![]() |
Shoppingsajterna Svenska AB, bolaget bakom datorbutiken.com, har idag 2008-11-17 ansökt om konkurs vid Lunds Tingsrätt.
Den direkta orsaken är den kraftigt vikande försäljning som bolaget har drabbats av under de senaste månaderna. Detta i sin tur beror på den finansiella kris som Sverige befinner sig i, vilket har inneburit att kunder kraftigt har dragit ner på sina inköp av hemelektronik. Läs mer på; IDG Datorbutiken.com |
Inget oväntat..
Jag har alltid sagt att det är viktigt med en bra och tydlig hemsida, se komplett.se |
Förstår inte, för ett par år sen var dom hur stora som helst och nu går dom i KK... vad hände
|
Citat:
|
Det är väldigt tragiskt att se stora bolag gå i konkurs nu, i dåliga tider.
Dessvärre kommer detta fortsätta ett bra tag till, men man hoppas på att tjänster på Internet, generellt ska fungera bra i dessa tider! |
Citat:
Datorbutiken.com i konkurs http://www.idg.se/2.1085/1.193303/datorbut...encom-i-konkurs Stora problem för Elgigantens moderbolag http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?O=RS...1%5C11%5C310881 Circuit City ansöker om konkursskydd. http://it24.idg.se/2.2275/1.191588/circuit...om-konkursskydd Incordia i konkurs http://www.idg.se/2.1085/1.187572/incordia-i-konkurs |
Främst förvärv under 2007 / 2008 och stora investeringar som ligger bakom i de aktuella fallen. Ajaj.
|
JO, läste nu att dom köpte JME, hade ingen aning. Var idiotiskt, dom skulle ha satsat på renodlat internetverksamhet och inge annat! Verkar som att logistiken ej fungerat :)
|
Tur att man aldrig har köpt en pryl från datorbutiken.com / komplett. Finns bara en GNT och Techdata är fungera bra för mig.
|
Citat:
Att slå ihop 2 st bolag är skit knepigt. |
GNT sa ju lägga ned sin verksamhet i Sverige...
|
Tror de flesta försäljare av "lyxprodukter" ser eller kommer att se liknande resultat framöver. Tycker iofs inte det är något negativt.
|
Citat:
|
Datorbutiken.com har ju varit svajiga de senaste månaderna, det har väldigt lite med en "finanskris" att göra.
Incordia känns mest som en "reningsprocess" för att bli av med lite skulder. |
Tråkigt! Jag har alltid sett Datorbutiken som ett bra val när jag skulle köpa datorprylar på nätet.
|
Citat:
|
Citat:
|
Dags att leta upp nåt roligt företag som kan tänka sej att handla hos Dustin åt mej. Dem har ju förvisso en privatsektion fast med mycket sämre sortiment.
|
hehe hade lite funderingar på vart jag skulle köpa en speciell produkt stod mellan datorbutiken och webhallen känns som om dettaunderlättade beslutet:P
Citat:
Fan jag som hade en massa pluspoäng som jag kunde ta ut i produkter:P |
Webhallen är ju jävligt bra, synd att deras personal inte har så mycket kunskap bara.
|
Citat:
Jag brukar i och för sig för det mesta beställa hos den lokala datormånglaren för de håller samma priser som Dustin och det de inte har hemma får de från Dustin dagen efter. Trevligt att slippa frakten på det sättet också. |
Detta är bara början, lågkonjunkturen är här.
Man skall docka inte glömma att dessa stålbad, där sämre företag försvinner, på sikt är goda för ekonomin. |
Lågkonjukturen är inte så "farlig" som media målar ut.
Det är bara Låneköp som går trögt. Löneköp som ex. datorbutiken _borde_ gå bra, så finanskris är det då inte.. dåligt skött affärer? Javisst.. |
Citat:
|
det kan ju å ena sidan vara berömvärt att på ett tidigt stadium ansöka om kk då det bör kunna innebära att färre drabbas, å andra sidan kan man vända på det och säga att man ger upp väldigt lätt (eftersom man begär sig själva i konkurs, vilket jag gissar även utesluter en rekonstruktion av bolaget)
Men att skylla på vikande orderunderlag till följd av en kris som i människors medvetande är ett par månader gammal, det låter väldigt osannolikt, så det måste ju som någon redan varit inne på finnas någon annan bakomliggande orsak, t.ex. dålig struktur eller felsatsningar... |
Citat:
I datorbutikens fall så har dom många varor som man som privatperson inte behöver ta lån för att köpa, så den efterfrågan borde inte ha sjunkit så kraftigt om dom bara skyller på finanskrisen! |
Hjälp!
Har nyss köpt en massa dataprylar från dem vad ska jag göra med garantier etc nu ???? Vafan ska jag göra ? Har köpt Nytt Moderkort/hårddiskar/chassi/Etc. Hur blir det med garanti på mina produkter nu då ?? |
Citat:
|
Citat:
Hoppas bara de håller Mvh |
Tråkigt, håller med SwedenRoxx, db har alltid haft bra priser & levererat snabbt. Tur att komplett åtminstone finns, höjer dom sina priser nu tro?? :-)
|
Citat:
Dom företag som har låga kostnader, är antaligen störst chans och överleva Borg effekten på Svensk ekonomi. Vad är ett dåligt företag, är också väldigt subjektiv bedömning. Många här skulle antaligen tycka att yreg är jävligt pissigt företag, men dom tjänar pengar , så ekonomerna jublar.. Man gör ingenting heller för att stimulera ekonomi, förra borgliga regeringen höjde momsen från 23,46% till 25%. Nu kanske man skall sänka momsen för att stimulera ekonomin och arbeten. Varför till samma nivå som Tyskland? I Tyskland har man gjort en tmp momssäkning för stimulera ekonomi, här höjer man skatterna för att ha råd och betala ur mer bidrags pengar då det går dåligt för landet. Det är faktiskt ganska intressant, att säljer jag böcker, så betalar jag 6% moms, men säljer jag DVD filmer så betalar jag 25% i moms. Varför är böcker finare än Dvd filmer? Varför har vi inte lägre moms satser på mat istället? Mat måste alla ha, ovasätt om man måste äta mat ur Lidl soptunna utspätt med rengöringsmedel. Rent logisk bör det vara lägst momssats på mat och sedan bör det vara momssats på övriga produkter. |
Skumt att dom inte stängt ner sajten ordentligt?? datorbutiken.com
|
Gud. Nu kommer klein med sin teori kring "Borg effekten" igen, kan du inte sätta ett bindestreck mellan Borg och effekten iallafall?
Jag hade inget annat än problem med DB under de fåtal gånger jag handlade av dem så för mig spelar det ingen roll om de finns kvar eller inte. |
Citat:
Lågkonjunkturer behövs helt enkelt för att rensa agnarna från vetet lite då och då. |
Synd, Datorbutiken.com har varit med länge. Bara hoppas alla får sina pengar tillbaka.
Men måste ha varit dåliga affärer sedan tidigare som gjort att företaget varit extra sårbara för en sådan svacka i försäljningen som krisen medfört. Annars är väl den närmaste månaden den bästa för året med stundande julförsäljning. Men med den kunde ju också många fler blivit drabbade om konkursen dröjt bara ett par veckor. |
Citat:
Scribofont var en butik som många älskade , försvann. Dom började hitta på ett eget koncept där kunderna skulle köpa akiter och få rabatter. Lap Power försvann, hon som var varumärke blev en gamla tant och då gick inte sälja datorerna längre. USR Data Försvann Datorbutiken.com försvann, dom startade runt 1998. Kan någon nämna en datorbutik som har existerat i mer än 20 år? |
Citat:
Men man kan stimulera ekonomi, med säkningar på moms och olika avgifter. Men lånebubblan i USA var väl knappas någon nyhet, inte ens för mig som läser DI kanske en gång i veckan. |
*pjuuh* Köpte ett nätagg från datorbutiken för två veckor sen. Var iofs redan då massa problem med att få min beställning. Efter 1.5 vecka utan att de hade ens skickat den trots att den var i lager så kontaktade jag dem och de sa att det inte ens fanns en sådan beställning. Hade då betalat med kort. Hur får man tillbaka pengar på en beställning de inte ser? Iaf efter många om och men så fick jag paketet efter en tid. Beställningen syntes inte i deras system ens efter att jag hade fått paketet. Hur tusan får man sin beställning om den aldrig varit i deras system? Svor från den dagen att aldrig mer köpa från db.com.
Med en sådan hantering så beror de vikande siffrorna kanske inte enbart på konjukturen och finanskrisen? |
Om man har lagt en beställning och betalat så ska man tala med sin bank för att få tillbaka pengarna.
|
Citat:
De butiker du nämner som inte finns längre har med största sannorlikhet blivit uppköpta av större bolag som avvecklat varumärket. Och en del har konkurrerats ut och konkat. Sådan är marknadsekonomin, vill man ha det som det alltid varit får man rösta kommunistiskt och nöja sig med en leverantör. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson