![]() |
Jag har numera anställda. Dessutom så arbetar jag både från kontoret och hemifrån ibland. Jag är på jakt efter någon lösning som gör att jag och mina kollegor kan komma åt gemensamma filer på ett enkelt sätt – oavsett vart vi befinner oss.
Det jag behöver är alltså någon typ av extern hårddisk med nätverksanslutning, eller en server. Till detta behöver jag även någon typ av mjukvara som gör att fildelningen och säkerhetskopieringen blir enkel. Finns det någon på WN som kan ge några konkreta tips angående hårdvara eller mjukvara som lämpar sig för detta? Det ska väl inte vara omöjligt att snickra ihop någon egen lösning, men jag orkar inte uppfinna hjulet på nytt varje gång. Finns det kanske till och med webbhotell som är anpassade för denna typ av användning? Det måste vara enkelt att komma åt och säkerhetskopiera filerna. |
Hur ser ditt nätverk ut nu?
Följande bör inte vara allt för dyrt eller komplicerat; Köp en NAS/Server och mappa delade enheten på samtliga datorer. Köp en brandvägg med stöd för VPN. Med den setupen har du åtkomst till den delade mappen/enheten när du befinner dig i nätverket. Om du sitter på ett annat nätverk så ansluter du dig med din VPN så får du åtkomst till mappen. |
Citat:
Jag har en ZyXEL P-600 router på kontoret. Får kolla upp om den har stöd för VPN. Kan alla NAS köras fristående, dvs utan att vara inkopplade till en dator via usb eller firewire? Fungerar de som en självständig enhet, eller mer som en extern hårddisk som behöver en dator för att fungera? |
https://www.getdropbox.com/
Dropbox är otroligt enkelt, smidigt och kostnadsfritt upp till 2 GB. Rekommenderas starkt. |
Citat:
Köper du en enhet med plats för två diskar så brukar det finnas alternativ för t.e.x. raid 1 vilket inte är helt fel. Här har du ett exempel på kabinett så du ser hur det fungerar: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=341616 |
Konkret tips: samba-server (linux) med openvpn på.
Då kan du och dina anställda ansluta till datorn med openvpn och sedan komma åt filerna precis som om det vore i ditt lokala nätverk vart du än är i världen. Dock kräver det en hel del kunskap om hur du konfigurerar det hela, inget jag rekommenderar om du inte redan sedan tidigare har linuxkunskap eller är beredd att köpa in tjänsten. |
Håller med MMC. Dropbox är ett väldigt smidigt alternativ.
|
Tja
Mitt förslag är en Linux burk förslagsvis Ubuntu som ssh server, som klient använder man SftpDrive som mappar din mapp på servern till en enhetsbokstav i Windows samt att kontakten över internet då är krypterad. Vi kör detta på alla Windows på kontoret själv kör jag Ubuntu så jag har detta inbyggt i systemet... |
Jag har några kunder som använder Jungledisk sedan länge och är nöjda med både priset, snabbheten och smidigheten.
http://www.jungledisk.com/ |
Citat:
Annars kan man köra någon Windows XP Pro burk , där man har remote desktop påslaget.. Det är smidigt att man har bokförenings maskinen på en egen burk, sedan kan man jobba emot den med remote desktop, men man kan ha bokförenings personal geografiskt sittade där lönerna är lägre, man kan även begränsa så att folk inte kan springa iväg med känslig data. Detta når man via OpenVPN , så varje dator måste innehålla ett cert som vill ha access till din dator. Man kan även köra NAS:ar , nackdelen med Nas:ar är en del modeller har väldigt låg säkerhet. Och skall du lägga hela bolaget existens på NAS:en, så SKALL den innehålla raid. Fördelen med att köra på en FreeBSD kärra, är att man kan ha script som gör tar bollar av alla filer och lägger dem på ytterligare en hårddisk. Denna lösning har nackdelen att den kräver lite mer meck och intrimning, fördelen är att den bara går och går, när den är uppe och rullar. Man behöver inte ens ha pek och klick gränsnittet ingång, FreeBSD har samma kommandon som Mac OS X, så även Mac användare känner sig hemma i FreeBSD. Ubuntu / FreeBSD är samma sak, bara olika smaker inom Unix.. Den linux dist som fungera bäst med nästan all hårdvara, är ju Debian. Fördelen med NAS är att det är färdig pakterat och klart, lätt använd via http. |
Jag skulle rekommendera Netgear ReadyNAS RND2150, 2995:- inkl 500GB disk, som i princip fungerar "out-of-the-box", utan dator.
Jag tycker det känns väldigt onödigt att blanda in en dator om det inte behövs (om man inte sitter på någon gammal maskin och vill hålla kostnaderna nere) jag skulle gissa att den är krångligare att konfigurera, speciellt med full funktionalitet vid strömavbrott och liknande, och jag tror även den lösningen kostar mer i drift. Sen kan jag väl dra på mig forumets förakt genom att föreslå Live SkyDrive, 25GB gratis, enkelt att dela och integrera på Windowsmaskiner, eller Office Live om det är Office dokument det rör sig om, det kommer ju kosta framöver men ger ju grundläggande SBS funktioner. edit: jag såg att komplett hade höjt priset till 3995:- men det bör inte vara några problem att hitta dom kampanjmaskiner som inkluderade en 500GB disk (med plats för ytterligare en disk) |
Jag kör själv på jungledisk, billigt och kräver inget underhåll.
|
Du kan ju även använda exempelvis SharePoint eller någon annan liknande produkt. Använder du SharePoint har du ju dessutom versionshantering osv på filerna.
|
Citat:
|
Citat:
Varför installera Samba om man inte måste? Citat:
Citat:
Jag fördrar att ha kontroll över både hårdvara och mjukvara när jag skapar lösningar. 1. Sätta upp en grundläggande Linux t.ex. Ubuntu tar ca: 20 minuter (även på en riktigt gammal hårdvara). 0Kr om man har någon gammal överbliven burk stående. 2. Installera openssh-server tar ca: 2 minuter ("apt-get install openssh-server" i cli eller installeras vid grundinstallation). 0Kr. 3. Installera SftpDrive på Windows burkarna tar ca: 3 minuter per burk. 39$/år och burk fungerar direkt. Citat:
Själv kör jag Ubuntu 8.10 server på en ca: 4år burk. Installerat endast Openssh-server och rdiff. Ssh för att det skall vara säkert över internet och rdiff för backup. Kontakten utifrån är testad från bl.a. Estland och det funkade utan krångel med SftpDrive det kändes som om man satt på kontoret. Backup körs varje natt till en burk på kontoret samt en burk på ett annat ställe så det finns hela tiden 3 kopior. Jag kan hjälpa till med installation eller råd och script om du vill göra det själv (det är inte så svårt). |
Tackar för alla tips (även om jag inte riktigt begriper hälften, hehe).
Hur kommer det sig att de flesta rekommenderar någon variant av Linux? Saknar Windows bra lösningar, eller är det bara en kostnadsfråga? Själv har jag aldrig ens suttit vid en Linux-dator, så det känns som ett ganska stort steg för mig att vara otrogen mot Bill. Går det att göra automatiska backupér från en NAS (t ex den Netgear som gummianka föreslår) till en annan enhet? Jag tänkte ställa en enhet på kontoret och en annan i hemmet. Den på kontoret ska jag arbeta emot. Någon gång i veckan vill jag sedan att enheten på kontoret säkerhetskopierar all data till enheten som står i mitt hem. Enheten i hemmet ska alltså endast fungera som backup, medan den på kontoret ska användas i första hand till att dela filer mellan medarbetare och i andra hand som backup. |
Gustav: Om du nu kan ställa upp en ftp-server på din lina hemma som går att komma åt från företaget så är det absolut inga problem. Nu vet jag inte hur det är med just den programvaran i Netgears NAS men den borde ha någon funktion för att kopiera innehållet till en ftp-server. Var beredd på att det kan lite tid och bandbredd i anspråk om det är mycket data. Det bästa vore ju om det finns ett alternativ med inkrementell backup.
|
Windows/Office Live är ju i högsta grad Bills produkter, där Office Live kan ses som en slags hostad Windows SmallBusinessServer Light.
Sen har du ju Windows Home Server (finns från HP och Fujitsu Siemens om man inte vill bygga en egen maskin och köpa WHS OEM) Fördelen med WHS är ju enkelheten så till vida att du känner igen dig från alla andra Windows versioner. WHS är ju egentligen ett enklare gränssnitt över Windows 2003 Server arkitektur, och du kan även installera program och tillägg. Däremot erbjuder WHS egentligen inget rent "servermässigt" som inte finns i den Netgear produkt jag rekommenderade, och kostar 2k mer. Du har ju plats för 2 diskar i den, så du kan antingen köra backup eller RAID i maskinen, du har USB portar för backup till extern disk, och självklart är det inga problem att synca/köra backup mellan 2 enheter, även om jag skulle säga att det var onödigt utnyttjande av bandbredd (men såklart bra ur säkerhetssynpunkt). |
Jag skulle också rekommendera VPN mot endera en Linux + samba eller en Windows maskin, VPN har redan inbyggd kryptering så säkerheten är bra.
Routern behöver inte ha någon eget VPN-stöd, bara att öppna upp rätt port, vilket i princip alla routrar klarar. När jag testat NAS-enheter har jag alltid kännt mig lite "låst" när det gäller features. Vissa NAS-enheter klarar inte av belastningen som uppkommer när flera användare använder enheten samtidigt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson