![]() |
Hej, har utvecklat och driver en tjänst där företag kan få enklare presentationssidor som komplement eller substitut till egna hemsidor. Tanken är att samla företagens information för kunden och erbjuda ett lättnavigerat och grafiskt tilltalande upplägg. En paradfunktion är att kunder kan kommentera och betygssätta företag (vi hade skapat detta innan eniro lanserade sin funktion, och ungefär samtidigt som reco.se kom). Vi har inte haft tillgång till någon databas över företag (detta är enormt kostsamt) utan försöker istället locka in företag genom att de kan registrera sig själva gratis och på så sätt kunna nå ut med sin information. Företagen kan sen även utnyttja sina sidor (som kunder besöker för att hitta andra kunders åsikter om företaget) till att annonsera. Dessa annonser är även sökbara separat på sidan.
Konceptet i sig är kanske inget unikt, men vi riktar som sagt inte in oss på att förmedla företagens adresser och telenr. Istället ska kunderna enkelt kunna hitta den informationen de söker i ett, valbart, mindre geografiskt område. Ska man t.ex. bestämma sig för vilken snickare i Småstadsby man ska anlita, så är det svårt att googla och få fram något vettigt och användbart i informationsväg. Liknande tjänster finns som sagt, men ingen som fallit oss i smaken gällande användarvänlighet (bl.a. att enkelt kunna få fram alla företag verksamma inom en viss bransch i en mindre stad). Vi har heller inte funnit någon alternativ tjänst som innehåller alla dessa funktioner i precis samma tappning. Detta blev som en lång reklamtext, men kände mig tvungen att förklara lite av våra tankar som föranledde starten av detta projekt. Då till frågan: Hur skulle Ni drivit vidare ett sånt här projekt? Har ni några tips på samarbetspartners? Kan det finnas något intresse för andra större katalogstjänster, som i nuläget saknar vår typ av inriktning? Eller tycker ni rentav att det är ett slöseri med ettor och nollor? Är enormt tacksamma för alla tips och svar vi kan få, från alla tänkbara håll. Se sidan på: www.F innForetag.se (utan mellanrummet) Tack på förhand, Joen Olofsson joen(a)finnforetag.se |
Tillägg: Vid besök på sidan, klicka på "Utvalda"-knappen för att få se fullutrustade demoföretag. De flesta "riktiga" företag finns att hitta under Örebro län, då det är där vi påbörjat etableringen.
|
Problemet är att det är användarna som avgör vad om fungerar. Deras beteende går inte alltid att förutsäga, och de gör inte den typen av bedömningar som du har gjort här.
Ett annat problem är att det redan finns liknande tjänster och då är det slumpen som skördar vilka som får ta del av trafiken. Eftersom du inte har köpt ett färdigt register lider du dessutom av hönan-och-ägget-problemet. Utan registrerade företag returnerar inte sökningarna bra resultat för användarna. Utan trafik och utan att konkurrenterna är registrerade är det svårt att övertyga företagen om att registrera sig. |
Citat:
Men hur skulle Du gjort om du ägde vår sida, hur skulle du gått vidare med projektet? Vi har olika vägar vi jobbar med, men att få andras åsikter (som inte är helt insnöade på projektet) är aldrig fel. Lite nya sätt att se på saker och ting. |
Nackdelen är att denan tjänst inte rbjuder något mervärde för företaget.
Man kan idag söka på google och få fram företagets egen hemsida direkt med all informtion som de publicerat om företaget och dess produkter. För att väcka företagens intresse så måste du nog erbjuda något mervärde som företagen inte redan har gratis på internet. Att idag erbjuda företag en egen hemsida är nog dömt att misslyckas i synnerhet om det ligger under ett annat företags domän som företagsnamn.finnforetag.se innebär. De flesta företag har idag webbsidoor enligt mallen företagsnamn.se och det smäller så att säga högre. Kort sagt så måste du var akreativ och hitat något som ger företagen ett mervärde här och nu om de över huvud taget ska spendera sin tid på att registrera sina uppgifter i din databas. det finns idag kommun.se, allabolag.se, bizbook.se, parguiden.se mfl som har en hel del info med mång företag. Det är då lätt att en liten okänd eller ny tjänst drunknar i den störtflod av information som finns på internet. |
Citat:
Kom gärna med fler tankar om hur man kan utveckla tjänsten eller enklare nå ut till företagarna, alla tips och idéer är som sagt varmt välkomna. |
Hur ser er affärside ut? (Tio ord max.)
|
Är osäker på varför den är relevant för dig, det är uppenbarligen en grov sammanfattning av vad jag skrivit ovan och vad du själv möter när du besöker sidan, och testar dess funktioner. Visst kan jag publicera den här, men det är inte affärsidéns utformning jag vill ha synpunkter på. Jag önskar ha nya färska åsikter och synsätt, inte redogöra för våra egna.
Vi har ett antal projekt och sidor vi arbetar med parallellt, men just denna sida har blivit stillastående under en längre tid p.g.a. alla svårigheter ni så enkelt sätter fingret på. Det är ett svårdrivet projekt, därför jag frågar vad Ni skulle gjort med sidan om ni vaknade upp en dag och ägde den? Skulle all kod och design åkt i papperskorgen? Eller hur skulle ni exploaterat eventuella möjligheter med den? |
Affärsiden för sidan måste väl ändå kunna diskuteras? Du ber ju om synpunkter, och nånstans har du en ide med sidan, vad den ska tillföra användare i form av besökare och annonsörer. Samt dessutom hur man ska kunna monetisera trafiken.
Första frågan är naturligtvis huruvida affärsiden är hållbar, men oavsett det kan man utifrån affärsiden avgöra om sidans innehåll och presentation stärker affärsiden eller inte. Men av det du skriver här verkar det som du inte har en särskilt väl formulerad affärsidé. På din direkta fråga, vad skulle jag göra med den, är svaret: Formulera en affärside utifrån sidans inriktning om den inte redan finns. Sen kan jag avgöra om affärsiden håller. Håller den inte får jag formulera en ny affärside, och bygga om sidan efter denna nya affärside. |
Citat:
Inte nog med det, om du ska tjäna pengar på detta så bör du utforma en hel affärsplan innan du drar på dig kostnader och försöker lansera din verksamhet i större skala. En testverksamhet kan ju vara Ok, men har man ingen affärsplan så har man normalt inte koll på vad som är konkurrensfördelar elelr hinder för att nå framgång. Du har ju börjat med formuleringarna som du visade i ditt första inlägg, men det är uppenbart några brsiter som måste putsas på, som att göra en tydlg affärsidé. En affärsplan ska bl.a. beskriva hur du ska nå dina kunder, och hur du tjänar pengar på idéen. Affärsidéen ska ju beskriva det mervärde som kunderna får av att använda din tjänst. Affärsidéen måste dessutom vara lätt att förstå och innehålla något inslag som gör den unik. Om det tar mer är 30 sekunder att presentera din ide så har du problem. Ingen orkar lyssna längre eller läsa en längre annonstext för att få reda på vad ett företag gör. Fårstå mig rätt nu, en affärsidé är inte alltid lätt att skapa, den kan ta mycket tid och ansträngning, det är det som är kärnan i verksamheten. Om det vore lätt att formulera en affärsidé skulle vem som helst kunna skapa världsföretag som MIcrosoft, IBM, Exxon, General Motors eller Huawei. |
Om ni säger det så;
Att på ett användarvänligt sätt sprida information om företag samt motta konstruktiv kritik från deras kunder. Ang. affärsplan så har vi en, enligt våra mått mätt, tillräckligt utförlig sådan. Det vi söker här är främst nya idéer och tips på specifika funktioner man kan lägga till, eventuella partners man kan försöka få till ett samarbete med, osv. Inte om vi genom denna affärsidé och tjänst kommer kunna bli ett nytt "världsföretag". Vi har redan konstaterat svårigheterna med att exploatera sidan i dess nuvarande utformning och därför söker vi konkreta tips inför dess eventuella framtid. |
Finn företag är förvillande likt hitta.se eller kommun.se såm syftar till att leta efter företag när man vet vad man letar efter.
Om du i stället fokuserar på att rikta din service till kunderna genom att fokusera på deras behov inte på lösningar. |
Citat:
|
Citat:
Sen kan man börja fundera över hur det ska göras i praktiken, och hur sidan ska se ut. Inte att slänga ut en sida utan innehåll (det var tydligen för dyrt att köpa ) och sen förundras över att ingen vill använda den. Du ska få ett konkret tips: Ta en funderare på att köpa det där företagsregistret. Annars är det liksom ingen poäng alls. Jag menar inte att er affärside är dålig, den är bara hemskt ofokuserad och ofärdig, men det man inte har i huvudet får man ha i plånboken, eftersom ni inte har så klar och utarbetad affärside får ni betala mer än den som har en bättre ide. |
Citat:
|
My bad! Conny och Magnus*
|
Till att börja med känns det ju lite osäkert att registerera sig på en sida som skriker ut "Just nu gratis".
Sen måste ju största problemet vara att tjänsten (idag) är fullständigt oanvändbar. Jag som bor i Skåne försökte använda tjänsten, men det finns inte ett enda registrerat företag. Varför ska jag använda sidan, om det inte finns något innehåll? Jag undrar nog mest vad det är ni hade tänkt er tillföra mig som besökare. Att konkurrera rakt av med hitta känns ju inte så realistiskt, så jag förutsätter att ni tänker erbjuda något annorlunda. |
Citat:
|
Vad hade du väntat dig? Du vet själv att din sida inte fungerar, jag och flera med mej inser samma sak, och skriver det. Ändå är du inte nöjd över att vi tagit oss tid och bedömt din sida, utan klagar på att vi inte är konstruktiva i vår kritik. Godmiddag!
|
Att sidan för närvarande inte fungerar ur ett användarperspektiv har jag aldrig undrat över. Läs vad jag hittills skrivit så bör du förstå vad jag söker. Att ni tagit er tid och bedömt den är jag tacksam för, men jag bad inte om att få problemen med sidan uppräknade utan har vid upprepade tillfällen sagt att problemen är jag väl medveten om. Jag söker lösningar! Jag har inga problem med att tolka tystnaden som att läsarna av tråden inte har några lösningar eller tips att komma med, som kan hjälpa oss att utveckla sidan.
|
Hej J.Olofsson,. Här kommer lite direkta och raka svar på dina frågor.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Problem 1) Som "konkurrenter" har du sidor som 121.nu, eniro.se, hitta.se, allabolag.se, etc., etc. Bakom Eniro.se står Eniro, och bakom Allabolag.se och hitta.se står Schibstedt. De kan krossa dig med marknadsföring och försäljning hur lätt som helst. Och skulle du komma på en smart och unik idé, så kommer dessa jättar att sno den rakt av utan att blinka. Det går naturligtvis även att slå dessa på fingrarna, men då får din tjänst vara helt klockren - och tyvärr är den inte det. Problem 2) Jag undrar om det här med betygsättning av företag är så bra idé i alla fall. Det är ytterst få som vill betala för risken att få dålig kritik. Problem 3) Du har, som du vet, massor kvar att jobba rent designmässigt. Problem 4) Jag misstänker att du saknar branschinsikt. Detta är något som inte kan underskattas och som tar år att bygga upp. Skall man kunna utveckla en klockren tjänst och sedan kunna sälja den så måste man veta precis hur besökarna och kunderna tänker och tycker. Du har alltså rätt mycket som talar emot din tjänst. Och tyvärr kan jag inte komma på något konkret som skulle ge dig en edge över dina konkurrenter. Och ärligt talat så hade jag nog behållt den idén för mig själv i så fall, eftersom det rör sig om en såpass stor marknad :-) Nu när jag sagt allt detta vill jag ändå tillägga att de som startade Google, Youtube och Facebook säkert fick höra liknande kommentarer i början. Brinner man för sin idé så brinner man för den, och rätt som det är så hittar man rätt helt enkelt. Så lycka till hur du än gör. :-) |
Om du nu vill bygga upp ditt register och inte lägga pengar på att köpa ett färdigt register så kanske du kan göra sidan till en wiki-katalog... fast med betalning för dem som registrerar företag. Betala någon krona för varje företagsregistrering och känn av vilka personer som gör ett bra jobb och kör på.
Men som sagt. Det är inte det lättaste att få en katalog att komma fram om den är av allmän karaktär. Bättre med nischade. |
Om jag ska ge något råd så är det att börja bygga en specialiserad tjänst, ju mer specialiserad desto bättre. Till exempel företag som är verksamma i kattsands-branschen för att ta ett random exempel. Sen när du lärt dig lite mer och fått det att fungera så kan du med mycket större erfarenhet satsa på att utveckla din tjänst, eventuellt mot andra brancher eller åt nåt annat håll.
För att spinna vidare på Facebook-liknelsen så startades den som en lokal lösning för en begränsad - men ändå stor - användarskara, för att senare öppnas upp för resten av världen. |
Citat:
Tack coredev, jag visste väl att även om du inte växer på träd så fanns du. Ang. ett samarbete var väl tanken att samarbeta med någon tjänst/sida som saknar vår inriktning och våra funktioner, men som kanske kan bidra med en företagsdatabas (av större eller mindre storlek). Det är nog som du säger, att de större sidorna inte är intresserade. Ser de något de gillar hos oss så sätter de bara sitt stall med kodare på att skapa samma sak. Gällande betygsfunktionen så kan företagen välja bort den, men det talar ju sitt eget språk till kunderna. Det är nog som vi också kommit fram till, en svår tjänst att göra något med och som kanske inte är värd att lägga så mycket tid på i framtiden. Vår tanke har hela tiden varit att etablera oss på ett mindre område i taget, börja med mindre orter, sen större orter, sen hela län osv. och få med oss både kunder/användare och företag. Konstigt nog har de flesta småföretagare vi talat med varit både intresserade och positiva - det svåra ligger i att få dem att gå in och faktiskt registrera sig. Citat:
Citat:
|
Avgränsa er geografiskt eller ämnesvis.
Kolla med kommunernas näringslivsenheter eller liknande efter företagslistor. |
Ta bort de regioner som ni inte har någon info i från söklistan.
|
Starta med att bygga upp en stark företagsanknytning i Örebrotrakten först eftersom du startar där och är starkast i den regionen redan nu. Sen när du blivit mycket större där så kan du succesivt utöka verksamheten till angränsande regioner....
|
Citat:
Citat:
Citat:
Vi har kommit fram till lite olika vägar att ta, som är varianter på de tips och råd vi fått här. Så det verkar som att sidan inte behöver samla damm längre. |
Citat:
De flesta kommer säkert att vara mycket negativa och anmärka på alla möjliga fel och brister, det är deras uppgift att göra det. Skatta dig lycklig om du får mycket negativa synpunkter på dina idéer, då får du en möjlighet att förbättra dem innan de börjar kosta dig en massa pengar. När du väl kommer till en punkt där du inte får fler negativa synpunkter då får du gå vidare och fråga andra personer som kan komma med ytterligare negativa synpunkter, fortsätt så tills du känner att nu tycker jag inte jag får mer negativa synpunter, nu är det dags att testa i verkligheten.... |
Citat:
Som min far brukar säga: "Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så mycket". |
Citat:
|
Som sagt! Det finns gott om Copycats på både blocket och eniro.. Slutligen blir det att man använder det tjänster som är användbaras.. T.ex allabolag.se är ju en klockren uppstickare på den här marknaden.. Men sedan har dom lyckas också.
Resten skiter man i.. Problemet är att du kommer snabbt bli förknippad med divers skojar tjänster på internet som yreg och hittaföretaget, allt vad dom kallar sig. Så det där med att bygga företags index på nätet är svårt.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson