![]() |
Nu är jag så djävla sur på posten så jag kokar. Gjorde en beställning från england den 20:e nov som skickades med DPD paket den 24:e och den 27:e nov ändrades statusen på postens hemsida till "adressanten okänd, paketet returneras". Jag ringde posten för att få klarhet i vad som hänt och varför det inte levererats, men det gick inte få några besked. Det tog ända till den 8:e dec innan paketet var tillbaka hos avsändaren, som kontrollerade adressuppgifterna och skickade igen den 10:e dec. Och så igår händer samma sak, statusen ändras till "adressanten okänd, paketet returneras" och paketet är åter på väg att lämna Sverige.
Vad ska man göra? Man känner sig djälva hopplös, finns ingen posten som vet nått eller har lust hjälpa till. Chafförerna som kör ut paketen verkar vara riktiga djävla megaidioter utan grundläggande läskunskaper och man som kund kan inte få sitt paketet som man betalt stora pengar för och är i akut behov av. HATA POSTEN! |
varför kan inte posten hjälpa till?
Står det inte ditt namn på paketet eller? låter skumt... |
Posten verkar vara dåliga på DPD-paket. Jag beställde ett paket från Storbritannien. Två veckor efter att det hade skickats iväg ringde jag leverantören och frågade var paketet var någonstans. Det hade kommit till Sverige redan två dagar efter beställningen och efter det visste de inte, men de hänvisade till Posten. Jag ringde Posten som gav mig ett spårningsnummer och då kunde jag se hur paketet de senaste två veckorna hade åkt runt mellan olika sorteringsplatser i Jönköping. Jag bodde i Huskvarna utanför Jönköping så paketet hade alltså varit inom en mil från mig de senaste två veckorna. På vissa platser hade paketet varit flera gånger, och när jag väl lyckades få tag på det så var kartongen helt fullklistrad med Postens streckkoder.
Det stod både mitt namn och min adress på paketet. |
Mitt företag fick ingen post överhuvudtaget i över en månad. Efter säkert tio telefonsamtal och lika många besök från mig så började posten trilla ner i brevlådan igen - men tyvärr så var det andras post och inte våran...
Posten är en lång kedja. Och en kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk. Det räcker med att en klåpare inte gör sitt jobb för att allting ska gå åt skogen. Det kan ju bara vara en tidsfråga innan någon förtvivlad stackars företagare självmordsbombar ett postkontor... |
Citat:
|
Citat:
|
Jag får grannens post varje dag nästa på kontoret, våra företagsnamn börjar med Swe så de verkar inte läsa mer än 3 första bokstäver. Nu är jag så snäll så jag går ner och slänger in den i grannens brevlåda och han i min men alla är inte så snälla. Och posten gör ofta fel, men citymail och andra är ännu sämre så
|
Citat:
Det var roligare förr, helt klart, Posten var en trevlig familj att växa upp i, speciellt post och pakethanteringen i Västberga/Söder, men den hanteringen är ju helt enkelt inte ekonomiskt försvarbar idag, det är en annan värld, idag får man nog inte jobba på Posten som 12 åring, oavsett vem ens mamma är, eller göra världens största gummibandsstudsboll på arbetstid. Men jag tycker hanteringen av Posten är sorglig, från separationen av Kassaservice, för att sen lägga ner det, och att man nu t.ex. tar bort dessa tjänster från lantbrevbäringen, jag är helt på det klara med att posthantering á la 80-tal inte är försvarbar idag, och i mångt och mycket inte behövs, men många av dom tjänster man avvecklat handlar ju om grundläggande behov som staten bör se till att dom tillhandahåll om man t.ex. inte vill avveckla glesbygden helt. |
Jag låter skicka ca 150 paket från England varje år direkt till kund i Sverige. Det är DPD-paket. Och jag måste säga att det fungerar ganska bra. Men det är knappast poståkeriets förtjänst. Merparten går nämligen till privatpersoner och då får de ju själva hämta det på utlämningsstället eller be lantbrevbäraren köra ut det och det fungerar.
MYCKET värre är det då kunden är ett företag och paketet ska köras ut. Jag har kunder som nästan lägger på luren i örat på mig då de hör att det är Poståkeriet som ska leverera. Då kommer det aldrig fram till oss och liknande kan man få höra. Och mycket riktigt, de paketen kan man hitta lite överallt. Hos andra företag tex. Är det någon här som har koll på hur danska posten fungerar och hur det kan komma sig att de har utdelning av post flera gånger per dag och lördagar, om jag nu inte är felinformerad. Bra låter det i alla fall. |
Vi får också fel saker, har hänt att vi fått Läns Ordnings Polisens post (LOP) både paket och brev. Lika så får de våra saker med jämna mellanrum, dom sitter en bit härifrån, men som sagt, ibland går det för fort på posten...
Men nu sen vi är bundis med postchauffören har det funkat riktigt bra.. (man blir bundis om man tvingas åka och hämta/lämna paket) |
Citat:
Jag tror aldrig jag har varit så självmordsbenägen som jag var när jag jobbade på Posten... Kommer aldrig sätta min fot där igen. :P |
För många år sedan hade jag privat en "särskild postadress" till en postbox, eftersom jag flyttade/reste mycket. Det fungerade finfint, posten kom till boxen och ingen hade några synpunkter.
Så skaffade jag en "vanlig" adress. Det går ju inte att göra eftersändning på en box om man inte gör det på alla mottagare, så jag tog helt enkelt bara bort min särskilda postadress, och tänkte att det gör ingenting att en del post hamnar i boxen. Men det tyckte posten. En dag ringde min hyresvärd och frågade om jag flyttat! Posten tyckte nämligen inte att man kunde ha mer än 1 adress, så de returnerade all post med "mottagaren okänd" på min gatuadress. Helt otroligt! |
Jag har nu fått reda på vad som hände, paketet levererades till ett företag med helt annat namn, men samma bransch (resor) i samma port, som inte ville kännas vid paketet så post-analfabeten tog det säkra före det osäkra och skickade tillbaka paketet till UK för andra gången.
Första gången tog returen 11 dagar. Om det ska ta 11 dagar nu oxå är paketet i UK 22 dec, inte en chans att jag får det innan jul, eller ens i år och då skickades paketet från UK 24 nov. Tack för det posten! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
iofs är väl det ett rätt tomt hot eftersom posten verkar ha noll koll... |
För att se det från andra sidan en sekund, så kan man bli mörkrädd hur många företag helt verkar ointreserade av sin post - även om företaget i övrigt är seriöst. Varje vecka får man ta hand om och returnera post till företag som helt enkelt inte lämnar in eftersändning, inte meddelar avsändaren om rätt adress (år efter år), inte märker upp var de finns eller helt enkelt envisas med att inte ha en brevlåda!
Privatpersoner kan ju vara allmänt slöa, men företag borde ju tänka steget längre. Kan ju vara ekonomiskt viktigt... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
När jag flyttar vägrar jag att betala posten för att de ska eftersända reklam, bluffakturor och annat skit.... Jag kan tänka mig att göra en adressändring genom posten för att underlätta för posten så de slipper att returhanteringen blir jobbig... men då bporde jag få tack av posten, inte betala för det. Jag meddelar de kunder och leverantörer jag vill ha fortsatt kontakt med vart jag tar vägen, resten skiter jag i... Man kan göra gratis adressändring hos skattemyndigheten. |
Citat:
|
Citat:
När det gäller eftersändning så är det ju förutom ovanstående anledning så att det för Posten innebär dubbel hantering (precis som med returhantering) något som det väl är rimligt att den som använder tjänsten betalar. Är det sen så att man själv, eller dom företag man har relationer med, inte lider av att dom inte kan nå en på optimalt sätt, så är det ju inga problem (och som sagt, returer är enklare för Posten en eftersändning) men jag tror inte (även om jag blir mer och mer osäker) att Conny tycker att andra ska sitta och göra jobb åt honom utan att få betalt. |
Jag måste också få spy lite galla på Posten.
Bara denna vecka har de krossat en låda från en leverantör och chauffören tittade lite konstigt på pallen, men sa inget när han lämnade den (hann inte kolla själv innan han for). Alla som reklamerat något hos Posten vet vilken tid och energi det tar. Det roliga med de hela när vi får leveranserer från Schenker och DHL har killarna som lämnar godset ALLTID redan skrivit upp på följesedeln om det är en transportskada. Posten har även slarvat bort några paket som skulle till kunder från oss. Posten har krossat en i det närmaste okrossbar skål på vägen till kund. m.m m.m |
Citat:
Jag kollar adressen till mina kunder via det centrala skatteregistret (de flesta register utgåt från det) som administreras av folkbokföringsenheten inom skatteverket, och det kostar mig 1 SEK per adress att få det automatiskt ifyllt i mitt affärsssytem. Billigt tycker jag, jag kan göra det manuellt och då kostar det inget, men tar min tid i anspråk. Det är inte mitt ansvar att uppdatera spammarnmas adressregister och definitivt inte på min bekostnad. |
Jag har använt adressändring varje gång jag flyttat. Hade jag inte gjort det så skulle Alfakassan inte fått min nya adress, inte heller vissa delar av Folksam eller en del svenska företag. Så jag betalar mer än gärna för adressändring som ger mig ett utmärkt sätt att se vilka som inte har min nya adress än att jag ska försöka gissa på vilka brev som borde komma vilka månader.
|
Om en person inte gör en eftersändning och flyttar tex. till en annan stad, hur ska då brevbäraren ha en chans att veta det?! Kommer eftersändning in så vinner ju alla på det. Inte en chans att man kan adressändra till alla ställen som skickar brev till en.
Dessutom så görs eftersädning via Svensk Adressändring och inte just till Posten. Citat:
|
Vill bara tipsa om att man kan adressändra hos skatteverket också med bankid men utan eftersändning av annan post.
|
Man kan sköta eftersändningen själv, tex om man under en kortare tid jobbar på annan ort och någon familjemedlem (eller vän) kollar posten. Man stryker helt enkelt ett streck över den gamla adressen och skriver EFTERSÄNDNING och ny adress. Fungerar kanon.
Vad man kanske inte tänker på är prisskillnaden mellan att eftersända post som privatperson och företag. Själv betalade jag 195:- för några veckor sedan, men som företagare kostar det bra mycket mer. Visst, småsummor i sammanhanget, men ändå. Vad är det som motiverar prisskillnaden. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson