WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bloggar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33610)

Kedi 2008-11-29 00:18

Ännu har jag inte hittat men håller på att leta.

Det jag söker är en blogg som har spamskydd och som loggar IP på dem som kommenterar. Men man ska även kunna ändra teckensnitt och kunna ha olika färg på texten. Även bra utrymme för text vore en fördel också.

Känner ni till sådana bloggar.

Anledningen till detta beror på att Loopias bloggar saknar spamskydd samt att man inte kan ha flera olika bloggar om man installerar wordpress.

grazzy 2008-11-29 00:32

Wordpress.org? Ladda hem, packa upp, installera.

Kedi 2008-11-29 09:24

Citat:

Originally posted by grazzy@Nov 29 2008, 01:32
Som jag inte vill installera samt att det krävs att jag skaffar ytterliggare ett konto på Loopia och sedan behöver jag minst fyra till fem olika bloggar.

Nicklas 2008-11-29 09:51

Du kan köra 100 bloggar på samma konto hos Loppia.

Kedi 2008-11-29 10:01

Citat:

Originally posted by Nicklas@Nov 29 2008, 10:51
Du kan köra 100 bloggar på samma konto hos Loppia.
Nu vill jag inte använda den bloggen som Loopia har i och med att den saknar spamskydd.

Magnus_A 2008-11-29 10:08

Wpmu låter dig köra många bloggar på samma installation. Lite meck men det får man ta.

Anders Larsson 2008-11-29 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

Som jag inte vill installera samt att det krävs att jag skaffar ytterliggare ett konto på Loopia och sedan behöver jag minst fyra till fem olika bloggar.

Det blir lättare för oss att hjälpa dig om du förklarar varför du inte vill köra wordpress.

Hur kommer det sig att du behöver fler konton hos Loopia för att kunna köra WP? Kanske läge att byta hosting i så fall?

Kedi 2008-11-29 10:58

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Nov 29 2008, 11:08
Wpmu låter dig köra många bloggar på samma installation. Lite meck men det får man ta.
För att kunna installera wordpress så är jag tvungen att skaffa ytterliggare ett konto hos Loopia.

Thir13teen 2008-11-29 11:00

Citat:

Men man ska även kunna ändra teckensnitt och kunna ha olika färg på texten. Även bra utrymme för text vore en fördel också.

Det är inga småkrav vi kommer med här!

Citat:

Känner ni till sådana bloggar.

Det är stor skillnad på en blogg och ett bloggverktyg/CMS. Men jag gissar att WP MU är bästa alternativet.

Kedi 2008-11-29 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Originally posted by -Kedi@Nov 29 2008, 10:24
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

Det blir lättare för oss att hjälpa dig om du förklarar varför du inte vill köra wordpress.

Hur kommer det sig att du behöver fler konton hos Loopia för att kunna köra WP? Kanske läge att byta hosting i så fall?

För mig kvittar om det är wordpress det enda jag vill är att bloggen har spamskydd.

Det är en windows konto som jag har hos Loopia och eftersom wordpress kör bäst i PHP så är det är ett unix konto (tror att det heter unix) det bästa att installera wordpress på.

Sedan verkar det krångligt att installera wordpress.

Pixelstorm 2008-11-29 11:25

Citat:

Originally posted by Kedi@Nov 29 2008, 11:04
Sedan verkar det krångligt att installera wordpress.
Knappast... bland det lättaste som finns! Tar bara nån minut att installera WP! :)

Pixelstorm 2008-11-29 11:29

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A

För att kunna installera wordpress så är jag tvungen att skaffa ytterliggare ett konto hos Loopia.

Om du bara behöver ett Unix-konto hos Loopia men idag har Windows-konto så kan du be dom göra om det. Har för mig att man får göra 1 sån ändring gratis. Ska tydligen ta bara några minuter för dom att fixa det.

Kedi 2008-11-29 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av Pixelstorm
Citat:

Originally posted by -Kedi@Nov 29 2008, 10:58
Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A

Om du bara behöver ett Unix-konto hos Loopia men idag har Windows-konto så kan du be dom göra om det. Har för mig att man får göra 1 sån ändring gratis. Ska tydligen ta bara några minuter för dom att fixa det.

Nej, jag tänker inte ändra från windows till unix på Loopia.

Kedi 2008-11-29 12:18

Har hittat en blogg som har spamskydd.

kw_wasabi 2008-11-30 02:12

Citat:

Originally posted by Kedi@Nov 29 2008, 13:17
Om du kör bloggen på en subdomän (blogg.dinsida.se) så kan du ändra till Unix på bara den subdomänen och låta huvuddomänen ligga på Windowsserver.

Loopias blogg har väl spamskydd? Under "Options -> Discussion" kan man fylla i comment blacklist osv.

Kedi 2008-11-30 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:

Om du kör bloggen på en subdomän (blogg.dinsida.se) så kan du ändra till Unix på bara den subdomänen och låta huvuddomänen ligga på Windowsserver.

Loopias blogg har väl spamskydd? Under "Options -> Discussion" kan man fylla i comment blacklist osv.

Nej, de bloggar som man kan aktivera hos Loopia har inget spamskydd och sedan tänker jag inte skapa subdomäner för att kunna köra wordpress på Unix.

WebWatch 2008-12-01 13:31

Akismet är underbart spamskydd till Wordpress.

Duger inte det ? Eller har du hittar bättre ?

kw_wasabi 2008-12-03 03:51

Citat:

Citat:

Originally posted by -kw_wasabi@Nov 30 2008, 03:12
Citat:

Nej, de bloggar som man kan aktivera hos Loopia har inget spamskydd och sedan tänker jag inte skapa subdomäner för att kunna köra wordpress på Unix.

Gör om huvuddomänen till Unix då? Om du ändå bara ska använda den till en blogg som kräver Unix-server. Du ändrar ju inte hela kontots operativsystem bara för att du ändrar på en av dina domäner....

Kedi 2008-12-03 10:41

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:

Originally posted by -Kedi@Nov 30 2008, 11:49
Citat:

Originally posted by -kw_wasabi@Nov 30 2008, 03:12
Citat:

Gör om huvuddomänen till Unix då? Om du ändå bara ska använda den till en blogg som kräver Unix-server. Du ändrar ju inte hela kontots operativsystem bara för att du ändrar på en av dina domäner....

Suck ... Nej, jag tänker inte göra om domänen till ett unix domän och det har jag skrivet ett antal gånger nu att jag inte tänker förvandla något till unix.

spajk 2008-12-03 10:55

Eftersom du vägrar ta emot våra tips eller hjälp så kanske du bör titta själv på t ex:
http://www.hotscripts.com/

Sök, hitta, skapa.
Lycka till.

PS: Ibland hjälper det att vara flexibel..

scrdj 2008-12-03 11:45

Bara av ren nyfikenhet, varför kräver de att du öppnar ett nytt konto och vad är det som stoppar dig från att göra om domänen till Unix?

Känns som att vi behöver svar på dessa frågor för att förstå.

Kedi 2008-12-03 12:28

Citat:

Originally posted by scrdj@Dec 3 2008, 12:45
Bara av ren nyfikenhet, varför kräver de att du öppnar ett nytt konto och vad är det som stoppar dig från att göra om domänen till Unix?

Känns som att vi behöver svar på dessa frågor för att förstå.

NEJ, de kräver inte att jag öppnar ett nytt konto och inget stoppar mig att göra om en domän till unix.

Kedi 2008-12-03 12:31

Citat:

Originally posted by spajk@Dec 3 2008, 11:55
Eftersom du vägrar ta emot våra tips eller hjälp så kanske du bör titta själv på t ex:
http://www.hotscripts.com/

Sök, hitta, skapa.
Lycka till.

PS: Ibland hjälper det att vara flexibel..

Nu var frågan om ni känner till bloggar på Internet som har spamskydd, loggar ip och funktioner där man kan ändra teckensnitt och färg på teckensnitten via sådana bloggsidor där man kan regga ett konto. Inte att jag skulle installera något via det konto som jag har på Loopia.

Kedi 2008-12-03 12:37

Jag har skrivet ett flertal gånger att jag varken vill göra konto, subdomäner eller domäner till unix. Jag har även skrivet att jag inte tänker installera något via det konto jag har på Loopia.

Lik förbannad tjatar ni om att jag ska göra om konto, subdomäner och domäner till unix. Lik förbannad fortsätter ni även tjata om att jag ska installera typ wordpress på kontot.

Inte nog med det så verkar det störa er att folk öppnar mer konton på Loopia.

Räkna med att INTE får svar mer av mig för jag tänker inte ge mer svar nu.

scrdj 2008-12-03 13:00

Du kör ju helt fel taktik ifall du vill ha hjälp. Anledningen till att Wordpress rekomenderas är att det är det som bäst uppfyller dina krav. När du sedan skyller på att du har ett Windows-konto så får du förslag på hur du kan lösa detta utan att de påverkar dina övriga sidor.

Det har inte varit något tjat!

Bloggsida.se kan du kika in. De använder sig av Wordpress, är gratis och har för mig att Akismet finns med där från start.

FredrikNas 2008-12-03 13:13

wordpress med akismet och en plugin før att få færg och fontstorlek i blogg-inlæggs-editorn. ær precis vad du behøver, googla lite så finner du det.

htiawe 2008-12-03 13:20

Du vill alltså inte göra om några inställningar för konto, subdomän eller domäner. Du vill heller inte installera något. Du vill alltså ingenting, du vill bara klaga.

grazzy 2008-12-03 13:25

Är det nån som har tipset Kedi om wordpress i den här tråden? Det är ett mycket kompetent system med bra spam-hantering. Kräver dock ett Unix-konto på Loopia har jag hört.

Obs: jag har inte läst hela tråden.

Christos 2008-12-03 14:09

Citat:

Originally posted by Kedi@Nov 29 2008, 13:18
Har hittat en blogg som har spamskydd.

Vill du dela med dig? Kanske något vi missat?

kw_wasabi 2008-12-03 15:32

Citat:

Originally posted by Kedi@Nov 29 2008, 01:18
Anledningen till detta beror på att Loopias bloggar saknar spamskydd samt att man inte kan ha flera olika bloggar om man installerar wordpress.
Du kan ha flera bloggar när du installerar Wordpress hos Loopia. Du kan antingen använda samma mySQL-databas men använda olika prefix (för varje blogg) på dina tabeller i databasen.

Alternativt kan du beställa ytterligare databaser (men det kostar ju en slant har jag för mig)

Men då var ju spamskyddet ett problem tydligen..

Lumax 2008-12-03 15:42

Citat:

Originally posted by grazzy@Dec 3 2008, 14:25
Är det nån som har tipset Kedi om wordpress i den här tråden? Det är ett mycket kompetent system med bra spam-hantering. Kräver dock ett Unix-konto på Loopia har jag hört.

Obs: jag har inte läst hela tråden.

Humor! :D

Christos 2008-12-03 15:42

Rätta mig gärna om jag har fel men har wordpress verkligen inget spamfilter? Vad är då akismet? Det är väl bara till att aktivera i plugins-menyn? Utöver det behövs en API-nyckel (http://wordpress.com/api-keys/)

EDIT: Sorry... läste inte alla kommentarer :D

Kedi 2008-12-05 14:10

Citat:

Originally posted by Follow the rabbit@Dec 3 2008, 16:42
Rätta mig gärna om jag har fel men har wordpress verkligen inget spamfilter? Vad är då akismet? Det är väl bara till att aktivera i plugins-menyn? Utöver det behövs en API-nyckel (http://wordpress.com/api-keys/)

EDIT: Sorry... läste inte alla kommentarer :D

De bloggar som man kan ativera hos Loopia har inget spamskydd och man kan heller inte installera spamskydd i de bloggarna heller.

Pixelstorm 2008-12-05 15:07

Om du är ute efter en redan hostad blogg kanske du ska kolla på t ex
Blogger.com. Här ser du lite av vad som finns: http://www.blogger.com/features

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson