![]() |
Om Ni bli uppringda av kommunist företaget Radiotjänst, så säg för all del inte att ni säljer TV kort, även om ni har dom nerpackade och inplastede, så skall ni lika förbannat betala avgifter till pappa staten.. Sverige är den sista sovjet staten.
Kan vara bra när Statsi agenteter från Radiotjänst knackar på dörren....Förstår inte ,varför man inte kryptera SVT kanaler och ta betalt för tittade som man gör på kanal plus..Istället för att hålla på med den här omstädigheten. |
Jo tack, fick besök av dem för några veckor sen.
Tydligen ville han inte tro att min lcd "tv" var en monitor som jag försökte få den att framstå att vara och han hotade met att han skulle ringa polisen genast. Då fick jag nog och drog igen dörren. |
Kommunisterna? -jag som trodde att vi hade en borgerlig regering... (ni vet, dem med frihet, företagssamhet o.s.v.)
Licensavgift på tv-kort m.a.o. Tack för heads-upen! |
Att tv-kort klassas som tvmottagare och därmed är "licenspliktiga" är ju ingen nyhet. Däremot var det en nyhet att ÅF (som jag antar att TS är) skall betala avgift för att han har produkten i lager var en nyhet. Jag trodde i min enfald att det är slutkund som skall stå för licenspengarna, eller har de kommit på ett smart sätt att ta betalt 2 ggr?
en snabb läsning av lagtexten http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...911&bet=1989:41 ger att man som tex TV-handlare måste betala en avgift om man,vilket är vanligt , har apparater uppställda för demo, dock bara EN avgift Följdaktligen har nåt ljushuvud kommit på att TS judidiskt sett äger en tv-mottagare och därmed skall betala för TV-innehav sen spelar det mao ingen roll om man så gjuter in sin TV i ett betongblock och sänker den i en sjö (detta måste tydligen anmälas ;) ) |
Citat:
Jag förstår deras existens när det analoga nätet fanns, men inte idag, när man kan kryptera SVT och låta dem som vill se SVT betala för det. Rena jävla hets jakten.. Det här väl bara början, när IPRED lagen går igenom kommer väl privatspannare från anti piratbyrån sparka in dörren, bara för någon PRAVO miffo hos dem har sett ens ip adress, ingen rättsäkerhet utan det kommer vara som när privat P bolag bötfäller bilister, god tydligt som möjligt. |
Citat:
Det är väl förövrigt ett Civilrättslig sak? Jag förstår inte, varför man skall betala TV licens. Gör om SVT till en betalkanal, vill man producera program för små målgrupper, så får väl målgrupper betala för sig, antingen genom att svälja en mängd reklam eller betala för kanalen. |
Se mina tillägg ovan ;)
du borde dock kunna komma runt detta genom att på nåt smart sätt påvisa att du inte a) har dessa kort installerade =de är obrukbara B) inte har nån fysisk försäljningslokal om du dessutom redan betalar TV-licens så borde saken vara en helt annan sen att hela konceptet med TV-licens är åt helvete är en annan sak |
Citat:
Men det räckte tydligen bara att vi hade TV kort som låg och skräpade någonstans... Nej! Det är egen juridisk person.. Privat äger jag inte ens en TV.. Ser ingen anledning till det heller.. |
Jag har en kompis där Radiotjänst hämtade Polisen. Dock var hon så förutseende så hon traskade över till grannen med sin TV medans Radiotjänst var borta.
|
Citat:
|
Citat:
|
Konstigt att ni har haft såna problem. De gånger jag avanmält så har det varit "Jaha, du har inget annat som innehåller en tvmottagare såsom en video?" och efter de fått nej på det så har allt varit lugnt.
|
Finns nog en anledning till att dom finns i Kiruna :)
99.9% av resterande sverige kommer inte åt att slå dom på käften. |
En ung tjej från Radiotjänsten..
-Hej radiotjänsten, har du någon tv? -Nej jag har ingen tv.. -okej då stryker vi dig från listan! Förlåt för att jag störde! 1 månad senare.. en annan äldre tant från Radiotjänsten.. Hej vem i bostaden ska vi registrera tv-innehavet med? -Jag har ingen tv.., ser tv hos kompisarna. -Vem då? Måste veta så jag kan stryka dig från listan (igen??) -Det angår inte dig vem jag umgås med... jag har ingen tv i min folkbokförda adress! -Det tror jag inte på, nu anmäler jag dig att du har TV-innehav från o med idag.. -Jag har ingen tv på min folkbokförda adress? -Nu har jag anmält dig, du får skicka en motanmälan om du anser att du inte har någon tv.. ..Sen svor jag lite och la på.. :) Trevlig julklapp.. en faktura som ska betalas innan 23e December, inte lär man hinna få tillbaka dom pengarna innan jul! =/ ..Kommunistverksamhet..... synd jag inte tog namnet på hon jag pratade med sist! |
Citat:
|
Citat:
Det är fan mig negativ avtalbildning. Det är väl radiotjänst som skall bevisa att du har TV inte tvärtom. Dom får förlänga renjakten i Norrland, så dom har något vettigt att syssla med där uppe, istället för ringa runt och trakassera folk. |
Citat:
"Sälj din TV" och avanmäl tv innehavet :) |
Hela denna diskussion är väldigt OT under E-kommers. Det finns ett annat forum som heter just Off Topic - varför inte använda det?
|
Yep, sorry för drog den lite OT.
Till ämnet.. Tyvärr, är du återförsäljare och säljer något som har TV-mottagare, även om du inte har framme något demoex, dvs allt är nerpackat från leverantör till slutkund så måste du betala licens.. fjantigt? Javisst. Gör någon nytta av den licensen.. köp och packa upp en tv i kontoret ;) |
Citat:
På arbetstid!?! Jag ser inte vad man har för nytta av SVT på jobbet! Betalar man privat så borde man fan inte behöva betala som företag, jävla dubbelbeskattning. |
Varför är folk så upprörda över TV-avgiften? Svensson betalar hundratusentals kronor i skatt varje år och så skriker han över de tusenlapparna som går till SVT. Varför handlar den här tråden inte om de pengarna som går till presstöd eller (fin)kultur? Vad är det som gör TV-avgiften så mycket värre än alla skatter?
Själv så har jag ingen TV, men betalar ändå TV-avgift. Om jag betalar så blir jag inte störd i mitt hem. Det känns som ett bra "köp" med tanke på hur mycket annat skräp som jag betalar för via skattesedeln. I övrigt så håller jag med er i sak. Självklart ska man inte behöva betala TV-avgiften bara därför att man säljer TV-kort. |
Men klein vill inte betala något för något...och jag förstår honom, han kollar aldrig på tv, konsumerar ingen musik, utnyttjar inte det offentligas resurser, så varför ska han betala skatt eller andra avgifter....
det är en sorglig värld vi lever i om vi inte kan visa mer solidaritet med varandra än så... |
Citat:
De som inte har barn kanske inte vill att deras surt förvärvade korvören går till sånt som kan förknippas med; just barn och det är inte lite det. plus ett par hundra tusen andra saker som man skulle kunna disskutera på samma sätt. Citat av Eva Hamilton SVT - Mars 2008 Att SVT börjar sända alla kanaler även på nätet, beror på att alla de som har en dator ska förstå att de är skyldiga att betala tv-avgiften, meddelade SVT:s vd Eva Hamilton i lördags, enligt Ekot. – Vi kommer nog att inleda en försöksverksamhet där vi kommer att lägga ut hela SVT:s utbud så att du kan se det live, direkt på webben, i stället för i tv-apparaten, säger Eva Hamilton till Ekot. – Hittills har det inte funnits ett helt kanalutbud på internet. Det kommer det sannolikt göra under 2008, fortsätter hon. Eva Hamilton säger också att tv-licensen kommer att förändras, från att som idag vara kopplad till en tv. Med det menar hon att även de som inte har en tv-mottagare blir tvungna att betala. Källa Så om precis alla ska betala, då är väl det bästa att alla får betala en årlig punktskatt via skattsedeln och bli med allt tjafs om vem som ska betala och vem som inte ska betala. Klart, finito, case closed! ;) |
Helt obegripligt att inte TV avgiften tas på skatten.
Om man räknar in besparingen i administration på att lägga ned radiotjänst etc och att även alla 'smitare' får vara med och dela på avgiften så skulle man antagligen betala högst en tredjedel av kostnaden idag. Är ju ganska bisarrt att någonting som TV som 99% har ska betalas med avgift men tex bibliotek som betydligt mindre antal människor utnyttjar ska betalas med skatt. |
Anledningen att systemet ser ut som det gör nu är att det är oerhört känsligt, rent politiskt, att ens nämna "tv-licens". Det finns förslag på hur det skulle kunna se ut, som är mycket bättre än dagens system, men man vågar inte.
Vilket är lite fånigt, man vågar ju ta ipred, fildelning och telekomdirektivet. :) |
Språka på Serbokratiska är väl ingen SVT-produktion? Det finns tre public service-bolag - SVT, UR och SR.
Alla tre vill avskaffa radiotjänst.. |
Jag skulle hellre se att SVT fick slåss som alla andra kanaler istället för att sponsras av staten. Det känns inte som att SVT har det där lilla extra som gör att jag verkligen vill betala för det. Kryptera kanalerna och låt dem fightas som alla andra, det skulle nog kunna öka kvaliteten något, om man nu tycker att det är kvaliteten på programmen som brister.
|
vi börjar glida OT men..
det enklaste skulle väl vara att man flyttade över det som så att säga är viktigt för landets medborgare, dvs nyheter och samhällsinformation till en egen kanal som finansieras via skattemedel. I denna kanal sänds då ENBART viktig information. Nuvarande SVT får då ses till en tilläggsavgift på samma belopp som dagens TV-licens |
I Danmark har dom numera mediaavgift.
Har du någon pryl (utöver TV) som tar emot data från Internet med en hastighet på minst 256 Kbit/s så skall du betala 1110 DKK i halvåret. Äger du bara en radio så kostar det 160 DKK i halvåret. |
Jag skulle helst vilja se att tv-licensen var i statsbudgeten, taget via skatten, men med förbehållet att storleken på bidraget inte kan ändras hur som helst; man vill inte hamna i en situation att en sittande regering kan utöva utpressning på t.ex. svt, som trots allt ska kunna betraktas som objektiv media
|
Citat:
Citat:
Sen får jag inte ihop siffrorna riktigt, det är lite för många som säger "jag tittar aldrig på TV" samtidigt som det finns ett icke försumbart antal enskilda program som drar mellan 1,5 och 4 miljoner tittare vid varje sändningstillfälle. så jag tycker personligen att public service är en väldigt lyckad kombination av bredd och kvalité, och betalar gärna för det. |
Citat:
Polisen kan inte göra husrannsakan för att Radiotjänst ska få komma in i hemmet. Det krävs att det finns fängelse i straffskalan för brottet för att det ska vara tillåtet. Skulle Radiotjänst ändå lyckas övertala en ledig polis att komma med så är det bara att låta bli att öppna dörren. Står de och ringer länge så man upplever detta obehagligt så är det ofrdeande och bör polisanmälas.... Det finns vägar för de förtyckta.... Bara man vet var... Jag fick själv ett hotbrev av Radiotjänst häromledes. Bolagsverket har gjort om SNI-klassningen och lyckats med konststycket att registrera mitt konsultbolag som: BRANSCH Data, It & Telekommunikation Dataprogrammering VERKSAMHET / ÄNDAMÅL Bolaget skall bedriva konsultverksamhet, rådgivning, mentorskap, konstruktion och försäljning av programvaror och komponenter samt därmed förenlig verksamhet. BIFIRMAS VERKSAMHET / ÄNDAMÅL För den del av verksamheten som avser konsultverksamhet inom IT-området som riktar sig mot telekommuni= kationsföretag. SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING - SNI 62010 - Dataprogrammering 46510 - Partihandel med datorer och kringutrustning samt programvara Detta tolkar Radiotjänst som att vi säljer TV-apparater eller TV-kort till datorer. ----------------------------- Man häpnar av bestörtning.... |
Citat:
När SVT tom slösar licenspengar på att visa partikonvent från partier som inte har klarat 4% spärren på 20 år, då är ju gränsen ändå nådd. Vill man ha nyheter, då kan man lägga några miljoner i en pott på en nyhetes redaktion, som finasieras via skattemedel och så sänder man på webben och via SVT, kanske bara en okrypterad kanal för nyheter. Men att man skall tvångsbeskatta folk som inte ens har TV. Dessutom går Radiotjänst med 5 miljoner i förlust, så frågan är ju vad ger dessa pengar? |
Citat:
Så man kan alltså köpa en stor datorskärm, finns upp till 30" och sedan köpa telia digital TV box, och så behöver du inte betala tv licensen. |
Citat:
Nej, kan du tänka dig, jag kollar aldrig på TV..Ser ingen anledning till det, jag konsumera dock en del kultur även om du fråga sätter det. Senaste sedda film handlar om vampyrer i det område jag bor i...:-) Jag köper den musik , jag konsumera..Om jag lyssnar på radio, så har reklam inslagen betalt för den musik jag konsumera. Varför skall jag visa solidaritet med folk som går operan, där varje biljett är subentionerad med ca 2000:-, när det är människor som oftast kan betala realkostnaden för operabesöken, den enda vettiga kultur reformen som har gjort , skrotades för något år sedan, det var fria museum besök. Även om Stockholms museum håller en väldigt låg klass jemförelse med London. ( Där museum besöken är gratis dessutom. Kan rekommedera Brittisk War Imperium Museum och Brittisk Museum ) Jag kan visa solidaritet, jag gör tom frivillig samhällstjänst minst 20 h om året, för detta får jag hela 500:- av pappa staten, tycker det är viktigt att man ställer upp för samhället, så knappas det ekonomiska ersättning som är lockade. Jag kan visa solidaritet med människor som lider, men när vi slänger bort miljoner på skräp, har jag svårt att visa solidaritet. Jag tycker att fler bör betala för sina särintressen istället för skicka över notan till staten. Särskilt när man på Julaftonen snubblar över människor som sover på gatan, då är något trasigt med vårt samhälle. Tänk om vi på skattesedeln, kunde kryssa för vilka områden våra skattepengar skulle någonstans, det skulle vara mer demokratisk. |
Citat:
Eller ta betalt för SVT utbud, då får man mest rättvisa, den som vill se SVT , får betala för det. Enkelt! Vill jag lägga 300:- i mån på SVT eller köpa DVD för dem, så väljer jag själv. Jag tycker att barnbidragen skall inkomst prövas, varför skall en rik jävel i Farsta få barnbidrag , när dom pengarna kan gå till en fattig jävel i Djursholm? Väl bättre att dom som behöver inkomst utjämning får det. Varför skall jag bli påtvingad någonting? Mest demokratiska och rättvisa är den som vill nyttja en tjänst , får betala för den, och inte lägga över kostnaden på andra, givetvis med en massa undantag. |
Citat:
Sen kan vi väl se vad du tycker efter 5 år. |
Vilken tråd...., man blir nästan rädd när man ser vilka människor vi har i landet....
|
En annan underbar sak, Radio-tjänst får inte köra sina register mot t.ex. Comhem o andra digitalboxlösningar... Fast är det en TV-tuner i dom boxarna är frågan... *Hmmm* Borde inte en stor plasma skärm och en digitalbox lösa problemet?
|
Citat:
Men vi fullkomlig strö pengar över massa saker som inte behövs i ett samhälle , bara för det har funnis grupper som skriker högt. Jag tycker man skall fokusera dom resuser som finns på ett antal kärnområden, resten får bli mer självbärande. Det är antaligen inte många här på forumet som är beredd och betala mer i skatt eller avgifter? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson