WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur tänka vid prissättning? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33399)

scrdj 2008-11-19 16:57

Hur tänker ni när ni sätter era priser? Hur viktigt är det för att vara billigast? Vad gör att ni lägger er dyrare än konkurrenterna? Vad annat kan man konkurrera med? (Leveranstid, support etc. Hur mycket hänsyn tar kunder till detta?).

Tänkta starta upp en shop men behöver tips på hur tusan jag ska få det att gå ihop.

DreamLogistics 2008-11-19 17:43

Allt beror på brukar man säga:

1. Du måste ha en marginal så din verksamhet går runt.

2. Hur många konkurrenter har du? Har du många måste du vara bäst på alla punkter. Har du färre kan du fokusera på en eller två punkter och bli bäst där men klarar du av alla så är det givetvis bäst.

Exempelvis kan vara att du köper cdskivor från butik A då det är bråttom, från butik B när det inte är lika bråttom men då du vill ha bäst pris och från butik C för deras utbud är alltid störst.

3. Den senaste undersökningen (som jag försökte hitta) visade att mer än hälften gick efter priser när de valde butik, därefter leveranstid och sist var service.

Priser, kundtjänst/service, leveranstider, bytesrätt, enkel butik, stort sortiment, bra produktinformation, mervärden med mera är andra punkter där du kan konkurrera.

DjFaDDe 2008-11-19 17:47

Jag förmodar att du ska hjälpa en kund med att sätta ihop en shop?

Räkna i så fall ut hur många timmar du behöver lägga ner på projektet och multiplicera det med en vettig timpenning.

Lägger du dig högre än konkurrenter så motivera varför de ska välja dig.

icehole 2008-11-19 18:12

Citat:

Originally posted by DjFaDDe@Nov 19 2008, 18:47
Jag förmodar att du ska hjälpa en kund med att sätta ihop en shop?

Räkna i så fall ut hur många timmar du behöver lägga ner på projektet och multiplicera det med en vettig timpenning.

Lägger du dig högre än konkurrenter så motivera varför de ska välja dig.

tror du har missförstått frågan

Gustav 2008-11-19 19:12

Att konkurrera med pris är normalt ingen bra idé. Undantaget är om du har konkurrensfördelar som gör att dina kostnader blir lägre än dina konkurrenters. Det kan t ex röra sig om stordriftsfördelar eller om exceptionella avtal med leverantörer. Som nystartad e-butik så får man dock utgå ifrån att du snarare har sämre villkor än dina etablerade konkurrenter. Lyckas du ta marknadsandelar genom att lägga dig lägre i pris, så innebär det i förlängningen bara att dina konkurrenter tvingas att följa efter. Du tappar då dina marknadsandelar igen och har på sikt bara åstadkommit en generellt sämre lönsamhet för hela branschen. Kunderna kommer säkert att vara glada, men det sätter inte mat på ditt bord.

Lägg dig istället på samma pris som dina konkurrenter. Sedan väljer du ut ett fåtal lockvaror som du prisdumpar. På så vis kan du fortfarande ge intrycket av att vara billigare än andra. Lockvarorna ska gärna vara sådant som folk vet vad det brukar kosta, så att de lätt kan se hur billig du är.

Som mindre butik kan du konkurrera med service och snabba leveranser. Acceptera reklamationer utan att bråka. Ge bra och utförliga svar via kundtjänsten, mm. Det är här du har dina naturliga konkurrensfördelar. De stora företagen har avlönad personal som i grund och botten skiter i hur deras kunder upplever företaget. De har sina standarsvar och sina rutiner att följa. De får sin lön den 25é varje månad, oavsett om kunderna är nöjda eller inte. Som liten aktör så är du däremot engagerad i ditt företag och har möjlighet att ge kunden ett helt annat bemötande.

Hitta dina naturliga konkurrensfördelar och försök inte att konkurrera inom områden där du inte kan hålla jämna steg med konkurrenterna.

Observera att allting naturligtvis beror på vilken bransch du befinner dig inom. Folk är olika priskänsliga beroende på vad det rör sig om för produkter.

Tez 2008-11-19 21:15

Vilket bra svar, Gustav! Du är en av klipporna här på forumet. Ville bara säga det.

Conny Westh 2008-11-20 00:57

Jag håller med Gustav i det mesta han skriver. Det var ett mycket bra svar. Jag kunde nästan ha skrivit det själv.... :-)

Kunderna har INTE priset som första anledning att välja en leverantör!!! Det är en falsk myt!!!

Priset kommer först på 5-6 plats. Före priset kommer saker som kvalitet på produkten, förtroende för säljaren, leveranstider, enkelhet i kontakten med leverantören. Det finns gedigen forskning på detta område.

Kunder som en gång varit missnöjda men som vid en reklamation blivit tagna på allvar och blivit bemötta med respekt, professionellism och effektivitet kan vändas till något positivt.

Det är faktiskt så att de nöjdaste kunderna är de som varit missnöjda och gjort reklamation, men blivit behandlade med respekt och att personalen verkligen tar sig tid att lyssna på kundens problem och löser det.

Har man inget annat att konkurrera med än priset så har man inget på marknaden att göra. Det finns massor av andra konkurrensmedel eller "Competitive advantage" (konkurrensfördel) som Porter skrev.

ecstyle 2008-11-20 09:43

Gustavs svar är bra. Ta lärdom där.

Där jag är verksam är det en hel del priskonkurrens. Jag har en konkurrent som inte verkar bry sig om dom tjänar pengar eller ej och håller alltför låga priser. Jag tror inte heller att dom säljer så bra, trots låga priser. Tyvärr får ehandeln dåligt rykte pga av låga priser. Det är många varumärken som jag ej får sälja eftersom dom anser att ehandlare automatiskt håller låga priser och konkurrerar ut vanliga butiker eller urvattnar varumärket.

scrdj 2008-11-20 11:39

Tack för alla svar!

Istället för att starta en ny råd så frågar jag här istället. Någon som kan rekomendera några Dropshippingföretag?

Har bara hittat Pixmania som levererar till Sverige. Resterande är för det mesta endast verksamman inom UK och USA.

DreamLogistics 2008-11-20 11:45

Postens har en relativt ny undersökning där denna fråga finns med:

Vilka är de enskilt viktigaste egenskaperna hos en bra e-handelssajt?

39% Enkelt att navigera
34% Bra information om varorna
27% Känns seriös
25% Lågt pris
23% Leveranstider
22% Enkelt att beställa

Observera att flera svar var möjliga på denna fråga så börja inte räkna procent.

Gustav 2008-11-20 15:25

Citat:

Originally posted by Tez@Nov 19 2008, 22:15
Vilket bra svar, Gustav! Du är en av klipporna här på forumet. Ville bara säga det.
Tackar! Nu blir jag nästan lite generad, men det var kul att höra.

Conny Westh 2008-11-20 16:01

Citat:

Originally posted by DreamLogistics@Nov 20 2008, 12:45
Postens har en relativt ny undersökning där denna fråga finns med:

Vilka är de enskilt viktigaste egenskaperna hos en bra e-handelssajt?

39% Enkelt att navigera
34% Bra information om varorna
27% Känns seriös
25% Lågt pris
23% Leveranstider
22% Enkelt att beställa

Observera att flera svar var möjliga på denna fråga så börja inte räkna procent.

Varumärket var troligeninte med som alternativ i denna undersökning, den spelar en alldeles avgörande roll för kundens val av både produkt och leverantör.

al'Thor 2008-11-20 16:32

Kanske blir lite OT nu, men jag måste säga att Connys resonemang tidigare är något jag håller med om helt och hållet. Kan bara ta ett exempel ur min egen vardag:

Jag köpte en vit MacBook för lite mindre än ett år sedan, den drabbades - som så många MacBookar - av att plasten på topcasen sprack. Jag har haft en hel del Apple-produkter (iPod, iPhone, iMac, iBook, PowerBook) och alltid varit väldigt nöjd med kvaliteten. Då gav den spruckna plasten (som dessutom verkar vara ganska vanlig) ett ganska smäckigt intryck.
Jag ringde Apple och naturligtvis skulle det gå på garantin, inga problem. Men jag framförde att jag ville bli av med problemet en gång för alla, inte bara temporärt. Så Apple gick med på att göra ett helt återköp på datorn så att jag istället kunde beställa en MacBook ur den nya modellserien i aluminium.
Helt klockren kundvård tycker jag. Och som Conny skrev, en tidigare ganska nöjd kund var jag, och blev nu ännu nöjdare när de tog problemet på allvar och läste det utan minsta bråk.

MMC 2008-11-20 16:38

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 20 2008, 00:57
Jag kunde nästan ha skrivit det själv.... :-)
Det saknas bara en uppmaning om att skriva en ordentlig affärsplan... ;)

scrdj 2008-11-20 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av MMC
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag kunde nästan ha skrivit det själv.... :-)

Det saknas bara en uppmaning om att skriva en ordentlig affärsplan...

Haha, ja det tänker jag nog inte göra :D Ska slänga upp min första e-shop från idé till färdig på max en vecka är det tänkt.

Conny Westh 2008-11-20 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av MMC
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag kunde nästan ha skrivit det själv.... :-)


Det saknas bara en uppmaning om att skriva en ordentlig affärsplan... ;)

He, He.....kvaliten på det här forumet har ökat betydligt märker jag..... B)

Mickee 2008-11-21 11:45

Att konkurera med enbart pris är inte hållbart på lång sikt, men kan ge en bra spinoff effekt i ett tidigt skede . Tänk både en, två och tre gånger innan du sätter priset för lågt. Var aldrig billigt på alla dina varor utan låt din prissättning spegla att det är en produkt av kvalité. Tänk istället på tex paketering och kundupplevelse. Säljer du tex skor, låt kunden fritt byta modell/storlek. Då visar du att du är service minded och kunden kommer förhoppningsvis återkomma inom ett halvår för att köpa sina nästa par skor hos dig. Du har då startat uppbyggandet en långsiktig relation med din kund. Du blir helt enkelt en pålitlig leverantör av skor i kundens ögon.


Visa att du bryr dig om produkterna du säljer och tar ansvar för dem hos dina kunder. Detta kommer lysa igenom till dina kunder, om inte annat se till att det gör det!

Komihåg att Bygga varumärke och trust för en e-butik görs inte över en natt.
(skrev ner lite fler tankar om just detta för ett tag sen på http://jorkvist.blogspot.com/2008/06/att-f...t-lska-dig.html )

Conny Westh 2008-11-21 23:29

Citat:

Originally posted by Mickee@Nov 21 2008, 12:45
Att konkurera med enbart pris är inte hållbart på lång sikt, men kan ge en bra spinoff effekt i ett tidigt skede . Tänk både en, två och tre gånger innan du sätter priset för lågt. Var aldrig billigt på alla dina varor utan låt din prissättning spegla att det är en produkt av kvalité. Tänk istället på tex paketering och kundupplevelse. Säljer du tex skor, låt kunden fritt byta modell/storlek. Då visar du att du är service minded och kunden kommer förhoppningsvis återkomma inom ett halvår för att köpa sina nästa par skor hos dig. Du har då startat uppbyggandet en långsiktig relation med din kund. Du blir helt enkelt en pålitlig leverantör av skor i kundens ögon.


Visa att du bryr dig om produkterna du säljer och tar ansvar för dem hos dina kunder. Detta kommer lysa igenom till dina kunder, om inte annat se till att det gör det!

Komihåg att Bygga varumärke och trust för en e-butik görs inte över en natt.
(skrev ner lite fler tankar om just detta för ett tag sen på http://jorkvist.blogspot.com/2008/06/att-f...t-lska-dig.html )

Mycket bra texter.... tack för det...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson