WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Alltid dessa eländiga frakter (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33659)

SweCat 2008-12-02 09:39

En liten fundering, ser att många webbutiker ligger på låga frakter. det brukar gå bra tills man är i skedet att växa sig stor, sedan bli likviditetsproblem ett tag och sedan gå bra igen när man är tillräckligt stor.

Jag är i skedet problem och ser därför över frakterna.

I dag har jag enhetsfrakt 99 kr ink moms, och fraktfritt från 2000 kr. ett normalpaket ligger på 120 kr exkl moms att skicka.

Jag betalar alltså ca 40 kr av varje kunds frakt eftersom det är mycket svårt att ta ut högre frakter. Att höja priserna är en omöjlihget eftersom det i dag finns säkerligen 50 djurbutiker som enbart drivs som hobby och som håller låga priser.

Nu i dag får jag ta emot ca 3 kundklagomål om dagen att frakten är för hög för att de ska handla småvaror. Jag sänkte under en period frakterna till 3 fraktklasser, 59, 79 och 129 kr och fick då en ökad kundtillströmning, men jag gick +-0 kostnadsmässigt på alla dessa orders, och vet inte om jag orkar fixa till hälften av mina ordrar varje månad för inga pengar alls. Det enda det genererar är mer jobb, beställa varor väldigt ofta, problem att hålla allt i lager eftersom fel saker tar slut. Jag gav därför upp och höjde tillbaka frakten till min ehetsfrakt

Min fråga är alltså, vart ligger era frakter, och vilken är den faktiska kostnaden, dvs hur mycket sponsrar ni era kunders frakt med???

Davve 2008-12-02 09:44

vaför inte reglera alla priser på dina produkter några kronor uppåt, sådant märker kunderna knappt och bjuda på frakten helt?

Sätt dig och räkna på detta och se vad du kan höja dina varor med och om det är möjligt med 0kr frakt.

SweCat 2008-12-02 10:19

Har räknat, och säljer du som jag gör väldigt många produkter är det väldigt svårt eftersom en del produkter kan du bara inte höja. Jag har varor som klösträd som kostar sådär 200 att skicka, och sedan småsaker som kostar kanske bara 20 kr att skicka, och då pratar vi enbart portokostnad.

Men som alla ehandlare så vet ni att det som kostar med frakter inte bara är frakten, utan emballage, tid det tar att hantera, returfrakter för de som inte löser ut sina paket m.m. Kostnaderna ska tas någonstans, så är det för alla butiker, och prishöjningar går till en viss del man knappast till allt.


En del går att höja, men eftersom kunderna köper så små produkter säg 4 leksaker, då räcker de 4 kr i tillägg som jag kan göra inte till för att täcka frakterna.


En del av problemer är att kunderna vill köpa väldigt små saker, och då blir fraktproportioenran fel, och det finns heller inte marginaler att lägga på frakten på priserna. Speciellt inte som kunderna har stenkoll på det lägsta priset och är extremt priskänsliga. Så funderingen är ska kunderna få köpa små saker, eller ska man helt nekelt sätta en minsta ordersumma och sänka frakterna


Kom på en ny fråga som jag gärna också vill ha svar på. Ni övriga e-handlare vilka kostnader bakar ni in i era frakter? Ränkar ni med att täcka enbart porto i er fraktkostnad ni tar från kund, eller även övriga kostnader som har med frakthantering att göra?

SweCat 2008-12-02 10:40

Vil förtydliga mig
Jag behöver inte lösa mitt eget frakt dilemma här utan frågorna jag vill ha diskussion kring är alltså:

1) Ni övriga e-handlare vilka kostnader bakar ni in i era frakter? Ränkar ni med att täcka enbart porto i er fraktkostnad ni tar från kund, eller även övriga kostnader som har med frakthantering att göra?

2) Vad har ni för frakt/olika fraktsatser i er butik ?

3) Vad är den faktiska fraktkostnaden per sändning, dvs sponsrar ni med ett antal kr per paket i så fall hur många?

MrHandley 2008-12-02 11:26

Jag tycker det är korkat att så många handlare gömmer postens priser. Att man inte vågar ta betalt leder bara till problem framöver

På en shop har vi börjat låta kunderna välja mellan posten (dyrare men snabbare) och schenker (billigare men långsammare) och ingen väljer posten.

Kan svara längre när jag har lite mer tid

Conny Westh 2008-12-02 11:32

Jag vill lägga mig i diskussionen ang prissättningen.

Personligen anser jag att du ska ta en ordentlig funderare på att höja priset en aning även om du tappar en del kunder.

Detta särskilt efetsom du verkar jobba med extremt små marginaler,

Skippa postförskott helt, använd kreditkortsbeetalning elelr förskott så slipper du outlösta paket i större utsträckning, då har du i alla fall fått betalt.

Om du har 2% marginal på dina produkter och du höjer priset med 2% så så har du helt plötsligt fördubblat din bruttomarginal, det innebär att du kan tappa 50% av kunderna och ändå tjäna lika mycket pengar. Nu är det ett känt faktum att man kan höja priserna mer än man tror innan kunderna sviker.

Använd andra konkurensmedel än priset!!!

Se till att du får kostnadstäckning på frakten, lägg på 25% på fraktkostnaden som du själv betalar, det finns ingen anledning att gå med förlust på någon produkt (i teorin i alla fall).

Om du betalar 120 SEK i frakt idag så ta själv 149 SEK av kunden (+25% blir egentligen 150).

Var inte för feg utan ta betalt.

Höj inte alla priserna på en gång utan sprid ut det på några månader. Höj några produkter varje vecka. Men höj inte samma produkt för ofta.

Jag föreslår att du börjar med att höja fraktpriserna.

Kunder som gnäller på priset kommer du alltid att ha, det är kundens jobb att gnälla på priset, ditt jobb är att tjäna pengar.

Målet med verksamheten är att på sikt konkurrera med annat än priset så att du kan ta mer betalt än dina konkurenter och du ändå kommer att ha bra tillsströmning av kunder.

Jag kollade på din webbsida och så att produkter som idag kostar 29 SEK borde kanske kosta 49 SEK en produkt kostade 890 inget bra pris höj till 995 i stället. Julkalendern som kostar 35 borde kosta 69 SEK.

Det är just de supersmå artiklarna som kostar dig mycket administration per produktpriskrona.

priser som är bra att använda tycker jag är 49, 69, 99, 129, 149, 199, 299, 395, 495, 595, 695, 995 ...

Sen tycker jag givetvis att du ska ha ett krav på minimiorder på säg 500 SEK eller vad du anser rimligt. Fraktfritt över 2000 SEK.

Rent psykologiskt mjöl i påsen....

Du behöver göra en ordentlig kalkyl så du vet hur mycket varje order kostar dig i tid och därmed pengar. Din egen tid är säkert värd 600 spänn i timmen + moms.

Använd en prismodell så du tjänar pengar på varje order du expedierar. Sen kommer inte varje order att ge vinst i alla fall eftersom komplikationer alltid tillstöter, men det måste i alla fall funka i teorin, annars finns det inte en chans i världen att det skulle funka i praktiken.

BarateaU 2008-12-02 11:50

Kanske ute och cyklar, men har du tittat efter andra frakt alternativ?
Som t.ex. Schenker.

Kanske kan få ner priset extra, förhandla?

Om det inte är så stor skillnad så kanske man fortfarande kan erbjuda kunden ett val mellan dem.
Ibland kan till och med dhl vara billigare en posten?

Wojt 2008-12-02 12:53

Kör med fast frakt i de flesta fall. Beroende på vilken typ av produkter det handlar om. Några priser vi kör är 39 och 69 inkl. moms.

Mycket skickas som brev och en del blir då paket beroende på orderstorlek. Ibland går vi vinst på frakt, ibland förlust, vilket kvittar ut sig mot varandra så man inte går back.

Kör en minimumorder (kör oftast 100 kr, 500 tycker jag är väl häftigt) så man slipper behandla varor med 20 kr i ordervärde. Även om man inte går med vinst på dessa så kan småkunder leda till stora kunder i framtiden. Det kan även ses som marknadsföring i att de tipsar bekanta. Många testköper för att sedan köpa större, eller så köper de många småordrar på längre sikt. Där spelar logistiken in hur snabbt du kan hantera dessa små beställningar.

Jag har gjort tester med att köra minimumorder på 200, då gnäller kunder att det är för hög tröskel. Sen när de handlar så hamnar de ändå i stort sett alltid över 200 kr... de är bara i behov att gnälla. Därför kör vi 100 när majoriteten ändå kommer över vårt riktiga minimum.

Gör även som Conny säger och försök klämma ut varenda kr på varje vara. Dvs 99, 95 osv. Det blir extrapengar när det blir volym.


Jag har haft kunder som ringt och velat beställa "utan extra avgifter". Dvs de vill inte betala frakt eller fakturaavgift. Dessa typer av kunder finns alltid oavsett fraktkostnad.

SweCat 2008-12-02 12:56

Tack jag uppskattar att ni försöker lösa mina fraktproblem men det var inte vitsen med tråden. Jag ville ha svar på de tre frågorna ovan för att få igång en diskussion kring dessa

1) Ni övriga e-handlare vilka kostnader bakar ni in i era frakter? Ränkar ni med att täcka enbart porto i er fraktkostnad ni tar från kund, eller även övriga kostnader som har med frakthantering att göra?

2) Vad har ni för frakt/olika fraktsatser i er butik ?

3) Vad är den faktiska fraktkostnaden per sändning, dvs sponsrar ni med ett antal kr per paket i så fall hur många?


och Ja Barateau, jag har redan väldigt bra avtal med Schenker eftersom jag samarbetar med logistiksföretag, så det är inte där problemet ligger

Conny du har en del bra idéer, problemet är att en del av dem fungerar bra i teorin men ganska illa i verkligheten, och sedan tror jag du missuppfattat mina marginaler, de ligger på samma som de flesta presentbutiker och liknande. Hade datorbutikerna mina marginaler skulle de jubla av fröjd, så allt är relativt. Sedan undrar jag om du verkligen drivit e-handel själv med en väldigt priskänslig målgrupp? Det är välkänt att djurbranschen ÄR en oroligt dålig bransch att jobba med.

Unispel 2008-12-02 13:28

Alla branscher är tuffa.

Hur stora/hur mycket väger ett genomsnittligt paket?
Det låter spontant som att du har ett alldeles för dåligt avtal med posten (eller vem det nu är som levererar dina paket).
Börja i den ändan. Förhandla hårdare.

Vi har fri frakt för order över 1500kr. Dessa order "sponsrar" vi naturligtvis fraktkostnaden för, annars inte.

CarroA 2008-12-02 13:53

Vi har alla kostnader (frakt, administration m.m) inbakade i priset på produkten.

Inget tillkommer för kunden, och inga krångliga val i butiken, bara beställ och betala så kommer ett paket med schenker.

Var detta svar nog på tråden? :)

SweCat 2008-12-02 13:55

Tack Carro, kort koncist och bra.

Unispel 2008-12-02 14:03

Jag är inte så säker på att det är positivt att "baka in frakten" i priset.
Detta leder till fler små order snarare än färre stora order.

Att baka in frakten i priset i kombination med någon slags mängdrabatt skulle däremot eventuellt kunna fungera.

För mig är det viktigt med en balansgång som går ut på att premiera stora beställningar samtidigt som man inte skrämmer bort förstagångskunder som ofta beställer för lite mindre.

Minimiorderbelopp, frakt inbakat i priset, slopa postförskott osv. tycker jag därför är ganska dåliga idéer.

Conny Westh 2008-12-02 15:07

Citat:

Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 13:56
Conny du har en del bra idéer, problemet är att en del av dem fungerar bra i teorin men ganska illa i verkligheten, och sedan tror jag du missuppfattat mina marginaler, de ligger på samma som de flesta presentbutiker och liknande. Hade datorbutikerna mina marginaler skulle de jubla av fröjd, så allt är relativt. Sedan undrar jag om du verkligen drivit e-handel själv med en väldigt priskänslig målgrupp? Det är välkänt att djurbranschen ÄR en oroligt dålig bransch att jobba med.
Jag driver inte aktivt e-handel själv! Jag har däremot varit företagare och gjort många affärer, både bra och dåliga, med små resp hög marginal. Nägra med kraftigt negativ marginal.

Jag har mest gjort affärer mot företagskunder och de är givetvis mycket mindre priskänsliga än privatpersoner, men principerna är desamma även för privatpersoner, även om marginaler är lägre.

Jag har inte heller jobbat med KattHund-svängen även om jag har katt själv så ser jag själv aldrig på priset utan jag ser på vilken nytta jag har av grejorna och sen köper jag ofta från den förste leverantör som jag känner förtroende för. Kollar nästan aldrig i fler shoppar och jämför priser och så. Enda undantaget var när jag köpte tvättmaskin för några år sedan, då hade jag bestämt mig för en maskin som kostade 2 995 SEK men när jag väl kom till butiken så köpte jag en som kostade nästan 11 000 SEK, den kändes bättre och tystare än den jag hade tänkt från början.

Det är mycket möjligt att jag inte är en "normalkonsument". Men för 25-30 år sedan så var jag ute på marknader och torg och hjälpte min mammas sambos företag att sälja garner till tanter. Det var ett pulande med kronor och ören hit och dit, men lärorikt att vara gatuförsäljare. Jag höll på med detta under något år när jag var 15-17 år.

Däremot vill jag avsluta med att de tips jag räknade upp givetvis är allmängiltiga och gäller de flesta branscher, det är givetvis så att alla branscher är olika och marginalnivåerna skiljer sig åt vesäntligt. Det finns dock ofast utrymme för att skapa sig något bättre marginaler även om många kunder gnäller på priset.

ztream 2008-12-02 15:20

Jag bakar inte in några fraktkostnader i produktpriset.

Alla mina fraktpriser beräknas på postens prislista och tar hänsyn till vikt och volym och jag lägger på 5-10 kronor i emballagekostnader. Tiden tar jag inte betalt för.

SweCat 2008-12-02 15:39

Conny, jag tror inte du är en normal djurkonsument kan jag meddela :-)
Du är snarare en sådan där drömkonsument man önskar sig......

Dan varför tar du inte betalt för din tid? Nu vet jag inte hur många orders du har varje dag, men jag gjorde som dig i början och det gick bra upp till en viss solym uppnåddes då tidsbrist infann sig.

Fast nu är det nog jag som är puckad, du tar den naturligtvis inbakat i priserna i stället. glöm min korkade fråga, hjärnan är mosig i dag.

rocky 2008-12-02 15:40

Citat:

Originally posted by ztream@Dec 2 2008, 16:20
Jag bakar inte in några fraktkostnader i produktpriset.
Alla mina fraktpriser beräknas på postens prislista och tar hänsyn till vikt och volym och jag lägger på 5-10 kronor i emballagekostnader. Tiden tar jag inte betalt för.

Eftersom jag läser din blogg så vet jag att du åker till Posten med dina paket & brev, tar du inte ut något för det?

ztream 2008-12-02 15:52

Nej, vinsten på mina produkter får täcka min tid och övriga fasta kostnader. Sen vet jag inte om det är smart, men det är ju en annan historia :)

Conny Westh 2008-12-02 16:01

Citat:

Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 16:39
Conny, jag tror inte du är en normal djurkonsument kan jag meddela :-)
Du är snarare en sådan där drömkonsument man önskar sig......

Jag kan ju dessutom meddela att jag är helnöjd med tvättmaskinen som har inbyggd torktumlare m.m. finesser. Den har hållit i 3 år nu. Så trots att köpet blev 3,67 gånger dyrare än jag tänkt från början så är mitt intryck att jag gjorde en bra affär. Butikssäljaren fick säkert lönehöjning efter mitt besök ... B)

Hoppas du får ordning på din lönsamhet i alla fall.

SweCat 2008-12-02 16:06

Conny lönsam är jag redan (även om det inte låter så när man läser detta fraktbekymmer), men jag vill bli lönsammare :-)

Gustav 2008-12-02 17:09

Jag tar en fast fraktkostnad på 79 kr. När jag tog 89 kr så var det många kunder som klagade. Så smärtgränsen för min bransch visade sig vara exakt 79 kr. Tunga produkter har inte en högre fraktkostnad, utan ett högre pris. Jag gör större påslag på produkten om den väger mycket.

Vi expedierar inte ordrar under 50 kr. Det finns ingen gräns för fraktfritt (jag är för snål).

Jag skickar det mesta som skrymmande brev med Posten. Fakturabeställningar över 600 kr går som rek. Kreditkortsbeställningar över 800 kr går som rek. Beställningar över 2 kg går naturligtvis som paket.

Fraktavgiften täcker mina fraktkostnader på ett ungefär. Jag har aldrig gjort någon exakt beräkning. På mindre beställningar som inte ens är skrymmande så gör jag en fin liten vinst på fraktavgiften. Måste jag skicka en beställning som paket så går jag däremot med förlust på frakten.

Jag tror inte att det finns någon universell lösning för hur man bör göra med fraktavgiften. Däremot så har jag lärt mig att man måste "välja" sina kunder. Jag blir en gladare och trevligare person när jag vet att jag går plus på alla mina kunder. Jag har även lärt mig att avstå kunder. Vill någon krångla till det och göra en liten beställning till en adress utomlands, men betala förskott för att få en lägre fraktkostnad, så svarar jag helt enkelt att det inte är möjligt. Man ska aldrig vara otrevlig mot någon. Men man måste våga välja bort olönsamma kunder.

Littlefinger 2008-12-02 18:50

Precis som Gustav har vi hittat att 79kr är smärtgränsen. Skickar också det mesta som skrymmande brev utom stora beställningar över 3kg.

SweCat 2008-12-02 18:53

Det är intressant att ni säger just 79 som smärtgräns, för det är lite samma tankegång som jag haft gällande frakt och vad som är smärtgränsen för kunden.
79 kr ser inte så dyrt ut, och gör att man kan handla både små och stora ordrar.

Fler butiker med andra summor?

xsajt 2008-12-02 19:50

Jag bjuder på frakten men då skickar jag endast som skrymmande brev med en kostnad på 33-44kr. Kunderna tror antagligen att det kostar mer och känner att det är väldigt fördelaktigt med fri frakt :) Det skapar inga "dolda" fraktavgifter vid kassan heller vilket jag tror minskar antal avslutade ordrar. Nu vågar jag inte ta bort den fria frakten (som jag haft sen starten) för jag tror att det är det som till stor del gör att försäljningen går bra!

Unispel 2008-12-02 20:56

Otrevliga överraskningar i kassan?
Varför inte räkna ut fraktkostnaden i realtid i varukorgen?

Tomas J 2008-12-02 21:09

Citat:

Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 19:53


Fler butiker med andra summor?

Fraktavgifter i butiken: 125:- resp 450:- inklusive moms.

125 på "vanliga" artiklar vilket för min butik gäller paket på 1-6 kg men med en fraktdragande vikt på 1-30 kg vilket i praktiken innebär att jag "sponsrar" del av varje frakt då det ofta hamnar på 120-150:- exklusive moms.

450:- på de rökskåp jag säljer= skrymmande, ca 0,25 m3. Verklig vikt 25-30 kg. Skickas vanligen direkt frånleverantör i England för 310 kr exkl moms till hela Sverige, blir då Posten företagspaket när det anländer Sverige. Motsvarande företagspaket om jag skickar från mig i Sverige till annan adress i Sverige kostar aldrig mindre än dryga 600:- Alltså dubbla priset mot när det skickas från England och det är Posten som slutleverantör i båda fallen ;)

Här skulle det kunna gå ihop eftersom 310 + moms blir 387,50:- och jag debiterar 450:- Men alla dess order kompletteras med ett paket från mitt lager som kostar mig ca 120-150 exkl. så jag sponsrar dessa också. Men spar å andra sidan in en frakt från leverantör till mitt lager... Men jag får det "pedagogiska" problemet med två försändelser som inte kommer fram på samma dag och leveranstiden från England blir ca en vecka istället för 1-2 dagar. Här kommer jag börja erbjuda kunden snabbare leverans mot pristillägg som ett alternativ.

Annars kan jag bara stämma in i rubriken till denna tråd: Alltid dessa eländig frakter.

Höja priset och erbjuda fraktfritt, eller ta ut ännu mer i frakt? Ja, jag vet inte har inte funnit något svar på tre år.

elf98 2008-12-02 22:48

Små ordrar (<1500kr eller <1kg) skickas med posten 1:a klass brev. Övriga försändelser med postpaket/företagspaket.

Breven tjänar jag några kronor på (tar 19/29/39/49 kr beroende på vikt), medans jag sponsrar postpaketen med någon tia (tar 79kr). Företagspaketen går jag +/- 0 på.

Det är ytterst sällan någon väljer postpaket när det går att välja brev, så den förlust jag gör på paketen täcks i princip alltid av den större ordersumman.

Har aldrig skickat något mot pf, ingen har klagat på det. Ingen har heller klagat på fraktpriserna. Fast det är ytterst sällan jag får några klagomål över huvud taget från mina kunder. Kan iofs bero på att många av mina produkter inte går att köpa någon annanstans i världen.

Magnus_A 2008-12-03 08:39

Nu jobbar jag inte själv med ehandel så du får ta detta för vad det är. ;)
Men kan du bunta ihop flera småsaker till en större bunt?
Typ köp fyra valfria kattleksaker för 150 kr, annars 59 kr styck i lösvikt?
Prisrna är tagna ur luften förstås.
Sen kommunicerar du att leksakerna bara kostar 37,50 styck. Typ.
Lite får du uppfostra kunderna till att göra lönsamma storköp hos dig och småköp nån annanstans.
men somsagt, jag har ingen erfarenhet men kikar på hur andra gör :)

JohanssonHenrik 2008-12-03 09:51

Vi har fraktfritt över 75:- annars tar vi 15:- för porto och emballage.

Conny Westh 2008-12-03 11:32

Citat:

Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 17:06
Conny lönsam är jag redan (även om det inte låter så när man läser detta fraktbekymmer), men jag vill bli lönsammare :-)
Du har i alla fall en sund inställning! Det gläder mig:

- Lönsam är jag redan men jag vill bli lönsammare!

Sagt av SweCat, 2008!

DreamLogistics 2008-12-03 14:30

Vi har kunder som har allt ifrån fraktfritt till frakter på flera hundra kronor per beställning. Allt beror på vad man säljer och det fungerar perfekt för deras butiker.

Det finns mycket som DU kan göra för att få ner dina priser på paketering, emballage och leveranser. Det är minst lika viktigt och avgörande som att ha rätt pris för kunden.

CarroA 2008-12-03 14:43

Men för kunden är nog ändå inte det viktigaste vad frakten kostar, utan hur man kommunicerar den...

Att handla i en webbutik och först i kassan upptäcka att det tillkommer mycket mer än man räknat med i frakt är inte kul, då avbryter i alla fall jag köpet och tänker ett varv till....inte heller när man inte uppfattar fraktkostanaden förrän den dyker upp som ett tillägg på fakturan. Då är det ju roligare som kund att upptäcka att butiken bjudit på frakten.

Jag tror att det ligger mycket psykologi bakom detta, testa själv hur du reagerar när du handlar i andras webbutiker...vad gör dig glad, vad retar du dig på, vad tycker du själv är dyr resp. billig frakt?

SweCat 2008-12-03 17:20

Jag håller med dig Carro, jag gillar inte butiker exempelvis som i sina ordervillkor säger frakten ser du i kassan, eller frakten ser du i varukorgen men inte talar om alls i ordervillkoren något kring kostnaden. Det gör mig vansinnig.

Själv har vi ordervillkor där vi skriver ut frakten samt att den syns i kassan. Eftersom det alltid är en enhetsfrakt så har vi det inte i varukorgen än, men det är ett tillägg som kommer i vår nästa butiksversion som kommer i dagarna.

Min kodare knappar för fullt just nu för att fixa alla krav jag har och det som ska fixas innan vi släpper butiken.

Dreamlogistics instämmer till fullo och jag förhandlar fortlöpande med vår nuvarande logistikpartners eftersom jag inte packar själv, däremot så börjar det snart bli dags igen för en offertförfrågan med även fler alternativ så då återkommer jag säkerligen ;-)

Ska tilläggas att jag under jul sänkt frakten till 79 kr har också höjt en del priser på varor och vi får se hur det går.
Jag tror på kombinationen av lite lägre frakt dock ej fraktfritt (eftersom jag hade i mitt tycke för mycket klagomål) och högre priser på en del varor för att finansiera.
Efter årsskiftet ska min masterplan för hur jag gör fortsättningsis vara klar.

Conny, ett klassiskt citat som alla entreprenörer borde säga varje år.

fenrik 2008-12-03 17:36

Citat:

Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 13:56
1) Ni övriga e-handlare vilka kostnader bakar ni in i era frakter? Ränkar ni med att täcka enbart porto i er fraktkostnad ni tar från kund, eller även övriga kostnader som har med frakthantering att göra?

2) Vad har ni för frakt/olika fraktsatser i er butik ?

3) Vad är den faktiska fraktkostnaden per sändning, dvs sponsrar ni med ett antal kr per paket i så fall hur många?

Bakgrund:
E-handel vänd till företag som provar e-handel till mestadels privatpersoner...för det verkar som min kundkrets är privatpersoner.

1. Jag bakar inte in någonting utan laborerar fortfarande för att hitta den fraktgräns som känns acceptabel för kunden. När året är slut hoppas jag att det i bokföringen inte står minus på raden köpt/såld frakt. Idag är enhetsfrakten 79kr inkl. moms , fraktfritt över 1000kr. Mardrömsscenarion kan jag gå plus minus noll på hela ordern pga av fraktfritt, fel valda produkter etc....självklart ska man vara medveten om marginalen på varje enskild produkt inkl frakt etc men viktigt att också kika i det långa loppet. T.ex elektronikaffärer/e-handlar förlorar pengar när dem skickar en platt TV till Norrland för att ta ett exempel. (iofs elektronikaffärerna går ju i konkurs nu på löpande band *kliar mig i huvudet*)

2. Enhetsfrakt 79kr, fraktfritt vid varuvärde över 1000kr. Skickar blandat med DHL/Posten paket/ posten A-porto

3. Det vill jag inte veta, hittills har jag inte förlorat pengar på frakten när jag tittar i bokföringen men det ligger extremt nära förlust.

annika_w 2008-12-03 18:58

Mycket intressant diskussion, detta är ett evigt dilemma för e-handlare.

Vi tar 39 kr för ordrar under 600 kr och fraktfritt för ordrar över. Säljer vi varor som är lätta men dyra så är det klart fördelaktigt, men vi säljer även en del varor som väger en del och då blir det klart en kännbar kostnad.

Men även vi, trots den väldigt låga fri frakt- fraktgränsen och låga fraktavgiften, får ibland klagomål på att frakten är för hög (nästan enbart från våra manliga kunder dock, vilket är lite lustigt).

Jag tror att man nästan alltid får klagomål från några kunder hur bra villkor man än har, de finns alltid de som vill klaga lite...

WebboT 2008-12-03 21:10

Lite OT:

Världens bästa fraktpolicy måste ändå dessa 2 sajter ha:(finns säkert fler)

http://www.endless.com/ Amazon's nya skoshop.

http://www.zappos.com/

Gratis "Next Day Air" frakt till hela USA.
Man kan dessutom returnera varan inom 365 dagar och de betalar hela frakten tillbaka också.

Jag fattar inte hur de kan betala fraktkostnaden åt båda hållen på ett par skor som t.ex. kostar $14.95 (120 kr) eller det gör jag ju egentligen.
De har naturligtvis en extrem rabatt hos FedEx och UPS, men att de hade en sån rabatt kunde jag inte ens drömma om.

Deras pris kan ju va max $3 (25 kr) för express "Next Day Air" om de ska ha nån vinst överhuvudtaget.

Mitt genomsnittspris (som liten ehandlare) för ett 1 kilos paket "FedEx Next day Air" kostar mig i snitt $23-25 (180-200 kr.)
Frakt som går via lastbil (som är det normala) kostar runt $8 (65 kr) och tar 1-5 dagar att nå kunden.

Visst, dessa sajter skickar nog ut runt 20 000 paket om dan, men lite orättvist kan man ju ändå tycka att det är. Inte direkt lätt för småhandlare att ta sig in på marknaden.

But, Money talks, bullshit walks..... :D

Conny Westh 2008-12-04 02:13

Citat:

Originally posted by SweCat@Dec 3 2008, 18:20
Ska tilläggas att jag under jul sänkt frakten till 79 kr har också höjt en del priser på varor och vi får se hur det går.
Jag tror på kombinationen av lite lägre frakt dock ej fraktfritt (eftersom jag hade i mitt tycke för mycket klagomål) och högre priser på en del varor för att finansiera.
Efter årsskiftet ska min masterplan för hur jag gör fortsättningsis vara klar.

Conny, ett klassiskt citat som alla entreprenörer borde säga varje år.

Jag håller tummarna...

ecstyle 2008-12-04 11:45

Intressant ämne. När jag började med min första shop satte jag frakten till 39kr och fri frakt för beställningar över 1000kr. Min första konkurrent satte frakten till 29kr. Näste konkurrent satte 19kr och så har det fortsatt. Tyvärr är det också ganska hård konkurrens på produktpriser också, inte bara frakten. Nu kör jag på 29kr, vilket innebär att jag ofta sponsrar en del av frakten. Dock vill jag påstå att det inte är dom som har lägst priser och lägst frakt som alltid säljer mest. För mig känns det som att jag måste göra det attraktivt för kunden att beställa hos mig på nätet istället för att handla i butik och då får jag ta en del av fraktkostnaden. Jag ska snart sätta mig ner och undersöka mina utlägg för frakter och mina intäkter. Jag har en produktgrupp som väger lite och som ofta kan skickas för 5,5kr och då tjänar jag lite på det.

Det skulle aldrig fall mig in att ta betalt för min tid att packa, skicka, osv. Det är en del av ehandel och intäkterna bör täcka sånt.

DreamLogistics 2008-12-04 14:06

Är frakten bara en kostnad eller är det en del av din marknadsföring? En av butikerna vi sköter har fri frakt men ser det inte bara som en kostnad utan som en del av marknadsföringen.

Många nya kunder testar din butik genom att göra ett litet köp. Fungerar det bra återkommer de och gör större och fler beställningar. Hade de gjort första köpet om frakten hade varit för hög? Om de inte gjort det första köpet hade du aldrig haft dem som kunder.

Då är frågan: Är frakten för det första köpet en ren kostnad eller kan man se det som marknadsföring? (som i och för sig också är en kostnad men en mycket bättre sådan)

peking 2008-12-04 15:22

Citat:

Originally posted by MrHandley@Dec 2 2008, 12:26
På en shop har vi börjat låta kunderna välja mellan posten (dyrare men snabbare) och schenker (billigare men långsammare) och ingen väljer posten.

Som återförsäljare har jag märkt att totala snittkostnaden per paket blir lägre om jag, när jag beställer varor från leverantören, väljer Posten istället för t.ex. Schenker. Detta även om Posten är 20:- dyrare. Det beror på att det oftare blir problem med leveransen från Schenker som gör att jag förlorar arbetstid eller i värsta fall försenar leveransen till min slutkund.

Men det är säkert så att de flesta slutkunder är väldigt priskänsliga på fraktpriset och jag förstår att för er som skickar mycket paket, kan detta vara ett stort problem.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson