![]() |
jag tillverkar saker (eller ska, rättare sagt) efter beställning till privatkunder, med förskottsbetalning!
tex kund lägger order kund får orderbekräftelse (måste betala inom 3 dagar annars stryks orden) frågan här är, blir det inte en faktura av orderbekräftelsen? och hur blir bokföringen? skuld till kund eller försäljning? hur gör ni eller hur skulle ni lägga upp hela köpet ,med bokföring, olika papper till kund m.m lite fundersam!!!! :blink: |
Enklast är väl att skriva en faktura först när du fått betalt. Så har vi gjort i vår webshop.
Annars skriver du en faktura och skickar vid beställning. Skulle du inte få betalt får du makulera den, dvs skriva en kreditfaktura. |
det enklaste möjligast, bokföringsmässigt. jag kör kontantmetoden
|
Kontantmetoden innebär bara att du inte behöver bokföra fakturorna förrän de är betalda.
Vid utgången av året ska du förteckna utestående och inkommande fakturor. Går bra i enskild näringsverkssamhet upp till en viss omsättning, (och kanske någon annan stans) Men det ändrar inte saken, Du har fått en order, och ställt ut en faktura som kunden betalar. När du gör jobbet har inte med saken att göra. Skattemässigt sett har du fakturerat. OT: Du måste ha rekordet i kort löptid på fakturan, 3 dagar? Hinner folk med att betala? |
Hehe, för mig skulle det aldrig gå. Det tar 1-2 bankdagar innan bankgirot får in pengarna på mitt konto, och eftersom jag skickar få fakturor får jag bekräftelsen hem på posten, vilket tar ett par dagar till. Runt en vecka från att kunden betalar vet jag att jag har pengarna.
|
Egentligen borde du utfärda en offert/avi som kunden borde ha ca 30 dagar på sig att acceptera. 3 dagar gynnar inte din försäljning, det finns ingen vettig anledning att ha så kort tid när du ändå inte tar på dig någon egentlig risk (tillverkningen börjar inte förrän du fått betalt).
Om du har företagskunder så kan de omöjligt betala mot en orderbekräftelse, de måste ha en FAKTURA eller AVI annars får du inga företagskunder. Att ha en så stöddig attityd mot kunderna som 3 dagars betalningsvilkor är inte främjande för försäljningen. En orderbekräftelse är inget giltigt betalningsunderlag för varken privatpersoner eller företag. Du måste utfärda en AVI (kan kunden strunta i att betala utan risk för inkasso) eller FAKTURA (måste kunden bestrida eller betala) att betala mot. När man får betalt i förskott kallas det "á conto" som tydligt måste anges på fakturan/avin. När du väl levererat så måste du skriva ut en "riktig" faktura där du specar vad som levererats och gör avräkning mot "á conto betalningen". "á conto betalningen" bokförs som mottagna förskott i balansräkningen och är en skuld som ska tas upp under kontoklass 2, kreditera konto "2420 Förskott från kunder" motkonto är väl lämpligast bankkontot i kontoklass 1 dvs debitera konto 1930 , detta ska alltså INTE in i resultaträkningen och ska inte bokas mot försäljningskontona. När du väl utfärdar den "riktiga fakturan så bokar du om genom att debitera konto 2420 och kreditera kontoklass 3 dvs försäljningskonto. En förskottsbetalning från kund är alltså ingen försäljning utan är bara en omflyttning av tillgångar och skulder i balansräkningen. |
frågan är ju om förskott existerar i förenklat bokslut tex visma EF och det handlar inte om företag överhuvud taget och kommer aldrig att göra!
konkurenter inom samma kör: beställ->orderbekräftelse->betalning inom 7-14dagar eller orden avbryts! + måste man spara en kopia av orderbekräftelsen i 10år |
sen är väl a conto en delbetalning?
|
Citat:
Om du använder kontantmetoden behöver du bara bokföra när väl betalningen kommer in till ditt konto. men eftersom det är ett förskott så är det likafullt "á conto" och måste bokföras senast dagen efter att betalningen inkommit. ORDERBEKRÄFTELSE Det är alltid knepigt med förskott. Men en orderbekräftelse är inget betalningsunderlag hur man än vänder och vrider på det, det är enbart en bekräftelse på att du accepterat ordern och tagit på dig en förpliktelse att leverera enligt kundens beställning. Du måste utfärda endera en AVI eller en FAKTURA som betalningsunderlag. AVI Behöver inte bokföras förrän betalning inkommer till leverantören. Kunden behöver aldrig AGERA för att slippa betala utan kan helt enkelt strunta i den. Denna kan aldrig skickas till inkasso elelr kronofogde av leverantören. Det måste tydligt framgå v dokumentet att det är en AVI (detta så ingen företagskund kan bokföra den som en faktura direkt vid ankomst utan först vid betalning). En AVI kan man som leverantör utfärda och skicka till kund som en offert, även utan att kunden i förväg lagt en beställning, dvs det kan i stort sett användas i marknadsföringssyfte. FAKTURA Enligt kontantmetoden bokförs den som en kundfordran hos leverantören först vid inkommen betalning eller senast på bokslutsdagen. Momsplikt inträder först vid betalning, eller senast på bokslutsdagen. Enligt faktureringsmetoden så bokförs den som en kundfordran direkt vid utfärdandet, och momsplikt inträder omedelbartvid utfärdandet. En faktura måste kunden endera betala eller bestrida. Det är strängeligen olagligt att utfärda "luftfakturor" dvs utan kundorder och utan faktiskt underliggande "leverans" av varor eller tjänster (imateriell rättighet => tjänst) eller avtalsfakturering för exempelvis hyra eller annat avtal som underlag. |
Conny, jag måste bara säga att jag uppskattar det du skriver.
Allt som oftast sitter jag och läser igenom dina långa, utförliga och pedagogiska inlägg, och lär mig saker som jag egentligen inte alls är intresserad av, bara för att du skriver så bra. Om det sen är fakta du skriver också (vilket jag förutsätter) så är det ju helt fantastiskt. Tack för allt onödigt (men intressant) vetande du ger mig. |
ok det hela blir alltså att jag kallar orderbekräftelsen för AVI istället? om sen kunden betalar vilket ska vara verifikation: AVI:n betalningskvitto från bank eller kvittot jag skickar till kunden(om det behövs eller sköter banken det, kan inte bankgiro!) eller båda?
vad händer om han/hon inte betalar? måste jag spara AVI:n Lita starkt på dig Conny :) man kan ju inte få mer än fängelse ....ha ha |
Citat:
|
Citat:
Men en grov gissning skulle vara att det inte spelar någon roll för AVIer att nummerserien bryts. Får nog studera detta case lite noggrannare på skattmasens webbplats.... AVI är mest vanligt för tidningsprenumerationer och försäkringspremier som automatiskt upphör om betalning inte inkommer till leverantören i tid. När du fått betalt via BankGirot så får du en verifikation på själva betalningen med en betalningsreferns AVInummer/FAKTURAnummer så du vet vad som betalts. Då är det bara att leverera. Lämpligt kanske kan vara att leverera en följesedel så kunden kan stämma av vad de beställt och vad du hävdar att du levererat, det är vad jag vet inte nödvändigt dock. Om banken skickar bekräftelse/kvitto till kunden låter jag vara oskrivet då jag nog inte funderat på det. Men AVIn gäller som betalningsunderlag för kunden även om det skulle vara en företagskund. Lämpligt borde vara att spara ej betalda AVIer i gissningsvis (jag vet ej säkert mao) ett år i alla fall för uppföljning och statistik. Betalda AVIer är likställda med kvitton och fakturor ur arkivsynpunkt dvs måste sparas i 10 år enligt bokföringslagen. Man kan vara helt inkompetent och göra skitdåliga affärer utan att hamna i finkan, bara man bokför allt och inte försöker dölja några inkomster eller dölja ogiltiga avdrag och så måste man lämna in alla blanketter i tid. :-)) |
är du helt säker med AVI/betalningsunderlag till privatkunder, ett ex: en kille ringer
- hej, jag vill ha en XXXXX - ok, det tar 2 veckor, förskott gäller! - ok, vad är ditt bankgiro så sätter jag in pengar killen sätter in pengar. ingen AVI förstår du hur jag menar? det är inget problem i sig med AVI...men det program jag har kan inte skriva ut där det står AVI... |
Citat:
Jag menar inte att det är "förbjudet" att göra en snabb "deal" och om privatkunden betalar, det är dock OKLOKT av kunden. Kunden har inget underlag för betalningen, vad händer om du tappar bort beställningen? Hur ska kunden kunna hävda sin rätt? Det går även att göra så för ett företag men den som betalar pengarna utan betalningsunderlag i ett företag kan råka illa ut av skattmasen om han inte kan visa upp en verifikation (AVI/FAKTURA/AVTAL) vid en revision. Det är mycket oklokt av en företagskund att betala utan betalningsunderlag, då kan skattmasen anse att det är en löneutbetalning och undanhållande av löneskatter, dyrt så in i bomben. Vicki van der Lanken (Välkänd Nattklubbsägare i Stockholm) betalade ut 800 000 utan verifikation, det blev ett par år bakom galler som hon nu har avtjänat, lite onödigt, kunde ha lösts vitt så hade hon sluppit skaka galler. |
Värst vad ni får allt att låta komplicerat :). Allt som Conny skriver stämmer, men han ser det ur ett AB´s perspektiv som redovisar enligt faktureringsmetoden.
När du säljer något så skickar du alltid med ett kvitto. När du mottagit betalning så skriver du ut två kvitton. Ett till kunden och ett som verifikation till din bokföring. Kontrollera med skatteverket för säkerhetsskull vad som måste finns med på kvittot för att det ska vara giltigt som verifikation. Spara även dina kontoutdrag från kontot där betalningarna kommer in. Sedan stämmer du av så att dina kvitton stämmer med det som kommit in på kontot. Eftersom du aldrig skriver ut ett kvitto innan du har mottagit betalning så kommer du inte att få problem med bruten nummerföljd eller kreditfakturor. Som du sade själv så rör det sig om förskottsbetalning. Därför skapas ingen order innan betalning har inkommit. Jämför det med en vanlig klädbutik. Om du lägger en tröja i din kundvagn så kommer H&M inte att bokföra det. Det blir först en affärshändelse när de mottagit betalning i kassan. Svårare än så behöver det inte vara. Bokföringen är till för din egen skull, samt för att skattmasen ska kunna kontrollera att du har betalat in rätt skatt. Ingen kräver att du ska göra det mer komplicerat än nödvändigt. Nu upprepar jag ungefär det Conny redan har förklarat. Jag fick intrycket av att förklaringarna lät mer komplicerade än vad själva bokföringen egentligen behöver vara. |
precis var jag misstänkte! (betalning med kontokort är ju egentligen förskott oxå!) nu ska vi se:
kund lägger order på intenet-> får orderbekräftelse direkt i webläsaren eller e-mail->kund betalar inom tex 7dagar->skickar och bokför kvitto(betalning)-> skickar varan när den är färdigt och tex en följesedel eller kund lägger order på intenet-> får orderbekräftelse direkt i webläsaren eller e-mail->kund betalar inte inom 7dagar->ordern avbryts och inget bokförs detta stämmer nu? |
Citat:
Om man som leverantör skickar en orderbekräftelse så kan man aldrig räkna med att få betalt. Man måste i så fall skicka ytterligare en dokument, nämligen en AVI eller en FAKTURA, verkar vara helt onödigt steg att skicka orderbekräftelse i detta fall. Om du har en lång leveransprocess (en produkt ska tillverkas eller konstrueras) eller en restbeställning (dvs slut i lager och det är lång beställningstid från din leverantör tex båt från Alaska eller Japan), kan det vara motiverat att använda orderbekräftelse så att kunden medvetandegörs att du accepterat ordern och att det kommer en faktura (eller AVI) vid ett långt senare tillfälle, då kunden kanske annars glömt att han lagt beställningen. Ofta brukar det gå att ändra rubriken i fakturamallen i affärssystemet så detn visar texten AVI i stället för FAKTURA, vissa affärssytem kan man ha flera olika mallar som i SPCS/VISMA. Det finns de som skriver ut en FAKTURA men om de inte får betalt i tid så endera krediterar de fakturan eller makulerar den. Om man makulerar en faktura i SPCS/VISMA Administration så nollas den så man kan inte se vad som beställts i efterhand. Detta är givetvis ett något krångligare förfarande för du måste hela tiden ha järnkoll på att verkligen makulera elelr kreditera varje obetald faktura. Det kan funka bra om man inte har så många fakturor att hantera, men vid större volymer blir det jobbigt att administrera. Viktigt att ha med en betalningsfrist i den AVI som skickas till kund, en AVI är i stort sett likställd med en offert och då bör man upplysa kunden hur länge "offerten" gäller, annars kan du få en betalning om flera år när du höjt priserna till det dubbla eller produkten utgått ur sortimentet. Så här anser jag order/leverans-processen bör se ut i korta drag: kund-> lägger order på intenet leverantör-> skickar AVI med betalningsfrist 30 dagar kund-> får AVI direkt i webläsaren eller e-mail kund-> kund betalar inom tex 7 dagar Leverantör-> skickar och bokför kvitto(betalning) (kan vara kontantfaktura/nota) Leverantör-> skickar varan när den är färdigt och tex en följesedel eller kund-> lägger order på intenet leverantör-> skickar AVI med betalningsfrist 30 dagar kund-> får AVI direkt i webläsaren eller e-mail leverantör-> om betalning ej inkommit inom 14 dagar kan lev skicka påminnelse på email kund-> kund betalar INTE inom 30 dagar leverantör-> ordern avbryts och inget bokförs leverantör-> kan skicka en information till kunden att beställningen har avbrutits |
Hur översätter man avi till engelska då? Edit: Ordet avi på engelska?
Jag vill gärna ha förslag på hur en avi ska se ut som ett email, a4 papper och via webläsaren? Typ så här? "Tack för din beställning! Var god förskottsbetala in 330 kr till plusgiro 123-132 med OCR 1235524645...." |
Citat:
Begreppet AVI heter payment notice på engelska. |
Tack Conny! Bra tråd!
|
ok, men måste inte en AVI vara i nummerföljd, eller är det bara att bokföra kvittot som verifikation?
|
Citat:
|
frågan är ju om AVI utformning är viktig i huvudtaget? verkar ju inte stå någonstans om AVI
|
jadu conny! googlat som s#t#n, det alla verkar använda till privatkunder är "betalningsinformation i orderbekräftelsen"! till företag är det faktura!
|
Citat:
Det brukar exempelvis inte vara moms angivet på en orderbekräftelse. Jag skulle aldrig betala mot en orderbekräftelse. |
jag tro inte du har fel, men som jag har uppfattat allt så får man bara en AVI när man tex ska förlänga något avtal m.m
ta tex Metria (ingår i lantmäteriet som är en statlig myndighet) så här står det när man köper kartor. Förskottsbetalning Vid förskottsbetalning lägger du först din order och väljer Förskottsbetalning. Betala sedan in beloppet på PG 481184-0 och ange ditt ordernummer. När betalning kommit in på vårt konto levererar vi varorna till dig. Ordernumret hittar du i e-postmeddelande som du får när köpet behandlats. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson