WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Varning för Eniro (igen) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33773)

Henke76 2008-12-06 10:09

Har bara haft dåliga erfarenheter av Eniro de senaste åren. Nu blev vi "erbjudna" att börja sökordsannonsera på Eniros söksida. Vid varje samtal med säljaren var jag extremt tydlig med att vi var intresserade ENBART ifall kostnaden endast skulle vara klickkostnaden (som vi jälva styr). Fakturaavgift kunde vi acceptera men inga andra kostnader eller avgifter. Det fick vi bekräftat.

Tror ni inte att det, nu på en lördag, kommer en mailad bekräftelse på 12'000kr (!!!). Givetvis går det inte att svara på mailet och kundtjänsten har stängt på helger. Blir så förbannad på deras återkommande försök att blåsa seriösa företag.

MAT 2008-12-06 13:21

Skriv ut bekräftelsen skriv bestrider över hela skiten.
Posten den till Eniro´s kundtjänst.
Bestrid allt skriftligen. Ha inget med eniro i göra för det blir bara fel fel fel...
BESTRID BESTRID BESTRID!
De e bara elände med den firman.
Allt blir fel o det är aldrig de som felar...

Henke76 2008-12-06 20:25

Order måste bestridas inom 10 dagar, påpassligt nog tog säljaren direkt 5 veckors semester efter att han skickat ut orderbekräftelsen...

Jag har mailat och faxat deras kundtjänst...

Conny Westh 2008-12-06 23:19

Citat:

Originally posted by Henke76@Dec 6 2008, 21:25
Order måste bestridas inom 10 dagar, påpassligt nog tog säljaren direkt 5 veckors semester efter att han skickat ut orderbekräftelsen...

Jag har mailat och faxat deras kundtjänst...

Det är INTE giltigt att ställa kravet att fakturan ska bestridas inom 10 dagar, det är orimligt avtalsvillkor.

Men bestrid skiten och ha aldrig affärer med Eniro mer, jag har haft samma typ av problem med dem tidigare, Eniro är ett oseriöst företag.

Davve 2008-12-06 23:23

Kanske dags att anmäla Eniro för falsk marknadsföring så det blir lite stopp på deras säljare? Såg en annons i tidningen om att deras valuta är 1 = 62, vilket innebär att man får 62 kr för varje investerad krona i deras marknadsföring.

Jag funderar lägga ut 100k och och kräva pengarna tillbaka om jag inte får ut 620k för det inom avtalad tid.

Finnmera 2008-12-07 00:36

Det är ju på flera fronter Eniro gör skumma/tvivelaktiga saker så uppenbarligen är det ett mönster från dem.

Conny Westh 2008-12-07 07:39

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 7 2008, 00:23
Kanske dags att anmäla Eniro för falsk marknadsföring så det blir lite stopp på deras säljare? Såg en annons i tidningen om att deras valuta är 1 = 62, vilket innebär att man får 62 kr för varje investerad krona i deras marknadsföring.

Jag funderar lägga ut 100k och och kräva pengarna tillbaka om jag inte får ut 620k för det inom avtalad tid.

100 kSEK * 62 är 6,2 MSEK (inte 620 kSEK).... B)

Davve 2008-12-07 13:42

Det var det jag menade :)

kriwen 2008-12-07 21:59

Hej,

Jag fick ett mail från en av deras säljare i fredags med ett erbjudande om att betala från 2kr /klick. När jag läser denna tråd är min direkta fråga om jag ska tacka nej till deras erbjudande eller få ett avtal med dem där det tydligt framgår:

Det endast kostar för varje klick, inga andra kostnader.
Jag vill köra en testperiod på en månad för att kunna utvärdera deras tjänst.
Ett max för hur många klick det kan bli på denna period, jag har inte råd med hur många som helst. :-)

Vad tycker ni att jag ska göra?

Johan H 2008-12-07 22:41

Jag kan själva instämma, att jag har just nu en strid med eniro. Jag är så trött på att jag jämt ska höra av mig på mail och telefon men dom återkommer inte alls. Nu har jag skickat in skriftligt att jag vill göra upp hos kronofogden / tingsrätten. Jag vet att jag kommer vinna då jag har allt på mail och sparade telefonsamtal. Eniro kan dra åt helvete.

(För mig handlar det bara om ett par tusen kr som jag ej ens annonserat för)

magic 2008-12-08 11:54

Vi har problem med din del .se, De ringde mig förra veckan och frågade efter vår förra VD, då jag förklarat att han slutat för över 2 år sedan så ville han prata med vår marknadsansvarig, då jag svarade att vi ej hade någon med den titeln utan undrade vad det gällde så sa de att de ringde från dindel, jag sa då att de skulle prata med en annan person på vårt företag och att de kunde ringa senare under dagen.

Efter ett par dagar dök det upp en beställningsbekräftelse med personen som jag namngavs namn, det stod att vi skulle betala för samma kontaktuppgifter som tidigare (trots att vi hade flyttat innan jul förra året och alla kontaktuppgifter var felaktiga). Personens vars namn de angivit som referens faxade tillbaka och sa att vi minsann inte har beställt detta av dem och bestred deras bekräftelse.

Då ringde säljaren tillbaka och sa att han hade pratat med någon annan på¨företaget vars namn han glömt som hade beställt, då blev han frågad om varför han då skrivit en felaktig referens på bekräftelsen så ville han återkomma när han tagit reda på korrekt namn.. och eftersom han nu pratade med oss så hävdade han minsann att vårt bestridande inte var giltigt och att vi var tvungen att faxa in ett nytt bestridande bara för att han nu pratade med oss i telefon igen.

Nu ringde han igen på morgonen och sökte personen han mycket väl vet inte börjar jobba kl 8 eftersom det var den tiden han ringde förra gången och jag då sa att han fick ringa efter klockan 9:30. han vägrade ange sitt namn eller vart han ringde ifrån, jag frågade om jag kunde ta ett meddelande men han fortsatte att luska i "om inte den personen är anträffbar, vem hanterar då marknadsföringsärenden?" osv..

Man blir så trött på dem.. synd att telefonsystemet jag sitter på inte har 24/7 inspelning, utan jag måste trycka på inspelningsknappen för att starta den.. det är så lätt att glömma..

Conny Westh 2008-12-08 12:26

I och med att de skickade en orderbekräftelse som var falsk så börjar det verka som det är ett bedrägligt beteende. bevisfrågan är problemet, hoppas du har bättre lycka me inspelningsknappen nästa gång. Anmäl bedrägligt beteende till polisen/marknadsdomstolen. Eniro själva kanske behöver en inspelning att lyssna på så de får veta hur deras säljare uppträder.

Alpha 2008-12-08 15:42

Farsan var också nära att bli blåst av dem..

kostar tydligen flera tusen att få "vara med" i eniro.

Sen kan man vara med gratis också? haha.

Skillnaden är att du får en "Länk" till din hemsida om du betalar 2-3k.

mvh

ps. Är DU säker på att du inte vill finnas med i ENIRO ? :o

ToBad 2008-12-09 20:14

Det där är direkt brottsligt förfarande attt upprätta påstådda beställningar.
Skulle upprätta en polisanmälan mot Eniro och den person som skrivit under

Finnmera 2008-12-09 20:32

Eniro i samarbete med Stampens utvecklingsbolag

Eniro har skrivit samarbetsavtal med Stampens utvecklingsbolag, Mktmedia. Avtalet innebär att Eniro bygger ut sitt sajtnätverk med 25 nya sajter.
Mktmedia ägs till 78 procent av Stampen och fungerar som utvecklingsbolag till 33 tidningshus i Sverige. Avtalet innebär att Eniros sponsrade länkar, kartor och sajtsök till en början införs på 25 av Mktmedias sajter.

Tänkte att detta kunde vara intressant att ni får reda på, för hela artikeln på DagensMedia

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmed...?version=205515

magic 2008-12-09 20:54

Citat:

Originally posted by ToBad@Dec 9 2008, 20:14
Det där är direkt brottsligt förfarande attt upprätta påstådda beställningar.
Skulle upprätta en polisanmälan mot Eniro och den person som skrivit under

Och vem fan vill vara med på din del . se, vi finns ju redan på eniro . se. År det någon som någonsin söker på den sidan?

Henke76 2008-12-10 20:06

HATAR ENIRO!!!! Jag mailade som sagt i lördags när jag fick bekräftelsen. Idag svarar de med ett kort mail att jag missat att ange deras kund-id (!!!!). Detta skickar de utan att skriva under med ett namn. Givetvis har de skickat mailet med en no-reply-adress, dvs jag kan inte svara tillbaka. Jag blir tokig!!!!!!!!!! Får ta och ringa och härja med dem imorgon.

Conny Westh 2008-12-11 00:39

Citat:

Originally posted by Henke76@Dec 10 2008, 21:06
HATAR ENIRO!!!! Jag mailade som sagt i lördags när jag fick bekräftelsen. Idag svarar de med ett kort mail att jag missat att ange deras kund-id (!!!!). Detta skickar de utan att skriva under med ett namn. Givetvis har de skickat mailet med en no-reply-adress, dvs jag kan inte svara tillbaka. Jag blir tokig!!!!!!!!!! Får ta och ringa och härja med dem imorgon.
Skicka ett mail med det telefonnummer ditt bolag står i telefonkatalogen, de är så korkade på Eniro att man baxnar....

Gustav 2008-12-11 01:23

Jag hade ett samtal angående Eniro med en vän senast i veckan. Som han uttryckte det på proper engelska så hade han blivit butt f*ucked av Eniro. Jag svarade att det inte är något att skämmas över. Det har nämligen hänt de flesta. Eniro har tagit mödomen av många nyblivna egenföretagare och marknadschefer.

Det går att resonera med Eniro. Men man måste alltid utgå ifrån att det blir problem varje gång man köper något av dem. Säger säljaren att tjänsten kostar 10k så kommer det att kosta 20k + 10 timmar i telefon för att reda ut vad som gick fel. Efter en massa tjafs så återbetalar Eniro beloppet och så låter man sig likförbannat bli lurad igen nästa gång de ringer och försöker sälja något. Efter andra eller tredje gången så börjar man känna sig rätt dum...

Edit: Står man på sig så brukar man bli kompenserad. Så jag har faktiskt vid enstaka tillfällen tjänat/sparat en slant pga Eniros misstag och fuffens. Men visst hade det varit bättre om allting fungerade från första början.

al'Thor 2008-12-11 09:07

Jag fick igår en "fin" försändelse från Grunduppgiftsbolaget AB med Eniros logga och allting på med ett "finfint" erbjudande om annonsering hos Eniro... Och det hela skulle för den mindre observante säkert kunna misstas för en faktura med sin utformning... Dock står det på inbetalningstalongen med relativt liten stil "Denna talong leder inte till betalningskrav om du väljer att inte utnyttja erbjudandet"

Men det hela känns lite typiskt Eniro och andra katalogföretag.

Conny Westh 2008-12-11 11:01

Citat:

Originally posted by al'Thor@Dec 11 2008, 10:07
Jag fick igår en "fin" försändelse från Grunduppgiftsbolaget AB med Eniros logga och allting på med ett "finfint" erbjudande om annonsering hos Eniro... Och det hela skulle för den mindre observante säkert kunna misstas för en faktura med sin utformning... Dock står det på inbetalningstalongen med relativt liten stil "Denna talong leder inte till betalningskrav om du väljer att inte utnyttja erbjudandet"

Men det hela känns lite typiskt Eniro och andra katalogföretag.

Jag fick en likadan försändelse. Det var verkligen en riktig blufförsök från Grunduppgiftbolaget AB. Jag letade efter specificerad moms, men fick leta länge innan jag hittade en liten liten liten siffra om det. Jag ringde Eniroo och frågade om de kände till att Grunduppgiftbolaget AB försökte lura kunderna att tro att detta kom från Eniro. Döm ommin förvåning när de sa att det var korrekt. Ddt är mao Eniro som ligger bakom Grunduppgiftbolaget på något sätt.

Grunduppgiftbolaget AB verkar vara en nystartad PR-byrå som Eniro anlitar:

http://allabolag.se/5567575906

Henke76 2008-12-11 11:09

Kan man skicka en faktura till Eniro för den tid jag lagt ned på att få allt tillrätta? Blir så förbannad. Gick inte ens att ringa kundtjänst "just nu är det många som ringer, välkommen att ringa senare *KLICK*".

Johan H 2008-12-11 13:07

Har ej fått svar än. Väntar och väntar...

Citat:

from johan haghjoo <*[email protected]>
[email protected]

dateTue, Oct 28, 2008 at 11:29 AM
subjectRe: Eniro Sponsrade länkar: Ditt konto är aktiverat
mailed-bygmail.com

hide details Oct 28 Reply

Hej.

*censur av mig själv*

tack.

mvh johan

Fick dock ett email där dom vill ha pengar av mig (fast jag ej köpt något än eller spenderat pengar på sponsrade länkar..)
Citat:

from Derek *CENSUR* <[email protected]>
to *[email protected]

dateMon, Dec 1, 2008 at 10:42 AM
subjectFaktura 56579394
mailed-byeniro.com

hide details Dec 1 (10 days ago) Reply

Dear Johan,
Please find attached a copy of outstanding invoice 56579394 on your account as per today. One would ask that you review this item and forward any queries or alternatively immediate payment to avoid further action being taken to recover the outstanding debt.
I trust this is an oversite that will be rectified as soon as possible and thank you for your continued custom and assistance in this matter.
Please do not hesitate to contact me on this issue
Kind Regards
Derek

Derek *CENSUR*
Finance Administration
Eniro Sverige Online AB
Gustav III:s Boulevard 40
169 87 Stockholm
Ph: +46 (0) 8 5533 1073
Fax: +46 (0) 8 25 31 10
Mobile: +46 (0) 76 880 83 40
mailto:[email protected]
www.eniro.se

Svarade han:

Citat:

to Derek Censur <[email protected]>

dateMon, Dec 1, 2008 at 11:26 AM
subjectRe: Faktura 56579394
mailed-bygmail.com

Review?

*Censur av mig själv*

thanks
johan

Väntar på svar än.... Har för övrigt ringt 2 gånger... akta er för eniro, blufföretag....#1

Conny Westh 2008-12-11 13:25

Citat:

Originally posted by Johan H@Dec 11 2008, 14:07
Har ej fått svar än. Väntar och väntar...

Citat:

[email protected]

dateTue, Oct 28, 2008 at 11:29 AM
subjectRe: Eniro Sponsrade länkar: Ditt konto är aktiverat
mailed-bygmail.com

hide details Oct 28 Reply

Hej.

*censur av mig själv*

tack.

mvh johan

Fick dock ett email där dom vill ha pengar av mig (fast jag ej köpt något än eller spenderat pengar på sponsrade länkar..)
Citat:

from Derek *CENSUR* <[email protected]>
to *[email protected]

dateMon, Dec 1, 2008 at 10:42 AM
subjectFaktura 56579394
mailed-byeniro.com

Dear Johan,
Please find attached a copy of outstanding invoice 56579394 on your account as per today. One would ask that you review this item and forward any queries or alternatively immediate payment to avoid further action being taken to recover the outstanding debt.
I trust this is an oversite that will be rectified as soon as possible and thank you for your continued custom and assistance in this matter.
Please do not hesitate to contact me on this issue
Kind Regards
Derek

Derek *CENSUR*
Finance Administration
Eniro Sverige Online AB
Gustav III:s Boulevard 40
169 87 Stockholm
Ph: +46 (0) 8 5533 1073
Fax: +46 (0) 8 25 31 10
Mobile: +46 (0) 76 880 83 40
mailto:[email protected]
www.eniro.se

Svarade han:

Citat:

to Derek Censur <[email protected]>

dateMon, Dec 1, 2008 at 11:26 AM
subjectRe: Faktura 56579394
mailed-bygmail.com

Review?

*Censur av mig själv*

thanks
johan

Väntar på svar än.... Har för övrigt ringt 2 gånger... akta er för eniro, blufföretag....#1

Har du bestridit fakturan? Om inte gör det pronto....

Johan H 2008-12-11 13:29

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Dec 11 2008, 14:25
Citat:

Har du bestridit fakturan? Om inte gör det pronto....

Redan gjort det. B)

Conth 2008-12-15 23:42

Är också otroligt less på deras oseriösa säljare som ringer stup i kvarten och försöker lura en att acceptera annonser i dindel och eniro.se.

Gå till Eniro och skriv vad ni tycker om dom via deras "säg vad du tycker" funktion! (om dom inte censurerar det - som dom anklagades för tidigare när dåliga omdömen om deras största annonsörer plockades bort)

Tez 2008-12-16 09:52

Citat:

Originally posted by Conth@Dec 16 2008, 00:42
Gå till Eniro och skriv vad ni tycker om dom via deras "säg vad du tycker" funktion! (om dom inte censurerar det - som dom anklagades för tidigare när dåliga omdömen om deras största annonsörer plockades bort)
På olika forum där företagare hänger så flödar det ju av missnöje gentemot Eniro, så jag gick faktiskt dit för att se hur många av dessa som hade gjort sin röst hörd via deras kommentarsfunktion. Det är förmodligen jättemånga, men inte många har blivit genomsläppta. Däremot 290 5-stjärniga betyg som höjde Eniro till skyarna. <_<

Conth 2008-12-16 10:20

Surprise... <_<

Fick detta svar av Eniro när jag försökte lägga in ett dåligt betyg på dom med texten att "jag anser att deras säljmetoder är oseriösa"

"Hej!

Ditt omdöme "Oseriösa!" om företaget Eniro följer inte våra riktlinjer.

Därför kommer omdömet inte att visas på Gula Sidorna.
"

Floridasidan 2008-12-16 16:23

Citat:

Originally posted by Conth@Dec 16 2008, 11:20
Surprise... <_<

Fick detta svar av Eniro när jag försökte lägga in ett dåligt betyg på dom med texten att "jag anser att deras säljmetoder är oseriösa"

"Hej!

"

Ja det var ju seriöst....

Fick en faktura på ca: 2000:- från Eniro för införande i Emfas som jag ej beställt. Bestred och idag kom ett brev att det ska utredas.
Ska bli intressant att se resultatet av den utredningen.
Eniro har sjunkit till sina oseriösa konkurenters nivå, undrar hur mycket de tjänar (läs förlorar) på det i längden.
Kommer inte ens betala för "Gula sidorna" framöver!

Finnmera 2008-12-16 17:01

Citat:

Originally posted by Conth@Dec 16 2008, 11:20
Surprise... <_<

"Hej!

"

Usch vad b det var speciellt då de lägger ner stora pengar på att marknadsföra den tjänsten och uppmanar folk att ge omdömmen om företag.

De kanske har som en framtida ide att sälja borttagning av dåliga omdömen till företagen, snacka om egen produkt med 100% TB1

Gustav 2008-12-18 17:04

Citat:

Ditt omdöme "Oetiska säljare" om företaget Eniro följer inte våra riktlinjer.

Läs gärna våra riktlinjer och tips på hur man skriver ett omdöme.

Tack för din medverkan!

Mitt omdöme blev inte heller godkänt. Jag kan dock inte se på vilket sätt det skulle strida mot deras riktlinjer som de länkar till i mailet som jag citerar ovan. Någonting säger mig att om jag ändrar betyget till en 5:a och omdömet till "Etiska säljare" så blir det godkänt.

Någon annan kanske vill prova sin lycka?
http://gulasidorna.eniro.se/query?what=get...3176482&write=1

SweCat 2008-12-18 19:53

Blev lite smått irriterad på att det börjat ringa säljare på min privata telefon och försöker sälja saker till mitt AB och när jag frågar vart de fått telefonnumret ifrån svarar de eniro. När jag söker på företaget på eniro så hittar jag mycket riktigt mitt privata telefonnummer. Jag har aldrig beställt att finns på sidan och undrar vart i hela friden de hittat uppgiften. Någon som har någon idé

Anders Larsson 2008-12-18 21:37

Citat:

Originally posted by SweCat@Dec 18 2008, 20:53
Någon som har någon idé
Emfas och GulaSidorna fick för sig att koppla ihop ett uppsagt telefonnummet tillhörande en annan organisation med mitt företagsnamn! Vi hade delar kontor/adress under en tid, men hur kan de få deras nummer på mitt orgnr?!

De vägrade dessutom ta bort det, ville att en firmatecknare från den andra organisationen skulle skriva. Galet.

magic 2008-12-19 10:51

Jag kan ju berätta hur det slutade med vår eniro/dindel säljare.
Han hittade inte det "spöke" på vårt kontor som hade beställt annonsen, vi har frågat alla på kontoret om någon har beställt någon annons av dindel med 1 år gamla adressuppgifter, vilket ingen givetvis har :-)

Dindel's säljare hävdar att mina kollegor ljuger för han har minsan fått en beställning från någon person på företaget vars namn han inte vet. Vi har faxat dem igen och bestridit beställningen och vi fick en bekräftelse denna gång på att beställningen är borttagen.

Eniro är i vårt företags ögon numera ett bluff och båg företag.

Conny Westh 2008-12-19 21:34

Fick Din Del-katalogen i förrgår och kollade om mina bolag var med, det var dom inte, det är väl lika bra det. jag får aldrig kunder via kataloger utan genom personliga kontakter. Onödigt att betala för sånt som saknar värde.

Henke76 2008-12-19 21:37

Är det någon som har mediakontakter som kanske skulle gilla ett tips om Eniro? Eftersom de gör så mycket reklam om betygsättningen av andra företag kanske det vore en intressant att granska hur de hanterar betygsättningar som gäller Eniro.

mackelbot 2008-12-22 11:13

Borde vara sensationellt om det stämmer att Eniro samarbetar med Grunduppgiftsbolaget AB:

"Jag har också fått en liknande "Erbjudande/Faktura" från Grunduppgiftsbolaget. Sökte Eniro idag och fick besked att det är upp till kunden att läsa det finstilta samt att de inte skulle ingå i ett samarbete som inte var laglig":

http://www.cint.se/debatt/ShowPostFl...=100536#113609

Fakturaskojare lurade honom på 78.000 kr:

http://di.se/Nyheter/?page=/Funktion...3D0%26Page%3D2
eller:
http://tinyurl.com/95lxzb

Conth 2009-01-27 21:28

Blir så himla lack. måste skriva av mig.

Nu ringde tomtarna igen:
(från minnet)
E- Hej, jag ringer från Eniro företagskatalogen emfas
- Hej
E- Jag vill bara kolla att era uppgifter stämmer etc
- OK
E- Stämmer det att... osv
- Ja det stämmer
E- Då vill ni vara med som förut?
- Ja
E- Vad bra det blir 1900 :- per år.
- Driver du med mig?
E- Vad menar du?
- Vi har aldrig betalat något till er förut, vi vill bara vara med på det som är kostandsfritt.
E- Jo ni är med sedan tidigare till detta pris.
- Nej
E- Jo
- Nej vi har ALDRIG betalt något till er. Varför försöker ni luras?
E- Jag kan inte se fakturorna här, men du kanske inte har koll på vad ni har betalt.
- (börjar bli riktigt arg nu) Jag kan garantera dig att vi inte har köpt något av er överhuvudtaget. Jag anser att ni är lurendrejare. Tack och hej (klick)

Kan man inte få stopp på dessa I**oter

aktieante 2009-01-28 06:24

Eniro plockade bort vårt företag helt och hållet bara för att vi inte ville betala för utökad annonsering.

Sannslöst oseriöst företag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson