WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Unga med svarta internetinkomster jagas (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33619)

Oskar G 2008-11-29 18:45

Citat:

Enligt skatteverket tjänar ungdomarna pengar på bl.a. försäljning av internetdomäner, reklam och trafikstyrning till pokeroch porrsajter
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...952&lpos=rubrik

Så nu är det kanske (?) en del här som får hålla i hatten.

Danielos 2008-11-29 19:18

Jag är lite förvånad över att man kunde tjäna miljoner på att sälja domäner, att tjäna mycket på trafikstyrning kan jag tro, men på att sälja domäner....

crazzy 2008-11-29 19:23

Citat:

Originally posted by danielos@Nov 29 2008, 19:18
Jag är lite förvånad över att man kunde tjäna miljoner på att sälja domäner, att tjäna mycket på trafikstyrning kan jag tro, men på att sälja domäner....

Beror nog lite på vilka domäner det rör sej om. Om jag tex skulle lyckats få tag på sex.com skulle jag nog kunna tjäna en hacka på den.

Fredrik-s 2008-11-29 19:38

Citat:

Originally posted by crazzy@Nov 29 2008, 20:23
Beror nog lite på vilka domäner det rör sej om. Om jag tex skulle lyckats få tag på sex.com skulle jag nog kunna tjäna en hacka på den.

Jo, men hur många såna toppdomäner finns det? Samt så är det oftast organisationer som sitter på dom riktigt bra t ex Name Navigation. Är ett fåtal enligt min utsago som tjänar miljoner på domäner.

grazzy 2008-11-29 19:41

Det är bara skatteverkets FUD som vanligt. De har väl hittat ett par pokerspelare att trakassera kring om länderna där de har spelat har sina servrar på malta eller ej igen...

Erik Stenman 2008-11-29 19:50

Kunde de inte komma på bättre saker än poker och porr?! Men det är säkert de sakerna som upprör mest om man ska få med sig folket.

hubbert 2008-11-29 21:16

Tja jag vet inte vad det är för fel att jaga skattesmitare.
Ibland får man intrycket av att folk tror att Internet är en frizon, där intäkter från det som är relaterat till Internet inte behöver skattas för.
Lite om det på här http://www.metro.se/se/article/2008/11/29/...53-57/index.xml

grazzy 2008-11-29 21:27

Äh, det är väl bara att det börjar som en hobby-webbsida och sen börjar det trilla in stålar. Då tror kidsen att det kommer gå bra / har ingen i sin närhet som har drivit företag och kan berätta för dem hur det funkar. Klart man skall sätta dit skattesmitare, men börja med företagen som lägger sina huvudkontor i skatteparadis och sedan får skattereduktioner för att de skall låta sina produktionsanläggningar ligga kvar i sverige.

Väljer man att sälja porr som sin första bransch i 17-års-åldern som i metro-artikeln så har man ju antagligen en del andra issues än dålig betalningsmoral.

Conny Westh 2008-11-29 21:37

Skillnaden mellan dessa ungdomar och stporbolagen är att storbolagen följer lagen till punkt och pricka, det gör inte ungdomarna som åtalats. Troligen eftersom de inte kan eller förstår skattelagstiftningen och att de som du skriver inte har någon i sin närhet som kan hjälpa dem hitta rätt i denna djungel av regler.

hubbert 2008-11-29 21:46

Grazzy, nu utesluter det ena inte det andra.
Dessutom vad som gäller företag som har huvudkontoret i andra länder gäller andra regler ang moderbolag och dotterbolag genom vår skattelagstiftning och internationella överenskommelser.
Så det är på ett litet annat plan faktiskt.

Håller med dig om att de sk kidsen tror att det kommer gå bra. Men visst tusan är de medvetna om vad som gäller. Och det utan en vuxens närvaro eller erfarenhet av företagsamhet.
De vill bara inte betala skatt. Och visst kan förstå dem till en viss del när alla våra kära politiker gör vad de kan för att slippa. Senast ut är väl Carl Bildt där för någon barnflicka, men det gäller rakt överlag.
Ids inte ens leta upp alla tråder här i forumet och just det där med att slippa skatta.

grazzy 2008-11-29 22:01

I likhet med Carl Bildts fall så är det ju lagligt när storföretagen fifflar med skatten, det gör det inte automatiskt moraliskt rätt. Det är svårt att lagstifta bort alla hål helt enkelt.

Är galet trött på skvs tidningskampanjer där de hela tiden skall hänga ut grupper av privatpersoner som skattesmitare. Om jag skall ha något förtroende för dem så vill jag se rubriker om hur de gör sitt jobb och plockar in de stora stålarna. Inte när de förföljer unga människor som haft lite tur och vunnit på poker eller lyckats starta en blogg. Det är bara deras skeva bild av vad som är bra pr-uppmärksamhet.

Höll nästan på att smälla av när jag hörde talas om att det finns en tidning där de publicerar uppgifter på företag och privatpersoner de har satt dit. Vad är det egentligen för sjuka människor som läser sådant.

Skatteläget i många av de europeiska länderna (inklusive sverige) plus den mediestrategin som skatteverket har äcklar mig. Vi lever i ett förmyndar- och byråkrati-samhälle där ingen skall ta sig ur ekorrhjulet. Jag tycker personligen det är helt jävla sjukt att stora bolag "tillåts" komma undan med miljardvinster medans de som jobbar i fabriken skattas till döds så att de blir tvingade att leva på en mager pension när de är färdigarbetade.

Detta säger jag inte för att jag känner någon solidaritet med de som väljer att lönearbeta, utan för att det är ett bisarrt och nästan dysoptiskt samhälle där de som har makten kontrollerar dem som lever i det.

tartareandesire 2008-11-29 22:07

Bättre sent än aldrig. Tycker det är bra att Skatteverket äntligen börjat få upp ögonen för internet. Tycker dock det är lite märkligt att fokusera på en snäv åldersgrupp som verkar vara fallet här. Det ger ingen bra bild alls. Iofs så tror jag det är bra att skicka ett tydligt budskap till unga. Etik och moral är inte direkt västvärldens styrka...

Oskar G 2008-11-29 22:12

Citat:

Originally posted by aquastorm@Nov 29 2008, 20:50
Kunde de inte komma på bättre saker än poker och porr?!
Jo, saxat från metro:

"Försäljning av ... World of Warcraft-figurer."

Nicklas 2008-11-29 22:15

Det är är fler än ungdomarna som näms i artiklen som granskas i detta projekt kan jag lova er. Jag vet minst ett företag som revideras i ett så kallat internet projekt.

Conny Westh 2008-11-29 22:39

problemet med skatteverkets kampanjer för att betala skatt är att det finns ingen människa med sinnet i behåll som vill betala mer skatt själv.

Lär i stället ut hur man ska planera för att bygga företag, och bli rik på kuppen. Det är mer positivt än skattmasen evigt tråkiga budskap som alla tröttnat på.

Jag minns hur man trummade in argument för att man skulle bli en bra och lydig arbetare i skolan, som alltid komemr i tid. USCH!!!! Lär ut hur man blir entreprenör och tar egna iniativ och att det är bra tt ta egna iniativ, och att det är helt ok att gör aegna misstag och misslyckas med sitt företagande. Det är bara att ta nya tag och försöka igen och ogen och igen tills man lyckas.

Ingen ska behöva skämmas för att man misslyckats för att man testade en företagsidé. De flesta som lyckas med sitt företagande har gjort många misstag innan dess.

Uppmuntra folk att prova sina idéer och muntra upp de som försöker om och om igen....

hubbert 2008-11-29 23:47

Att betala mer skatt, där håller jag inte med dig Conny, folk visar en vilja att kunna tänka sig betala mer skatt om det går till det som de tycker är viktigt. Och det är det gamla vanliga, en bättre skola, en bättre sjukhusvård, en bättre åldringsvård, bättre rättssäkerhet, etc, det kan folk tänka sig betala mer för.
Men då det inte levereras, vare sig av tidigare regeringar eller av nuvarande så är intresset inte så stort att betala mer skatt.

Ang Skatteverkets kampanjer så kan jag inte direkt påminna mig det du nämner att det har förekommit tidigare. Men rätta mig om jag har fel där, tack.

Sedan är det väl knappast Skatteverkets sak att få folk och bli entreprenör.
Vem som skall göra det kan vi diskutera.
Men att aktivt driva någon form av kampanj för att få folk att starta egna företag är ett lite tveksamt förfarande.
Vi som driver egna företag vet vad det innebär ifråga om arbetstider, egen lön under ett uppbyggnadsskede. Åtagande med borgen mot banker osv.
Och många som trillar i fällan att starta eget kommer aldrig igen om de misslyckas första gången.

För att lyckas krävs en del av det du tar upp i andra inlägg Conny, affärsplan, genomtänkt strategi etc.
Så att säga att det bara är försöka om och om igen om det misslyckas är att slira lite på hur verkligheten ser ut.

tartareandesire 2008-11-30 00:37

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 29 2008, 23:39
problemet med skatteverkets kampanjer för att betala skatt är att det finns ingen människa med sinnet i behåll som vill betala mer skatt själv.
Lär i stället ut hur man ska planera för att bygga företag, och bli rik på kuppen. Det är mer positivt än skattmasen evigt tråkiga budskap som alla tröttnat på.
Jag minns hur man trummade in argument för att man skulle bli en bra och lydig arbetare i skolan, som alltid komemr i tid. USCH Lär ut hur man blir entreprenör och tar egna iniativ och att det är bra tt ta egna iniativ, och att det är helt ok att gör aegna misstag och misslyckas med sitt företagande. Det är bara att ta nya tag och försöka igen och ogen och igen tills man lyckas.
Ingen ska behöva skämmas för att man misslyckats för att man testade en företagsidé. De flesta som lyckas med sitt företagande har gjort många misstag innan dess.
Uppmuntra folk att prova sina idéer och muntra upp de som försöker om och om igen....

Nu har ju Skatteverket givna riktlinjer vad de ska och inte ska syssla med så det är inte riktigt så enkelt. Det där är kanske inte riktigt deras primära uppgift. Och du har dessutom fel, det finns inte så få människor som faktiskt vill betala mera skatt, förutsatt att pengarna används till det de själva önskar.

Timofey 2008-11-30 01:28

Hahhahahaha, Skatteverket borde jaga större brotslingar, som det finns massor av.

FredrikMH 2008-11-30 02:29

Egentligen har de skattat, men inte tillräckligt mycket.

Jag har funderat lite på om de trotts sitt skattesmitande inte bidrar till den svenska ekonomin en hel del. Mycket av pengarna i domänförsäljning, trafikdirigering(reklam), poker etc är pengar som kommer från andra länder än Sverige. Vilket innebär att det förs in pengar i Sverige. Om detta nu är ungdomar som studerar heltid så skulle skillnaden varit att de inte drog in något alls. Dessa pengar sätter ju ungdomarna sprett på direkt och förs alltså in i det ordinära systemet där skatterna ligger som kaka på kaka ändå...

Visst lagen säger att man ska betala skatt, men att skapa en häxjakt på ungdomar anser jag vara lite väl girigt.

Erik Stenman 2008-11-30 09:23

Nja, att säga att ungdommar sätter sprätt på pengar direkt är nog lite förhastat. Tror många studenter hellre sparar om de ser att de har den marginalen.

Magnus_A 2008-11-30 11:24

Enligt tidningsrapporteringen har ett fall gått till åtal och det gällde en omsättning på 500.000 kronor som skulle genererat skatter på uppemot ett par hundra tusen.
Straffvärdet för detta är mellan tummen och pekfingret cirka 3 månaders fängelse. Om det är rätt eller inte får andra diskutera. Men det är inga bagatellbrott det handlar om.
Dessutom borde denna person ha kunna klara sig betydligt bättre med ett helt legalt skatteupplägg än om han (utgår från att det är en man eftersom det handlar om porr) bara skattat som privatperson.
Men alla som säljer domäner här som "privatpersoner" borde ta en ordentlig funderare på om ni verkligen är det. Nån borde också kunna sprida lite ljus över vad som händer om jag som företag köper något av någon som kallar sig privatperson men som i skattemyndighetens ögon är något annat. Riskerar man något i så fall? Och kan man göra en ansvarsfriskrivning som gör att säljaren står eventuell skattesmäll?

Danielos 2008-11-30 12:07

Citat:

Originally posted by Timofey@Nov 30 2008, 02:28
Hahhahahaha, Skatteverket borde jaga större brotslingar, som det finns massor av.

Det gör dom också, det är bara att just detta blev mer uppmärksammat.

Oskar G 2008-11-30 12:08

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Nov 30 2008, 12:24
Dessutom borde denna person ha kunna klara sig betydligt bättre med ett helt legalt skatteupplägg än om han (utgår från att det är en man eftersom det handlar om porr) bara skattat som privatperson.
Nu förstod jag inte i vilket scenario det hade blivit bättre, som privatperson eller som företagare. Men min erfarenhet är att om du vill ha pengarna i fickan så kvittar det så när som på någon procent. Antingen får du betala arbetsgivaravgifter, annars egenavgifter. Inkomstskatt betalar du alltid när du kommit över 16400 (kanske har höjts) per år.

3 månaders fängelse för att man undanhållit staten 220000 kronor tycker jag låter helt befängt.

Erik Stenman 2008-11-30 12:24

Själv tycker jag att den svenska straffskalan bör ändras. Om man t.ex. får några månaders fängelse för skattebrott som ung så borde våldsbrott ge mångdubbelt så långt staff i stället för att det ska mildras för att förövaren är så ung.

Magnus_A 2008-11-30 12:28

Man får väl göra lite mer än att bara skicka in deklarationen :)
Huvudsaken är att man håller sig inom lagens ram.

Straffsatserna är höga för skattebrott. I min bedömning tog jag i rätt lågt, kan säkert finnas folk som suttit i 6 månader eller längre för samma summa.
Den här killen (längst ner i sidan) fick 2,5 år för 8 mille, men hann åka iväg till Sri Lanka innan straffet skulle verkställas.
Håller han sig undan i 10 år så slipper han kåken.

PS: Det mest intressanta här är skvallerfaktorn. Vilka medlemmar här ligger i Dag Hardyssons trål och sprattlar? Har mina misstankar.... Men det kanske inte kan krivas här med hänvisning till PUL. :ph34r:

Xamda 2008-11-30 13:49

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 29 2008, 23:39
Jag minns hur man trummade in argument för att man skulle bli en bra och lydig arbetare i skolan, som alltid komemr i tid. USCH
Vad är det för fel med att man trummar in (fostrar) folk att komma i tid? Eller disciplin?

patrikweb 2008-11-30 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag minns hur man trummade in argument för att man skulle bli en bra och lydig arbetare i skolan, som alltid komemr i tid. USCH

Vad är det för fel med att man trummar in (fostrar) folk att komma i tid? Eller disciplin?

Tider är något värdelöst och rätt gammalt, viktigaste är att sakerna blir gjorda som behövs göras. Inte att man ska vara på plats en viss tid och ändå inte göra något arbete.

Visst vissa arbeten kräver vissa tider, men kommer alltid finnas olika behov olika tider ibland. Så bättre köra flex och låte personen kommer när det verkligen behövs och jobba extra vissa timmar.

Skulle man endast betalat för effektiv jobb så skulle anställda fått betydligt mindre lön pga dom har fasta tider gå efter varje dag.

tartareandesire 2008-11-30 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Originally posted by -Xamda@Nov 30 2008, 14:49
Citat:

Tider är något värdelöst och rätt gammalt, viktigaste är att sakerna blir gjorda som behövs göras. Inte att man ska vara på plats en viss tid och ändå inte göra något arbete.
Visst vissa arbeten kräver vissa tider, men kommer alltid finnas olika behov olika tider ibland. Så bättre köra flex och låte personen kommer när det verkligen behövs och jobba extra vissa timmar.
Skulle man endast betalat för effektiv jobb så skulle anställda fått betydligt mindre lön pga dom har fasta tider gå efter varje dag.

Det handlar kanske inte så mycket om just tiden i sig utan disciplin och det är väldigt viktigt i tidig ålder, särskilt om man inte får något av det hemma. Flex kan fungera finfint när man nått en viss ålder men det är inte heller då alla klarar av det. Människor som inte kan passa tider är dessutom ganska irriterande och tidsödande i längden, vare sig det handlar om en dejt eller ett affärsmöte.

grazzy 2008-11-30 14:13

http://www.ted.com/index.php/talks/ken_rob...creativity.html

Det är väl perfekt att uppfostra alla till mönsteranställda på en tidig ålder, om man ser samhällets syfte som att producera duktiga arbetare som ser det som en rättighet att ha ett 9-5-jobb. Kollektivism vs invidualism. Man kan ju inte rakt av säga att det är dåligt. Det kanske tom är bra ur ett samhällsperspektiv att se till att medborgarna blir löpande-bandet-robotar även för deras egen lycka. Sverige har ju en av världens högsta lycko-tal (http://www.expatica.com/be/articles/...py-in-EU-.html).

Komma i tid-aspekten är ju en central social grej som man kanske inte skall underskatta men grundskolan idag lär dig inte att ta tillvara på dina egna kunskaper utan tvärtom tvingar dig att bli medelbra på allt och ingenting. Killarna och tjejerna i metro-artikeln har ju i alla fall hittat något de är bra på. Synd att skatteverket nu kommer krossa deras drömmar med fängelsestraff och dryga böter. De är säkert inga personer som trivs särskilt bra bland sina klasskamrater på McD eller Volvo.

Det måste ju dock sägas att det de har gjort är fel, frågan är väl mest om det är SÅ fel att de skall behöva sitta i fängelse för det.

Är det inte lite skumt att när Magnus Uggla fifflade undan ett par miljoner i sitt aktiebolag så var det aldrig snack om några fängelsestraff, men när en 20-åring gör ett förhållandevis mindre brott så skall man minsann sitta av sin tid?

FredrikMH 2008-11-30 14:15

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Nov 30 2008, 11:24
Nån borde också kunna sprida lite ljus över vad som händer om jag som företag köper något av någon som kallar sig privatperson men som i skattemyndighetens ögon är något annat. Riskerar man något i så fall? Och kan man göra en ansvarsfriskrivning som gör att säljaren står eventuell skattesmäll?
Vad är det för risk med detta? Det är ju inget fel att köpa något från en privatperson som företag.

KarlRoos 2008-11-30 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Ursprungligen postat av aquastorm
Kunde de inte komma på bättre saker än poker och porr?

Jo, saxat från metro:
"Försäljning av ... World of Warcraft-figurer."

Det är inte så konstigt som det låter, känner faktiskt en kille som tjänat massor med pengar på det.

Själv lär man klara sig, under 17500 kr i år.

grazzy 2008-11-30 14:44

Citat:

Originally posted by KarlRoos@Nov 30 2008, 15:39

Det är inte så konstigt som det låter, känner faktiskt en kille som tjänat massor med pengar på det.

Själv lär man klara sig, under 17500 kr i år.

Heh, du faller väl inte direkt i riskgruppen "folk som inte har någon i sin närhet med erfarenhet av att driva företag"..

Glöm inte att rapportera dina intäkter till skatteverket dock :P

tartareandesire 2008-11-30 14:59

Citat:

Originally posted by grazzy@Nov 30 2008, 15:13
http://www.ted.com/index.php/talks/ken_rob...creativity.html
Det är väl perfekt att uppfostra alla till mönsteranställda på en tidig ålder, om man ser samhällets syfte som att producera duktiga arbetare som ser det som en rättighet att ha ett 9-5-jobb. Kollektivism vs invidualism. Man kan ju inte rakt av säga att det är dåligt. Det kanske tom är bra ur ett samhällsperspektiv att se till att medborgarna blir löpande-bandet-robotar även för deras egen lycka. Sverige har ju en av världens högsta lycko-tal (http://www.expatica.com/be/articles/...py-in-EU-.html).
Komma i tid-aspekten är ju en central social grej som man kanske inte skall underskatta men grundskolan idag lär dig inte att ta tillvara på dina egna kunskaper utan tvärtom tvingar dig att bli medelbra på allt och ingenting. Killarna och tjejerna i metro-artikeln har ju i alla fall hittat något de är bra på. Synd att skatteverket nu kommer krossa deras drömmar med fängelsestraff och dryga böter. De är säkert inga personer som trivs särskilt bra bland sina klasskamrater på McD eller Volvo.
Det måste ju dock sägas att det de har gjort är fel, frågan är väl mest om det är SÅ fel att de skall behöva sitta i fängelse för det.
Är det inte lite skumt att när Magnus Uggla fifflade undan ett par miljoner i sitt aktiebolag så var det aldrig snack om några fängelsestraff, men när en 20-åring gör ett förhållandevis mindre brott så skall man minsann sitta av sin tid?

Du drar likhetstecken mellan lycka och tidsskolning? =) Jag tycker du har en ganska nedlåtande ton (som tyvärr är ganska vanligt förekommande bland artister / egna företagare etc.) när du kallar "vanligt folk" för "löpande-bandet-robotar" precis som om de inte vore människor med fri vilja och t.o.m. kan trivas bättre med sin livssituation än många företagare.

På vilket sätt tar inte grundskolan tillvara på elevernas kunskaper menar du? Tycker nog tvärtom att Sverige är ganska bra på det. De studiekamrater jag haft på universitetet har sällan varit medelbra på allt utan tvärtom för det mesta haft olika styrkor och svagheter. Detsamma gäller professorerna. De flesta individer har olika talanger och intressen, vilka inte helt sällan sammanfaller.

Nu tror jag inte heller Skatteverket är ute efter att krossa några oskyldiga personerns drömmar. Majoriteten av de som tjänar större summor i detta sammanhang är nog mycket väl medvetna om att det de gör är olagligt. Ifall ungdomarna hade fått lära sig att göra rätt för sig från första början så hade inte denna kampanj behövts men nu är det inte på det viset. Tror inte du behöver oroa dig för att speciellt många hamnar i fängelse dock, om ens någon.

grazzy 2008-11-30 15:22

Citat:

Du drar likhetstecken mellan lycka och tidsskolning? =) Jag tycker du har en ganska nedlåtande ton (som tyvärr är ganska vanligt förekommande bland artister / egna företagare etc.) när du kallar "vanligt folk" för "löpande-bandet-robotar" precis som om de inte vore människor med fri vilja och t.o.m. kan trivas bättre med sin livssituation än många företagare.
Tycker du? Jag konstaterade ju att svenskar är ett av världens lyckligaste folk.

Citat:

På vilket sätt tar inte grundskolan tillvara på elevernas kunskaper menar du? Tycker nog tvärtom att Sverige är ganska bra på det. De studiekamrater jag haft på universitetet har sällan varit medelbra på allt utan tvärtom för det mesta haft olika styrkor och svagheter. Detsamma gäller professorerna. De flesta individer har olika talanger och intressen, vilka inte helt sällan sammanfaller.
Nu skrev jag ju grundskola (vilket trots allt 100% av sveriges ungdomar genomgår/lider) av en anledning. Universitet/högskola är helt annan ballpark som jag inte tycker det skall falla någon skugga på i detta sammanhanget. Vissa skolor är tvärtom väldigt duktiga på detta, exempelvis chalmers.

Tycker du själv att du fick utlopp för dina kreativa aspirationer när du gick på högstadiet? Själv var den lyckligaste stunden för mig varje dag när jag fick gå hem och kunde knappra på demo-effekter. Nu är väl det knappast något unikt eftersom de flesta förhoppningsvis har en hobby. De flesta lärare såg användning av datorer som något vi elever gjorde för att slippa skolarbete. Det gör de säkert fortfarande, men i ett annat perspektiv.

Som ett litet konkret exempel (och som säkert är olyckligt) men jag har personligen haft två lärare som både har sagt till mig att:
Citat:

Det är ingen ide att du håller på med datorer, för alla enkla grejer är redan uppfunna, allt som är kvar är jättekomplicerade grejer.
och
Citat:

Du skall inte studera på högskola.
Det senare citatet med hänvisning till att jag ifrågasatte nyttan av att jag skulle lära mig innehållet av fysik b (vilket framkom vid någon av de oräkneliga gångerna han väckte mig på sina lektioner inför hela klassen). Han hade antagligen rätt eftersom jag flunkade rätt hårt på LiU.. men det var samtidigt den första stället där jag har träffat människor som hade större idéer och var klart duktigare än mig själv även på saker som jag anser mig vara relativt duktig på.

Nu låter jag såklart inte sånna här trista typer berätta för mig vad jag skall eller inte skall göra, men jag tycker det är rätt talande för vad för bemötande och attityder man möter i grundskolan.

Anpassa dig. Ställ dig i ledet. Lär dig koka vatten.
Citat:

Nu tror jag inte heller Skatteverket är ute efter att krossa några oskyldiga personerns drömmar. Majoriteten av de som tjänar större summor i detta sammanhang är nog mycket väl medvetna om att det de gör är olagligt. Ifall ungdomarna hade fått lära sig att göra rätt för sig från första början så hade inte denna kampanj behövts men nu är det inte på det viset. Tror inte du behöver oroa dig för att speciellt många hamnar i fängelse dock, om ens någon.
Jag ser inte riktigt skatteverket som en individ som har önskemål eller uttalade mål. Det jag vänder mig emot är den sammantagna effekten där skatteverket spelar en roll som indrivare av medborgarnas pengar. De är helt enkelt samhällets bouncher. Vem gillar väktare? :)

Du säger "göra rätt för sig". Det är en högst indviduell åsikt som du gör uttryck för här. En konstruktiv tanke vore ju kanske att jag kunde välja att betala 20% skatt för ett bare-minimum package av statens tjänster som akutsjukvård och polisiär hjälp. Vill man ha deluxe-paketet med fri kollektivtrafik, gratis glass på onsdagar och att 10% av ens pengar skänks till behövande så är det bara att kryssa i checkrutan "socialism" på deklarationen. Det jag vänder mig emot är statens omyndigförklarande av individen som genomsyrar vårt samhälle.

Överlag tror jag dock vi är rätt överrens tartare.

tartareandesire 2008-11-30 16:18

Citat:

Originally posted by grazzy@Nov 30 2008, 16:22
Citat:

Tycker du? Jag konstaterade ju att svenskar är ett av världens lyckligaste folk.

Jag kan omöjligt veta vad du menade men sättet du valde att uttrycka dig på var inte helt lyckat i så fall.

Citat:

Ursprungligen postat av grazzy
Citat:

Nu skrev jag ju grundskola (vilket trots allt 100% av sveriges ungdomar genomgår/lider) av en anledning. Universitet/högskola är helt annan ballpark som jag inte tycker det skall falla någon skugga på i detta sammanhanget. Vissa skolor är tvärtom väldigt duktiga på detta, exempelvis chalmers.

Nu kommer ju faktiskt eleverna på universitetet från tolv års grundskola =) Det är resultatet därav man ser där...

Citat:

Tycker du själv att du fick utlopp för dina kreativa aspirationer när du gick på högstadiet? Själv var den lyckligaste stunden för mig varje dag när jag fick gå hem och kunde knappra på demo-effekter. Nu är väl det knappast något unikt eftersom de flesta förhoppningsvis har en hobby. De flesta lärare såg användning av datorer som något vi elever gjorde för att slippa skolarbete. Det gör de säkert fortfarande, men i ett annat perspektiv.

Nja, det vet jag inte riktigt, var personligen mer intresserad av naturvetenskap / matte och idrott på högstadiet än datorer. Det intressanta i sammanhanget här är snarare vad du tycker borde ha gjorts för att du skulle ha fått utlopp för dina "kreativa ambitioner"? Ifall det lyckats undgå dig så används datorer betydligt tidigare och mer i skolan idag än när vi gick på högstadiet =)

Citat:

Som ett litet konkret exempel (och som säkert är olyckligt) men jag har personligen haft två lärare som både har sagt till mig att:
Citat:

Det är ingen ide att du håller på med datorer, för alla enkla grejer är redan uppfunna, allt som är kvar är jättekomplicerade grejer.

och
Citat:

Du skall inte studera på högskola.
Det senare citatet med hänvisning till att jag ifrågasatte nyttan av att jag skulle lära mig innehållet av fysik b (vilket framkom vid någon av de oräkneliga gångerna han väckte mig på sina lektioner inför hela klassen). Han hade antagligen rätt eftersom jag flunkade rätt hårt på LiU.. men det var samtidigt den första stället där jag har träffat människor som hade större idéer och var klart duktigare än mig själv även på saker som jag anser mig vara relativt duktig på.
Nu låter jag såklart inte sånna här trista typer berätta för mig vad jag skall eller inte skall göra, men jag tycker det är rätt talande för vad för bemötande och attityder man möter i grundskolan.
Anpassa dig. Ställ dig i ledet. Lär dig koka vatten.

Nu kunde väl kanske den andra läraren ha gett en bättre förklaring än så till vad du har för nytta av Fysik B men sitter någon och sover på lektionerna för tjugonde gången så kan jag ju också förstå att han blev irriterad... Jag har också haft någon enstaka dålig lärare men de flesta har varit bra och oavsett vad ett fåtal dåliga lärare säger så representerar det knappast de ambitioner som finns för grundskolan. Tyvärr så innebar nog lärarbristen att det kom in fler i yrket som inte borde eller skulle ha blivit lärare annars.

Citat:

Citat:

Jag ser inte riktigt skatteverket som en individ som har önskemål eller uttalade mål. Det jag vänder mig emot är den sammantagna effekten där skatteverket spelar en roll som indrivare av medborgarnas pengar. De är helt enkelt samhällets bouncher. Vem gillar väktare?
Du säger "göra rätt för sig". Det är en högst indviduell åsikt som du gör uttryck för här. En konstruktiv tanke vore ju kanske att jag kunde välja att betala 20% skatt för ett bare-minimum package av statens tjänster som akutsjukvård och polisiär hjälp. Vill man ha deluxe-paketet med fri kollektivtrafik, gratis glass på onsdagar och att 10% av ens pengar skänks till behövande så är det bara att kryssa i checkrutan "socialism" på deklarationen. Det jag vänder mig emot är statens omyndigförklarande av individen som genomsyrar vårt samhälle.
Överlag tror jag dock vi är rätt överrens tartare.

Jag tycker faktiskt väktare kan vara bra att ha ibland konstigt nog =) Skatteverket har betydligt tydligare mål och uppgifter än vad grundskolan och många andra statliga system har så där om något kan man tala om en individ. Får jag fråga dig vem som skulle ha ansvaret för skatteindrivning om inte Skatteverket? Bandidos?

Det har inte alls något med individuella åsikter att göra utan de regler och lagar som finns i samhället. Ska Olle och Bertil betala sin skatt medan Henrik tycker hans pengar gör sig bättre i egen ficka eftersom han är ung och frisk och inte behöver någon sjukvård? Visst får du kalla det en individuell åsikt om du vill men typ 95% av befolkningen håller nog med mig. Vad skatterna sedan ska användas till kan man diskutera i all oändlighet men det har inget med detta ämne att göra. Det är ju dock helt orimligt, både ur praktisk och demokratisk synvinkel, att varje individ väljer vad han / hon ska betala för.

På vilket sätt omyndigförklarar svenska staten individen om jag får fråga?

Xamda 2008-11-30 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -patrikweb@Nov 30 2008, 15:02
Citat:

Originally posted by -Xamda@Nov 30 2008, 14:49
Citat:

Det handlar kanske inte så mycket om just tiden i sig utan disciplin och det är väldigt viktigt i tidig ålder, särskilt om man inte får något av det hemma. Flex kan fungera finfint när man nått en viss ålder men det är inte heller då alla klarar av det. Människor som inte kan passa tider är dessutom ganska irriterande och tidsödande i längden, vare sig det handlar om en dejt eller ett affärsmöte.

Precis, disciplin saknas alltmer i samhället som helhet tycker jag nog. Dessutom, Patrikweb, jag skulle vilja se dig komma till möten när du känner för det, dina anställda när de tror de behövs bäst och intee när du sagt till dem o.s.v. Det fungerar helt enkelt inte.

tartareandesire 2008-11-30 18:40

Helt klart, Xamda. Det finns många "rebeller" på nätet som inte vill vara "som alla andra" och sätter likhetstecken mellan disciplin / laglydighet / gott uppförande osv. med att blint göra vad andra säger åt en. Nu är det på det viset i vissa individuella fall (och under vissa unika förutsättningar är det en nödvändighet) men långt ifrån alltid.

kw_wasabi 2008-12-03 18:29

Citat:

Originally posted by hubbert@Nov 30 2008, 00:47
Att betala mer skatt, där håller jag inte med dig Conny, folk visar en vilja att kunna tänka sig betala mer skatt om det går till det som de tycker är viktigt. Och det är det gamla vanliga, en bättre skola, en bättre sjukhusvård, en bättre åldringsvård, bättre rättssäkerhet, etc, det kan folk tänka sig betala mer för.
Men då det inte levereras, vare sig av tidigare regeringar eller av nuvarande så är intresset inte så stort att betala mer skatt.

Anledningen till att kvaliten på dessa "viktiga saker" inte ökar beror nog på att mycket av skatten eller skatteökningarna går till att betala kostnadsökningar i form av löner m.m.

Vill 800000 offentliganställda ha 1000 kr mer i månaden så blir det ju ändå 800 miljoner kr att punga upp. Man skulle ju kunna säga såhär istället. Folk borde vilja betala skatt, eller mer i skatt för att behålla nuvarande kvalitetsnivå, istället för att förvänta sig förbättringar.

phonic 2008-12-03 19:38

Blev nyss upptaxerad 103,000kr.. Svider,,, bara att skratta åt det.. Kunde gått :ph34r:

Magnus_A 2008-12-03 21:53

Åker du på skattetillägg också blir det riktigt dyrt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson