![]() |
Jag har titt som tätt fått meddelande om att "this module is down for maintenance" i ett par dar nu när jag loggar in hos DIBS. I dag har det varit helt borta hela eftermiddagen. Jag har inte fått svar ifrån supporten ännu, och bara undrar lite försynt om det är något fel just för mig, eller om ni andra som har DIBS har samma problem?
|
nej inte alls-var inne igår och idag utan problem..
|
Dibs fungerar under all kritik. Jag har massor med tappra kunder som misslyckas med sina kortbetalningar pga störningar hos Dibs och som tvingas välja en annan betalningsmetod. Jag loggar trafiken i shoppen, så jag ser när kunderna har försökt sig på en kortbetalning, utan framgång. Närmare hälften av alla kunder som beställer mot postförskott har tidigare försökt att göra en beställning med kort. Hur många kunder som helt enkelt lämnar shoppen, utan att välja en annan betalningsmetod har jag däremot inte koll på.
Problemen är alltså inte begränsade till att vi ibland inte kommer åt vår kontrollpanel hos Dibs. Eller att det helt enkelt inte går att dra pengar från kort. Utan i stort sett allt fungerar illa. Jag har pratat med kollegor/konkurrenter som har varit i kontakt med Dibs. Enligt Dibs själva så har det med någon serverflytt att göra. Under all kritik skulle jag säga. Jag har tänkt ringa och skälla ut dem, men det har inte blivit av. Ska dock ta tag i det imorgon. När Dibs fungerar så kan jag ha 4-5 kortbetalningar på en timme. När Dibs inte fungerar så kan det bli 4-5 på en dag. Vad det här kommer att kosta i form av inkomstbortfall under julhandeln vill jag inte ens tänka på. |
Jag har några kunder som under hösten har haft stora problem med tillgängligheten på Dibs. Supporten hör inte av sig alls trots flera löften. Just nu rekommenderar jag mina kunder att välja en annan betalningsleverantör.
Just det specifika meddelandet du har fått har mina kunder dock inte drabbats av vad jag vet. |
Jag hittade lite information någonstans på deras sajt om att det var någon omfattande uppdatering som skulle göras mellan 00.00 - 01.00 den 27e. En timme på natten skulle det visst ha tagit, och nu har det knappt fungerat på 3 dagar. Och jag vill bara skrika! HUR SMART ÄR DET ATT GÖRA SÅDANT UNDER JULHANDELN!!
Det stämmer att det även här har varit dåligt med kreditkortsordrar. Jag hoppades att det inte skulle ha med varandra att göra. Men då är det möjligt att det inte bara är en slumpmässig ordersvacka, utan faktiskt har ett samband. Supporten har inte svarat, men jag får ge dem några timmar till innan jag klagar på det, jag kontaktade ju dem igår eftermiddag. |
Har också haft mycket problem med avbrutna kortköp, framför allt sista veckan. Har inte alls kopplat ihop det med dibs uppdatering...
Har ju fått mycket mail från dibs om att uppdateringen var på gång, men trodde inte att den skulle störa saker och ting så länge. Dags att kolla upp, tack Tez! |
Råkade ut för en avbruten betalning igår kväll, 30/11, kan det fortfarande vara efterdyningar av problemen?
|
Jag ska i alla fall ge dibs lite beröm, mejlade deras support i morse och fick svar inom 10 minuter!!!
|
Kan man ställa DIBS till svars för förlorade ordrar på grund av att deras tjänst strular då?
|
Citat:
|
Jag har under de senaste tre veckorna haft regelbundna problem med Dibs, eller rättare sagt: Dom har haft stora problem som har drabbat mig.
Jag pratade med supporten i förra veckan och fick då reda på det Gustav skrev tidigare i tråden att dom har flyttat in på nya servrar och har haft stora problem att få systemen att fungera korrekt. Jag påtalade å det skarpaste att jag tycker att det är oerhört amatörmössigt och respektlöst att sjösätta något nytt system på nya servrar utan att testköra det pararellt med det gamla fungerande systemet innan det nya tas i bruk skarpt. Kortbetalningarna har i princip legat nere varje natt mellan 00.00-01.00 som dom jobbat på systemen, administartionssystemet har legat nere ett flertal eftermiddagar i flera timmar och det har inneburit att vi inte kunnat debitera aktuella transaktioner samma dag. Dom har även brottats med redovisningsproblem och det är snarare ett undantag om pengarna kommer in dagen efter som står i deras avtal. Titta på era kontoutdrag så kommer ni att se både insättningar och krediteringar av samma belopp flera gånger den senaste månaden. Som jag sa till supporten så förutsätter jag att ingen månadsavgift kommer att debiteras mig resten av året som kompensation och svaret jag fick var att varje klagomål/påpekande o.s.v. behandlas individuellt och visst finns det en stor chans att vi (som hör av oss och kräver) kommer att få en viss ersättning för strulet. // Mats |
Samma här!
DiBS har strulat otroligt mycket för oss den senaste tiden, allt sedan deras flytt till nya servrar. Det började med att deras system inte längre kunde visa sammanställning för totalsumma per dag och sen brakade det loss. På senaste tiden har det inte gått en dag utan någon form av störning, antingen har inte deras administrativa system fungerat (= vi kan inte se och processa betalningar) eller så har kunder inte kunnat genomföra betalningar (= vi får ingen inkomst) Vi är *EXTREMT* less på DiBS och deras amatörmässighet. Så lång tid som detta har strulat kan det inte ta att lösa detta problem! Antingen har dom helt inkompetenta tekniker eller inhyrda konsulter och / eller så är DiBS helt inkompetenta som upphandlare av drifttjänst. Vi har varit och bråkat på dom nästan dagligen och precis som ett tidigare inlägg här så verkar det vara upp till var och en som drabbats att förhandla sig till någon form av ersättning. Jag hyser mkt låga förhoppningar om deras vilja till att ersätta sina kunder och förutom att lägga ner energi på att sparka på dom för ersättning så undrar jag: Vilket alternativ finns det till DiBS? Vi har avtal med MC / Amex / VISA samt Föreningssparbanken och BABS. Ge mig tips på företag som vi kan ertsätta DiBS med som fungerar! Alla seriösa svar emottages tacksamt :-) |
Uppdatering:
Alldeles nyss inkom följande, inte helt oväntat: "Copenhagen 01/12/2008 23:12 Due to technical issues DIBS was not available between: 01/12/2008 22:55 and 01/12/2008 23:10 and no transactions could be made. We regret any inconvenience this may have caused you. Best regards DIBS support" Ska man skratta eller gråta? |
..Det känns ju jäkligt tryggt att man sitter och bygger en shop åt kund just nu och de har bestämt sig för DIBS....
|
Jo det senaste veckorna har inte inte varit kul.......... Fast vi har haft en sväng med problem under våran samt sommaren men detta tar nog priset. Förutom båten som hade kört sönder en kabel till danmark. Sedan alla problem mot CEKAB fast allt kanske inte är dibs fel...
Kanske värt att gnälla så man får tillbaka sin (990) i månadsavgift iallafall.. Vi är väldigt beroende av att kunna genomföra betalningar just-in-time då våra varor är tillfälliga och oftast kort datum så att säga. (ingen e-butik) Vi har beslutat oss att för att ta in en annan leverantör på nätbetalningar, vi kommer nog ha två leverantörer så vi kan byta i mellan i realtid. Problemet är att man då måste bygga ett smart system för att känna av hur det går för sina betalningar och byta vid fel, eller göra det manuellt vid större händelser. Skulle kännas bättre med att ha sin kontokorts leverantör i sverige/stockholm än i Danmark, visst stockholm kan ju också trångla (brand kistatunneln för något årsedan) De andra leverantörer vi har kollat på är PayEx, Samport, MyPay, Auriga lutar nog åt det senaste. Tror PayEx kör med Babs eller? Något annat kan ju vara bra att ha andra alternativ till kontokort, direktbetalning bank och faktura så man kan få igenom något när kontokorten strular. Fast rhdf förhoppningviss så har de haft alla fel nu, nu kan det bara bli bättre. De har inte råd med att fortsätta så här, tror de har blivit förstora och blir ju alltid lite jobbigt att bygga upp sig men det har de förhoppningsvis gjort det nu. |
Citat:
Är det någon som lyckats bli av med månadsavgiften? Vi kanske skulle föra ett gruppgnäll för att få tillbaka lite? Så många tusenlappar som rykt pga detta strulande så är det ju det minsta man kan få tillbaka. Jag har kontaktat dibs själv och dom har sagt att dom ska återkomma med "lämplig ersättning" Citat:
|
Citat:
BABS, Teller, PBS etc. är alla inlösare av korttransaktioner och DIBS är dom som sköter kontakten dit. Så vitt jag vet sitter Dibs i Sverige men ex. PBS är Danmarks motsvariget till BABS. Med andra ord kan PayEx kopplas till alla ovan nämnda inlösare, resp. BABS kan kopplas till Dibs etc. Vad jag har märkt så har inte PBS haft några större problem utan problemet har legat hos Dibs. // Mats |
Citat:
Bara under veckan fick vi följande meddelande vid fyra olika tillfällen: DIBS have detected a communication problem with CEKAB (Nordea/ Handelsbanken/ Den Danske Bank). CEKAB (Nordea/ Handelsbanken/ Den Danske Bank) is experiencing problems at the moment. This may periodically result in errors and possible rejections on valid cards. |
Citat:
Det var frasen Tror PayEx kör med Babs eller? som jag rättade lite. Jag får också rapporter att CEKAB/Danske Bank har problem emellanåt, däremot har jag som jag skrev inte stött på att PBS haft problem. // Mats |
Sry för bump av gammal tråd, men DiBS är nere *igen*, jag vet inte för vilken gång denna månad och tråden dök upp när jag sökte info om fler som har problem med DiBS.
Tips om alternativ till DiBS mottages tacksamt, vi är trötta på deras inkompetens. |
Sitter med samma problem....det har varit mycket problem de sista dagarna och nu är det helt nere!
Jag håller på att byta till Auriga, väntar bara besked från Euroline, de ska skicka info till Auriga. Har tagit nästan två veckor nu...Euroline är ingen höjdare, dem heller! |
Precis samma här, helt dött.
http://payment.architrade.com/admin är totalt nere. Upptäckte det först runt 11.00 idag. Någon som upptäckte tidigare? |
Katastrof, har haft Dibs i 6 år nu och genom att kontrollera alla de gånger det strulat och kundvagnar som försökt betala men inte kunnat har vi gått miste om minst 65 000kr/år i snitt i förlorad försäljning, ca 16000kr i ren vinst/år. Kommer ringa runt på måndag för att byta, någon som har tips?? Har i dagsläget 0 i månadsavgift och 3kr/trans.
|
Mina sale siffror på TD är idag 20% av en "vanlig" lördag. Verkar vara många som har problem med betalningarna.
|
Det äckliga med BiBS är att när vi tidigare påtalat deras problem och eftersökte någon form av journummer eller väg att felanmäla utanför kontorstid så hade dom inget. Men om vi var villiga att betala så kunde dom ställa upp med det.
Ta betalt för att drabbade kunder ska kunna påpeka att deras SKITsystem är nere! Jag har skrivit ett elakt brev till dom men det lär väl inte hjälpa något. Ett företag som hanterar pengatransaktioner får helt enkelt inte vara såhär amatörmässigt klåpiga. Man får känslan av att det är Jönssonligan som sitter bakom spakarna. På måndag inleder vi iaf sökande efter annan betalväxel. Även om vi inte är en av deras största kunder så kommer bortfallet av vår transaktionsmängd att synas. Så alla förslag på alternativ till DiBS fungerar. Jag kan tillomed tänka mig att jobba direkt mot BABS :) Är Teller ett alternativ? |
Citat:
|
Surfade runt på deras Danska site lite och ser att dom på sin förstasida (till skillnad från den Svenska sidan) har en länk som heter "Driftstatus": http://www.dibs.dk/teknik/driftstatus/
På denna sida får man följande felformatterade meddelande: "24/10-2009 18:44 Svenske kunder: DIBS har för närvarande databasproblem pÃ¥ delar av trafiken i Sverige. Vi arbetar med att lösa problemet och kommer att uppdatera denna sida sÃ¥ snart vi har nÃ¥gon ny information att komma med. Norske kunder: Dibs har problemer med databasen. Vi jobber med en løsning og vi oppdaterer denne siden underveis. Vi beklager sÃ¥ mye. Danske kunder: DIBS har problemer med databasen. Vi arbejder pÃ¥ en løsning og opdatere denne side nÃ¥r vi har noget nyt i sagen. UK customers: DIBS have problems with the database. We are working on a solution and update this page when we have something new in the case." Föjande kan man observera: 1. Endast på den Danska och ej på den Svenska sidan finns informationen tillgänglig, även fast själva informationen presenteras på fyra språk. 2. Enligt denna rapport så lades meddelandet upp idag 18:44, deras system har varit oåtkomligt sedan imorse. (såg nu att dom förändrar klockslag typ en gång i timmen) 3. Felformatteringen av texten tyder på klåpigt system. Förtroendet för DiBS skjuter verkligen i höjden efter detta. Not. :( |
Citat:
|
Tack för infon om driftstatus på danska sidan, letade efter något på den svenska men hittade inget...
Har en enorm mängd kunder idag som har försökt betala med kort, bara en bråkdel av dem har valt annat betalsätt :-( Varför strular alltid DIBS just vid lönedags, förresten? Det är inte första gången.... |
Citat:
Mycket bra fråga! Även vi har märkt samma sak, månad efter månad. Vi har tagit upp det med dom men det verkar som om DiBS bara består av säljfolk och inga tekniker :( Vi har också märkt samma sak, folk har inte kunnat betala på hela dagen och det är inte många som valt annat betalningssätt. :( Synd att man ska vara så beroende av amatörer som DiBS... |
Har nu fått låna detta konto för att skriva då mitt konto väntar på att bli okejat av WN...
På frågan varför Dibs alltid strular vid lön och ett tag efter samt kring barnbidrag (20:e) så är det ganska enkelt att gissa sej till... Många transaktioner och deras system mäktar inte med.... MEN det är faktiskt inte därför de strular kring den 20:e och kringa 25 till 29:e varje månad... De lägger *alltid* sina uppdateringar och förändringar av systemet kring detta datum. Jag har på ett mycket bestämt sätt först för ett år sedan och sedan upprepade gånger efter det påtalat den totala idiotin med detta beteende och de lovade bot och bättring då de talade om att många önskat samma sak... Har så skett? Svar nej... De la denna månad en uppdatering den 19:e dvs. dagen före barnbidrag och hur mår systemet just nu? Nere i vanlig och trogen DiBs stil... Och se nedan så har de självklart en till dagen efter lön för de som har lön den 25:e Due to planned maintenance, DIBS reports that the system will not be available between: 26/10/2009 02:00 and 26/10/2009 06:00 Dessa smartskaft lägger också sina uppdateringar strax före en helg så att vi som inte väljer att BETALA för att få felanmäla (shyst system, du måste betala för att tala om att DE har fel) inte kan nå någon. Dock kan man alltis skicka "elaka" sms till VD'n och tala om vad man tycker Eric Wallin, VD DIBS Payment Services, Telefon: 070 329 77 74 // Emma +- alla mina stavfel :) P.s Jag har logg över all deras nertid sedan 2008 så det där med lönetid och barnbidragstid stämmer till 100%och JA vi håller på och byter bort DiBs (kollar bla. Svea ekonomi som har flera bra lösningar) vilket man borde gjort för flera år sedan. Deras nuvarande stul började föresten redan den 29/9 och har pågått till och från ända tills det tog tvärstopp. |
Dött sedan strax före 0900 för mig, alltså över 12h downtime, företaget jag jobbar på har förlorar 15-20k i vinst då det skulle bli en bra lördag, till dibs började att strula.
Nu har jag tappat förtroendet totalt för dibs, vad finns det för andra bra alternativ? Kör prenium med 1,20 kr per transaktion. Man få väl skylla sig själv om man väljer en dansk leverantör.. :-) kan hända mycket på vägen dit...... Som sagt inte första gången denna månaden: Måndaf 12/10 Ett par timmar på eftermiddagen Fredag 30/9 1500-2200 |
Citat:
Vi är i liknande sits vad gäller förväntad inkomst under denna lönehelg och även våra transaktionskostnader är i samma liga. Hojta till om du hittar alternativ (jag gör likaså) för på måndag påbörjar vi arbetet med att leta ersättare till DiBS. Jag har fått nog av lurendrejare. |
Sen 23:10 påstår DiBS att dom är uppe igen. F*n trot. Deras adminsida går iaf inte att nå.
|
Lånar detta konto igen (nån som vet hur lång tid det tar innan ens medlemskap här blir aktivt på så vis att man kan skriva här?)
Iom att det är strul varje månad fler gånger så har vi under 2009 gått från c:a 1200 transaktioner per månad via kort till en halvering så det nu ligger på under 600. Det har självklart inte skett över en natt utan för varje strul så har vi tappat kunder som normalt gör köp via kort. Vi har nu "tur" som har fler betalningsalternativ men säkert vet alla här att en kund som är på väg att göra sitt köp, får strul, blir irriterad och så är risken överhängande att han/hon bara stänger allt och går där ifrån... Det är inte att anse som ett bra betalsystem när det är livsfarligt att enbart ha ett betalningssätt dvs. en leverantör av flera lösningar (DiBs erbjuder ju helhetslösningar)... utan du måste gardera dej med fler som är helt oberoende av DiBs vilket medför merkosnader då du får avgifter från flera håll. // Emma |
Har inte sammanställt skadan men tror vi tappade cirka 700 transaktioner igår.
Tyvärr är vi för beroende av snabba betalsätt, så faktura fungerar bara för de som är ute i god tid. Funderar på att köra med två konokortsleverantörer men det ger dubbla fasta kostnader, och så måste man på någon automatisk sätt kunna skifta vid problem. Men det är väl ingen som tillhanda håller betalning status via webbservice eller dylikt, tror att alla mörkar, ingen vill vara ärlig. Skriver om dibs tidigare problem. http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid431.dbp.asp |
(Lånar igen...)
Riverboy, det bästa är om man kan hitta någon till som enbart har en transaktionskostnad och ingen fast avg. Jag håller just nu på att kollar med Svea ekonomi för att se deras kostnad samt uptime (de känns betydligt seriösar än DiBs) En extra fördel med Svea är också att man kan ha fakturalösningar, telefonbetalning, delbetalning etc. Någon automatisk lösning vid strul vill man självklart ha men jag gissar att man hamnar på manuell ändrig iaf... i och med att det inte alltid är så lätt att se när DiBs inte funkar om man väntar på driftbesked från dom... Hos oss säger kunderna oftast till i samma minut som stoppet börjar medans besked från Dibs om att det är stopp kan ta flera timmar och i värsta fall en hel dag... Svea verkar heller inte ta extra betalt för felanmälan och kontakt vilket DiBs gör (har extremt svårt att köpa just det med DiBs då hela det konceptet är vansinnigt "ni har fel och vi som drabbas får betala er för att tala om det samt för besked om status på åtgärderna") Svea: http://www.sveawebpay.se/default.asp?page=kort Någon som har erfarenhet av Svea ekonomi? // Emma |
Trist att höra att ni har problem. Använder själv Samport och det är mycket driftstopp där med. Jag har även lagt till Payson i samma nätbutik för direktbankbetalningar, de har inga månadsavgifter och är enkelt att implementera. Blir det ett längre driftstopp kan man enkelt även aktivera Payson kreditkort och så avaktiverar man den andra tills det fungerar igen. Men det är ju en manuell åtgärd så det är inte helt optimalt. Har fått offert från Auriga som jag kommer gå över till då de verkar kunna sitt jobb och priserna är helt ok och förhandlingsbara.
|
Har pratat med Auriga föra året när dibs hade problem, de låter seriösa och priset var väl ok. Högre än med dibs men det går ju alltid att förhandla under tiden. Ska nog höra med de på måndag igen, annars låter ju sveawebpay ganska bra då kan man ju köra med deras faktura samtidigt.
Fast det verkar var partner med auriga, kör de aurigas system? Någon som vet? Fördelen med auriga är att de har sina serverar i stockholm och inte i danmark som dibs. Sedan om man ska köra med två kontokortsleverantörer så kan det vara idé att inte köra med samma inlösandeorganisation. DVS CEKAB de hade ju stora problem före året. Då kanske Teller är ett alternativ då de inte kör mes CEKAB.. men då får man väl servern i norge/danmark iallafall.... är ju inte optimalt direkt.. ska sondera terrängen på måndag men vi kan väl hjälpas åt... |
Hur är status nu? Får många mail att de inte kommer vidare från dibssidan, dvs dibs kastar inte till accepturl som dem ska. Så då har man lite manuellt jobb att kolla igenom ordrarna då på måndag. SUCK DIBS SUGER!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson