WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Datorbutiken.com går i konkurs (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33337)

Johan H 2008-11-17 12:14

Shoppingsajterna Svenska AB, bolaget bakom datorbutiken.com, har idag 2008-11-17 ansökt om konkurs vid Lunds Tingsrätt.

Den direkta orsaken är den kraftigt vikande försäljning som bolaget har drabbats av under de senaste månaderna. Detta i sin tur beror på den finansiella kris som Sverige befinner sig i, vilket har inneburit att kunder kraftigt har dragit ner på sina inköp av hemelektronik.

Läs mer på;

IDG
Datorbutiken.com

Alpha 2008-11-17 12:18

Inget oväntat..

Jag har alltid sagt att det är viktigt med en bra och tydlig hemsida, se komplett.se

Johan H 2008-11-17 12:20

Förstår inte, för ett par år sen var dom hur stora som helst och nu går dom i KK... vad hände

ducedo 2008-11-17 12:31

Citat:

Originally posted by Johan H@Nov 17 2008, 13:20
Förstår inte, för ett par år sen var dom hur stora som helst och nu går dom i KK... vad hände
Skulle tro att köpet av JME kostade bra mycket mer än vad man förväntade sig.

expression 2008-11-17 12:38

Det är väldigt tragiskt att se stora bolag gå i konkurs nu, i dåliga tider.
Dessvärre kommer detta fortsätta ett bra tag till, men man hoppas på att tjänster på Internet, generellt ska fungera bra i dessa tider!

Thomas 2008-11-17 12:40

Citat:

... vad hände
Tung bransch som verkligen tog tvärstopp på bara några veckor.

Datorbutiken.com i konkurs
http://www.idg.se/2.1085/1.193303/datorbut...encom-i-konkurs

Stora problem för Elgigantens moderbolag
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?O=RS...1%5C11%5C310881

Circuit City ansöker om konkursskydd.
http://it24.idg.se/2.2275/1.191588/circuit...om-konkursskydd

Incordia i konkurs
http://www.idg.se/2.1085/1.187572/incordia-i-konkurs

martineden 2008-11-17 12:55

Främst förvärv under 2007 / 2008 och stora investeringar som ligger bakom i de aktuella fallen. Ajaj.

Johan H 2008-11-17 12:57

JO, läste nu att dom köpte JME, hade ingen aning. Var idiotiskt, dom skulle ha satsat på renodlat internetverksamhet och inge annat! Verkar som att logistiken ej fungerat :)

klein 2008-11-17 13:04

Tur att man aldrig har köpt en pryl från datorbutiken.com / komplett. Finns bara en GNT och Techdata är fungera bra för mig.

klein 2008-11-17 13:05

Citat:

Originally posted by Johan H@Nov 17 2008, 13:57
JO, läste nu att dom köpte JME, hade ingen aning. Var idiotiskt, dom skulle ha satsat på renodlat internetverksamhet och inge annat! Verkar som att logistiken ej fungerat :)
Dom har gjort en klassiker, växt för fort och haft mycket folk anställda.

Att slå ihop 2 st bolag är skit knepigt.

Conny Westh 2008-11-17 13:45

GNT sa ju lägga ned sin verksamhet i Sverige...

tartareandesire 2008-11-17 14:15

Tror de flesta försäljare av "lyxprodukter" ser eller kommer att se liknande resultat framöver. Tycker iofs inte det är något negativt.

klein 2008-11-17 14:16

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 17 2008, 14:45
GNT sa ju lägga ned sin verksamhet i Sverige...
Ja, dom har blivit sunkiga sedan dom köpte santech.. Santech hade utkörning till Stockholm dagligen. Nu måste vänta på grejerna efterföljande dag, det är ju skandal.

Anders Larsson 2008-11-17 14:18

Datorbutiken.com har ju varit svajiga de senaste månaderna, det har väldigt lite med en "finanskris" att göra.

Incordia känns mest som en "reningsprocess" för att bli av med lite skulder.

Avamia 2008-11-17 14:52

Tråkigt! Jag har alltid sett Datorbutiken som ett bra val när jag skulle köpa datorprylar på nätet.

Westman 2008-11-17 15:02

Citat:

Originally posted by SwedenRoxx@Nov 17 2008, 15:52
Tråkigt! Jag har alltid sett Datorbutiken som ett bra val när jag skulle köpa datorprylar på nätet.
Jag håller med och de hade enhetsfrakt dessutom till skillnad från Komplett. Framöver blir det Dustin för hela slanten.

tartareandesire 2008-11-17 15:03

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Nov 17 2008, 15:18
Datorbutiken.com har ju varit svajiga de senaste månaderna, det har väldigt lite med en "finanskris" att göra.
Incordia känns mest som en "reningsprocess" för att bli av med lite skulder.

Jo, flera företag som har stora problem nu har ju inte gått särskilt bra ens innan krisen men det kan ju bli spiken i kistan. En del som inte skötts bra ser nog också en chans att skylla sina misstag på finanskrisen.

crazzy 2008-11-17 15:09

Dags att leta upp nåt roligt företag som kan tänka sej att handla hos Dustin åt mej. Dem har ju förvisso en privatsektion fast med mycket sämre sortiment.

evomedia 2008-11-17 15:16

hehe hade lite funderingar på vart jag skulle köpa en speciell produkt stod mellan datorbutiken och webhallen känns som om dettaunderlättade beslutet:P
Citat:

Samma här:P

Fan jag som hade en massa pluspoäng som jag kunde ta ut i produkter:P

klein 2008-11-17 15:34

Webhallen är ju jävligt bra, synd att deras personal inte har så mycket kunskap bara.

Westman 2008-11-17 15:37

Citat:

Originally posted by crazzy@Nov 17 2008, 16:09
Dags att leta upp nåt roligt företag som kan tänka sej att handla hos Dustin åt mej. Dem har ju förvisso en privatsektion fast med mycket sämre sortiment.
Jag har aldrig haft problem med att beställa från Dustins företagssortiment privat - eller minns jag fel? :blink:

Jag brukar i och för sig för det mesta beställa hos den lokala datormånglaren för de håller samma priser som Dustin och det de inte har hemma får de från Dustin dagen efter. Trevligt att slippa frakten på det sättet också.

Unispel 2008-11-17 15:42

Detta är bara början, lågkonjunkturen är här.
Man skall docka inte glömma att dessa stålbad, där sämre företag försvinner, på sikt är goda för ekonomin.

Forslunds 2008-11-17 17:07

Lågkonjukturen är inte så "farlig" som media målar ut.

Det är bara Låneköp som går trögt. Löneköp som ex. datorbutiken _borde_ gå bra, så finanskris är det då inte.. dåligt skött affärer? Javisst..

tartareandesire 2008-11-17 17:26

Citat:

Originally posted by Forslunds@Nov 17 2008, 18:07
Det är bara Låneköp som går trögt. Löneköp som ex. datorbutiken _borde_ gå bra, så finanskris är det då inte.. dåligt skött affärer? Javisst..

Inte så farlig? Åtskilliga företag går under om de inte får de lån de behöver... Många företag MÅSTE liksom privatpersoner ibland göra stora investeringar som de inte kan finansiera själva.

gummianka 2008-11-17 17:48

det kan ju å ena sidan vara berömvärt att på ett tidigt stadium ansöka om kk då det bör kunna innebära att färre drabbas, å andra sidan kan man vända på det och säga att man ger upp väldigt lätt (eftersom man begär sig själva i konkurs, vilket jag gissar även utesluter en rekonstruktion av bolaget)
Men att skylla på vikande orderunderlag till följd av en kris som i människors medvetande är ett par månader gammal, det låter väldigt osannolikt, så det måste ju som någon redan varit inne på finnas någon annan bakomliggande orsak, t.ex. dålig struktur eller felsatsningar...

Forslunds 2008-11-17 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av Forslunds

Inte så farlig? Åtskilliga företag går under om de inte får de lån de behöver... Många företag MÅSTE liksom privatpersoner ibland göra stora investeringar som de inte kan finansiera själva.

Ja.. men om du som företag måste ta ett lån som överskrider din bankkredit under en lågkonjuktur så klassar jag det som dåligt skött affärer inte kris ;) Detta gäller ju inte storföretag som bara lever på fantasipengar haha

I datorbutikens fall så har dom många varor som man som privatperson inte behöver ta lån för att köpa, så den efterfrågan borde inte ha sjunkit så kraftigt om dom bara skyller på finanskrisen!

citrusen 2008-11-17 18:45

Hjälp!
Har nyss köpt en massa dataprylar från dem vad ska jag göra med garantier etc nu ????
Vafan ska jag göra ? Har köpt Nytt Moderkort/hårddiskar/chassi/Etc. Hur blir det med garanti på mina produkter nu då ??

jonny 2008-11-17 18:50

Citat:

Originally posted by citrusen@Nov 17 2008, 19:45
Hjälp
Har nyss köpt en massa dataprylar från dem vad ska jag göra med garantier etc nu ????
Vafan ska jag göra ? Har köpt Nytt Moderkort/hårddiskar/chassi/Etc. Hur blir det med garanti på mina produkter nu då ??

Tillverkaren finns väl kvar?

citrusen 2008-11-17 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av citrusen
Hjälp

Tillverkaren finns väl kvar?

Jo de finns kvar, men hur segt är det inte med att skicka prylar till tillverkaren fram och tillbaka. Lättast vore med butik ? Aja. Fick mina prylar betydligt billigare hos datorbutiken än hos någon annan. Sparade in ca 4000 på DB priser.

Hoppas bara de håller

Mvh

LRantalainen 2008-11-17 20:04

Tråkigt, håller med SwedenRoxx, db har alltid haft bra priser & levererat snabbt. Tur att komplett åtminstone finns, höjer dom sina priser nu tro?? :-)

klein 2008-11-17 20:09

Citat:

Originally posted by Unispel@Nov 17 2008, 16:42
Detta är bara början, lågkonjunkturen är här.
Man skall docka inte glömma att dessa stålbad, där sämre företag försvinner, på sikt är goda för ekonomin.

Datorbutiken.com ägare omsatte 300 Miljoner. Frågan är om det är bara "dåliga" företag som rensa ut av Borg effekten på ekonomin? Om SAAB faller pga att GM i US går i konken bero det också att SAAB är ett dåligt företag? Det kan få andra effekter också, att leverantörerna till lokala datorbutiker bli nervösa och börja strypa krediter, då får den lokala databutiken problem.. Så får det ringa på vatten effekter.

Dom företag som har låga kostnader, är antaligen störst chans och överleva Borg effekten på Svensk ekonomi.

Vad är ett dåligt företag, är också väldigt subjektiv bedömning. Många här skulle antaligen tycka att yreg är jävligt pissigt företag, men dom tjänar pengar , så ekonomerna jublar..

Man gör ingenting heller för att stimulera ekonomi, förra borgliga regeringen höjde momsen från 23,46% till 25%. Nu kanske man skall sänka momsen för att stimulera ekonomin och arbeten. Varför till samma nivå som Tyskland? I Tyskland har man gjort en tmp momssäkning för stimulera ekonomi, här höjer man skatterna för att ha råd och betala ur mer bidrags pengar då det går dåligt för landet.

Det är faktiskt ganska intressant, att säljer jag böcker, så betalar jag 6% moms, men säljer jag DVD filmer så betalar jag 25% i moms. Varför är böcker finare än Dvd filmer?

Varför har vi inte lägre moms satser på mat istället? Mat måste alla ha, ovasätt om man måste äta mat ur Lidl soptunna utspätt med rengöringsmedel. Rent logisk bör det vara lägst momssats på mat och sedan bör det vara momssats på övriga produkter.

biokonsult 2008-11-17 20:16

Skumt att dom inte stängt ner sajten ordentligt?? datorbutiken.com

htiawe 2008-11-17 20:34

Gud. Nu kommer klein med sin teori kring "Borg effekten" igen, kan du inte sätta ett bindestreck mellan Borg och effekten iallafall?

Jag hade inget annat än problem med DB under de fåtal gånger jag handlade av dem så för mig spelar det ingen roll om de finns kvar eller inte.

Unispel 2008-11-17 21:29

Citat:

Originally posted by klein@Nov 17 2008, 21:09

Lång text...

Det är klart att en del "bra företag" kommer att gå under och att en del "dåliga företag" kommer att klara sig. Men klart är att välskötta företag i respektive bransch, i genomsnitt, kommer att klara sig bättre än misskötta företag.
Lågkonjunkturer behövs helt enkelt för att rensa agnarna från vetet lite då och då.

Cataclysm 2008-11-17 22:19

Synd, Datorbutiken.com har varit med länge. Bara hoppas alla får sina pengar tillbaka.

Men måste ha varit dåliga affärer sedan tidigare som gjort att företaget varit extra sårbara för en sådan svacka i försäljningen som krisen medfört. Annars är väl den närmaste månaden den bästa för året med stundande julförsäljning. Men med den kunde ju också många fler blivit drabbade om konkursen dröjt bara ett par veckor.

klein 2008-11-17 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av Unispel
Citat:

Ursprungligen postat av klein
Lång text...

Det är klart att en del "bra företag" kommer att gå under och att en del "dåliga företag" kommer att klara sig. Men klart är att välskötta företag i respektive bransch, i genomsnitt, kommer att klara sig bättre än misskötta företag.
Lågkonjunkturer behövs helt enkelt för att rensa agnarna från vetet lite då och då.

Hur många datorbutiker har överlevt under åren? Jag kan komma på en "Dustin", resten är mer eller mindre borta idag. Nu kan jag bara Stockholms datorbutiker.

Scribofont var en butik som många älskade , försvann. Dom började hitta på ett eget koncept där kunderna skulle köpa akiter och få rabatter.

Lap Power försvann, hon som var varumärke blev en gamla tant och då gick inte sälja datorerna längre.

USR Data Försvann

Datorbutiken.com försvann, dom startade runt 1998.

Kan någon nämna en datorbutik som har existerat i mer än 20 år?

klein 2008-11-17 23:08

Citat:

Originally posted by htiawe@Nov 17 2008, 21:34
Gud. Nu kommer klein med sin teori kring "Borg effekten" igen, kan du inte sätta ett bindestreck mellan Borg och effekten iallafall?

Jag hade inget annat än problem med DB under de fåtal gånger jag handlade av dem så för mig spelar det ingen roll om de finns kvar eller inte.

Ovasätt vad du röstar på , så kan ingen anklagar Anders Borg för att fått Sverige ekonomi på fötter precis. Den här lågkonjenturen visste man jo om redan i början av året, dock inte att den skulle komma så plöstligt och snabbt. Många hade nog räknat med lågsammare avmattning.

Men man kan stimulera ekonomi, med säkningar på moms och olika avgifter.

Men lånebubblan i USA var väl knappas någon nyhet, inte ens för mig som läser DI kanske en gång i veckan.

opik 2008-11-17 23:41

*pjuuh* Köpte ett nätagg från datorbutiken för två veckor sen. Var iofs redan då massa problem med att få min beställning. Efter 1.5 vecka utan att de hade ens skickat den trots att den var i lager så kontaktade jag dem och de sa att det inte ens fanns en sådan beställning. Hade då betalat med kort. Hur får man tillbaka pengar på en beställning de inte ser? Iaf efter många om och men så fick jag paketet efter en tid. Beställningen syntes inte i deras system ens efter att jag hade fått paketet. Hur tusan får man sin beställning om den aldrig varit i deras system? Svor från den dagen att aldrig mer köpa från db.com.

Med en sådan hantering så beror de vikande siffrorna kanske inte enbart på konjukturen och finanskrisen?

htiawe 2008-11-18 00:02

Om man har lagt en beställning och betalat så ska man tala med sin bank för att få tillbaka pengarna.

kw_wasabi 2008-11-18 02:21

Citat:

Originally posted by klein@Nov 18 2008, 00:03
Kan någon nämna en datorbutik som har existerat i mer än 20 år?
Mer än 20 år? Det fanns ju knappt några som hade hemdatorer 1988, därmed få och små butiker eftersom marknaden var så liten.

De butiker du nämner som inte finns längre har med största sannorlikhet blivit uppköpta av större bolag som avvecklat varumärket. Och en del har konkurrerats ut och konkat. Sådan är marknadsekonomin, vill man ha det som det alltid varit får man rösta kommunistiskt och nöja sig med en leverantör.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson