WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Frågor ang. drivandet av katalogliknande tjänst (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33134)

J.Olofsson 2008-11-08 16:00

Hej, har utvecklat och driver en tjänst där företag kan få enklare presentationssidor som komplement eller substitut till egna hemsidor. Tanken är att samla företagens information för kunden och erbjuda ett lättnavigerat och grafiskt tilltalande upplägg. En paradfunktion är att kunder kan kommentera och betygssätta företag (vi hade skapat detta innan eniro lanserade sin funktion, och ungefär samtidigt som reco.se kom). Vi har inte haft tillgång till någon databas över företag (detta är enormt kostsamt) utan försöker istället locka in företag genom att de kan registrera sig själva gratis och på så sätt kunna nå ut med sin information. Företagen kan sen även utnyttja sina sidor (som kunder besöker för att hitta andra kunders åsikter om företaget) till att annonsera. Dessa annonser är även sökbara separat på sidan.

Konceptet i sig är kanske inget unikt, men vi riktar som sagt inte in oss på att förmedla företagens adresser och telenr. Istället ska kunderna enkelt kunna hitta den informationen de söker i ett, valbart, mindre geografiskt område. Ska man t.ex. bestämma sig för vilken snickare i Småstadsby man ska anlita, så är det svårt att googla och få fram något vettigt och användbart i informationsväg. Liknande tjänster finns som sagt, men ingen som fallit oss i smaken gällande användarvänlighet (bl.a. att enkelt kunna få fram alla företag verksamma inom en viss bransch i en mindre stad). Vi har heller inte funnit någon alternativ tjänst som innehåller alla dessa funktioner i precis samma tappning.

Detta blev som en lång reklamtext, men kände mig tvungen att förklara lite av våra tankar som föranledde starten av detta projekt. Då till frågan: Hur skulle Ni drivit vidare ett sånt här projekt? Har ni några tips på samarbetspartners? Kan det finnas något intresse för andra större katalogstjänster, som i nuläget saknar vår typ av inriktning? Eller tycker ni rentav att det är ett slöseri med ettor och nollor? Är enormt tacksamma för alla tips och svar vi kan få, från alla tänkbara håll.

Se sidan på: www.F innForetag.se (utan mellanrummet)

Tack på förhand,
Joen Olofsson
joen(a)finnforetag.se

J.Olofsson 2008-11-08 16:57

Tillägg: Vid besök på sidan, klicka på "Utvalda"-knappen för att få se fullutrustade demoföretag. De flesta "riktiga" företag finns att hitta under Örebro län, då det är där vi påbörjat etableringen.

Magnus_A 2008-11-08 17:51

Problemet är att det är användarna som avgör vad om fungerar. Deras beteende går inte alltid att förutsäga, och de gör inte den typen av bedömningar som du har gjort här.
Ett annat problem är att det redan finns liknande tjänster och då är det slumpen som skördar vilka som får ta del av trafiken.
Eftersom du inte har köpt ett färdigt register lider du dessutom av hönan-och-ägget-problemet. Utan registrerade företag returnerar inte sökningarna bra resultat för användarna. Utan trafik och utan att konkurrenterna är registrerade är det svårt att övertyga företagen om att registrera sig.

J.Olofsson 2008-11-08 18:16

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Nov 8 2008, 18:51
Problemet är att det är användarna som avgör vad om fungerar. Deras beteende går inte alltid att förutsäga, och de gör inte den typen av bedömningar som du har gjort här.
Ett annat problem är att det redan finns liknande tjänster och då är det slumpen som skördar vilka som får ta del av trafiken.
Eftersom du inte har köpt ett färdigt register lider du dessutom av hönan-och-ägget-problemet. Utan registrerade företag returnerar inte sökningarna bra resultat för användarna. Utan trafik och utan att konkurrenterna är registrerade är det svårt att övertyga företagen om att registrera sig.

Precis, du har många poänger. Då vi har "hemside"-inriktningen och erbjuder basen av vår tjänst gratis har vi försökt satsa på att få in företag den vägen, men detta har gått på tok för sakta. Företagen ska ju i så fall lockas av att kunna få en kanal där de kan nå ut med uppdaterad information enkelt och billigt, och sedan själva skylta med sin sida mot sina kunder (de får företagsnamn.finnforetag.se som personlig adress). För att skynda på processen skulle vi helst samarbeta med någon etablerad katalogstjänst som saknar delar av det vår tjänst erbjuder, men dessa är svåra att nå fram till.

Men hur skulle Du gjort om du ägde vår sida, hur skulle du gått vidare med projektet? Vi har olika vägar vi jobbar med, men att få andras åsikter (som inte är helt insnöade på projektet) är aldrig fel. Lite nya sätt att se på saker och ting.

Conny Westh 2008-11-08 22:11

Nackdelen är att denan tjänst inte rbjuder något mervärde för företaget.

Man kan idag söka på google och få fram företagets egen hemsida direkt med all informtion som de publicerat om företaget och dess produkter.

För att väcka företagens intresse så måste du nog erbjuda något mervärde som företagen inte redan har gratis på internet.

Att idag erbjuda företag en egen hemsida är nog dömt att misslyckas i synnerhet om det ligger under ett annat företags domän som företagsnamn.finnforetag.se innebär. De flesta företag har idag webbsidoor enligt mallen företagsnamn.se och det smäller så att säga högre.

Kort sagt så måste du var akreativ och hitat något som ger företagen ett mervärde här och nu om de över huvud taget ska spendera sin tid på att registrera sina uppgifter i din databas. det finns idag kommun.se, allabolag.se, bizbook.se, parguiden.se mfl som har en hel del info med mång företag. Det är då lätt att en liten okänd eller ny tjänst drunknar i den störtflod av information som finns på internet.

J.Olofsson 2008-11-09 10:47

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 8 2008, 23:11
Nackdelen är att denan tjänst inte rbjuder något mervärde för företaget.
Man kan idag söka på google och få fram företagets egen hemsida direkt med all informtion som de publicerat om företaget och dess produkter.
För att väcka företagens intresse så måste du nog erbjuda något mervärde som företagen inte redan har gratis på internet.
Att idag erbjuda företag en egen hemsida är nog dömt att misslyckas i synnerhet om det ligger under ett annat företags domän som företagsnamn.finnforetag.se innebär. De flesta företag har idag webbsidoor enligt mallen företagsnamn.se och det smäller så att säga högre.
Kort sagt så måste du var akreativ och hitat något som ger företagen ett mervärde här och nu om de över huvud taget ska spendera sin tid på att registrera sina uppgifter i din databas. det finns idag kommun.se, allabolag.se, bizbook.se, parguiden.se mfl som har en hel del info med mång företag. Det är då lätt att en liten okänd eller ny tjänst drunknar i den störtflod av information som finns på internet.

Först och främst - tack för svaret. Jag håller med dig och ser mycket av samma problematik, även om den målgrupp (småföretagarna) vi främst riktar oss till oftast inte hört talas om någon av de tjänster du nämner, och har en hemsida uppdaterad senast år 2002. De är i regel positiva när vi kontaktar dem, svårigheten ligger i att nå ut till dem och få dem att ta sig tiden till att registrera sig. Det krävs ofta en personlig kontakt för detta, vilket så klart är tidskrävande. De och vanliga användare som inte är så bevandrade inom data/IT sätter även stort värde på användarvänlighet. Hittar de en tjänst som de gillar bättre och tycker har samlat funktioner på ett bättre sätt, så använder de helt enkelt den istället. Särskilt om de sen tidigare inte regelbundet nyttjade en liknande tjänst. Så något mervärde tror jag inte skulle få oss att få in ett märkbart antal fler registreringar av företag, just med tanke på vilken målgrupp vi vänder oss till.

Kom gärna med fler tankar om hur man kan utveckla tjänsten eller enklare nå ut till företagarna, alla tips och idéer är som sagt varmt välkomna.

Magnus_A 2008-11-09 11:15

Hur ser er affärside ut? (Tio ord max.)

J.Olofsson 2008-11-09 12:52

Är osäker på varför den är relevant för dig, det är uppenbarligen en grov sammanfattning av vad jag skrivit ovan och vad du själv möter när du besöker sidan, och testar dess funktioner. Visst kan jag publicera den här, men det är inte affärsidéns utformning jag vill ha synpunkter på. Jag önskar ha nya färska åsikter och synsätt, inte redogöra för våra egna.

Vi har ett antal projekt och sidor vi arbetar med parallellt, men just denna sida har blivit stillastående under en längre tid p.g.a. alla svårigheter ni så enkelt sätter fingret på. Det är ett svårdrivet projekt, därför jag frågar vad Ni skulle gjort med sidan om ni vaknade upp en dag och ägde den? Skulle all kod och design åkt i papperskorgen? Eller hur skulle ni exploaterat eventuella möjligheter med den?

Magnus_A 2008-11-09 13:32

Affärsiden för sidan måste väl ändå kunna diskuteras? Du ber ju om synpunkter, och nånstans har du en ide med sidan, vad den ska tillföra användare i form av besökare och annonsörer. Samt dessutom hur man ska kunna monetisera trafiken.
Första frågan är naturligtvis huruvida affärsiden är hållbar, men oavsett det kan man utifrån affärsiden avgöra om sidans innehåll och presentation stärker affärsiden eller inte.

Men av det du skriver här verkar det som du inte har en särskilt väl formulerad affärsidé.

På din direkta fråga, vad skulle jag göra med den, är svaret: Formulera en affärside utifrån sidans inriktning om den inte redan finns. Sen kan jag avgöra om affärsiden håller. Håller den inte får jag formulera en ny affärside, och bygga om sidan efter denna nya affärside.

Conny Westh 2008-11-09 14:39

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Nov 9 2008, 14:32
Affärsiden för sidan måste väl ändå kunna diskuteras? Du ber ju om synpunkter, och nånstans har du en ide med sidan, vad den ska tillföra användare i form av besökare och annonsörer. Samt dessutom hur man ska kunna monetisera trafiken.
Första frågan är naturligtvis huruvida affärsiden är hållbar, men oavsett det kan man utifrån affärsiden avgöra om sidans innehåll och presentation stärker affärsiden eller inte.

Men av det du skriver här verkar det som du inte har en särskilt väl formulerad affärsidé.

På din direkta fråga, vad skulle jag göra med den, är svaret: Formulera en affärside utifrån sidans inriktning om den inte redan finns. Sen kan jag avgöra om affärsiden håller. Håller den inte får jag formulera en ny affärside, och bygga om sidan efter denna nya affärside.

Håller fullständigt med Magnus A här. Affärsidén är grunden till allt du gör med sidan.

Inte nog med det, om du ska tjäna pengar på detta så bör du utforma en hel affärsplan innan du drar på dig kostnader och försöker lansera din verksamhet i större skala. En testverksamhet kan ju vara Ok, men har man ingen affärsplan så har man normalt inte koll på vad som är konkurrensfördelar elelr hinder för att nå framgång. Du har ju börjat med formuleringarna som du visade i ditt första inlägg, men det är uppenbart några brsiter som måste putsas på, som att göra en tydlg affärsidé.

En affärsplan ska bl.a. beskriva hur du ska nå dina kunder, och hur du tjänar pengar på idéen.

Affärsidéen ska ju beskriva det mervärde som kunderna får av att använda din tjänst. Affärsidéen måste dessutom vara lätt att förstå och innehålla något inslag som gör den unik. Om det tar mer är 30 sekunder att presentera din ide så har du problem. Ingen orkar lyssna längre eller läsa en längre annonstext för att få reda på vad ett företag gör.

Fårstå mig rätt nu, en affärsidé är inte alltid lätt att skapa, den kan ta mycket tid och ansträngning, det är det som är kärnan i verksamheten. Om det vore lätt att formulera en affärsidé skulle vem som helst kunna skapa världsföretag som MIcrosoft, IBM, Exxon, General Motors eller Huawei.

J.Olofsson 2008-11-09 16:32

Om ni säger det så;

Att på ett användarvänligt sätt sprida information om företag samt motta konstruktiv kritik från deras kunder.

Ang. affärsplan så har vi en, enligt våra mått mätt, tillräckligt utförlig sådan. Det vi söker här är främst nya idéer och tips på specifika funktioner man kan lägga till, eventuella partners man kan försöka få till ett samarbete med, osv. Inte om vi genom denna affärsidé och tjänst kommer kunna bli ett nytt "världsföretag". Vi har redan konstaterat svårigheterna med att exploatera sidan i dess nuvarande utformning och därför söker vi konkreta tips inför dess eventuella framtid.

Conny Westh 2008-11-09 17:30

Finn företag är förvillande likt hitta.se eller kommun.se såm syftar till att leta efter företag när man vet vad man letar efter.

Om du i stället fokuserar på att rikta din service till kunderna genom att fokusera på deras behov inte på lösningar.

J.Olofsson 2008-11-09 17:50

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 9 2008, 18:30
Finn företag är förvillande likt hitta.se eller kommun.se såm syftar till att leta efter företag när man vet vad man letar efter.
Om du i stället fokuserar på att rikta din service till kunderna genom att fokusera på deras behov inte på lösningar.

Jajemen Conny och Facebook är förvillande likt myspace. Men tack för att du delger oss din åsikt! Om någon annan har något Konkret tips på en funktion, någon variant på sidans inriktning eller någon samarbetspartner man kan kontakta, hojta gärna till! Tycker ni hela upplägget är helt värdelöst och oanvändbart år 2008, säg gärna det också, då vi själva ganska uppenbart har haft betänkligheter gällande vår portföljs "fula ankunge". Kom dock helst inte med några svar innan ni besökt och surfat runt på sidan, och skapat er en uppfattning om vad den faktiskt erbjuder.

Magnus_A 2008-11-09 18:25

Citat:

Originally posted by J.Olofsson@Nov 9 2008, 17:32
Om ni säger det så;
Att på ett användarvänligt sätt sprida information om företag samt motta konstruktiv kritik från deras kunder.
----

Det är väl bara att göra saker i rätt ordning. Taförst fram affärside, affärsplan, vara klar över hur användarnas liv ska bli bättre av att just er sida finns, varför folk ska betala er för olika saker.

Sen kan man börja fundera över hur det ska göras i praktiken, och hur sidan ska se ut.
Inte att slänga ut en sida utan innehåll (det var tydligen för dyrt att köpa ) och sen förundras över att ingen vill använda den.

Du ska få ett konkret tips: Ta en funderare på att köpa det där företagsregistret. Annars är det liksom ingen poäng alls. Jag menar inte att er affärside är dålig, den är bara hemskt ofokuserad och ofärdig, men det man inte har i huvudet får man ha i plånboken, eftersom ni inte har så klar och utarbetad affärside får ni betala mer än den som har en bättre ide.

J.Olofsson 2008-11-09 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:

Ursprungligen postat av J.Olofsson
Om ni säger det så;
----

Det är väl bara att göra saker i rätt ordning. Taförst fram affärside, affärsplan, vara klar över hur användarnas liv ska bli bättre av att just er sida finns, varför folk ska betala er för olika saker.
Sen kan man börja fundera över hur det ska göras i praktiken, och hur sidan ska se ut.
Inte att slänga ut en sida utan innehåll (det var tydligen för dyrt att köpa ) och sen förundras över att ingen vill använda den.
Du ska få ett konkret tips: Ta en funderare på att köpa det där företagsregistret. Annars är det liksom ingen poäng alls. Jag menar inte att er affärside är dålig, den är bara hemskt ofokuserad och ofärdig, men det man inte har i huvudet får man ha i plånboken, eftersom ni inte har så klar och utarbetad affärside får ni betala mer än den som har en bättre ide.

Jag förundras absolut inte, har istället tydligt konstaterat att idén kanske inte är den mest unika och enklaste att exploatera. Men alla har vi väl någon gång köpt eller skapat något som vi kanske, i efterhand, ångrar? Jag har kommit fram till precis samma sak som Ni, men det hade jag redan klarat av själv. Jag gillar läget, och undrar om någon har något smart att komma med, eller om det kanske är ett lost cause. Ett företagsregister är som sagt inte en aktuell lösning. För att göra din långa version kort, så anser du att det är ett lost cause. Tack för ditt svar! Conny och Anders har sagt sitt - någon annan som har ett förslag?

J.Olofsson 2008-11-09 19:30

My bad! Conny och Magnus*

Anders Larsson 2008-11-09 20:58

Till att börja med känns det ju lite osäkert att registerera sig på en sida som skriker ut "Just nu gratis".

Sen måste ju största problemet vara att tjänsten (idag) är fullständigt oanvändbar. Jag som bor i Skåne försökte använda tjänsten, men det finns inte ett enda registrerat företag. Varför ska jag använda sidan, om det inte finns något innehåll?

Jag undrar nog mest vad det är ni hade tänkt er tillföra mig som besökare. Att konkurrera rakt av med hitta känns ju inte så realistiskt, så jag förutsätter att ni tänker erbjuda något annorlunda.

J.Olofsson 2008-11-09 21:49

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Nov 9 2008, 21:58
Till att börja med känns det ju lite osäkert att registerera sig på en sida som skriker ut Just nu gratis.
Sen måste ju största problemet vara att tjänsten (idag) är fullständigt oanvändbar. Jag som bor i Skåne försökte använda tjänsten, men det finns inte ett enda registrerat företag. Varför ska jag använda sidan, om det inte finns något innehåll?
Jag undrar nog mest vad det är ni hade tänkt er tillföra mig som besökare. Att konkurrera rakt av med hitta känns ju inte så realistiskt, så jag förutsätter att ni tänker erbjuda något annorlunda.

Som jag tidigare skrivit så har vi börjat smått med att etablera oss i Örebro län, och det är i stort sett bara där det i dagsläget finns publicerade företag. Just nu är tjänsten fullständigt oanvändbar för användare, helt korrekt. Hela projektet är sen en tid tillbaka lagt på is. Att konkurrera med hitta.se är, som en stor del av tråden hittills redogjort för, inte så enkelt, eller smart, det är vi medvetna om. Det vi har som är helt unik är kanske bara designen och upplägget, sen om det är bättre eller sämre än andra tjänster får var och en bedöma. Det vi eftersöker i denna tråd, och som var skälet till att vi startade den, är tips och råd på funktioner som kan göra tjänsten mer attraktiv eller vägar att ta för att kunna göra något med denna tjänst vi nu råkar äga. Det är inga enkla frågor att ge svar på, men det som inte verkar vara så svårt är att peka på alla problem. Det har till och med vi själva lyckats med.

Magnus_A 2008-11-09 22:03

Vad hade du väntat dig? Du vet själv att din sida inte fungerar, jag och flera med mej inser samma sak, och skriver det. Ändå är du inte nöjd över att vi tagit oss tid och bedömt din sida, utan klagar på att vi inte är konstruktiva i vår kritik. Godmiddag!

J.Olofsson 2008-11-09 22:12

Att sidan för närvarande inte fungerar ur ett användarperspektiv har jag aldrig undrat över. Läs vad jag hittills skrivit så bör du förstå vad jag söker. Att ni tagit er tid och bedömt den är jag tacksam för, men jag bad inte om att få problemen med sidan uppräknade utan har vid upprepade tillfällen sagt att problemen är jag väl medveten om. Jag söker lösningar! Jag har inga problem med att tolka tystnaden som att läsarna av tråden inte har några lösningar eller tips att komma med, som kan hjälpa oss att utveckla sidan.

coredev 2008-11-09 23:32

Hej J.Olofsson,. Här kommer lite direkta och raka svar på dina frågor.

Citat:

Hur skulle Ni drivit vidare ett sånt här projekt?

"Hands on" så skulle jag först göra klar min produkt, sedan sälja like hell.

Citat:

Originally posted by -J.Olofsson@Nov 8 2008, 17:00
Har ni några tips på samarbetspartners?
Förstår inte riktigt vad du menar, men rent genrellt är det tyvärr otroligt ont om bra samarbetspartners som inte redan är färgare / uppbokade.

Citat:

Originally posted by -J.Olofsson@Nov 8 2008, 17:00
Kan det finnas något intresse för andra större katalogstjänster, som i nuläget saknar vår typ av inriktning?
Hur menar du?

Citat:

Eller tycker ni rentav att det är ett slöseri med ettor och nollor?

Ärligt talat, och jag hoppas verkligen att du kan ta lite konstruktiv ärlighet, så har du ett antal problem..

Problem 1) Som "konkurrenter" har du sidor som 121.nu, eniro.se, hitta.se, allabolag.se, etc., etc. Bakom Eniro.se står Eniro, och bakom Allabolag.se och hitta.se står Schibstedt. De kan krossa dig med marknadsföring och försäljning hur lätt som helst. Och skulle du komma på en smart och unik idé, så kommer dessa jättar att sno den rakt av utan att blinka.

Det går naturligtvis även att slå dessa på fingrarna, men då får din tjänst vara helt klockren - och tyvärr är den inte det.

Problem 2) Jag undrar om det här med betygsättning av företag är så bra idé i alla fall. Det är ytterst få som vill betala för risken att få dålig kritik.

Problem 3) Du har, som du vet, massor kvar att jobba rent designmässigt.

Problem 4) Jag misstänker att du saknar branschinsikt. Detta är något som inte kan underskattas och som tar år att bygga upp. Skall man kunna utveckla en klockren tjänst och sedan kunna sälja den så måste man veta precis hur besökarna och kunderna tänker och tycker.

Du har alltså rätt mycket som talar emot din tjänst. Och tyvärr kan jag inte komma på något konkret som skulle ge dig en edge över dina konkurrenter. Och ärligt talat så hade jag nog behållt den idén för mig själv i så fall, eftersom det rör sig om en såpass stor marknad :-)

Nu när jag sagt allt detta vill jag ändå tillägga att de som startade Google, Youtube och Facebook säkert fick höra liknande kommentarer i början. Brinner man för sin idé så brinner man för den, och rätt som det är så hittar man rätt helt enkelt.

Så lycka till hur du än gör. :-)

claeslund 2008-11-10 08:12

Om du nu vill bygga upp ditt register och inte lägga pengar på att köpa ett färdigt register så kanske du kan göra sidan till en wiki-katalog... fast med betalning för dem som registrerar företag. Betala någon krona för varje företagsregistrering och känn av vilka personer som gör ett bra jobb och kör på.

Men som sagt. Det är inte det lättaste att få en katalog att komma fram om den är av allmän karaktär. Bättre med nischade.

Magnus_A 2008-11-10 09:12

Om jag ska ge något råd så är det att börja bygga en specialiserad tjänst, ju mer specialiserad desto bättre. Till exempel företag som är verksamma i kattsands-branschen för att ta ett random exempel. Sen när du lärt dig lite mer och fått det att fungera så kan du med mycket större erfarenhet satsa på att utveckla din tjänst, eventuellt mot andra brancher eller åt nåt annat håll.
För att spinna vidare på Facebook-liknelsen så startades den som en lokal lösning för en begränsad - men ändå stor - användarskara, för att senare öppnas upp för resten av världen.

J.Olofsson 2008-11-10 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av coredev
En massa genomtänkta konkreta svar.

Tack coredev, jag visste väl att även om du inte växer på träd så fanns du. Ang. ett samarbete var väl tanken att samarbeta med någon tjänst/sida som saknar vår inriktning och våra funktioner, men som kanske kan bidra med en företagsdatabas (av större eller mindre storlek). Det är nog som du säger, att de större sidorna inte är intresserade. Ser de något de gillar hos oss så sätter de bara sitt stall med kodare på att skapa samma sak. Gällande betygsfunktionen så kan företagen välja bort den, men det talar ju sitt eget språk till kunderna. Det är nog som vi också kommit fram till, en svår tjänst att göra något med och som kanske inte är värd att lägga så mycket tid på i framtiden. Vår tanke har hela tiden varit att etablera oss på ett mindre område i taget, börja med mindre orter, sen större orter, sen hela län osv. och få med oss både kunder/användare och företag. Konstigt nog har de flesta småföretagare vi talat med varit både intresserade och positiva - det svåra ligger i att få dem att gå in och faktiskt registrera sig.

Citat:

Originally posted by -claeslund@Nov 10 2008, 09:12
Om du nu vill bygga upp ditt register och inte lägga pengar på att köpa ett färdigt register så kanske du kan göra sidan till en wiki-katalog... fast med betalning för dem som registrerar företag. Betala någon krona för varje företagsregistrering och känn av vilka personer som gör ett bra jobb och kör på.
Men som sagt. Det är inte det lättaste att få en katalog att komma fram om den är av allmän karaktär. Bättre med nischade.

Bra tips, det hade vi inte tänkt på alls och det är helt klart en möjlighet. Det ska vi spinna vidare på. Tack!

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A
Om jag ska ge något råd...

Tack! Ja, det är ju också en väg att begränsa sig för att sedan utöka. Olika branscher, eller som du nämner, ännu mer nischat än så, istället för geografisk "specialisering". Trots att vi ser alla svårigheter och kanske undrar varför vi någonsin startade detta projekt, så tror vi att det ändå finns en "outnyttjad marknad" i småföretagarna, kanske främst de på mindre orter. Typ de i kattsands-branschen ;)

Anders Larsson 2008-11-10 15:20

Avgränsa er geografiskt eller ämnesvis.

Kolla med kommunernas näringslivsenheter eller liknande efter företagslistor.

Anders Larsson 2008-11-10 15:21

Ta bort de regioner som ni inte har någon info i från söklistan.

Conny Westh 2008-11-11 02:47

Starta med att bygga upp en stark företagsanknytning i Örebrotrakten först eftersom du startar där och är starkast i den regionen redan nu. Sen när du blivit mycket större där så kan du succesivt utöka verksamheten till angränsande regioner....

J.Olofsson 2008-11-11 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Nov 10 2008, 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Starta med att bygga upp en stark företagsanknytning i Örebrotrakten först eftersom du startar där och är starkast i den regionen redan nu. Sen när du blivit mycket större där så kan du succesivt utöka verksamheten till angränsande regioner....

Tack för de, mer matnyttiga, svaren!

Vi har kommit fram till lite olika vägar att ta, som är varianter på de tips och råd vi fått här. Så det verkar som att sidan inte behöver samla damm längre.

Conny Westh 2008-11-11 21:48

Citat:

Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Nov 10 2008, 16:20

Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Nov 10 2008, 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth

Tack för de, mer matnyttiga, svaren!

Vi har kommit fram till lite olika vägar att ta, som är varianter på de tips och råd vi fått här. Så det verkar som att sidan inte behöver samla damm längre.

Det finns inget generellt facit på vad som är bästa sättet att starta ett företag eller en verksamhet. De flest asom lyckats har gjort många många många misstag och förluster innan alla delar klickar och det blir succe. Men ett tips som är generellt gångbart är att det är billigare att misslyckas på papper än i verklgheten, därför ska man skriva en affärsplan som man sedan testar mot ett antal personer man litar 100-procentigt på.

De flesta kommer säkert att vara mycket negativa och anmärka på alla möjliga fel och brister, det är deras uppgift att göra det. Skatta dig lycklig om du får mycket negativa synpunkter på dina idéer, då får du en möjlighet att förbättra dem innan de börjar kosta dig en massa pengar.

När du väl kommer till en punkt där du inte får fler negativa synpunkter då får du gå vidare och fråga andra personer som kan komma med ytterligare negativa synpunkter, fortsätt så tills du känner att nu tycker jag inte jag får mer negativa synpunter, nu är det dags att testa i verkligheten....

J.Olofsson 2008-11-12 00:10

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 11 2008, 22:48

Det finns inget generellt facit på vad som är bästa sättet att starta ett företag eller en verksamhet. De flest asom lyckats har gjort många många många misstag och förluster innan alla delar klickar och det blir succe. Men ett tips som är generellt gångbart är att det är billigare att misslyckas på papper än i verklgheten, därför ska man skriva en affärsplan som man sedan testar mot ett antal personer man litar 100-procentigt på.
De flesta kommer säkert att vara mycket negativa och anmärka på alla möjliga fel och brister, det är deras uppgift att göra det. Skatta dig lycklig om du får mycket negativa synpunkter på dina idéer, då får du en möjlighet att förbättra dem innan de börjar kosta dig en massa pengar.
När du väl kommer till en punkt där du inte får fler negativa synpunkter då får du gå vidare och fråga andra personer som kan komma med ytterligare negativa synpunkter, fortsätt så tills du känner att nu tycker jag inte jag får mer negativa synpunter, nu är det dags att testa i verkligheten....

Kloka ord som det ligger mycket i. Sanningen är den att när detta projekt startades så var det troligen på tok för lite marknadsundersökning. Vi hittade en lucka att täppa till, något vi ansåg kunde förbättras. Men samtidigt ångrar vi inget, projektet ligger till grund för många andra, mer lyckosamma sådana, och vi ser det som lärotid. Nu har vi i alla fall hittat ett par nya inriktningar vi jobbar med, så än kan det bli en svan av det hela ;).

Som min far brukar säga: "Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så mycket".

Conny Westh 2008-11-12 07:52

Citat:

Originally posted by J.Olofsson@Nov 12 2008, 01:10
Som min far brukar säga: "Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så mycket".
Amen!

klein 2008-11-12 15:32

Som sagt! Det finns gott om Copycats på både blocket och eniro.. Slutligen blir det att man använder det tjänster som är användbaras.. T.ex allabolag.se är ju en klockren uppstickare på den här marknaden.. Men sedan har dom lyckas också.

Resten skiter man i.. Problemet är att du kommer snabbt bli förknippad med divers skojar tjänster på internet som yreg och hittaföretaget, allt vad dom kallar sig.

Så det där med att bygga företags index på nätet är svårt..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson