![]() |
Har beställt en domän från dem men de verkar aldrig registrera den.
Har väntat 12 dagar nu vilket jag tycker är alldeles för länge. Efter en vecka sa de att problemet låg hos NiC-SE och att domänen skulle börja fungera under dagen. Men inte var det så :( Någon som har haft liknande problem ? |
Citat:
Det brukar ta ett par minuter. I alla fall när vi registrerar hos Nic-se. |
Det är helt sjukt, förstår inte vad de håller på med.
Är inte domänen registrerad innan fredag vet jag inte vad jag ska ta mig till :( |
Har webbplats hos Gate9 och det funkar mkt bra.
Snabb support bla. |
De hade problem tidigare i somras då jag skulle regga en .net adress. Tog två veckor. Nu har jag reggat en .nu och hoppas verkligen inte det tar så lång tid...
Ring och snacka med dem vettja. De har som sagt bra telefonsupport. |
Kan väl inflika i att domänen i fråga registrerades några minuter efter hans andra inlägg.
|
Citat:
Men ärligt talat. Varför skall det ta så lång tid? |
Byte till aktiebolag och allt tillhörande myndighetskrafs gjorde att saker inte gick automatiskt, nu är de nya system, ny sida och ny bolagsform och hoppas det ska funka bättre. En enorm expandering har satt stopp i etapper som tidigare inlägg vittnar om, nu är det mer automatik och mindre manuella saker som utgör den tidigare väntetiden.
|
Nu fungerar domänen :D
Men jag kommer inte in på ftp´n :( :angry: |
Jag har inga vidare erfarenheter av Gate9 heller. Min sida är ofta offline och MySQL databasen kan vara riktigt seg ibland. =(
|
|
Citat:
Inte bra. |
Citat:
Det började förra helgen och har inträffat till och från, varför det händer har vi inte fått något konkret svar på. Edit: Fel i centralt nätsystem hos ISP, dom har gjort temporära ändringar och beställt mer utrustning, problemen ska inte finnas kvar numera enligt dom. |
Citat:
|
Vi kan såklart som vilken kund som helst ställa krav på vår leverantör.
Det är inte hur lätt som helst att ta ett par serverskåp och dra iväg till någon annan, sådant kräver fler veckors planering. Nu har dock operatören gjort ändringar och beställt ny hårdvara och lovat en lösning, kan dom inte hålla det så kan man börja fundera ;) Be din kompis höra av sig till [email protected] så ska jag lägga speciell övervakning, jag är mycket intresserad av "maken till downtime"... |
Det kan tilläggas att det mest verkar vara kunder som sitter på Telia som har problem. Orsaken är att Telia inte har avtal med alla de leverantörer som vår leverantör har peering mot. Jag vill inte direkt låta som att vi skyller ifrån oss men just vad gäller detta problem finns det inget vi har kunnat påverka. Vår leverantör sponsrar för den delen även ett antal väldigt stora siter samt delar av Windows Update så servrarna står inte hos "Kalles garageverksamhet"
M.v.h. Jesper Gate9 Webhosting |
Men att det inte finns något att göra, tycker jag låter väldigt dåligt. Har även jag en sajt hos er och måste säga att det inte är någon höjarhosting, ibland fungerar den, ibland inte å ibland lite halvt. Väldigt irriterande. Men det finns tydligen "ingenting att göra" åt det?
|
Heheh ,det låter ju strålande.. ingenting att göra "åt".
Jag har två burkar som jag själv mer eller mindre sköter. Den ena står åt swe.net i göteborg, dom har extremt lite downtime på sin lina. Den andra står hos gotanet i trollhättan, den "disconnectar" lite ibland i femsekunders perioder men inget allvarligt som direkt drabbar mina användare (det är värre med mina ssh-connections, men vi pratar trots allt nånting som inträffar typ en gång i veckan ;)). Ingen utav dom här två isperna har några "långvariga" problem. Och jag kan nog lova att båda garanterar att om ett problem uppstår så är det något dom kan "göra nåt" åt :) Nu är det såklart dedikerad hosting och helt egen hw, men ändå. Jag förstår inte era problem helt enkelt. Mina 0.15 kronor. |
Jag har också lite svårt att se att folk är nöjda, min sida duwaldt.se är nere för jämnan. =( Som nu till exempel..
|
Gate9 har ju mailat info...
Citat:
|
Det låter bra, får vi se om dom håller vad de lovar osså då :)
|
Givetvs jobbar vi hela tiden på att förbättra vår tillgänglighet. Just i de enstaka fel vi fått rapporterat till oss har det visat sig att just Telia inte har avtal med samtliga leverantörer av peering till vår leverantör vilket i sin tur har sett ut som om siten under korta stunder inte har varit tillgänglig om man ansluter från Telia. Å andra sidan har den varit fullt funktionell från andra ISP. Detta är givetvis beklagligt och svårt att lösa på kort sikt men det är något vi tillsammans med vår leverantör kontinuerligt kollar på. Huvudproblemet ska vara åtgärdat nu enligt vår leverantör.
Min kommentar ovan syftade givetvis på att vi inte kan påverka vilka avtal Telia gör. Jag trodde det framgick och jag ber om ursäkt för eventuella missförstånd. M.v.h Jesper Gate9 Webhosting |
Nu är det strul för andra helgen i rad. För mycket alltså. :(
kanske dax att byta efter alla lovord från mig, till vänner och bekanta. |
Det enda som det är dags för är att byta är ISP för gate9.
Andra gången som du säger på två veckor som Port80 totalt vägrar svara i jourtelefon, jag har jagat runt halva stockholm efter nummer, ringt vd;n hem, ring rix telecoms vd hem utan ett napp. Först nu fick vi tag i en person som kunde starta om maskinen i fråga. Sjävlklart kommer vi göra nåt åt det, lättast är att byta ISP och det ligger väldigt nära tillhands. Har nu framställt rejäla krav mot Rix Telecoms VD och hoppas han tar tag i det, annars får vi helt enkelt flytta på oss. Detta drabbar både oss och i detta fall kunder på mysql1 och web4, så kan varken vi eller våra kunder ha det. En gång må vara hänt, men två gånger är en gång för mycket... |
|
Citat:
|
Informationen vi fick var att det alltid skulle gå att nå jouren och att det måste berott på något temp. fel i deras växel eller nåt, och att någon ansvarig skulle höra av sig. Jag har personligen inte informerats om detta är gjort eller inte, troligen lutar det mot att ingen hört av sig.
Vi accepterade det aldrig som händelse, men förklaringen låg till grund för fortsatt diskussion med port80. Nu när det hände igen känner vi oss tvugna att gå rakt på VD istället för "underhuggare" som tydligen inte lyckas förmedla våra åsikter, som vi skrev förut, får vi ingen välgörande lösning på detta, så kommer vi byta hall. Kan vi på nåt sätt få garanterad åtkomst för jouren dygnet runt, så har vi en helt annan situation, det är den vi ska börja arbeta på nu. Det är inte så lätt att bara ta ett rackskåp med servrar och flytta. |
Okej, förstår. Var bara nyfiken att höra vad de hade för ursäkter. Hoppas det löser sig iaf då. Jobbigt att mer eller mindre bli påtvingad ett byte...
|
Citat:
skämt å sido, måste vara grymt frustrerande att ha dessa problem, speciellt när man inte kommer åt maskinerna heller, Synd bara att folk inte kan ha mer förståelse när dyl inträffar, Bara gnäll och gnöl :rolleyes: |
"väntat 12 dagar"... ".net adress. Tog två veckor"...
En webhotellare som inte vet vad kreditkort är, bör gå till sin bank & fråga vad kundservice lär. Oförstånd ses väldigt lätt som oförskämdhet. Att skylla ifrån sig, är oförståndigt oförskämt. MVH: WebMazter ;) Ödmjukhet, en intellektuell kapital tillgång... |
Vad är felet denna gång då?
Nu är mitt tålamod slut. Alldeles för mycket nertid är bara förnamnet. :angry: :( |
Citat:
|
Citat:
företaget i fråga är också verksamma här.......... :blink: Ok det var ett onödigt inlägg men efter mycket strul på senaste tiden rann tålamodet över och så tyckte jag att det kan vara av intresse för flera. Fick detta svar: Vi migrerar nya servern, detta medför tyvärr nertid, mer info finns under driftinfo i vårt forum. // Håkan Persson Gate9 Webhosting Sorry det var inget illa menat med mitt inlägg. /T |
Jag har domän namn och lite annat på Gate9, Det jag har att säga om dom. Är att dom har bra support det tar inte lång tid att få ett svar. Dock så tycker jag det är dålig stil att deras sida fungerar bra och är komplett när man inte har loggat in på kontrollpanelen osv. Men när man kommer in i kontrollpanelen så är det inte alls mycket som funkar. Tillexempel deras support sida med massa frågor och svar. Alla länkar osv länkar till första sidan. Jag vill inte sitta och skirva mail eller ringa. Jag vill kunna läsa om det på deras sida.
|
Nyfiken: Är det alltså så att Gate9 som alla rekommenderar hela tiden på detta forum inte ens meddelar sina kunder när de gör planerade arbeten som leder till nertid för kunderna?
|
Eftersom jag / vi har sajter hos gate9 så vill jag åter igen komma med en del synpunkter och åsikter gällande den sk *Nertid* som görs gällande i denna tråd.
Jag har haft att göra med gate9 en mycket lång tid och den nertid som det talas om är för mig lite överraskande. Visst har det förrekommit nertid och då för länge sen då dem byte ut mycket av sin utrustning med mera. MEN det händer att det sker stop i serverarna och lyckligtvis är det oftast till 95-96 % på nattetid och det kan iallafall jag ta då det oftast är för några minuter. Andra gånger det är driftstörningar är kända sådana och då meddelas man ALLTID per mail men även så meddelas det på deras egna forum på sajten. Detta är en sak som Gate9 i alla tider varit mycket noga och får man inte något mail från dem om planerade driftstörningar så ska man klart kolla med dem vilken mailadress man reggat för sitt konto så det inte är nåt knas där. Jag personligen övervakar vår sajt 24/365 och jag besöker vår sajt flera gånger om dagen och jag kan inte bli mer än lite full i skratt när jag läser vissa personers inlägg att deras sajter mer är nere än dem är uppe. Jag är mycket nyfiken på de sajter som tydligen inte är nåbara pga så mycket *nertid* Skicka gärna ett PM till mig med adress / er så får jag se om dem är så mycket nere som det görs gällande i denna tråd. Den senaste störningen var för några dagar sedan och innan man hann reagera så var dem som hökar på att få tekniker till hallen för att ta hand om detta vilket inte var det lättaste då det var svårt att få tag på dessa men den störningen var under natten och visst det tog längre tid än vanligt att få ordning på detta men återigen pratar vi om som absolut värsta senario 4-6 timmar. Vad jag vill säga är att är man kund hos gate9 så ska man kontakta supporten utan dröjsmål om man inte är nöjd istället för att klaga utan att specificera sig i detta forum. För jag kan tycka att gnälla på forum om ett webhotell löser inga som helst problem utan ta det med dem via supporten så fort du kan och meddela dem dina problem så ska du se att du får hjälp direkt. Tack för ordet som var ganska långt |
Citat:
Senaste dagarna har det gått ut 4-5 mail med information om vad som görs och vad nertiden beror på samt hur vi arbetar för att lösa det. Kommunikationen med kunderna är A & O. Ett planerat arbete med att byta server har gjorts senaste dagarna, däremot har den maskin som mått dåligt hängt sig flertalet gånger medan vi lyft över senaste filer för kunderna = oplanerad nertid. Detta tillsammans med jourtekniker i hallen som har varit svåra att få tag i har resulterat i oacceptabla nertider, tyvärr. Förändringarna som är gjorda är att serveryten as i speak är klara och vi har beställt ytterligare säkerhetsutrustning för att slippa vara beroende av tekniker i hallen. Det som oroar mig är att vissa kunder fullständigt skiter i varför nertiden uppkommer, och inte att vi faktiskt arbetade på att lösa det, dygnet runt sedan i onsdags. Det hade varit mer "smaskigt" om saken bara fått vara och vi inte gjort något åt det, tyvärr är scenariot ett annat. |
Citat:
Numret man blir kopplat till, det såkallade journumret har jag aldrig lyckats bli kopplad till alls. Lite trist. För övrigt är jag nöjd, flexibla och telefonsupport är ett plus. |
Gate9 har funkat väldigt bra! Väldigt lite problem, förutom de två senaste (vad jag vet) gånger de har "flyttat".
De script jag använder har ballat ur. Förra gången löste det sig och det aktuella problemen kommer nog förhoppningsvis lösa sig, lite stressande är att problemen uppstod natten mellan fredagen och lördagen. Inget har hänt än. |
Det konto på gate9 som jag har tillgång till har varit nere ~ 10 ggr under en tre månaders period(dagtid när man märkt det - säkert fler ggr?) Även har dess tillhörande databassserver krånglat ett flertalet gånger.
Till detta ska sägas att ftp-servern har en tendens att inte svara ibland, låt säga 15 minuts intervaller. Väldigt irriterande när man laddar upp en och samma fil flera ggr efter varan, efter t.ex justeringar. Men men... "Man får vad man betalar för" <_< |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson