WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kreditor - svar på frågor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33055)

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-05 15:30

Hejsan

Fortsättning på tråd:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
När ändå Kreditor finns här i tråden så kan man passa på att fråga.

Varför har ni 24 månaders bindningstid på ert avtal?

--------------------
Enixa.com
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bindningstiden på våra avtal är givetvis som allt annat en förhandlingsfråga. Det finns företag som har 36 månader och de som har 12 månader. Generellt är det givetvis som så att vi ser en relation med vår kund som något långsiktigt. Kreditor satsar idag mycket resurser på att arbeta fortlöpande med hur vi kan öka våra kunders försäljning. Vi har till exempel vår kundtidning med tips, snabbkassa.com, kampanjer på delbetalning som bara några av de satsningarna vi gör. Därmed är det också viktigt för oss att vi gemensamt med kunden ser på relationen långsiktigt därmed skriver vi långsiktiga avtal för vi satsar hårt och långsiktigt på relationen.

Med vänliga hälsningar

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-05 16:02

Ni är också alltid välkomna att kontakta mig direkt med frågor.

08-12012001 eller sebastian.siemiatkowski[a]kreditor.se

Mvh

Sebastian

nomicon 2008-11-05 18:00

Långsiktiga relationer får man inte genom att skriva på långa avtalstider, det får man genom att ge bra service till kunden.

Hellsing 2008-11-05 18:46

Citat:

Originally posted by nomicon@Nov 5 2008, 19:00
Långsiktiga relationer får man inte genom att skriva på långa avtalstider, det får man genom att ge bra service till kunden.

100% med dig på den punkten.

Med den anledningen i bagaget, varför får kunderna då chans att "förhandla" om bindningstiden? Vill ni bara ha långsiktiga relationer med vissa kunder?

Conny Westh 2008-11-06 00:59

Långa bindningstider är allt annat än långsiktigt.

Jag har aldrig varit med om annat än att ju längre bindningstid desto räddare är leverantören att tappa kunden och desto vanligare är det att det finns en anledning att kunden är missnöjd.

Långa bindningstider är ett sätt för leverantören att binda fast kunden så de inte kan lämna relationen med leverantören fast de är missnöjda, någon annan anledning finns inte att ha långa bindningstider.

Nicklas 2008-11-06 08:06

Citat:

Originally posted by Sebastian.Siemiatkowski@Nov 5 2008, 15:30
Hejsan
Fortsättning på tråd:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
När ändå Kreditor finns här i tråden så kan man passa på att fråga.
Varför har ni 24 månaders bindningstid på ert avtal?
--------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bindningstiden på våra avtal är givetvis som allt annat en förhandlingsfråga. Det finns företag som har 36 månader och de som har 12 månader. Generellt är det givetvis som så att vi ser en relation med vår kund som något långsiktigt. Kreditor satsar idag mycket resurser på att arbeta fortlöpande med hur vi kan öka våra kunders försäljning. Vi har till exempel vår kundtidning med tips, snabbkassa.com, kampanjer på delbetalning som bara några av de satsningarna vi gör. Därmed är det också viktigt för oss att vi gemensamt med kunden ser på relationen långsiktigt därmed skriver vi långsiktiga avtal för vi satsar hårt och långsiktigt på relationen.
Med vänliga hälsningar

Tackar för ditt svar, jag själv är emot att man binder upp sig så lång tid.
Det är sällan man behöver byta leverantör av något slag om det är en bra tjänst som levereras, men man vill ha en bakdörr öppen om det inte blir som man förväntat sig.

En liten fråga till:
Har ni några betalmoduler på gång till Prestashop och Magneto ?

Magnus_A 2008-11-06 09:14

Citat:

Originally posted by Nicklas@Nov 6 2008, 09:06
...
En liten fråga till:
Har ni några betalmoduler på gång till Prestashop och Magneto ?

Fick detta svar angående Magento när jag ställde frågan för nån vecka sen. Verkar vara lite näsan i vädret- attityd hos Kreditors utvecklare. Men det är klart, sitter kunderna fast i treåriga avtal så kan man lugnt strunta i vad kunde vill ha - de kan ju ändå inte byta till annan leverantör.
Citat:

Hej Magnus, *Vi har börjat titta på modul till Magento, men har tyvärr fastnat lite pga dåligt med bra exempel på hur man går tillväga vid skapandet av betalningsmoduler och en Wiki som visar hur man bygger en modul som inte fungerar. *
Tanken är att det ska komma upp en betalmodul för Magento, men tyvärr kan vi inte säga när den kommer då Magento fortfarande är i ett Beta-stadium och vi behöver bättre dokumentation och exempel för att kunna utveckla en betalmodul. *
Jag är medveten om att detta antagligen inte hjälpte dig så mycket, men tyvärr det svar som är aktuellt i dagsläget.

Har själv inte utvecklat någon modul så jag kan själv inte bedöma kvaliten på svaret ovan. Men det är helt klart att vassare hjärnor än den som skrev svaret ovan har lyckats med att skriva betalmoduler till Magento. Det är vad jag förstår knappast någon raketforskning, utan bara att lägga in förfrågan i databas, skicka iväg en förfrågan och invänta och tolka svaret.

PS. Ett tips till dom som tycker att de sitter fast i avtal med för långa uppsägningstider är att redan nu säga upp avtalet för villkorsändring, sen kan ni i lugn och ro förhandla om bättre villkor under uppsägningstiden även om ändå tänkt ha kvar samma leverantör.
DS

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-06 09:57

Hejsan

Oj det var ett hett ämne detta med långa avtalstider. Det är ju tråkigt om det ska uppfattas som något negativt. Definitivt något vi får ta med oss och fundera över igen.

Vad gäller betalningsmoduler, kan inte säga annat än att det är bråda tider på Kreditor och mycket att göra varför moduler inte alltid hinns med. Vi har organiserat om oss lite för att göra det tydligare vem som har ansvaret för att se till att vi har alla de senaste modulerna. Vad gäller just dessa lösningar så kan jag säga att för den som är villig att hacka ihop en modul eller två, så är vi villiga att betala för det. Det är bara att höra av sig till mig om någon sitter på den kompetensen och sugen.

Jag ska undersöka saken med denna specifika modul och se vad vi kan göra.

Mvh

Sebastian

Magnus_A 2008-11-06 10:09

Citat:

Originally posted by Sebastian.Siemiatkowski@Nov 6 2008, 10:57
Hejsan
---
Vad gäller betalningsmoduler, kan inte säga annat än att det är bråda tider på Kreditor och mycket att göra varför moduler inte alltid hinns med. Vi har organiserat om oss lite för att göra det tydligare vem som har ansvaret för att se till att vi har alla de senaste modulerna. Vad gäller just dessa lösningar så kan jag säga att för den som är villig att hacka ihop en modul eller två, så är vi villiga att betala för det. Det är bara att höra av sig till mig om någon sitter på den kompetensen och sugen.
Mvh
Sebastian

Där ser man vilken skillnad det blir på svar när man ställer frågan på ett forum jämfört med att vända sig direkt till Kreditor.

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-06 11:26

Samtidigt är det ju extremt olyckligt om man ska uppleva det som att frågan behöver ställas här för att den ska tas på allvar. Normalt tror jag så inte är fallet men jag uppmanar alla våra kunder att fylla i vår nöjdhetsenkät som vi precis gått ut med så vi kan fånga upp bättre vilka områden som behöver stärkas upp!

Mvh

Sebastian

Magnus_A 2008-11-06 11:51

Det kanske blir olyckligt men när du låter folk prata fritt ur hjärtat om vad de tycker om saker så blir kommunikationen utåt som den blir.
Enligt en bedömning från en fristående utvecklare som börjat på en modul för Kreditor till Magento skulle det ta typ 30-40 timmar i anspråk för att göra den.
Vad man efterlyser är om Kreditor har någon policy om hur man ska förhålla sig till olika e-handelssystem, om man ska vänta på att samfundet utvecklar en modul eller om man ska vara proaktiv och aktivt bidra till att det blir gjort i förhoppningen om att det drar till sig fler kunder.
Om det nu är så att ni har en policy eller om det bara är en random åsikt från nån random utvecklare som råkar svara på ett supportmail.

Passade också på att fråga utvecklaren om hur han bedömde efterfrågan på era tjänster från Magento-drivna
shoppar och fick följande "klargörande" svar:

Citat:

Hej Magnus, Den frågan kan jag tyvärr inte svara på då jag är mer inriktad på teknisk support och integration mot vårt system.
Men kanske Sebastian som har ett större ansvarsområde kan svara på den frågan?

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-06 14:11

Hejsan Magnus

Är osäker på att jag förstår vad du menar om att prata direkt ur hjärtat. Vad jag menade var i alla fall angående din kommentar om skillnad på svar på forum och direkt till bolaget. Generellt är min ambition att det inte ska vara någon skillnad i svaren. De flesta bolag besvarar ju inte frågor och diskussioner på detta sätt som jag gör här, men jag själv hade önskat att mina leverantörer gjorde det så därmed tror jag på den devisen. Dock så vill jag givetvis att man inte ska uppleva någon skillnad på svaren på forumen och när man kontaktar oss direkt, hade man använt min email som jag ofta delar med mig av så kan jag lova att frågan hade hanterats lika allvarligt som här!

Vad gäller policyn för e-handelsmoduler. Kreditor ska definitivt vara proaktiva i moduler och vi håller på att tydliggör på vem detta ansvar ligger. Sedan är det alltid svårt för oss att avgöra vilka system vi ska utveckla för eftersom det finns så många som används i olika utsträckning. Därmed ska vi införa en omröstningsfunktion på Kreditors hemsida där man kan önska en särskild modul och när tillräckligt många önskat den så ska vi ta på oss att utveckla den. Jag har skickat vidare detta till de ansvariga så att vi kan göra det snarast möjligt. På så sätt ligger vi rätt i moduler. Hoppas ni tycker det verkar vara en bra lösning!

Mvh

Sebastian

rocky 2008-11-06 14:23

Ja, det verkar vettigt för jag har också emailat Kreditor angående Magento.

Kan tillägga att jag vet att Joley har Kreditormodul för både Prestashop & Magento men att han inte vill dela sig av modulerna eftersom de driver presta works.se enligt den här tråden och det är ju förståligt. Han finns här på forumet också under samma namn.

Magnus_A 2008-11-06 18:33

Så är det tyvärr. Open source är inte alltid så öppen som man skulle vilja att den var. Man kan ju alltid hoppas på att kreditor köper loss åtminstone Magento-modulen för fri användning. Eller vi kanske ska vänta på att Kreditor ska hålla sin omröstning först?
Sebastian, med fritt ur hjärtat menar jag att olika personer på ditt företag svarar olika på samma fråga just därför att det inte finns nån policy eller beslut utan man säger sin personliga mening - fritt ur hjärtat alltså.
Du själv har gett tre delvis besked, dels att ni haft för mycket att göra, att ni vill ha in offerter på utveckling av dessa moduler, och nu sist att ni ska låta en webbomröstning avgöra OM ni ska utveckla dessa moduler eller inte. Detta ovanpå tidigare åsikter om att Magento inte är tillräcligt utvecklat.
Väntar med spänning på ett klargörande.

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-06 18:41

Du har rätt jag var inte särskilt konkret. Efter att ha hört mig för så förstår jag att behovet av Magento modul har vuxit så därmed vi ska ta fram en modul. Dock kan jag inte svara på omgående när vi kan få fram den, återigen är vi öppna för förslag från konsulter men kommer även jobba internt med det.

Vad gäller omröstningen så var det mer en fråga om att långsiktigt säkerställa att vi har de moduler som är populära det var alltså för att lösa policybeslutet och inte för att lösa den akuta frågan med Magento.

Återkommer när jag har besked om uppskattad leveranstid på en Magentomodul.

Mvh

Sebastian

Magnus_A 2008-11-06 19:22

Tack för svar!

Wojt 2008-11-06 22:32

Väntar också på en fri modul till Magento då ingen annan varit villig att dela med sig av existerande.

Detta skulle bara gynna Kreditor.

Detsamma gäller Prestashop.

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-07 10:50

Hejsan

Vi håller på att bygger en prestashop modul för tillfället. Vad gäller Magento undersöker vi några lösningar och kommer ha närmare besked i slutet på nästa veckan.

Trevlig helg

Sebastian

f-word 2008-11-15 08:56

Någon update på magentomodulen?

Nicklas 2008-11-15 09:16

Status på Prestashop modulen?

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-21 14:41

Hejsan

Jag är ledsen att svaret dragit ut på tiden. Vi har inventerat kraven på nya moduler och det är fler som efterfrågar virtuemart än magento varför den har prioriterats upp. Vi håller på med en upphandling på magento medan prestashop fått stå tillbaka lite på grund av de andra modulerna. Funderar därför på om vi ska lägga ut den eller göra klart den internt. Återkommer löpande.

Mvh
Sebastian

Nicklas 2008-11-21 15:02

Bra med status uppdatering, då kan man inte vänta sig en modul till prestashop i år då.
Det bästa är ju att det dyker upp fler som erbjuder samma paket som ni.
Den som är först ut lär få mest kunder.

Magnus_A 2008-11-21 18:58

Så dåligt med pengar har ni väl inte så att ni inte har råd att lägga ut jobbet att ta fram en modul?
30-40 tusen är en rimlig gissning, det tar ni in i årsavgifter på 10 (tio nya kunder).

THL 2008-12-15 11:54

Status?

Daniel.Aronowitsch 2008-12-17 09:29

Hej allihopa!
Nu närmar vi oss julen och här kommer en tidig julklapp. Mycket har hänt sedan senaste inlägget. En av de saker som har hänt är att en virtuemart-modul för joomla 1.5 med fakturera mig i Sverige är färdig. En första version finns att ladda ned på Kreditors hemsida: http://kreditor.se/teknik-och-suppor...ssystem/5.html
Återkom gärna med reflektioner och feedback. Självfallet siktar vi på att komplettera med de övriga nordiska länderna samt med dela upp betalningen.

En annan spännande sak som har hänt sedan sist är att Magentomodulen är under utveckling och vi hoppas kunna lansera den under januari månad. Den kommer att vara förberedd för fakturera mig och dela upp betalningen och även med snabbkassan.

När röken har lagt sig från lanseringen av magentomodulen, hoppas vi kunna lägga fokus på prestashop.

Mycket nöje!

Mvh
Daniel Aronowitsch, Kreditor

Wojt 2008-12-17 12:06

Bra att höra Daniel.

Hur väl kommer integreringen vara? Kan man tanka ner fakturor/aktivera från Magentos kontrollpanel så man slipper logga in hos Kreditor?

Det skulle spara oss mycket tid.

Daniel.Aronowitsch 2009-01-15 16:28

Version 1.0 kommer att kräva inlogg hos Kreditor. Dock bör man komma ihåg att detta är en första version och vi siktar självfallet på att göra kompletteringar om så efterfrågas.

Mvh

ddaarruuddee 2009-01-15 17:12

Jag håller tummarna för prestashop inom den snara framtiden =)

Mickee 2009-02-10 15:16

Citat:

Originally posted by Daniel.Aronowitsch@Dec 17 2008, 10:29
Hej allihopa!
Nu närmar vi oss julen och här kommer en tidig julklapp. Mycket har hänt sedan senaste inlägget. En av de saker som har hänt är att en virtuemart-modul för joomla 1.5 med fakturera mig i Sverige är färdig. En första version finns att ladda ned på Kreditors hemsida: http://kreditor.se/teknik-och-support/fard...lssystem/5.html
Återkom gärna med reflektioner och feedback. Självfallet siktar vi på att komplettera med de övriga nordiska länderna samt med dela upp betalningen.

En annan spännande sak som har hänt sedan sist är att Magentomodulen är under utveckling och vi hoppas kunna lansera den under januari månad. Den kommer att vara förberedd för fakturera mig och dela upp betalningen och även med snabbkassan.

När röken har lagt sig från lanseringen av magentomodulen, hoppas vi kunna lägga fokus på prestashop.

Mycket nöje!

Mvh

Hejsan hur har det gått för er med eran magentomodul?

Daniel.Aronowitsch 2009-02-12 13:14

Hej! Tack för intresset.

Tyvärr har utvecklingen försenats, vi hoppas dock kunna lansera modulen i början på mars. Nytt är även att den kommer att vara förberedd för Danmark, Finland och Norge.

På återhörande

Daniel Aronowitsch

Nicklas 2009-02-12 13:25

För er som väntar på en faktura modul till Magneto kontakta Svea Ekonomi.
De har en utan månadskostnad och lägre faktura avgift än kreditor.
Läs mera här: http://www.sveawebpay.se/

Jag kör den fakturalösningen på min shop eftersom den är billigare än kreditors avtal.

Nimoore 2009-02-12 16:00

Citat:

Originally posted by Nicklas@Feb 12 2009, 14:25
Jag kör den fakturalösningen på min shop eftersom den är billigare än kreditors avtal.

Tack för tipset!
Vi skall säga upp vårt avtal med Kreditor i vår.

Daniel.Aronowitsch 2009-02-12 16:25

Hej igen!
Vad tråkigt att du känner på det viset.

Utvecklingen av Kreditor-Magento modulen är i full gång och kommer vara klar inom kort.

Som jag tidigare nämnt, kommer den att vara förberedd för fakturera mig, dela upp betalningen och snabbkassan i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Mvh
Daniel Aronowitsch

Mickee 2009-02-12 16:35

Citat:

Originally posted by Nicklas@Feb 12 2009, 14:25

OT: för er som undrar så har inte sveawebpay någon färdig magento modul ännu heller men enligt dem under utveckling.

Kreditor: Tack för svar

Nicklas 2009-02-12 18:43

Citat:

Originally posted by Mickee@Feb 12 2009, 16:35

OT: för er som undrar så har inte sveawebpay någon färdig magento modul ännu heller men enligt dem under utveckling.
Kreditor: Tack för svar

Ok, det är möjligt att det är så, jag pratade med en av deras säljare för ett tag sedan och det skulle finnas en modul till Magneto. Själv kör jag SveaWebPay på Prestashop (hostad lösning)

Pat 2009-02-20 09:03

Efter att ha kontrollerat uppgifterna kring Kreditors snabbkassa och varit i kontakt med företaget som utvecklar detta åt Kreditor (Software design) kommer det alltså inte finnas med någon snabbkassa. Enligt SD går det inte att skriva om Magentos utcheckning. Det enda som kommer dyka upp är betalningsalternativen för Fakturera mig och Dela upp betalningen.

Det är självklart mycket tråkigt att snabbkassan inte kommer finnas med som alternativ då den bevisligen ökar avsluten enormt! Och detta borde inte vara omöjligt att göra i min mening, jag har personligen varit i kontakt med andra utvecklingsbyråer som menar att detta är fullt möjligt, det handlar mera om att sätta sig in och veta hur systemet är uppbyggt.

david.holender 2009-02-22 18:33

Precis som Pat skriver ovan är Magentos utcheckning möjlig att korrigera - utan att skriva direkt i kärnan - så att man tar bort stegen 1-6 och allt ligger "öppet". Detta är dock inte helt enkelt då Magento är enormt objektuppbyggt och koden som styr kassan ligger utspritt i MÅNGA filer. Vi har dock tittat på den då vi moddade för såväl vår Kreditormodul som Kreditupplysning i utcheckningsflödet. Vi har på vår roadmap att göra en javafriare kassa under h1 - 09. Varien (bolaget bakom Magento) har även dom det på sin roadmapp:
http://www.magentocommerce.com/roadmap - så har vi tur hinner de före :0)

david.holender 2009-02-22 18:34

Jag kan även tillägga att en koppling för Sveas tjänster till Magento (API samt hoastad) ligger högt upp på önskelistan hos Svea så det är inte helt omöjligt att en sådan dyker upp snart :0)

Daniel.Aronowitsch 2009-03-16 09:05

Hej allihopa!

Nu är den äntligen här: Kreditors modul till Magento!

En första version finns att ladda ned på Kreditors hemsida: http://kreditor.se/teknik-och-suppor...ssystem/5.html

Den är förberedd för Fakturera Mig och Dela upp betalningen i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Återkom gärna med feedback och reflektioner.

Mycket nöje!

Mvh
Daniel Aronowitsch
Kreditor

rocky 2009-03-16 14:10

Citat:

Originally posted by Daniel.Aronowitsch@Mar 16 2009, 10:05
Hej allihopa
Nu är den äntligen här: Kreditors modul till Magento
En första version finns att ladda ned på Kreditors hemsida: http://kreditor.se/teknik-och-support/fard...lssystem/5.html
Den är förberedd för Fakturera Mig och Dela upp betalningen i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Återkom gärna med feedback och reflektioner.
Mycket nöje
Mvh
Daniel Aronowitsch
Kreditor

Tack, ska ni inte lägga ut den på Magento Connect?

Det verkar fungera men jag har inte vågat testköpa något då jag har ett aktivt konto.

Kan man använda testpersonerna?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson