WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Tips på julgåvor till kunder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33389)

Davve 2008-11-19 12:08

Söker lite på nätet efter julgåvor till några utvalda kunder. Vill inte skicka ett tråkigt kort som varje år, hellre med nåt som företagen kan behöva. Budget på uppåt 200 kr per gåva.

Vad skulle ni kunna rekommendera? Vill helst att det ska vara små saker som går in i brevlådan

allstars 2008-11-19 12:22

Ett år köpte jag en vinöppnare, förra året köpte jag biobiljetter.

Ett annat tips är att ge rabatt på nästa beställning.

Davve 2008-11-19 12:32

Vinöppnae och biobiljetter är för vanligt, mina kunder som får kort är större företag, att skicka 1-2 biljetter räcker ju bara till 1-2 personer, vill att alla ska kunna ha nytta va det på kontoret.

Rabatt vill jag inte ge för då är det ingen julgåva, känns mer som ett sätt att tjäna pengar på redan bra kunder med den gåvan.

Fortsätt tipsa, jag är en kattvän :) så jag klurade om jag kanske ringer något katthem i Göteborg och ger dem 100 kr per kort och på dessa skriver jag nåt i still med "God jul, vi skänkte 100 kr till behövande katter i Göteborg åt dig" :) men vet inte om det heller är rätt.

fabian 2008-11-19 13:01

http://www.postkakan.se/

Har fått den flera gånger och jag blir alltid lika glad! :D

Davve 2008-11-19 13:08

Thanks Fabian, ja om jag inte hittar nåt bättre får det bli kakan med logga och en julhälsning, känns rätt för mina kunder sitter ofta på kontoret

claeslund 2008-11-19 13:36

Jag tycker presentkort är klockrena. Det företaget jag sitter hos ger 250 kr i presentkort på feskekyrkan.
Kanske du kan ge ett presentkort till något trevligt speceriställe eller dyl. Något som inte känns för förknippat med din verksamhet utan som extra lyx och verkligen som en present för mottagaren.

Daniel.st 2008-11-19 13:43

Citat:

Originally posted by Davve@Nov 19 2008, 12:32
Vinöppnae och biobiljetter är för vanligt, mina kunder som får kort är större företag, att skicka 1-2 biljetter räcker ju bara till 1-2 personer, vill att alla ska kunna ha nytta va det på kontoret.
Om du skickar julkorten till specifika personer hos kunden snarare än kunden i allmänhet fungerar exempelvis biobiljetter bra. Välj ut ett par som du har mycket kontakt med eller som sitter som beställare.

Avamia 2008-11-19 14:18

Citat:

Originally posted by fabian@Nov 19 2008, 13:01
http://www.postkakan.se/
Har fått den flera gånger och jag blir alltid lika glad

Den gåvan hade jag älskat! :)

ztream 2008-11-19 15:19

Jag tänkte skicka presenter i år och ta av mina egna prylar men sen insåg jag att det vore rätt töntigt eftersom de flesta jag skickar till säljer prylar själva :)

Så postkakan ligger bra till. Har använt dem tidigare och de är duktiga! Alla gillar en kaka.

Rvn 2008-11-19 18:15

Vi köpte in ölglas med företagsloggan inbetsad till jobbet.. Var inte så jävlar farligt dyrt heller.. 216 kr +moms för en 4p och 108 för en 2p tror jag.. www.spovi.se är företaget vi beställde av..

digiArt 2008-11-19 18:17

Varför inte skänka pengarna till välgörande ändamål istället och meddela kunderna att ni gjort så. Bra mycket mer nytta för världen.

pokerstjärna 2008-11-19 20:00

Citat:

Originally posted by digiArt@Nov 19 2008, 17:17
Varför inte skänka pengarna till välgörande ändamål istället och meddela kunderna att ni gjort så. Bra mycket mer nytta för världen.
Håller med.. här är ett bra exempel http://www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1198990 samt http://portal.hjarnfonden.se/portal/page?_...&_schema=PORTAL

ztream 2008-11-19 21:25

Visst julgåvor som är välgörenhet är beundransvärt, men inte fan ger det mer business.

Människor är egoister och en present som inte är till en själv är ingen present. Det handlar trots allt om att tacka någon för ett gott arbete eller bra samarbete. Gladast blir man av något man kan ta på eller äta upp.

Alex 2008-11-19 21:53

Håller med Dan.

Jag hade blivit jävligt snopen om jag hade fått ett kort där det står att "Vi har skänkt 100:- åt dig till X, tack för ett bra samarbete!" Inte för att jag anser att det är fel att skänka pengar, utan att det inte funkar så. Jag vill ha en pryl eller en kaka.

icehole 2008-11-19 23:49

beror väl på vad man är för person.
Själv hade jag föredragit en insättning hos välgörenhet hästlängder framför något ölglas som används max 2 gånger.

Hade dessutom gett mig ett mig seriöst intryck av företaget i fråga.

pokerstjärna 2008-11-20 03:21

Citat:

Originally posted by ztream@Nov 19 2008, 20:25
Visst julgåvor som är välgörenhet är beundransvärt, men inte fan ger det mer business.

Människor är egoister och en present som inte är till en själv är ingen present. Det handlar trots allt om att tacka någon för ett gott arbete eller bra samarbete. Gladast blir man av något man kan ta på eller äta upp.

Dan du har rätt om "mycket" men här har du fel.
Om det är sådana kunder du har så är det ju bara att beklaga :(
Efter jag läste tråden och tipsade själv om http://www.hjarnfonden.se/ettan/start_julgava.shtml så har jag beställt kort till alla mina kunder - Flera är inom vård sektorn så det kanske är perfekt :lol:
Om man köper blommor, choklad eller vad det nu kan vara så försvinner de ganska fort, ett trevligt kort brukar man oftast ha på skrivbordet eller kafferummet en längre tid, vilket uppskattas av väldigt många.
Samtidigt om man tänker utanför "julklapparnas" ramar så bidrar man till en bättre värld, om det är nu någon nisse här som är med människa.

Alex 2008-11-20 04:04

Alltså, det är jättebra att man skänker pengar till välgörande ändamål, men det handlar om en b2b-relation.
Får man ner en gåva på ett personligt plan till rätt personer inom företaget så kan det ge väldigt mycket tillbaka. Jag hade fortfarande helst sett en kaka eller en pryl. Men absolut, OCKSÅ isådanna fall, ett kort där det står att pengar är donerade.

pokerstjärna 2008-11-20 08:10

Citat:

Originally posted by Alex@Nov 20 2008, 03:04
Alltså, det är jättebra att man skänker pengar till välgörande ändamål, men det handlar om en b2b-relation.
Får man ner en gåva på ett personligt plan till rätt personer inom företaget så kan det ge väldigt mycket tillbaka. Jag hade fortfarande helst sett en kaka eller en pryl. Men absolut, OCKSÅ isådanna fall, ett kort där det står att pengar är donerade.

Men en fin gest är väl en mycket bra komplettering för business to business? Eller håller du inte med?

ztream 2008-11-20 11:08

Det är lite klurigt det här. Omöjligt att svara på om man inte frågar sina kunder och om man skulle fråga sina kunder skulle ingen vilja låta som ett ego-svin och be om en present :)

Klart ger jag hellre till välgörenhet men det kan man göra ändå. Om jag ska tacka en person för ett samarbete tror jag (vet ej) att det är bättre med en fysisk sak man kan använda eller äta upp. Jag tror det är lättare att komma ihåg än att någon skänkte pengar till någon fond i mitt namn.

msjoedin 2008-11-20 11:26

Jag håller med om att en gåva till ett bra ändamål är en mycket bra gest. Framför allt i dessa tider med klimathot så är det beundransvärt med företag som går i spetsen och inte skickar en massa onödiga saker. Plantera träd i Vi-skogen och skicka ett julkort till dina kunder är väl en bra idé?

https://portal.viskogen.se/portal/pa..._schema=PORTAL

/ M

eg0master 2008-11-20 14:39

Citat:

Originally posted by digiArt@Nov 19 2008, 18:17
Själv blir jag bara förbannad på den typen av julkort/julgåvor. Om företaget vill skänka pengar så kan de fan göra det. Om de vill spara pengar på utskick och bara skicka ett julkort elektroniskt så är det OK med mig. Men att skicka ett email med en bild (antingen på företagets anställda eller på den/de som får pengarna) och säga "hej vi ger dig ingen present vi skickar pengarna till XXX istället" är i mina ögon precis lika illa som att säga "hej vi tycker inte du är viktig nog för att få en present men vi vill gärna tala om hur jävla duktiga och PK vi är som skänker pengar till välgörenhet istället".

Usch! Jag är absoplut inte emot välgörenhet. Tvärt om. jag skänker gärna massor av pengar till välgörande ändamål, men det är min ensak och inget jag tänker ta med mina kunder.

jomper 2008-11-20 15:30

En variant är ju att låna ut pengar via http://www.kiva.org som present, dom har någon sådan variant. Då får den som fått presenten tillbaka pengarna när lånet är betalt, och kan välja att köpa glass för dem eller helt enkelt låna ut dem igen!

pokerstjärna 2008-11-20 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av eg0master
Citat:

Ursprungligen postat av digiArt

Själv blir jag bara förbannad på den typen av julkort/julgåvor. Om företaget vill skänka pengar så kan de fan göra det. Om de vill spara pengar på utskick och bara skicka ett julkort elektroniskt så är det OK med mig. Men att skicka ett email med en bild (antingen på företagets anställda eller på den/de som får pengarna) och säga "hej vi ger dig ingen present vi skickar pengarna till XXX istället" är i mina ögon precis lika illa som att säga "hej vi tycker inte du är viktig nog för att få en present men vi vill gärna tala om hur jävla duktiga och PK vi är som skänker pengar till välgörenhet istället".

Usch! Jag är absoplut inte emot välgörenhet. Tvärt om. jag skänker gärna massor av pengar till välgörande ändamål, men det är min ensak och inget jag tänker ta med mina kunder.

Då kanske du inte ska ha något alls?:P
Det är fortfarande tanken som räknas.

Ciffan 2008-11-23 01:37

Jag håller med om att det kan vara bra att skänka pengar som "julgåva".

De jag fått med en text i stil med "vi har beslutat att i år skänka pengar till x" har jag inga problem med. Däremot att de skänkt x kronor från mig till något har jag reagerat mot. I det första fallet har företaget beslutat och gör det kollektivt från dem. I det senare så blir det som om jag har skänkt pengarna och det kändes inte bra. Vet inte om det var för att någon gjort något i mitt namn eller om det var för att jag skulle ha valt ett annan mottagare.

Vet inte om det är möjligt men en ljudbok att ladda mer kunde kanske vara ett alternativ - förutom initialadministration sköter kunden själv hämtningen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson