WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Partners, investerare eller jobba för att sälja? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33430)

Pippilotta 2008-11-20 22:17

Hej
Vi funderar sedan en tid på hur och när vi ska ta nästa steg-modell större kliv.
Har jobbat med vår butik sedan hösten 2004 och uppnått en del av våra mål-men mycket finns kvar att göra givetvis-det är väl antagligen därför det fortfarande är lika roligt att gå till jobbet.:-)
Vi har vuxit raskt och ökat från noll till i år förvånansvärda närmare 9 miljoner i år om allt flyter vidare som tänkt. Det som kostar med butik med stort sortiment för att hålla snabba leveranser är självklart lagret. Det suger ruskigt mkt kapital som vore skönt att ha på banken istället:-)

Med välplanerade inköp och planering av leveranser går det ju att hålla en hygglig likviditet med egna medel men det är lite meck ibland.
Leveranser kommer tidigare eller senare än tänkt och fakturorna hopar sig en månad för att vara klart färre nästa. Allt detta är säkert väl bekant för er som är gamla i gården men hur ska man tänka framåt?
Ska man fortsätta måna om sin bebis och kämpa vidare i de nu aningen mindre tuffa hundåren eller ska man försöka få in kapital-göra kakan snabbt större och kanske få egen större del snabbare och med mindre jobb än 23.5 timme/dygn:-)(Man måste ju hinna sova en kvart och äta en kvart.)
Skämt åsido men visst katten är det inte alltid en dans på rosor att vara en envis entreprenör.

Nåväl-alternativen är så långt jag kommer på:
* Jobba vidare i samma takt och pussla så gott man kan med likviditet och lager och allt annat på egen hand.
* Investerare-antingen i form av partner av ngt slag eller en ren investerare av kapital som vill ha en viss vinst inom en viss tid?
* Sälja-få loss en del kapital och starta en ny cirkus?:-) Något måste man ju göra för att få tiden att gå.
detta kräver ju att vi först kan jobba upp personalen så de kan det vi kan för en investerare lär väl vilja se att ruljangsen går vidare utan oss som startat.
* Gå till banken-be om mera kapital och och starta ett till projekt som kan nyttja samma personal och lager/kontor men ge ett till ben att stå på.

OM man tar in kapital i företaget-är det ngt man gör en gång eller kommer vi komma i samma båt igen om 10 år så vi behöver dela kakan en gång till?
Hur katten har alla andra företag som väl en gång varit små blivit stora-vilket är det mest vanliga om man nu inte lyckats bli så intressant att man noterar sig på börsen?

Tankar, idéer, tips, förslag på partners, investerare eller annat förslag? Skriv gärna några rader-antingen här eller i pm.
Ha d Gunilla

Conny Westh 2008-11-21 07:59

Det verkar som du har en bra affärsverksamhet som rullar på.

För att ge något riktigt bra råd så behöver man se mer i detalj vad ni har för framtidsplaner (även på det rent personliga planet) men om ni ändå lyckas få verksamheten att rulla på och det enda problem ni ser är likviditeten så är min fundering om ni egentligen bara har för låg marginal eller plockar ut för mycket pengar ur bolaget.

Att ta in externt kapital brukar generellt vara mycket dåligt sätt att lösa problem med. För det första kommer ni få helt andra och mycket hådare krav på er i ledningen av företaget. De nya ägarna vill se mer vinst och ni kommer att tvingas endera rationalisera dvs kicka personal elelr höja priserna eller öka marknadsföringen och då kommer arbetsdygnet bli 37 timmar i stället för 23.5. :-)

Jag skulle fokuser på att försöka höja vinstmarginalen och att planera likviditetetn ännu bättre. Begära längre kredittid av leverantörer så den uppgår till 30 dagar netto hos så många som möjligt.

Korta den kredittid du ger till dina egna kunder så mycet som möjligt, helst genom att få förskott eller postförskott, eller kreditkortsbetalning direkt vid beställning.

Vidare skulle jag försöka hålla max en veckas lager av varje produkt. Om du har osäkra leveranser skulle jag ändå försöka hålla ett lager så att jag gör veckobeställningar i så god tid att lagret aldrig blir riktigt tomt på de produkterna.

Jag skulle tro att det finns utrymme till prishöjningar om du ändå omsätter 9 MKr men jobbar arslet av dig. När du fått ordning på likviditeten så bör du anstäla personal och ändra fokus från att jobba med leveranser till att jobba med styrningen av verksamheten, så att personalen och övriga resurser används på ett optimalt sätt.

Prioritera vilka ordrar du expedierar först, ta alltid de förskottsbetalda (betalt med kreditkort) först, uppmuntra kunderna att betala med kreditkort. Var öppen och skriv att de ordrana prioriteras.

Har ni en ordentlig affärsplan? Om inte så se till att göra en. Det brukar avslöja många brister (särskilt rutiner) som man inte har tänkt på.

Analysera vilka veckor det är svårt för leverantörerna att hålla leveranstiderna och hålla koll på det ned på veckonivå så att om jag behöver 3 veckor för vecka 44, 5 veckor för vecka 45 osv.

Om affärssystemet har stöd för det så se till att utnyttja likviditets och logistikplaneringen som tillhandahålls, annars får du nog ta till Excel eller se om det finns ett annat affrssytem som kan hjälpa dig på traven.

Så småningom när du får allt att rulla utan att behöva lyfta ett handtag själv och känner dig uttråkad, så kan du börja fundera på en avyttring. När verksamheten rullar på av sig själv utan din medverkan och med god lönsamhet så får du ett betydligt bättre pris än annars.

Du bör trimma företaget så ni i alla fall har följande nyckeltal:

Soliditet: optimalt 35%
Likviditet: optimalt 200%
Nettomarginal (efter skatt): minst 15% gärna 25%

Pippilotta 2008-11-21 09:47

Vilket bra svar!
Tack!
Vårt "problem" är att lagret binder för mycket kassa..
Vi jobbar nu på att få lagret omsatt flera ggr med att öppna en outlet i anslutning till vårt lager.
Mer än en veckas lagerhållning har vi absolut och jag inser att det är där fokus måsta läggas nu.
Finns det ngt slags vettigt nyckeltal för hur stort lagervärde man har i förhållande till omsättningen.
Dilemmat i denna bransch är ju att inköpen fort sker halvårsvis i förväg och att man inte alltid kan få löpnade leveranser av en kollektion utan en gång och no more-det gör att det vid ett tillfälle på våren o ett på hösten är proppfult på lagret och mindre fullt i kassan:-)
Ska man mao leta leverantörer som kan leverera under hela året istället o frångå det i branschen traditionella arbetssättet?

Inser att en tätare inventering behöver göras för att se att lagret inte ökar i förhållande till fsg men det är en knepig balansgång:-)

Magnus_A 2008-11-21 11:06

Det är nog bra att ha ett eget kapital som är tillräckligt stort så att du kan ha det i lagret och slipper låna till det. Ditt problem är kanske att det går för bra och att du växer för fort för att hinna bygga eget kapital i den takt som företaget växer.
Med din omsättning och inriktning så kan en fysisk butik vara ett bra komplement, men det ändrar inte logiken, du måste fortfarande binda pengar i lager. Eller tänkte du skyffla ut hyllvärmarna genom outletten?
Conny pekar på marginalen och det är naturligtvis kritiskt. Har du tillräcklig marginal på dina storsäljare? Vad blir det för effektiv marginal kvar på de hyllvärmare som du eventuellt rear ut?

se7en 2008-11-21 11:20

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 21 2008, 08:59
Det verkar som du har en bra affärsverksamhet som rullar på.
För att ge något riktigt bra råd så behöver man se mer i detalj vad ni har för framtidsplaner (även på det rent personliga planet) men om ni ändå lyckas få verksamheten att rulla på och det enda problem ni ser är likviditeten så är min fundering om ni egentligen bara har för låg marginal eller plockar ut för mycket pengar ur bolaget.
Att ta in externt kapital brukar generellt vara mycket dåligt sätt att lösa problem med. För det första kommer ni få helt andra och mycket hådare krav på er i ledningen av företaget. De nya ägarna vill se mer vinst och ni kommer att tvingas endera rationalisera dvs kicka personal elelr höja priserna eller öka marknadsföringen och då kommer arbetsdygnet bli 37 timmar i stället för 23.5. :-)
Jag skulle fokuser på att försöka höja vinstmarginalen och att planera likviditetetn ännu bättre. Begära längre kredittid av leverantörer så den uppgår till 30 dagar netto hos så många som möjligt.
Korta den kredittid du ger till dina egna kunder så mycet som möjligt, helst genom att få förskott eller postförskott, eller kreditkortsbetalning direkt vid beställning.
Vidare skulle jag försöka hålla max en veckas lager av varje produkt. Om du har osäkra leveranser skulle jag ändå försöka hålla ett lager så att jag gör veckobeställningar i så god tid att lagret aldrig blir riktigt tomt på de produkterna.
Jag skulle tro att det finns utrymme till prishöjningar om du ändå omsätter 9 MKr men jobbar arslet av dig. När du fått ordning på likviditeten så bör du anstäla personal och ändra fokus från att jobba med leveranser till att jobba med styrningen av verksamheten, så att personalen och övriga resurser används på ett optimalt sätt.
Prioritera vilka ordrar du expedierar först, ta alltid de förskottsbetalda (betalt med kreditkort) först, uppmuntra kunderna att betala med kreditkort. Var öppen och skriv att de ordrana prioriteras.
Har ni en ordentlig affärsplan? Om inte så se till att göra en. Det brukar avslöja många brister (särskilt rutiner) som man inte har tänkt på.
Analysera vilka veckor det är svårt för leverantörerna att hålla leveranstiderna och hålla koll på det ned på veckonivå så att om jag behöver 3 veckor för vecka 44, 5 veckor för vecka 45 osv.
Om affärssystemet har stöd för det så se till att utnyttja likviditets och logistikplaneringen som tillhandahålls, annars får du nog ta till Excel eller se om det finns ett annat affrssytem som kan hjälpa dig på traven.
Så småningom när du får allt att rulla utan att behöva lyfta ett handtag själv och känner dig uttråkad, så kan du börja fundera på en avyttring. När verksamheten rullar på av sig själv utan din medverkan och med god lönsamhet så får du ett betydligt bättre pris än annars.
Du bör trimma företaget så ni i alla fall har följande nyckeltal:
Soliditet: optimalt 35%
Likviditet: optimalt 200%
Nettomarginal (efter skatt): minst 15% gärna 25%

Conny, vad hade WN varit utan dig. Jag vill ge dig lite feedback och tala om för dig att du är väldigt duktig. Fortsätt så!

Pippilotta 2008-11-21 11:55

Vi försöker undvika att jobba med priset utan föredrar snabba leveranser, hög service etc men en del lockvaror behövs.
Barnbranschen är mkt säregen-många av de stora leverantörerna i sverige jobbar inte med ngt så banalt som nätbutiker och vägrar leverera.:-)
Det blir den del "slattar" kvar av kollektioner-en del strl som tar tid att "bli av med" på nätet men som kan vara lättare i en fysisk butik så det är väl huvudtanken med butik att ha delar av ord sortiment samt en del klipp för kunden.
Mkt för att undvika onödiga priskrig på nätet som ju redan är en tuff uppgift att hålla kolla på alla kollegors ibland dumpande av kvalitetsvaror.

Vi jobbar med 2.5 i påslag för det allra mesta och har ett par varor som vi medvetet lagt oss lägre på men som vi givetvis skulle kunna höja men då antagligen även tappa trafik och merförsäljning,
Svår avvägning vilket som är mest klokt men en lockande vara kan ju också ses som markandsföring och mycket går på så vis från mun till mun vilket till råga på allt inte kostar nåt:-)

Kocken 2008-11-21 12:28

Ett av många sätt att förbättra likviditeten är att se över betalsätten.
Vad jag kan se har ni har ni Kreditor och där får ni förmodligen ligga ute med en del pengar några veckor. I en annan tråd här på forumet tyckte jag mig läsa att de kanske inte var helt ovilliga att släppa på tiden de behåller pengarna.
Vi skaffade ganska nyligt direktbetalning genom bank och många gamla fakturakunder verkar använda det i stället.
Postförskott verkar ni inte ha, men det är ett betalsätt som också tär på likviditeten.

Sedan skulle jag snabbt som attan hitta leverantörer som kan leverera hela året. Att handla ett 3-6 månader förbruk på en gång är förödande för likviditeten. Samt att har ni någon (kommande) storsäljare i den stora ordern kommer den snabbt att ta slut och de mer svårsålda produkterna får du så småningom rea ut.

Magnus_A 2008-11-21 12:28

Varför tror du att det är lättare att bli av med udda storlekar och varor i en fysisk butik? Barnen som det ska köpas till där är väl lika stora/långa/korta/tjocka som de som det handlas till på nätet?
Däremot tror jag att en fysisk butik kan sälja andra varor bättre, av typen impulsköp som man plockar på sig utan att tänka så mycket. Tänk värmeljus, servetter och batterier på Ikea.

Pippilotta 2008-11-21 12:41

tack Kocken för tips om direktbetalning-det har vi inte funderat på faktiskt men pf tog vi bort för ett tag sedan då det kostade för mkt arbetstid och gav för många grå hårstrån med alla som inte begriper att det antagligen inte kommer manna från himlen innan de behöver lösa ut det de uppenbarligen inte har råd med.
3-6 månaders förbrukning i lager är den nuv bistra sanningen för iaf 50 % av alla de artiklar vi har hemma så jag tycker vi har blivit ruskigt duktiga på att pussla med åren för att klara kassan:-)
Målet är att hitta leverantörer med andra villkor men eftersom många grossister i barnbranschen i sverige är så ovilligt inställda till flugan på nätet så får man söka sig utomlands vilket ju resulterar i större inköp för varje leverans.
Trist men sant.

Ang slattar magnus så tror jag att man säljer olika strl på nätet och i fysiskt butik av den enkla anledningen att många mor- och farföräldrar fort föredrar inköp i butik och då köper de minsta strl när barnen är små.
Sedan när föräldrarna vackert får handla själva säljer vi det större strl på nätet..:-)

Kocken 2008-11-21 13:11

Citat:

Originally posted by Pippilotta@Nov 21 2008, 13:41

så får man söka sig utomlands vilket ju resulterar i större inköp för varje leverans.

Jag förmodar att ni får betala frakt vid mindre ordrar, men i bland kan det vara "billigt" att betala dyrt och köpa mindre artiklar och betala frakten. Speciellt om man snabbt behöver få upp likviditeten.
Något sånt här borde de gå att räkna lite grovt:
Summa kronor halvårsinköp * aktuell bankränta = lagerkostnad
Lagerkostnad - ((ett eventuellt högre pris på produkterna)+(antal frakter halvår * fraktkostnad )) = kostnad för att få upp likviditeten. Kostnaden kanske går att kompensera med att höja priserna lite.

Conny Westh 2008-11-21 21:07

Citat:

Originally posted by Pippilotta@Nov 21 2008, 10:47
Vilket bra svar!
Tack!
Vårt "problem" är att lagret binder för mycket kassa..
Vi jobbar nu på att få lagret omsatt flera ggr med att öppna en outlet i anslutning till vårt lager.
Mer än en veckas lagerhållning har vi absolut och jag inser att det är där fokus måsta läggas nu.
Finns det ngt slags vettigt nyckeltal för hur stort lagervärde man har i förhållande till omsättningen.
Dilemmat i denna bransch är ju att inköpen fort sker halvårsvis i förväg och att man inte alltid kan få löpnade leveranser av en kollektion utan en gång och no more-det gör att det vid ett tillfälle på våren o ett på hösten är proppfult på lagret och mindre fullt i kassan:-)
Ska man mao leta leverantörer som kan leverera under hela året istället o frångå det i branschen traditionella arbetssättet?

Inser att en tätare inventering behöver göras för att se att lagret inte ökar i förhållande till fsg men det är en knepig balansgång:-)

Eftersom jag inte kan din branch som jag förmodar har med kläder att göra så kan jag bara ta nyckeltal från stora väkända börnoterade H&M som exempel (siffrorna är dock lite gamla 2002/2003 min källa är Börsguiden 2004:1):

Soliditet: 76%
Omsättning/anst: 1,8 MSEK
Rörelsemarginal (snitt 4 år): 15,2%
Räntabilitet eget Kapital (snitt 4 år): 29,2%

lite osäker siffra då jag tar den direkt ur minnet:
Lageromsättningshastighet: 26 ggr/år

Jag känner till att klädesbranchen ofta har problem med detta att man måste beställa kollektioner halvårsvis i förväg, vilket jag tycker är sjukt lång tid. Det hinner hända mycket på ett halvår. Jag tror det skulel avar värt ett försök att hitta mer flexibla leverantörer där det går att göra beställningar under hela året med betydligt kortare leveranstider. Det kan vara värt ett högre pris.

Jag vill dock backa på min rekommendationom postförskott, vi har ju debatterat det en del på forumet så det brukar inte vara bra att använda pga stor returprocent och outlösta paket samt långsam betalningsrutin hos posten.

Conny Westh 2008-11-21 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av Kocken
Citat:

Ursprungligen postat av Pippilotta
så får man söka sig utomlands vilket ju resulterar i större inköp för varje leverans.

Jag förmodar att ni får betala frakt vid mindre ordrar, men i bland kan det vara "billigt" att betala dyrt och köpa mindre artiklar och betala frakten. Speciellt om man snabbt behöver få upp likviditeten.
Något sånt här borde de gå att räkna lite grovt:
Summa kronor halvårsinköp * aktuell bankränta = lagerkostnad
Lagerkostnad - ((ett eventuellt högre pris på produkterna)+(antal frakter halvår * fraktkostnad )) = kostnad för att få upp likviditeten. Kostnaden kanske går att kompensera med att höja priserna lite.

Jag skulle vilja addera en viktig kostnad och det är hyran för själva lagret som en del av lagerkostnaden.

Jag känner tyvärr inte till hur stor den kostnaden är i detta fall men om man kan omsätta lagret oftare så behöver man inte ha lika stor hyreskostnad per plagg per vecka. Om man kan omsätta lagret dubbelt så ofta som nu så blir hyreskostnaden hälften för varje plagg. Vilket i sin tur ökar vinsten och förbättrar likviditeten.

Om lagret kostar 10 000 SEK per månad och man får plats med 100 plagg så blir kostnaden per plagg 60 SEK om man har dem i lager i snitt 6 månader.

Kan man minska lagerhållningen till 1 månad så blir hyreskostnaden 10 SEK/plagg samt att man har kapacitet att sälja 600 plagg per 6 månadersperiod vilket blir en samamnlagd besparing på 600*50 => 30 000 SEK per 6 månadersperiod.

Samma sak gäller kapitalkostnaden: Om man betalar 100 SEK per plagg i inköp så binder man 100 * 100 => 10 000 SEK per halvår dvs en kapitalkostnad på 750 SEK per halvår i snitt, denna kostnad är lika stor om man omsätter lagret 6 gånger oftare men kostnaden kan fördelas på 6 gånger så många plagg.

Conny Westh 2008-11-21 21:38

Citat:

tack Kocken för tips om direktbetalning-det har vi inte funderat på faktiskt men pf tog vi bort för ett tag sedan då det kostade för mkt arbetstid och gav för många grå hårstrån med alla som inte begriper att det antagligen inte kommer manna från himlen innan de behöver lösa ut det de uppenbarligen inte har råd med.
3-6 månaders förbrukning i lager är den nuv bistra sanningen för iaf 50 % av alla de artiklar vi har hemma så jag tycker vi har blivit ruskigt duktiga på att pussla med åren för att klara kassan:-)
Målet är att hitta leverantörer med andra villkor men eftersom många grossister i barnbranschen i sverige är så ovilligt inställda till flugan på nätet så får man söka sig utomlands vilket ju resulterar i större inköp för varje leverans.
Trist men sant.

Ang slattar magnus så tror jag att man säljer olika strl på nätet och i fysiskt butik av den enkla anledningen att många mor- och farföräldrar fort föredrar inköp i butik och då köper de minsta strl när barnen är små.
Sedan när föräldrarna vackert får handla själva säljer vi det större strl på nätet..:-)

Om du har möjlighet att ha en "fysisk" butik så kan den vara som "täckmantel" för alla inköp så dina illvilliga leverantörer inte vet att du gör störst affärer på internet. Eftersom du har så stor omsättning som 9 Mkr så är det säkert inga problem att starta ett ytterligare dotterbolag till "Pippilotta AB" som kanske heter "Pippilotta Barnkläder AB". Ännu bätre kanske att ha ett helt annat namn på butikens bolag så det inte går att koppla samman dessa lika lätt.

Har du ett moderbolag som AB så kan du använda kassan från det bolaget att stoppa in i dotterbolaget och då får du en tillgång i moderbolaget som är lika med aktiekapitalet i dotterbolaget. Likviditeten påverkas ju inte i "koncernen".

I moderbolagets balansräkning blir det bara en liten omflyttning mellan tillgångskontona.

Sen kan ju moderbolaget köpa plagg från dotterbolaget utan att leverantörerna kan säga så mycket om det. Blir lite mer administration, men du kan ju göra en veckovis/månadsvis samlingsfaktura från moderbolaget till dotterbolaget så det blir enkelt att administrera.

Conny Westh 2008-11-22 13:19

Ett sätt att få ned kapitalbindningen kan vara att även om beställningarna sker på 3-6 månaders basis så borde det gå att få leveranserna veckovis/månadsvis och därmed att fakturering sker veckovis eller månadsvis.

Framförallt så frigörs även lagerutrymme så ni kan utöka ert sortiment och därmed möjliggöra ännu högre försäjning utan att det egentligen kostar er mer i vare sig kapitalbindning eller lagerhyra. Visst arbetskostnaden ökar troligen, men den kan man justera upp vid behov, det är svårare med lagerlokalen.

Pippilotta 2008-11-24 21:03

Stort tack Conny för ditt engagemang och dina många kloka svar!
Inser att vi behöver jobba mkt mer att få ner lagervärdet och få tätare leveranser där det är möjligt.
Läser och räknar och läser och räknar:-)

Vårt största problem är att många leverantörer har bristfälllig lagerhållning själva så det brukar alltid bli irriterande restnoteringar för långa perioder även om vi beställt i tid-som sagt barnbranschen är en märklig bransch på många sätt.
Jag har i många år innan jobbat med försäljning i andra branscher och där stod säljarna på kö för att komma in-här får man leta med lupp under alla stenar för att hitta leverantörer som inte kräver att man har en butik "på gatan" för att få sälja deras varor:-) Trodde inte mina öron första gången jag fick höra detta men det är mycket mycket vanligt bland leverantörerna i Sverige med denna syn.

På onsdag slår vi upp dörrarna till vår fysiska butik o vi kommer att ansöka om att starta dotterbolag för detta. En följdfråga blir ju då hur man gör med lagret som ju nu finns i nuv AB-köper dotterbolaget lager av AB till butiken eller ska man göra det i separata inköp o leveranser?

Pippilotta 2008-11-24 21:07

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 21 2008, 22:38
"Sen kan ju moderbolaget köpa plagg från dotterbolaget utan att leverantörerna kan säga så mycket om det. Blir lite mer administration, men du kan ju göra en veckovis/månadsvis samlingsfaktura från moderbolaget till dotterbolaget så det blir enkelt att administrera."

Sorry Conny ser att du redan hade svarat på den frågan:-)
Tack än en gång.

Conny Westh 2008-11-25 00:04

Citat:

Originally posted by Pippilotta@Nov 24 2008, 22:03
Jag har i många år innan jobbat med försäljning i andra branscher och där stod säljarna på kö för att komma in-här får man leta med lupp under alla stenar för att hitta leverantörer som inte kräver att man har en butik "på gatan" för att få sälja deras varor:-) Trodde inte mina öron första gången jag fick höra detta men det är mycket mycket vanligt bland leverantörerna i Sverige med denna syn.

Ja du är inte ensam, samma typ av problem hade Ingvar Kamprad när han startade sitt IKEA. De etablerade möbeldistributörerna och tillverkarna i Sverige vägrade leverera till honom. Så han tvingades köpa från Polen och andra länder för att över huvud taget få köpa möbler.

De ångrar sig säkerligen bittert idag!

SweCat 2008-11-25 11:14

Jag har med stort intresse följt denna diskussion, många kloka tankar har framkommit och många bra råd, varav jag också suger i mig en del av dem som en svamp. Jag har på senare tid tänkt att det skulle vara trevligt med någon utbildning eller liknande i just företagande och marknadsföring. Själv har jag hela tiden kört varianten learning by doing, men har insett att det kan vara trevligt att också läsa sig till en del saker så man inte behöver göra alla misstag själv innan man lär sig :-)
Tips på utbildningar och bra böcker mottages gärna, men skippa Alla redaktionen böcker och Bo lunden böcker för dem känner jag redan till.

Pippilotta, jag kan bara säga dig att djurbranschen och barnklädesbranschen verkar vara väldigt lika gällande väldigt mycket. Fast jag tror djurbranschen har betydligt större problem med att verkligen få täckning för sin fraktkostnad. Det är ett stort problem för vår del, vilket gör att jag alltid råder andra med likviditetsproblem att kontrollera att de verkligen täcker sina kostnader vad gäller frakten. Själv har jag stora problem med det, och håller just nu på att sanera butiken på produkter som kostar för mycket att frakta för att det ska vara riktigt lönsamt. Det där med att inte få handla känner jag väl till liksom tanken på en fysisk outlet.

Conny Westh 2008-11-25 23:27

Citat:

Originally posted by SweCat@Nov 25 2008, 12:14
Jag har med stort intresse följt denna diskussion, många kloka tankar har framkommit och många bra råd, varav jag också suger i mig en del av dem som en svamp. Jag har på senare tid tänkt att det skulle vara trevligt med någon utbildning eller liknande i just företagande och marknadsföring. Själv har jag hela tiden kört varianten learning by doing, men har insett att det kan vara trevligt att också läsa sig till en del saker så man inte behöver göra alla misstag själv innan man lär sig :-)
Tips på utbildningar och bra böcker mottages gärna, men skippa Alla redaktionen böcker och Bo lunden böcker för dem känner jag redan till.

Pippilotta, jag kan bara säga dig att djurbranschen och barnklädesbranschen verkar vara väldigt lika gällande väldigt mycket. Fast jag tror djurbranschen har betydligt större problem med att verkligen få täckning för sin fraktkostnad. Det är ett stort problem för vår del, vilket gör att jag alltid råder andra med likviditetsproblem att kontrollera att de verkligen täcker sina kostnader vad gäller frakten. Själv har jag stora problem med det, och håller just nu på att sanera butiken på produkter som kostar för mycket att frakta för att det ska vara riktigt lönsamt. Det där med att inte få handla känner jag väl till liksom tanken på en fysisk outlet.

Nu vet jag ju inte hur du tar ut fraktkostnaden, men om du bakar in den i priset på alla produkter så du kan ha en någorlunda jämn lönsamhet i alla produkter. Så blir det enklare att hålla koll på lageromsättningen för varje enskild produkt. Sen kan du justera in kostnaden för längre lagerhållning för vissa prdukter i priset.

Målet är att du ska ha en optimal lagernivå för varje produkt med en för företaget jämn lönsamhet i relation till sysselsatt kapital (kapital som du binder i olika inköpta produkter). Då spelar det mindre roll vilka produkter du säljer, alla har lika stor lönsamhet i relation till sysselsatt kapital.

Vad är då avkastning på sysselsatt kapital?
Jag hämtar lite inspiration från Börguiden version 2004:1.

(Resultat efter finansnetto+finansiella kostnader)/genomsnittligt sysselsatt kapital

genomsnittligt sysselsatt kapital är ekvivalent med Balansomslutning-Ej räntebärande skulder

Exempel från samma Börsguide på företagens avkastning på sysselsatt kapital:

Fenix Outdoor: 17,9%, soliditet 57%.
Hennes & Mauritz: 46%, soliditet 76%.
JC: -11,4%, soliditet 64%.
Lindex: 15,7%, soliditet 54%.
New Wave group: 16,8%, soliditet 38%
RNB Retail and brands: 5,4%, soliditet 26%.
Wedins skor: -22%, soliditet 18,6%

Som den vaksamme an se så mår inte alla företag så bra även om de är börsnoterade. Jag vill rekommendera att ha minst 35% soliditet (det är optimalt med 35% på lång sikt) och ha minst 15% avkastning på sysselsatt kapital, likviditeten bör var aca 200%, då har man ett företag med en sund ekonomi.

SweCat 2008-11-26 12:58

Att baka in fraktkostnaden i priset är en ganska känslig fråga som kan slå tillbaka rätt illa.

I djurbranschen som jag tillhör är 99% av alla företag enbart hobby. De bjuder alltid på fraktkostnaden till kunden eller tar ut max 49 kr i frakt oavsett om frakterna egentligen kostar mellan 50-300 kr.

Detta fungerar bra så länge de är små, men när de växer får de problem med lönsamheten och lägger ner. Men nya öppnar hela tiden. Dessa företag håller också väldigt låga priser, eftersom deras dröm egentligen inte är att driva företag utan att kunna köpa billiga saker till sitt djur. Att då försöka driva ett professionellt företag och ha högre priser pga att fraktkostnaden ska bakas in gör att du får väldigt få kunder vilket leder till dålig lönsamhet. Kundern är också mycket priskänsliga eftersom många har väldigt dålig ekonomi, så hittar de en billigare vara någonstans så köper de hellre där oavsett kvalité och servicenivå. Som sagt djurbranschen är knepig.

Pippilotta 2008-11-27 21:35

Visst är det härligt att driva företag i branscher som dessa Swecat?:-)

Jag skulle ge gärna se ngn slags uppslutning bland oss "näthandlare" -ett nätverk a´la gigantiskt där man kan bolla idéer, kanske slå sig samman lokalt och göra gemensamma inköp av emballage, kontorsmaterial etc etc.
Det finns ju branschförbund för mkt men det är ju en hel del som inte funkar som andra butiker som tec är med i Svensk Handel eller annat.
Här på Wn får man ju mkt bra tips och råd men viss skulle det vara skoj att ses live och hjälpa varann mer konkret..
Vad tror ni?

Pippilotta 2008-11-27 21:38

Jämförelsen med IKea var lite spännande faktiskt:-) Kanske blir Pippilotta i storskala ngn dag.
Vi öppnade första butiken igår så nu får Kamprad hålla i hatten:-)
Visst har han väl ngn liten barnavdelning också i de där små butikerna han har..

Conny Westh 2008-11-27 22:44

Citat:

Originally posted by Pippilotta@Nov 27 2008, 22:38
Jämförelsen med IKea var lite spännande faktiskt:-) Kanske blir Pippilotta i storskala ngn dag.
Vi öppnade första butiken igår så nu får Kamprad hålla i hatten:-)
Visst har han väl ngn liten barnavdelning också i de där små butikerna han har..

Kul att ni jobbar på. Håll oss på WN underrättade hur det går och om du lyckas sänka kapitalkostnaden genom att omförhandla till kortare leveranser.

SweCat 2008-11-28 08:18

Citat:

Originally posted by Pippilotta@Nov 27 2008, 22:35
Visst är det härligt att driva företag i branscher som dessa Swecat?:-)

Jag skulle ge gärna se ngn slags uppslutning bland oss "näthandlare" -ett nätverk a´la gigantiskt där man kan bolla idéer, kanske slå sig samman lokalt och göra gemensamma inköp av emballage, kontorsmaterial etc etc.
Det finns ju branschförbund för mkt men det är ju en hel del som inte funkar som andra butiker som tec är med i Svensk Handel eller annat.
Här på Wn får man ju mkt bra tips och råd men viss skulle det vara skoj att ses live och hjälpa varann mer konkret..
Vad tror ni?

Det finns dagar då jag är sekunder från att trycka på stäng butikknappen....
en sammanslutning för e-handlare vore toppen

Kocken 2008-11-28 08:55

Citat:

eftersom många grossister i barnbranschen i sverige är så ovilligt inställda till flugan på nätet.

Det är samma i vår bransch, De kör med tre olika varianter.
1. I klartext vi säljer inte till nätbutiker.
2. Ni måste ha en fysisk butik för att få sälja våra produkter.
3. Som nätbutik får du en "annan" prislista med mycket högre priser än de som har fysisk butik.

Jag blir lika frustrerad varje gång och hoppas att de till sist inser att nätet är framtiden och är omkörda av de leverantörer (varumärken) som upptäckt det tidigare och jag får ge dem lång näsa.

Flotec 2008-11-28 11:38

Varför inte försöka gå förbi svenska grossisten och söka sig till andra utomlands. Vet att i min bransch går vissa direkt till andra grossister i Europa. Vi har fri handel inom EU. Finns nog många grossister inom EU som inte skulle ha något emot att utöka sin marknad. Kanske dessutom är billigare i andra EU-länder.

Unispel 2008-11-28 13:09

Alla branscher har sina svårigheter.

Men svårigheter ger också en möjlighet att få en konkurrensfördel. Det gäller att vara den som lyckas klura ut en lösning på problemet.

Om t ex de svenska grossisterna ger bra priser och service så har även alla dina konkurrenter fördel av detta. Om du däremot i ett sämre klimat gör som Flotec säger och importerar varorna från ett annat EU-land så ger detta genast en konkurrensfördel.

Pippilotta 2008-11-29 11:48

det är nu i "sämre tider" vi ska jobba ännu hårdare för att ligga på topp när eländet vänder:-)
En sann entreprenör tar man inte kål på så lätt:-)
man måste så för att skörda så nu får magasinen lagras med alla idéer och tankar och projekt för god skörd framöver..

vi kanske ska spinna vidare på detta med ngn slags vettig sammanslutning för e-handlare.
Att driva e-handel är ju inte direkt att ligga o slöjobba med laptopen i soffan-det är ibland ett rent "grisgöra" som ju många verkar ha erfarenhet av här-tror vi kan lära oss av varann o varandras misstag.

Inte stänga butiken Swecat-öppna en till-det är det bästa beslut vi tagit i år att öppna outlet-tätt efter beslutet att sluta med postförskott!
Två ben att stå på i sämre tider känns skönt.

Conny Westh 2008-11-29 12:22

Citat:

Originally posted by Pippilotta@Nov 29 2008, 12:48
vi kanske ska spinna vidare på detta med ngn slags vettig sammanslutning för e-handlare.

Ja ett sätt att samverka är ju att exempelvis ha en gemensam inköpscentral eller ett gemensamt lager/distribution. detta för att få upp volymen så det lönar sig att ha egen personal för många små-webb-shoppar.

Om man ser till hur själva affärssystemet för en webbshop ser ut så blir det tydligare vad man kan samverka om.

Marknadsföring
Affiliate-system
Webbshop-systemet
Betalningslösning
Webbhotell
Reklamation/garantier/support/kundstöd
Sortimentval
lager
distribution inom landet
inköp från grossist (större volym ger bättre pris från leverantör)
importlager
import
Internationell transport (Båtfrakt från Kina, Polen samt Lastbil från Svedala...)
export från tillverkningsland
Tillverkning/produktion
Konstruktion/Design/utveckling
Finansiering
marknadsanalys/behovsanalys

Min bedömning är att det är just inom lager/distribution många borde kunna samverka eftersom det dels binder mycket kapital och dels är det där många särskilt små nätbutiker har svårigheter.

Samtidigt ligger lager distribution i en s.k. dold vinkel för slutkunden så det är inte viktigt VEM som gör det men däremot att kvaliten är på topp hela tiden.

SweCat 2008-11-29 13:39

Jodå Pippilotta, även jag har funderingar på ett andra ben, men framtiden får utvisa vad det blir och när. Klart är att det blir inte djurbranschen denna gång.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson