WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Vågar man testa? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33875)

Megashop.se 2008-12-10 16:06

Vi har hållt på med sökmotoroptimering sedan urminnes tider. Vi ligger väl hyggligt till på några av orden, men det är bara ett ord i vår branch som verkligen ger lite trafik.

På det ordet ligger vi på 34 plats tror jag. (ger typ inget) Nu är grejen den att Jajja ligger på och vill slänga in massa länkar/artiklar. (till ett enbart prestationsbaserat bud) Som jag fattat det när jag frågat runt så är det just länkar som fattas för att ha en chans att komma till toppen på google med det ordet.

Nu till frågorna
Vågar man använda jajja (läst mycket skit genom åren)
Kan man bli utslängd av google om jajja "fuskar" med länkar/artiklar?

Vi kommer aldrig komma till toppen om det bara ligger och tuggar som det gör nu.
Vad skulle ni gjort?

ztream 2008-12-10 16:12

Vilket är ordet?

Megashop.se 2008-12-10 16:55

Citat:

Originally posted by ztream@Dec 10 2008, 17:12
Vilket är ordet?

bläckpatroner

Kocken 2008-12-10 17:08

Alla länkar som du köper genom bolag som Jajja, hjälper "bara" så länge du betalar. Ni kan enkelt optimera er startsida fullt ut för ordet bläckpatroner själva. Att sedan ordna permanenta länkar från bloggare med mera borde inte vara så stort jobb.

ztream 2008-12-10 17:08

Något hård konkurrens är väl det man kan säga.

Du kan säkert lyckas med ganska mycket själv men det här är ju ingen walk in the park precis så det är nog ingen dum strategi att anlita ett externt bolag.

Jag skulle dock inte välja Jajja, eftersom de jobbar med oseriösa metoder som aldrig kommer ge långvarig effekt. Du kan garanterat bli utslängd i teorin.

Deras prestationsoptimering är ganska bra (för dem). Alla som anlitar dem vill klättra i sin ranking och antagligen gör de något själv för att hjälpa till. Det innebär att under den tid du låter Jajja "sköta" din SEO så blir de belönade för resultat du uppnår eller som uppnås pga andra faktorer. I teorin kan de alltså signa upp 2000 kunder, sitta och rulla tummarna och bara räkna hem 200 kunder som förbättrat sin ranking helt organiskt.

Kocken 2008-12-10 17:25

Missade lite när jag tittade på er sida lite snabbt.
Sidan är byggd i frames och det har betydelse i hur ni rankar. Byt om ni har möjlighet är ett annat tips.

ziah75 2008-12-10 18:38

Validera sidan? http://validator.w3.org (någon får gärna fylla i hur stor SEO-effekt det kan ha)

Lundmark 2008-12-10 19:44

Vad kostar det/klick att ligga i topp på AdWords? med bläckpatroner.

WebboT 2008-12-10 20:20

Citat:

Originally posted by ziah75@Dec 10 2008, 12:38
Validera sidan? http://validator.w3.org (någon får gärna fylla i hur stor SEO-effekt det kan ha)
Om det hade varit viktigt, så tror jag inte att Google accepterat de har 69 fel och 11 varningar på sin egen sida.

Megashop.se 2008-12-11 07:21

Citat:

Originally posted by Lundmark@Dec 10 2008, 20:44
Vad kostar det/klick att ligga i topp på AdWords? med bläckpatroner.

Vill du ligga bland top 3 så 20-25:- per klick

Kocken 2008-12-11 11:26

För mig ligger ni på plats 18 på Google.se med det ordet. Genom att använda er av h-taggarna och ändra lite i texten (ordet bläckpatroner) på er indexsida. Så kommer ni förmodligen att klättra några positioner.
De lärda tvistar om Metatitle, beskrivning och keyword har någon funktion. Men ni skulle kunna titta över dem också, tänk på att Goggle tittar på ordningen av orden.

Eclipse 2008-12-11 19:11

>> Metatitle

Det heter meta taggar och TITLE är en annan tagg. Dessa ska man inte förakta. De leder trafik.

Skippa frames, och bygg om din hemsida.

Skippa din fokus på bläckpatroner. Optimera din sida för respektive modell, eller tillverkare med patroner.

De flesta (eller väldigt många i alla fall) har laser och då söker man inte på ett sånt uttryck.

Vi har tidigare sett, att folk som klickar på köpta länkar överlag är låginkomsttagare. Akademiker skriver inte bläckpatroner i sökfältet, dom skriver "canon smartbase PC1270D" och förväntar sig att få ett relevant svar.

För övrigt heter det toner eller möjligen färgtoner till laserskrivare.

OK, det kan kanske vara 10.000 sökningar på bläckpatroner i månaden. Kanske?? Säkert??

Men hur många av dessa konstaterar att de måste specificera sin sökning bättre för att få ett mer relevant resultat? Troligen 100%... Vad är det för mening att ligga först på ett sökord ändå ingen använder för att KÖPA saker?

guran 2008-12-11 23:41

Jag tror nog att ni blir tvugna att bygga om hela er hemsida för att focusera helt ut på att få den att bli godis hos Google.

Frames är nog rena döden. Se bara på texten ni har i title-taggen på varenda sida ni har på era produkter.

Google vill att alla title-taggar ska vara olika för varenda sida på en hemsida. Kan Google krypa igenom er sida och indexar varenda produkt hos er med unika title-taggar så tror jag att Google kommer att värdera er sida högre, att den blir mer relevant och därmed komma längre upp i rankingen och möjligen hamna bland de första.

Titta igenom era konkurrenter och se vilja texter de har, dvs. som Google visar i sin träfflista. Se till att ni har relevanta och smarta texter där. Har gärna upprepningar på ordet bläckpatroner, men de ska vara naturliga i texten.

Det är nog tveksamt om inlänkar kommer att flytta er till första sidan ens. De är säkert inte att förakta, men renovera allt och inte bara en del.

Tänk även på om ni ska köpa prestationsbaserat att ni ska ha besök som vill bli kunder och inte besökare av nyfikenhet; kvalitativa framför kvantitativa.

Magnus_A 2008-12-12 10:31

Din länktext i inlänkarna är mestadels bläckpatron och inte bläckpatroner (förhållande 3:1). Och följdriktigt ligger du på plats 9 vid en sökning på bläckpatron och på plats 18 vid en sökning på bläckpatroner.
Man får alltså den placering man optimerar för.
Detta tips fick du alldeles gratis. Kom ihåg mig i din aftonbön.

Finnmera 2008-12-12 14:07

Citat:

Originally posted by Eclipse@Dec 11 2008, 20:11
Vi har tidigare sett, att folk som klickar på köpta länkar överlag är låginkomsttagare. Akademiker skriver inte bläckpatroner i sökfältet, dom skriver "canon smartbase PC1270D" och förväntar sig att få ett relevant svar.

Detta utalandet väckte min nyfikenhet om man säger så
Hur har ni kommit fram till detta mm ?

Eclipse 2008-12-12 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av Finnmera
Citat:

Ursprungligen postat av Eclipse
Vi har tidigare sett, att folk som klickar på köpta länkar överlag är låginkomsttagare. Akademiker skriver inte bläckpatroner i sökfältet, dom skriver canon smartbase PC1270D och förväntar sig att få ett relevant svar.

Originalet på engelska:
http://www.emarketer.com/Article.aspx?id=1006648

Även på svenska av Jajja:
Rika klickar inte gärna på banners
http://magazine.jajja.com/2008/10/rika-kli...mpaign=2008nr27

Det finns säkert folk som skriver bläckpatroner och gör en sökning på det... och kommer till en sida som säljer bläckpatroner.

Men de flesta är intresserade av toner till just SIN skrivare.

Antingen söker man i sökfältet eller så söker man på sidan där man köper patronerna.

Nu är det SEO vi snackar och då är det SÖKMOTORER som är ämnet.

Tänk själv. Hur skulle du göra? Ponera att andra gör som du och ungefär där är facit...

Varsågod! :-)

Finnmera 2008-12-12 15:22

Citat:

Citat:

Originally posted by -Finnmera@Dec 12 2008, 15:07
Citat:

Vi har tidigare sett, att folk som klickar på köpta länkar överlag är låginkomsttagare. Akademiker skriver inte bläckpatroner i sökfältet, dom skriver canon smartbase PC1270D och förväntar sig att få ett relevant svar.

Originalet på engelska:

Även på svenska av Jajja:
Rika klickar inte gärna på banners
http://magazine.jajja.com/2008/10/rika-kli...mpaign=2008nr27

Det finns säkert folk som skriver bläckpatroner och gör en sökning på det... och kommer till en sida som säljer bläckpatroner.

Men de flesta är intresserade av toner till just SIN skrivare.

Antingen söker man i sökfältet eller så söker man på sidan där man köper patronerna.

Nu är det SEO vi snackar och då är det SÖKMOTORER som är ämnet.

Tänk själv. Hur skulle du göra? Ponera att andra gör som du och ungefär där är facit...

Varsågod! :-)

Vilken ända skall man börja med tros

Jag kan väl börja med att jag förstår att denna tråden handlar om sökmotorerna och SEO, men jag köper inte att sökbetendet från användarna skulle vara olika om man pratar SEO eller Adwords om det var så du menade.

Men länken
Är ju inte huvudkällan utan de hänvisar i sin tur till
http://www.iperceptions.com/
Och här hittar jag inte den dock.

Men för att återgå till det som skrevs på emarketer så kan man ju börja med att konstatera att de flesta är ju inte höginkomsttagare i USA och 50 000 dollar är ju = 400 000 kr i årsinkomst men de påstår ju att dessa är mer påverkbara via annonser än de andra, vore kul att se orginalundersökningen.

I min värld är det många SEO företag som gärna vill skriva ner värdet för kunderna med Adwords då Adwords förmodligen är deras största konkurent till om de skall få ett SEO uppdrag eller inte därav att jag inte ens överväger att betrakta Jajja som en säker källa, men de hänvisar ju också i sin tur till just emarketer

Kan du få fram orginalundersökningen ?
Och är detta verkligen din hemsida som du anger i din profil på WN http://www.nasa.gov

MrWize 2008-12-13 18:53

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Dec 12 2008, 11:31
Din länktext i inlänkarna är mestadels bläckpatron och inte bläckpatroner (förhållande 3:1). Och följdriktigt ligger du på plats 9 vid en sökning på bläckpatron och på plats 18 vid en sökning på bläckpatroner.
Man får alltså den placering man optimerar för.
Detta tips fick du alldeles gratis. Kom ihåg mig i din aftonbön.

Det nyckelord man vill ranka på är inte det viktigaste ordet som bör finnas i ankartexten ... det trodde jag "alla" som sysslade med SEO redan visste.

Själv skulle jag dryga ut med fler inlänkar med ankartexter som:

skrivare
fotopapper (om man nu säljer det)
färgpatroner
laserskrivare
skrivarpatroner

Men, tyvärr, så ser de allra flesta SEO-företag (optimerare) enkom till vart det finns "många sökningar".

bläckpatron, bläckpatroner, toner, skrivare, färgpatroner etc är inte "buying keywords", och jag har svårt att tro att det är de sökorden som ger flest kunder.

"Buying keywords" är de som är mycket mer specifika, de som ligger i "long tail", med märke-modell, i sökningarna

/Patrik Berggren

Conny Westh 2008-12-14 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av Megashop.se
Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Vilket är ordet?

bläckpatroner

Börja med att lägga upp kompletterande ord så att du har exempelvis:

Bläckpatroner HP
Bläckpatroner Canon
Bläckpatroner Brother
Bläckpatron HP
Bläckpatron Canon
Bläckpatron Brother
.
.
.

Då ger dessa betydligt bättre CTR än enbart ordet Bläckpatroner i sig. Skriv ett antal informationssidor på din webbsite som berättar om Bläckpatroner, typ historia, olika teknologier, vad alla förortningar betyder m.m.

Sen är givetvis inlänkar från andra webbplatser grundläggande, men det beror även på de webblatsernas ranking hur mycket din värderas till för Google. Så kvalitet går före kvantitet.

Prova olika annonsvaianter, själv har jag alltid minst 2 men ofta upp till 5 för varje annonsgrupp i AdWords, sen är det viktigt att rikta sig till mer specifika målgrupper. Att enbart ha generella ord ger dålig effekt, bätter då att rikta sig till en specifik grupp som du får ägna energi åt att hitta, vad är din vanligaste kundgrupp idag? Fokusera på den i första hand.

MrWize 2008-12-14 12:10

Visst är det bra, och det bör vara ännu mer specifikt, ned på modell-nivå.

Det viktigaste, som jag ser det, för att få en vettig blandning i inlänkarnas ankartexter är att använda sig av LSI-keywords. Dessa har jag givit ovanför, och bör bestå till ca 90% av inlänkarna. Resterande 10% bör vara specifikt för sökordet man vill ranka på. Detta är känt i SEO kretsar utanför sverige, likaväl som att första internlänkens ankartext är TONGIVANDE för att ange VAD en sida internt på webbplatsen handlar om, om man vill använda sig av internlänkning så måste man t ex bygga menyerna lite annorlunda, använda sig av nofollow OM menyns html-kod kommer före innehållet där internlänkarna ger mest värde.

/Patrik Berggren

klein 2008-12-14 15:15

Citat:

Originally posted by Eclipse@Dec 11 2008, 20:11
>> Metatitle

Det heter meta taggar och TITLE är en annan tagg. Dessa ska man inte förakta. De leder trafik.

Skippa frames, och bygg om din hemsida.

Skippa din fokus på bläckpatroner. Optimera din sida för respektive modell, eller tillverkare med patroner.

De flesta (eller väldigt många i alla fall) har laser och då söker man inte på ett sånt uttryck.

För övrigt heter det toner eller möjligen färgtoner till laserskrivare.

OK, det kan kanske vara 10.000 sökningar på bläckpatroner i månaden. Kanske?? Säkert??

Men hur många av dessa konstaterar att de måste specificera sin sökning bättre för att få ett mer relevant resultat? Troligen 100%... Vad är det för mening att ligga först på ett sökord ändå ingen använder för att KÖPA saker?

Intressant generalisering. Jag skulle nog vilja säga att datavanan spelar in mer, inte om du är akademiker eller inte.

Jag säljer en liknade produkt som bläckpatroner, som har samma uppbyggnad, dvs förbruksvara som passar till ett antal modeller av en tillverkare.

Jag skulle nog göra så här:

Optimera på ordet bläckpatron, dvs har den titeln, i texten men inte överdrivet. Sedan på modell och tillverkarens artikelnummer. Jag har lite ideér som jag kommer tillämpa på mina produkter, tyvärr kan jag inte vara så frispråkig , eftersom FI lyssnar.

Sedan var konskevent med strukturen i webbshoppen, en sak som jag har märkt om att öka trafiken är att ha sitemap som subdomän..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson