WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Min tråd är borttagen! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33353)

upandcoming 2008-11-17 20:13

Min tråd i Förmedling av jobb och tjänster har tagits bort.

Kan någon moderator svara på varför?

Mvh

upandcoming

Alex 2008-11-17 20:18

Inte jag som tog bort den, men din ersättning var väldigt låg.

100:- vitt blir det inte mycket av.

biokonsult 2008-11-17 20:20

Citat:

Originally posted by upandcoming@Nov 17 2008, 21:13
Min tråd i Förmedling av jobb och tjänster har tagits bort.

Kan någon moderator svara på varför?

Mvh

upandcoming

Såg inte vad du erbjöd eller vad du vill köpa? Dock så är dom stenhårda på den avdelningen...Läs reglerna ordentligt och lägg in igen...

upandcoming 2008-11-17 20:26

Den blev ju godkänd först och jag hann få ett svar.

Jag hittar inga regler för minimal ersättning.

biokonsult 2008-11-17 20:38

Citat:

Originally posted by upandcoming@Nov 17 2008, 21:26
Den blev ju godkänd först och jag hann få ett svar.

Jag hittar inga regler för minimal ersättning.

vad erbjöd du då?? (med risk att inlägget tas bort) :ph34r:

upandcoming 2008-11-17 21:30

100:- för en logotyp.

Mattias 2008-11-18 14:46

Rent a coder är något som passar dig.

pokerstjärna 2008-11-18 14:55

Citat:

Originally posted by upandcoming@Nov 17 2008, 21:30
Då kan du ffs göra en själv?? Du lär inte få kvalitet för den summan! :lol:

design.se 2008-11-18 15:28

Citat:

Originally posted by upandcoming@Nov 17 2008, 22:30
man brukar få vad man betalar för...

upandcoming 2008-11-18 16:01

Jag förstår inte varför ni bekymrar er över den förväntade kvalitén. Det är inte problemet. Problemet är att min tråd raderades utan att någon anledning. Så, moderatorer, kan jag skapa en ny tråd eller kommer den också att raderas?

ztream 2008-11-18 16:06

Detta är ett seriöst forum. Att erbjuda 100:- för en logga är oseriöst och en skymf mot alla som är aktiva här.

Använd denna så får du bättre resultat helt gratis:

http://www.simwebsol.com/ImageTool/

Gustav 2008-11-18 16:09

Citat:

Originally posted by ztream@Nov 18 2008, 17:06
Detta är ett seriöst forum. Att erbjuda 100:- för en logga är oseriöst och en skymf mot alla som är aktiva här.

Du är bara sur för att du inte fick jobbet!

Edit: Någon admin borde faktiskt uppdatera reglerna i förmedling av jobb och tjänster. "Ersättningen ska vara marknadsmässig och skälig" är ett förslag på formulering.

tartareandesire 2008-11-18 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av ztream

Du är bara sur för att du inte fick jobbet

Edit: Någon admin borde faktiskt uppdatera reglerna i förmedling av jobb och tjänster. Ersättningen ska vara marknadsmässig och skälig är ett förslag på formulering.

Det låter som en bra idé. Det måste bli lite seriösare framtoning på WN öht tycker jag om det inte ska gå utför.

biokonsult 2008-11-18 16:31

Tycker att det är oseriöst att ta bort ens inlägg utan att informera om det. Även om projektet kanske var lite lågt budgeterat, och kanske passade bättre under rubriken ideellt arbete, som nu inte finns här. :)

rocky 2008-11-18 16:34

Citat:

Originally posted by biokonsult@Nov 18 2008, 17:31
Tycker att det är oseriöst att ta bort ens inlägg utan att informera om det. Även om projektet kanske var lite lågt budgeterat, och kanske passade bättre under rubriken ideellt arbete, som nu inte finns här.

Det tar för mycket tid, det är många som försöker spamma här.

ztream 2008-11-18 16:50

Reglerna är nu ändrade till Gustavs förslag.

Att informera alla om raderade trådar är lite som att svara alla spammare som mailar en. Ett heltidsjobb och ganska tråkigt.

upandcoming 2008-11-18 17:06

Citat:

Originally posted by ztream@Nov 18 2008, 17:06

Det faktum att jag fick svar på min annons motsäger det du påstår.

Jag ser inte heller vad för gott regelförändringen skulle föra med sig. När jag tydligt skriver hur mycket jag är beredd att betala för arbetet kan de som inte arbetar för den lönen snabbt klicka sig bort från tråden och behöver inte ägna någon mer tid åt det. Om jag istället skulle välja att be om en offert skulle jag säkerligen få ett 30-tal svar, och har därmed tagit upp arbetstid av väldigt många. Det är den effekten regelförändringen kommer att få.

I vilket fall så tackar jag för att du tog dig tid att svara. Nästa gång jag söker hjälp i den här prisklassen kommer jag att välja ett annat forum.

/upandcoming

Ara 2008-11-18 17:22

Citat:

I vilket fall så tackar jag för att du tog dig tid att svara. Nästa gång jag söker hjälp i den här prisklassen kommer jag att välja ett annat forum.
Det tackar vi alla för

Oskar G 2008-11-18 17:44

Citat:

Originally posted by Gustav@Nov 18 2008, 17:09
Edit: Någon admin borde faktiskt uppdatera reglerna i förmedling av jobb och tjänster. "Ersättningen ska vara marknadsmässig och skälig" är ett förslag på formulering.
Då ska även kvalitén (vilket jag, förlåt, väldigt sällan ser här) på resultaten vara hög, om ersättningen ska vara marknadsmässig alltså.

quickhelp 2008-11-18 21:26

Vem är det som ska avgöra vad som är "marknadsmässig och skälig"?
upandcoming ansåg säkert att det var en skälig ersättning.

Om en moderator tar bort inlägg som postas i "Förmedling av jobb och tjänster" pga denna anledning så kan ni väl svara postaren? De granskas ju ändå...

Mattias 2008-11-18 21:47

Citat:

Originally posted by quickhelp@Nov 18 2008, 22:26
Vem är det som ska avgöra vad som är marknadsmässig och skälig?
upandcoming ansåg säkert att det var en skälig ersättning.
Om en moderator tar bort inlägg som postas i Förmedling av jobb och tjänster pga denna anledning så kan ni väl svara postaren? De granskas ju ändå...

Samtidigt är det ingenting vi kan kräva från våra moderatorer.
De arbetar frivilligt och gör ett tillräckligt bra jobb idag,
utan att behöva posta brev till giriga människor.

Clarence 2008-11-18 21:58

Moderatorerna får avgöra vad som är skälig ersättning från fall till fall. 100:- för en logo (eller något annat jobb) är verkligen inget gränsfall.

Visst är det önskvärt att få en exakt anledning till varför tråden tas bort, men om det uteblir och man ställer sig väldigt frågande kan man faktiskt skicka ett PM till en moderator. Desto viktigare är dock att forumet hålls på en bra nivå och godkänns så snabbt som möjligt, så att både seriösa annonsörer och seriösa jobbsökare vill använda det. Att godkänna och neka trådar går lika snabbt som att ögna igenom dom, att skicka PM till alla som skrivit de raderade trådarna kan bli riktigt tidsödande.

MMC 2008-11-18 22:35

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Edit: Någon admin borde faktiskt uppdatera reglerna i förmedling av jobb och tjänster. Ersättningen ska vara marknadsmässig och skälig är ett förslag på formulering.

Då ska även kvalitén (vilket jag, förlåt, väldigt sällan ser här) på resultaten vara hög, om ersättningen ska vara marknadsmässig alltså.

Det har aldrig slagit dig att populationen som postar "designs" i köp & sälj och populationen som svarar på trådar i förmedling av jobb & tjänster kanske inte består av exakt samma individer och/eller erfarenhetsnivåer?

Oskar G 2008-11-18 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av MMC
Citat:

Originally posted by -oskarg@Nov 18 2008, 17:44
Citat:

Det har aldrig slagit dig att populationen som postar "designs" i köp & sälj och populationen som svarar på trådar i förmedling av jobb & tjänster kanske inte består av exakt samma individer och/eller erfarenhetsnivåer?

Jag har ingen aning då jag aldrig har lagt ut ett uppdrag här. Det enda jag faktiskt vet om kvalitén här är just via bl.a. köp & sälj.

Att sen anta att de som försöker sälja t.ex. designs i köp & sälj svarar på uppdrag i jobb & tjänster är väl allt annat än konstigt?

Nu vet jag inte vad som anses som marknadsmmässig här på wn, men på den marknad jag känner till får man nog hosta upp mellan 500 och 1000 plus moms för en logotyp.

MMC 2008-11-18 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Originally posted by -MMC@Nov 18 2008, 23:35
Citat:

Citat:

Det har aldrig slagit dig att populationen som postar designs i köp sälj och populationen som svarar på trådar i förmedling av jobb tjänster kanske inte består av exakt samma individer och/eller erfarenhetsnivåer?

Jag har ingen aning då jag aldrig har lagt ut ett uppdrag här. Det enda jag faktiskt vet om kvalitén här är just via bl.a. köp sälj.
Att sen anta att de som försöker sälja t.ex. designs i köp sälj svarar på uppdrag i jobb tjänster är väl allt annat än konstigt?

Nu vet jag inte vad som anses som marknadsmmässig här på wn, men på den marknad jag känner till får man nog hosta upp mellan 500 och 1000 plus moms för en logotyp.

Och på den marknad jag känner till får man hosta upp mellan 5 000 och 100 000 för en logotyp. Vad är din poäng?

Självklart svarar lycksökarna i köp & sälj på alla annonser de kan hitta. Men bara för att alla A är B betyder det inte att alla B är A: i klartext, det finns många väldigt duktiga grafiker, utvecklare och annat här på WN som inte försöker sig på att sälja halvtimmesjobb i köp & sälj men som definitivt svarar på annonser som passar deras kunskapsnivå.

edit: och därmed håller jag med om regeländringen vilket jag egentligen bara tycker täcker till ett kryphål som redan bör ha hindrats med grundregeln "endast jobb med ersättning, inga provisionbaserade tjänster etc.". Alltså för ändå göra ett okej försök att hålla seriositetsnivån hyfsad.

Gustav 2008-11-19 00:00

Citat:

Jag har ingen aning då jag aldrig har lagt ut ett uppdrag här. Det enda jag faktiskt vet om kvalitén här är just via bl.a. köp & sälj.
Det är ett helt annat klientel som hänger i jobb-o-tjänster än i köp-o-sälj. Jag har sökt konsulter inom både programmering och design och samtliga gånger har jag fått många mycket seriösa svar från kompetenta personer. Skillnaden mot köp-o-sälj är som natt och dag.

Citat:

Vem är det som ska avgöra vad som är "marknadsmässig och skälig"?
Vad som är skäligt eller marknadsmässigt bestäms av praxis. Den i sin tur bestäms i första hand av marknaden och i andra hand av moderatorerna. Det är sällan någonting är svart-vitt och att döma efter sedvänjor och praxis är helt normalt (Sveriges lager är t ex utformade på det viset). På så vis blir reglerna inte föråldrade lika snabbt. Om det blir massarbetslöshet i landet så kanske 100 kr för en logotyp blir en skälig ersättning. Det får man som sagt avgöra från fall till fall.

pitbull 2008-11-19 00:49

Jag är tacksam för alla "fjortisfilter" som WN inför.

Därmed inte sagt att någon person i denna tråd omfattas av detta filter.

Alla åtgärder som syftar till bibehållen eller ökad seriositet borde rimligtvis intressera de medlemmar som tar WN på allvar.

Anders Larsson 2008-11-19 01:09

Jag tror att det har varit uppe för diskussion tidigare, och att det inte infördes berodde på att forummjukvaran inte stödde det, men att en uppdatering skulle ske. Så har väl skett, eller är det fortfarande på "g". Iaf:

Varför inte införs en kostnad för köp och sälj samt förmedling av tjänster? Några tior eller vad som nu kan anses rimligt borde höja nivån på annonserna avsevärt. Något som vore positivt för hela forumet.

Jag menar inte att det ska kosta att vara medlem i forumet, eller att posta i de vanliga "diskussionstrådarna".

biokonsult 2008-11-19 01:30

Seriöst alltså hela det WN håller på att rassla ihop folk skryter, pratar om hur seriösa dom är bla bla bla oftast då är verkligheten annan, tycker trådskaparen har visat sig vara den mest seriösa här mycket skit slängts på han utan att han egentligen har gjort nått fel. Det är WNs fel som inte kan hålla ordning på forumet. Herregud ha lite känsla självklart ska man skicka mail till trådskaparen med enkel info om borttagning, och då hade det här inte uppkommit. Alla jobbiga trådar ska omedelbart stängas låsas och förslagsvis läggas i en egen avdelning typ Skräp Skamvrån eller liknande Nolltolerans under 2 veckor sen blir det lugnt här

ps: Tycker nog att det kan vara bra med fjortisfilter. Men frågan är ju då! Vem ska då skriva i trådarna? :o

pitbull 2008-11-19 04:15

Citat:

Men frågan är ju då! Vem ska då skriva i trådarna?
Förslagsvis: -De som inte berörs av detta filter.

Samma känsla som du själv efterlyser borde vara vägledande även för forummedlemmar, om känslan ej infinner sig eller saknas... Ja, då omfattas man säkerligen av detta fjortisfilter.

gummianka 2008-11-19 05:37

Jag har svårt att se att det här tog mindre tid för moderatorerna ? Känner dom sen att det tar för mycket tid så kanske det är läge att avsäga sig moderatorsrollen ?
Det torde vara en självklarhet att man informeras om ens tråd tas bort, att påstå att det skulle innebära ett heltidsjobb ? Hur många gånger om dan händer det ?

Jag har svårt att se ett direkt samband mellan seriositet och pengar, speciellt när precis lika många trådar handlar om människor som övervärderar saker, det är en jäkligt tight balansgång...

Anders Larsson 2008-11-19 10:05

1. Om man nu tycker det är så oseriöst här, varför fortsätter man läsa?

2. Det är utan tvekan mycket skräp i försäljnings och jobbsökningsforumen. Det går inte heller att söka eller kategorisera i dessa. Att ta en liten kostnad för att skapa trådar där + ett bättre system som vi blivit utlovade, tror jag hade tagit bort en del skitinlägg.

Att erbjuda någon 100 spänn för en logo är lite väl magstarkt, om man gör det på en mötesplats för affärsdrivande webmasters. Det passar bättre på flashback, webbforum eller aspsidan.

Förstår man inte vad affärsdrivande betyder kanske man själv också passar bättre där?

biokonsult 2008-11-19 10:21

Många glömmer att inlägget vart godkänt och inlagt för att senare raderas. En krisgrupp bör tillsättas :lol:

Oskar G 2008-11-19 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av MMC
Citat:

Originally posted by -oskarg@Nov 18 2008, 22:48
Citat:

Originally posted by -MMC@Nov 18 2008, 23:35
Citat:

Citat:

Det har aldrig slagit dig att populationen som postar designs i köp sälj och populationen som svarar på trådar i förmedling av jobb tjänster kanske inte består av exakt samma individer och/eller erfarenhetsnivåer?

Jag har ingen aning då jag aldrig har lagt ut ett uppdrag här. Det enda jag faktiskt vet om kvalitén här är just via bl.a. köp sälj.
Att sen anta att de som försöker sälja t.ex. designs i köp sälj svarar på uppdrag i jobb tjänster är väl allt annat än konstigt?

Och på den marknad jag känner till får man hosta upp mellan 5 000 och 100 000 för en logotyp. Vad är din poäng?

Självklart svarar lycksökarna i köp & sälj på alla annonser de kan hitta. Men bara för att alla A är B betyder det inte att alla B är A: i klartext, det finns många väldigt duktiga grafiker, utvecklare och annat här på WN som inte försöker sig på att sälja halvtimmesjobb i köp & sälj men som definitivt svarar på annonser som passar deras kunskapsnivå.

edit: och därmed håller jag med om regeländringen vilket jag egentligen bara tycker täcker till ett kryphål som redan bör ha hindrats med grundregeln "endast jobb med ersättning, inga provisionbaserade tjänster etc.". Alltså för ändå göra ett okej försök att hålla seriositetsnivån hyfsad.

Det skulle stå per timme. Min poäng var just att det kostar mångdubbelt mot vad det brukar erbjudas här om man ska vända sig till en byrå eller någon som jobbar professionellt med grafik.

Nu har både du och Gustav bekräftat att det är olika personer som är verksamma i respektive forumdel, då vet jag det och kanske lägger upp något i framtiden. Jag tror dock fortfarande att det är svårt att avgöra vad som anses skäligt. Däremot tror jag att Anders Larsson förslag skulle ge ett mycket gott resultat. Att börja ta betalt för köp & sälj respektive förmedling av jobb & tjänster. Det skulle höja nivån och kvalitén och folk skulle tänka efter en extra gång innan de postade en annons.

pokerstjärna 2008-11-19 10:46

Citat:

Originally posted by oskarg@Nov 19 2008, 10:28
Att börja ta betalt för köp & sälj respektive förmedling av jobb & tjänster. Det skulle höja nivån och kvalitén och folk skulle tänka efter en extra gång innan de postade en annons.
Det har ju diskuterats ett X antal gånger i diverse trådar, men som vanligt mycket snack lite verkstad.
Synd bara att man inte får ta del av grundarnas/ägarnas ideer&tankar kring forumet.

Magnus_A 2008-11-19 11:11

Vet inte om det är ett heltidsjobb att skriva ett svar varje gång man låser en tråd, men det sätter kanske igång en diskussion via pm som kan hålla på ganska länge.
Bättre då att skriva en kortfattad, typ en rad i tråden och sen låsa den och lägga den till allmän beskådan i papperskorgen. Då kanske det kan bli lite feedback som hjälper till att strama upp forumet.
Vad jag vet, är WN ett av ganska få forum som jobbar med osynlig moderering. Andra tror på iden att man ska lära sig av egna/andras misstag.
Jag själv har fått en tråd borttagen, då med ett pm från moderator, vilket jag tycker var bra, och även ett inlägg borttaget, då utan pm eller kommentar. Eftersom det inlägget kritiserade WN:s ägare och grundare så förstår jag varför ingen varken då eller senare ville förklara varför det togs bort.

upandcoming 2008-12-07 18:43

Jag föreslår att moderatorerna ändrar i http://www.webmasternetwork.se/index...17&t=1225&s=wn .

Citat:

Citat:

3. Du skall, i den mån det är möjligt, utannonsera tjänsten med en full beskrivning av jobbet - precis som vilken platsannons som helst. Det skall även, i den mån det är möjligt, framgå vilken ersättning som gäller, ta hänsyn till att folk vill veta om jobbet är värt 100kr eller 10 000kr. Om du bara kan ge 100kr så skriver du det för att undvika onödiga inlägg & svar.

FredrikNas 2008-12-07 20:48

magnus_A det är en bra tanke, men om själva syftet är att motkämpa dessa lågpris logos och lågpris desginer så är inte en offentlig papperskorg någon bra lösning eftersom att då skulle "buden" fortsätta komma in..
jag är enig om att dessa småpriser är en skymf mot dom som bedriver seriös verksamhet, det hör inte hemma här..

Angående köp och sälj och betalda jobb sektioner så ser jag gärna att det kostar en slant att lägga in i dessa forum. för de som inte tycker att det är något att betala för, så kan kanske WN donera denna pengar av sidans intäckter till någon hjälporganisation då? Själv tycker jagatt det vore helt OK att dom tog en slant för det oavsett vart pengarna går.

FredrikNas 2008-12-07 22:55

haha, upandcomming, det där var ju ett ganska skoj fynd :P

Oskar G 2008-12-08 14:30

Något som jag tycker är värre än skamligt låga priser är när det inte framgår något pris öht.

Edit: skrivfel.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson