till den alternativa strömförsörjningen direkt :D - Fast å andra sidan finns det ju stora webbhotell som inte ens hade/har(?) riktiga UPS'er och dubbla nätmatningar (loopia).

Jag är öppen för förslag och kan tänka mig stoppa in lite pengar för att hitta ett bra sätt att certa webbhotell.

patrikweb 2009-01-08 19:38

Det behöver inte bli så dyrt, räcker ju att företagen betalar konsultkostnaden för att folk ska åka ut och kolla hur det ser ut i verkligheten.

Företag som inte har riktiga UPS eller företag som kör billiga dlink kan ju aldrig få en hög klassning.

Sedan är det ju betydligt mer delar man bör kolla på och så men. Allt från att det inte är vanliga betong väggar som kan skapa fin vattenånga vid brand till att det inte bör gå vattenledningar genom allt.

Björklund 2009-01-08 19:56

Viktigt är också att kolla upp firman. Är det ett litet enmansföretag? Vad händer om ägaren blir sjuk? Hur länge har firman funnits? Har de någon omsättning? Är det ett aktiebolag?

pkallberg21 2009-01-08 20:09

Förmodligen OT men kanske bättre att samla allt i en tråd? Vem vet...

Nåja, jag undrar om någon hört något om PRQ? Är det inte rätt så skrämmande att man en dag bara får en notis på sidan och sedan är allt dödstyst? Hur är det för er som faktiskt har servrar hos dem, har ni fått någon information?

Att byta ägare på ett sådant företag kan inte vara en lätt sak, både för ägarna eller kunderna. Det handlar ju rätt mycket om förtroende när man anlitar PRQ för att sköta sin drift, vare sig det handlar om vanliga tjänster eller kontroversiella sådana.

jomper 2009-01-09 01:28

Nix, inte mer än att varken Gottfrid eller Fredrik verkar vara inblandade över huvud taget längre. Har försökt nå dem på telefon i några dagar ang en fakturafråga men inte fått något svar. Mailade redan innan jul..

Känns inte helt 100%:igt med andra ord.

PRQ 2009-01-15 02:42

Nu ar kontonamnet missvisande eftersom jag (Gottfrid dvs) inte jobbar pa PRQ langre, eller ens bor i Sverige. Fast jag hjalper till pa ett horn harifran - det foretaget ar ju nastan som ett barn for mig, och jag har ju en del koll pa vad som forsiggar.

Agarbytet har vare sig varit latt pa ett personligt eller praktiskt plan, kan jag tala om... Men jag var tvungen. Vad som maste goras maste goras.

Det har varit lite organisatoriska problem med telefon/mail-svarande som dock ska vara losta nu, och Kristoffer ar tillbaka efter cirka tva veckors sjukdom.
Det ar han och en ny kille som har hand om all daglig kundkontakt m m. och fran februari ska bada vara konstant stationerade fysiskt pa kontoret. Nytt 08-telenummer med lite mer intelligens an en mobiltelefon ar pa gang ocksa.

Angaende strommen sa finns det UPSer (med sprillans nybytta batterier), men jag vet inte riktigt hur nya agarna gjort med den biten och vem som sitter pa dem etc. Det pratades lite om att 'icke-budget-kunder' ska flyttas till en annan hall.
I PRQ-hallen ar stromforsorjningen forberedd for diesel i stallverket for inkommande kraft och jag vet att agarna kollade pa mojlig placering av dieselagg sa det kanske blir nagot dar ocksa sa smaningom.

jomper - Vill du att jag ska ordna sa du blir flyttad till hall med diesel? Det bor ga att ordna.

Det gar bra att hora av sig till mig personligen om det ar nagra fragor etc. Som sagt, PRQ ar lite av ett barn for mig.

lindberg 2009-01-18 16:33

Någon annan med PRQ som har problem just nu?
Har en server som slutade snacka för 30 minuter sedan, får inte tag på nån hos PRQ..

PRQ 2009-01-18 18:34

Inga storningar vad jag vet... Behover det jagas folk?

robertsson 2009-01-18 19:28

Jag skulle behöva komma in i hallen NU typ :)

Danielos 2009-01-18 20:04

robertsson, du är så pass erfaren här på wn att du borde respektera att wn inte sk vara ett supportforum tycker jag.

robertsson 2009-01-18 20:33

danielos, läs reglerna igen.
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=24&t=3490&s=wn

lindberg 2009-01-18 20:51

Ok, uppenbart att PRQ inte är nere, men vår server är det. Om någon har information som kan hjälpa mig att komma i kontakt med någon supportperson, hör gärna av dig :)

jomper 2009-01-18 21:20

+46 (0)76 8103948 är det nummer som fungerat bäst för mig, men det betyder inte att det fungerat bra.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson