WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Undersökning PHP/MYSQL/HTML/DESIGN (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33918)

Innocast 2008-12-12 13:37

Vad jag förstår så är det anonymt och jag hoppas att WN's administratörer inte sprider informationen vidare. Vet att flera har flera olika prissättningar, men ta ett medel i så fall.

Är lite nyfiken på att veta vad alla tar... Och var ärliga... Jag kommer inte lägga den första rösten utan väntar lite så ni inte alla får reda på vad jag tar ;)

GÖR INTE SOM MIG OCH TRYCK PÅ VISA RESULTAT, DÅ RÖSTAR DU BLANKT!! TUSAN OXÅ!

macwiz 2008-12-12 19:15

Vad väljer jag om jag tar 455:- per timme? ;)

DjFaDDe 2008-12-12 19:56

Jag får en kuslig känsla av att folk har blandat in svarta pengar här. För att någon över huvud taget ska gå runt genom att ta 100-200kr i timmen vitt med verksamhet i Sverige måste man ha förhandlat till sig grymma bidrag och skattevillkor.

crazzy 2008-12-12 20:21

Citat:

Originally posted by DjFaDDe@Dec 12 2008, 19:56
Jag får en kuslig känsla av att folk har blandat in svarta pengar här. För att någon över huvud taget ska gå runt genom att ta 100-200kr i timmen vitt med verksamhet i Sverige måste man ha förhandlat till sig grymma bidrag och skattevillkor.

Eller också är man under 18 och bryr sej inte om skatt och sådant tjafs. Det är ju ändå inte mitt bekymmer förräns om ett halvår eller så.

elitasson 2008-12-12 20:30

Citat:

Originally posted by crazzy@Dec 12 2008, 20:21

Eller också är man under 18 och bryr sej inte om skatt och sådant tjafs. Det är ju ändå inte mitt bekymmer förräns om ett halvår eller så.

Hur resonerar du då?

----

Mellan 350-600 kr / h beroende på kund och jobb.

lubic 2008-12-12 20:50

200 vit borde väl fungera, om man ha bra med uppdrag och inte har jobbat så länge? Det borde ge ca 100 kr i handen efter alla skatter och avgifter, om jag inte är helt fel ute? 100x8 = 800 om dagen viket ger 800x20 = 16 000 i handen i månaden om man jobbar heltid? Sen så kanske man inte har 100% med jobb hel tiden, men med en kostnad på 200 så finns det nog ganska många kunder.

Sen när man har jobbat lite längre så känns kanske 16 000 i månaden som lite lite, men i "början" är det väl helt ok?

biokonsult 2008-12-12 21:00

Det vore ju kul att se vid en ev. revision om skattmasen skulle godkänna 200kr tim mycket tveksamt / långtidskontrakt från ett bolag skulle nog passera, 250-300 +moms bör man minst ha för att allt ska se bra ut...

Conny Westh 2008-12-12 23:28

Om man vill ha en månadslön på 20 000 SEK, vilket är en begynnelselön för en färsk webmaster (finns de som uppger att de tjänar ned till ca 14000 SEK men det är knappast seriöst) så behöver man ha en årsintäkt exkl moms på ca 633725 SEK för att kunna ha normala affärsvillkor. Det innebär ett arvode på 528 SEK/tim + moms.

Se min kalkylsida här: http://www.verimentor.se/Konsultkalkyl/priskalkyl.asp

Jag har använt defaultvärdena förutom på försäljningskostnad där jag skrev 0.

Skulle man ta en månadslön på 16 000 SEK så blir det en årsintäkt på 543926 SEK och det innebär 453 SEK per tim. Alla arvoden under den nivån är mer eller mindre omöjliga att få att gå ihop med en seriös kalkyl.

naredi 2008-12-13 00:07

Svenskar är oftast för dyra. Själv samarbetar jag med universitetsutbildade indier till ett mycket bättre pris än vad ens en extraarbetande gymnasieelev kan erbjuda :P

hubbert 2008-12-13 00:17

Beror på hur man räknar Conny vilken timkostnad man skall ha.
Får i din kalkylsida lätt ned det till runt 200 kronor timmen.
Sätt månadslönen till 20.000.
Strunta i avtalspensionen sådant tänker inte folk runt 20 år på.
Pension är inget man tänker på i 20 års åldern.
Jag vet, jag sålde pensionsförsäkringar då som extraknäck.
Men inte tyckte jag att jag behövde ta en själv. Det var så långt till pension då. Nu några årtionden efter kommer man på att det hade nog varit bra att teckna en då.
Det blir lite dyrare och ger sämre utdelning ju fler år man väntar.

Från din kalkyl dra vidare bort eller sänk kreditförluster. Det räknar man aldrig med, man känner ju sina kunder så det händer inte.
Factoring. Vadå skicka ut fakturor och bevaka dem kan man väl klara på egen hand.
Marknadsföring. Tja varför skall man lägga pengar på det. Det är väl bara att lägga ned ett antal timmar på olika sociala media så ordnar det sig.

Timmar per år. 1200 max. Jamen vad är det, 3 och en halvtimme per dag. Det fixar man lätt. Räkna med 220 arbetsdagar á 10 timmar det blir ju 2.200 timmar per år.
Så enkelt och snabbt ned till 200 kronor per timme.

Wackerberg 2008-12-13 00:57

1500kr/h + ?

Conny Westh 2008-12-13 01:21

Citat:

Originally posted by hubbert@Dec 13 2008, 01:17
Beror på hur man räknar Conny vilken timkostnad man skall ha.
Får i din kalkylsida lätt ned det till runt 200 kronor timmen.
Sätt månadslönen till 20.000.
Strunta i avtalspensionen sådant tänker inte folk runt 20 år på.
Pension är inget man tänker på i 20 års åldern.
Jag vet, jag sålde pensionsförsäkringar då som extraknäck.
Men inte tyckte jag att jag behövde ta en själv. Det var så långt till pension då. Nu några årtionden efter kommer man på att det hade nog varit bra att teckna en då.
Det blir lite dyrare och ger sämre utdelning ju fler år man väntar.

Från din kalkyl dra vidare bort eller sänk kreditförluster. Det räknar man aldrig med, man känner ju sina kunder så det händer inte.
Factoring. Vadå skicka ut fakturor och bevaka dem kan man väl klara på egen hand.
Marknadsföring. Tja varför skall man lägga pengar på det. Det är väl bara att lägga ned ett antal timmar på olika sociala media så ordnar det sig.

Timmar per år. 1200 max. Jamen vad är det, 3 och en halvtimme per dag. Det fixar man lätt. Räkna med 220 arbetsdagar á 10 timmar det blir ju 2.200 timmar per år.
Så enkelt och snabbt ned till 200 kronor per timme.

Det där är ren fantasikalkyl!!!

För det första så har man tjänstepension om man tar en anställning, det har alla som har en seriös arbetsgivare. Finns ingen anledning att upptäcka när man fyller 65 att; shit jag kommer att få leva under existensminimum!!!!

Kreditförluster är reella, dvs det är kostnader man måste räkna med annars kommer man inte få ihop sin kalkyl.

Marknadsföring är oxo en kostnad som många "glömmer", sen undrar man varför man inte får några kunder....

Det är inte seriöst att räkna med mer än 1200 timmar debiterbar tid per år. Snarare kan man behöva räkna med ännu färre timmar om man har väldigt kunskapskrävande yrke, då måste man avsätta mer tid för egen inlärning. Om man under några år lyckas ha en hgre debitering per år så kommer det andra år med lägre debitering, så snitett 1200 är en gammal vdertagen tumregel som de flesta använder. Det finns små variationer som upp till 1245, men justering nedåt till 800 elelr 600 för riktigt kompetenskrävande managementkonsulter. Det är därför de har såna höga timarvoden.

Totalt har man 1760 timmar man bör få "lön" för. men skillnaden mellan 1760-1200 dvs 560 timmar är sånt man inte kan ta betalt av kunden för. Det innebär att när man räknar ut timlön för en anställd så räknar man månadslön*12/1760.

Det finns 52 kalenderveckor per år,
2 går bort som röda dagar,
5 är semester,
4 är genomsnittlig sjukfrånvaro,
sen har man några veckors egen utveckling dvs att höja sin egen kompetens så man inte sitter där om 10 år som en gammal uttjänt borstbindare (ett gammalt fint yrke men som det inte finns så stort behov av idag),
administration (bokföring, förhandling med kunder, fakturering, hantering av reklamationer och inkurans, installation av datorer, och programvaror, lära sig nya program..... and many more...), sen har du även "slack" dvs tiden du väntar på att en kund ska svara OK på en offert, offertskrivandet i sig tar oxo tid, tiden att hitta nya kunder (marknadsföring och försäljning).

Till slut får du kvar 30 veckor som är faktiskt debiterbart arbete som du dessutom får betalt för. Den tiden ska täcka alla andra kostnader i bolaget, inkl löner, arbetsgivaravgifter, tjänstepensioner, lokalhyra, datorkostnader, programvaror, resekostnader, revisor, bokföringsfrman, möbler...

Om man gör glädjekalkyler så skjuter man sig själv i foten, man får aldrig ordning på ekonomin i företaget om man inte förstår att räkna och ställa upp en riktig kalkyl.

Conny Westh 2008-12-13 01:42

Det finns en brist i intervallen, mitt förslag på nya intervall nedan:

Hur mycket kostar du per timme (SEK / h exkl moms)?
0-99
100-199
200-299
300-399
400-499
500-599
600-699
700-799
800-899
900-999
1000-1199
1200-1399
1400-1599
1600-1799
1800-

Wackerberg 2008-12-13 02:00

Jag inser att allt under 1500 kr / h är att kräva för lite.

Ara 2008-12-13 02:14

Citat:

Originally posted by Wackerberg@Dec 13 2008, 03:00
Jag inser att allt under 1500 kr / h är att kräva för lite.
tror inte många som kodar php fakturerar 1500:-/h

hubbert 2008-12-13 02:36

Ironi Conny, kan vara svår att förstå ibland.
Men jag får väl ta det på mig själv att det inte framgick att mitt inlägg var menat åt det hållet.

Men om vi tar ämnet på allvar här. Tjänstepension kan du kanske räkna med att som anställd få, inte hos alla företag förvisso. Det beror på, tro mig jag har suttit på båda stolarna, som anställd och som Vd.

Sedan verkar du Conny totalt ha missat i det jag skrev (återkoppling till det här med ironi)
Unga människor som är på väg ut i yrkeslivet struntar fullkomligt i dina kalkyler, de vill skapa en framtid, karriär för sig själva. Inte sitta och få en massa pekpinnar på vad de skall ta betalt eller kräva att få.
Dina kalkyler lägger sig faktiskt ibland som en våt tung filt över de unga som vill skapa något.

Conny Westh 2008-12-13 08:40

Citat:

Originally posted by hubbert@Dec 13 2008, 03:36
Ironi Conny, kan vara svår att förstå ibland.
Men jag får väl ta det på mig själv att det inte framgick att mitt inlägg var menat åt det hållet.

Men om vi tar ämnet på allvar här. Tjänstepension kan du kanske räkna med att som anställd få, inte hos alla företag förvisso. Det beror på, tro mig jag har suttit på båda stolarna, som anställd och som Vd.

Sedan verkar du Conny totalt ha missat i det jag skrev (återkoppling till det här med ironi)
Unga människor som är på väg ut i yrkeslivet struntar fullkomligt i dina kalkyler, de vill skapa en framtid, karriär för sig själva. Inte sitta och få en massa pekpinnar på vad de skall ta betalt eller kräva att få.
Dina kalkyler lägger sig faktiskt ibland som en våt tung filt över de unga som vill skapa något.

Jag anade viss ironi, men var lite osäker :D

Många unga företagare gör misstaget att göra kalkyler som är helt åt fanders för bristfälliga!

Jag försöker inte lägga kalkylen som en blöt filt över deras kreativitet utan jag försöker skapa en medvetenhet om att göra riktiga kalkyler. En riktig kalkyl är en lika stor del av lösningen som den tekniska lösningen i sig. Får man inte ekonomin att gå ihop så kommer man som företagare att få jobba mer ör mindre pengar än sina konkurenter och det kan man inte göra så länge förrän man ledsnar och lgger ned sin verksamhet. Då lämnar man kunden i sticket, så kunden förlorar i längden kvalitet på att det förekommer en "underprissättning".

Med en "riktig" kalkyl menar jag att de måste vara medvetna om vilka kostnader de i verkligheten kommer att ha och att de inte ska konkurera med att försämra sina egna sociala villkor (de bor ju i Sverige) utan hitta andra konkurrensmedel, som bättre service, snabbare leveranser, annan kvalitet på produkten/tjänsten de levererar än vad konkurrenterna använder.

Det är många som försöker konkurrera med priset eftersom de tror att det är det enda de har att konkurrera med. Detta beror på att många är okunniga om vilka konkurensmedel som finns att jobba med.

Det finns dock bara ett företag på marknaden som kan vara billigast, alla andra måste hitta andra sätt att kunkurrera annars slås de så småningom ut från marknaden.

Varför är nya företagare omedvetna om detta? Några skäl är givna;

* Ungdomlig okunnighet,
* bristande entreprenörsutbildning,
* bristande företagartraditioner
* de tänker för mycket som "konsument" i just prissättningen och glömmer sig själva

Man ska givetvis utgå från kunden och lösa kundens problem, men som företagare måste man även få ut något av företagandet och då är priset kunden betalar det enda materiella som företagaren får ut och det är i sin tur grunden för den emotionella tillfredsställelsen att kunden är nöjd eftersom de betalar.

Det är inte bara de unga företagarna som gör misstag. Snikna kunder utnyttjar givetvis denna situation.

Jag har gjort alla misstagen själv och jag har lidit hårt av dem. Jag hoppas jag kan bidra med att medvetandegöra andra unga företagare att inte göra om mina misstag utan att "göra rätt från början", så de får en flygande start i sitt företagande och kan fokusera på att komma med nya kreativa lösningar på kundernas problem, i stället för att våndas över att de inte får ekonomi i sitt företag, och att de ska kunna leva på sin verksamhet.

Gustav 2008-12-14 11:27

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Dec 13 2008, 09:40

Många unga företagare gör misstaget att göra kalkyler som är helt åt fanders för bristfälliga!

Jag tror helt enkelt att många unga företagare föredrar att jobba för 200-300 kr/tim istället för att lägga sig på 500-600 kr/tim och inte få något jobb alls.

Kalkyler i alla ära - men de sätter inte mat på bordet. Är man nybliven företagare och konsult så bör man dessutom räkna med att leva riktigt knapert den första tiden. Kan man inte acceptera det så bör man ta en anställning istället.

Tänk på att många här på WN har enskilda firmor med organisationsnummer som börjar på 85-90. Dina och hubberts levnadsvillkor skiljer sig ganska markant från deras.

Conny Westh 2008-12-14 12:46

Det är tveksamt om du ens kan hyra in en vettig städare för 200-300 spänn i dagens Sverige. Man kan ju få jobb på McDonalds och de betalar väl ca 100 spänn i timmen i bruttolön, då slipper man risken med att driva företag och man får en ganska lugn tillvaro. Netto borde det ge bättre ekonomisk standard än att jobba som företagare och ha en timtaxa på 200-300 spänn.

ztream 2008-12-14 12:57

Återigen kanske inte alla startar företag för att tjäna pengar utan för att det är kul. Och det är lätt att förstå varför vissa här tar så mycket i timmen utan att vara bättre än en kille direkt från gymnasiet. Man måste ju betala för de oändliga timmar som ni lägger på att kalkylera vad ni ska ta betalt i timmen, ert avtalsskrivande på flera 100 timmar och 2 genomläsningar av lagboken och bibeln innan det blir någon kod skriven.

Näe fram för folk som tar 300 spänn i timmen och skapar resultat utan en massa ordbajs och byråkrati.

hubbert 2008-12-14 13:23

Visst är det så Gustav att mina villkor skiljer sig nu.
Men när jag började så var jag egen i en annan bransch så det var bara att sätta sig på kvällar och helger med arbetet.
Timlön då mindre än 200:-. Men jag behövde referensobjekt och erfarenhet inte bara av egna sidor.
Efterhand var det inga problem att höja timtaxan ordentligt. Och det till de kunder man hade börjat med.
Allra första kundsidan jag gjorde chansade jag att de ville ha en (företaget hade ingen hemsida alls då) och gjorde gratis tog väl runt 50 timmar då, slängde upp den på en tripodadress och fråga vad de tyckte. Och det fungerade.
Samma sak när jag började med optimering. Gjorde arbetet gratis först i början sedan visade resultatet och undrade om de ville betala. Inga problem i något fall.

Men visst det förutsätter att man har någon inkomst att falla tillbaka på under tiden. Eller om man kan tänka sig arbeta runt 80 timmar i veckan under en uppstart till en låg timdebitering.

Så länge man inte drar på sig höga fasta kostnader som ny är det ingen större fara att börja med en timlön, långt under snittet om man är beredd på att arbeta hårt.
Det var lite det jag menade med en våt filt Conny.
Att villkoren för att börja som egen företagare kan man i många fall inte sitta och räkna efter kalkyler som baserar sig på en arbetsdag på 6-7 effektiva timmar och avtalspension etc.

Hjalle 2008-12-14 13:49

Detta talar nog mer än för mig själv men som student så är det många som hellre tar ett t.ex. programmeringsjobb för 150 kr / h exkl moms och får ut en hundring eller vad det nu kan bli än att jobba på mcdonalds (no offence mot donken) för samma lön. Lönen kanske inte blir vad man förtjänar men man får göra något man tycker om att syssla med och utvecklas istället för att knega med något man inte tycker om :)

Forslunds 2008-12-14 15:00

Sen är det ju inte alla som börjar som egen företagare med att ta ett fett lån och köpa in utrustning, fetkontor, lyxiga möbler och därav måsta ta väldigt höga priser till första kunden, utan referenser :) Tur att ekonomer och entreprenörer inte samma människor... då skulle det inte finnas många företag!

Själv tar jag rätt mycket i timmen. Detta för att "skrämma" iväg dom enkla (jobbiga) kunderna. En gång i tiden jobbade man gratis och mot gentjänster, utan att kunna visa dom referenserna nu kunde jag aldrig få ett jobb med nuvarande priser.

kw_wasabi 2008-12-15 04:51

Jag håller med både Dan och Conny.

Conny har rätt i att unga tänker för mycket som konsument. 600kr/timma är drömbelopp för de som är vana att få en usenlapp i studiebidrag per månad och tror inte någon skulle betala den summan i timarvode.

Samtidigt förstår jag de som jobbar med sin hobby och är nöjda med att dra in lite extrapengar på något de tycker är skitkul. Svart eller vitt kanske kvittar, det finns säkert de som är nöjda med 30kr i timman efter skatt och avgifter.

Conny Westh 2008-12-15 07:16

Man ska akta sig för att dra på sig fasta kostnader över huvud taget och i synnerhet om man är nystartad egen företagare. Dt är vi helt överens om.

Men det hindrar inte att man ska ha en ordentlig kalkyl för sin verksamhet, för när företaget växer så ommer kostnaderna att öka, och man kan inte sitta hemma i köket och bediva en verksamhet hur länge som helst. Det är dock så att många företag startar sin verksamhet hemma i köket eller garaget så har exempelvis Apple, HP och IKEA startat för att ta några kända exempel, men de växte snabbt ut kostymen. Jag skulle nog tro att antalsmässigt de flesta företag startat så i liten skala. Det är endast de bolag som startas av större koncerner som får en mer flygande start med större kontor från start.

Undvik att skaffa kontor innan man har en tillräckligt lukrativ verksamhet och verkligen behöver kontoret, jag har själv jobbat hemifrån i många år. Eftersm jag oftast jobbar som konsult sitter jag ute hos mina kunder, och de kommer aldrig på besök till mig. Men jag har persiodvis hyrt kontor för det är skönt att ha en arbetsplats att gå till och man har ävenglädje av att träffa andra människor, ofta som är egna företagare, men man har även möjlighet att träffa nya kundprospekts när man har ett kontor där mycket folk springer omkring, typ om man hyr på ett kontorshotell.

Tjänstebil har jag aldrig haft, använder min privatbil som är 19 år gammal, har även en äldre bil som jag använde tidigare som är 22 år gammal. Jag tar ut milersättning för dessa från företaget med 18,50 SEK/mil. Det betalar bensinkostnaden + någon krona till skatt och försäkring. Förra året åkte jag över 5000 Mil till uppdrag hos kund. Men likförbannat så är det en kostnad jag måste kalkylera med, likväl som hotellkostnad elelr hyra av övernattningslgenhet när man jobbar på annan ort. Ofta kräver kunden att alla kostnader ska ingå i arvodet och då får jag ingen kostnadsersättning utöver arvodet.

Jag har oxo arbetat gratis för att få referenser och det måste man nog göra för att få välbetalda uppdrag senare. Vad jag menar med att man som företagare måste kalkylera på sin budget är att man inte ska råka ut för obehagliga överraskningar och att man ska få en skälig inkomst för sitt arbete.

Jag pratar inte om de som är hobbyister, de satsar inte seriöst på företagandet "by definition". Vill man satsa seriöst, dvs leva på sitt intresse (jag var oxo hobbyist från början) så måste man få seriöst betalt.

Jag har INGEN FÖRSTÅELSE för att man som företagare ska ha SÄMRE betalt än vad en som är anställd i ett stort företag har, med massor av löneförmåner, inkl tjänstepension, och där man i stort sett helt slipper ta något ansvar. Där man har 5-6 veckors semester och sällan eller aldrig jobbar mer än 40 timmar en normal vecka (en onormal vecka jobar man mindre inte mer). Jag tycker det är att tänka bakvänt.

Man måste som egen företagare spara undan pengar för de tillfällen när uppdragen inte strömmar in i samma takt som annars och då finns det ingen buffert om man inte har det med i sin kalkyl. Då slås man direkt ut från marknaden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson