![]() |
Det ringde en säljare från Aftonbladet med detta fantastiska erbjudande:
Citat:
Vad tycker ni, ska man slå till på detta fantastiska erbjudande, eller ska man be dom dra nånstans. B) Det sjuka är väl att nån går på det nån gång, eller så kör dom med typ 95% rabatt som standard. |
Kört hårt - Tror du kan få bra resultat ;)
|
Ganska typisk annonsäljare på flera sätt. För många handlar det definitivt om att ha ett flöde med engångskunder. Jag brukar alltid fråga om vi kan göra ett kortare test (så det blir hyfsat statistiskt signifikant), men ofta har de minimigränser på sitt erbjudande (10000 kr, 6 månader, etc), vilket förstås kan tolkas som att de inte tror på sin kanal och inte ser långsiktigt på kundrelationen. Oseriöst att inte låta potentiella kunder få prova på ett enkelt sätt, tycker jag. Om det går bra blir man ju en återkommande kund.
|
dock kan man ju förstå att de inte bara vill ha en massa små aktörer som kommer och "testar" och sedan ger sig vidare. Det kostar ju både pengar och tid att hålla på att leta reda på nya annonsörer
|
Citat:
100 kr per klick? Han/hon måste ju ha skrivit fel? Annars är de ju inte riktigt kloka. |
Varför kan inte flera stora aktörer börja ta betalat per klick istället för ett fast pris för en annons? Det är bara risker och svårt att beräkna "värdet" i en banner för ett fast pris med x antal visningar för oss som vill annonsera. Mycket bättre att veta vad man får betala för varje "besökare", samt ha möjligheten att ange ett maxbelopp, etc. så att man inte går över sin budget.
|
Citat:
|
Märkligt att säljaren ens ger ut en uppskattning på pris per klick via mail. Normalt så brukar de slingra sig in i det sista. Man blir verkligen tvungen att dra det ur dem. Säljare är som politiker när det gäller att besvara obekväma frågor. De svarar helt enkelt på allt förutom det man frågade om.
Orsaken till att säljare aldrig vill prata uppskattade klickpriser är naturligtvis att 100 kr/klick förmodligen är ganska normalt för en sida som Aftonbladet. |
Problemet med att betala per klick är ju att det till stor del beror på annonsmaterialet och som säljare av annonsplatsen vill du ju inte visa en annons som ingen klickar på även om du får 100 000 kr per klick ;)
|
Orsaken att man som publicist inte vill köra prestationsdealar beror bla. på att det är att lägga allt ansvar på sig själv att prestera. Huvudsysslan för en nyhetstidning är INTE att driva trafik. Det är att rapportera nyheter.
Det är omöjligt att påverka en kampanj för vissa medier, på annat sätt än att smälla på med en helsikes massa annonsvisningar. Andra kan kanske publicera någon relaterad nyhet till kampanjen och på så sätt försöka påverka sina läsare ytterligare. Men det är också väldigt tabubelagt att göra så. Verkar dock vara helt ok för bloggare. Skall ett Klick räknas som en prestation ifrån en nyhetssajt? Det är annonsören som förser mediet med material. Innehållet i en kampanj, budskapet, varumärket och utformningen är vad som gör den stora skillnaden. En kampanj med 10 000 000 annonsvisningar kan ge 1000 klick medans en annan kampanj på 1 000 000 annonsvisningar kan ge 10 000 klick. Detta på samma sida, på samma annonsplats! Givetvis är det så att man inte kan frisäga sig allt ansvar. Vilket man inte heller gör, man garanterar att annonsen visas för X antal människor X antal gånger. Eller bara att den visas X antal gånger. Man måste åtminstone när det handlar om större medier ta med varumärkesbyggande etc i beräkningen. Vissa annonsörer som syns på ex Aftonbladet har inte ens en länk i sina annonser, hur skall dessa mäta kostnad per klick? De når därmot ut med sitt budskap till X antal miljoner människor. Det är givetvis så att man som publicist måste behålla värdet på sin annonsering som är så mycket mer än bara klick. ( Sedan är kanske inte Aftonbladet det bästa exemplet på detta som lyckats sälja bort sig själv och jag vet flertalet aktörer som kört både klickpriser där samt betalat så lite som 2 i CPM ). Jag förstår dock frustrationen som köpare att inte veta exakt vad jag får för mina pengar. Är man i situationen att x lagd peng måste generera x klick eller x ordrar direkt så är kanske inte Aftonbladet och andra större medier rätt väg att gå. Då finns det 1000 andra vägar att gå, Adsense, Tradedoubler, etc etc. Har man däremot en kasse stor nog för att pusha varumärke, så sätter det saken i ett annat perspektiv. Sedan tror jag personligen betydligt mer på att lägga riktade kampanjer betydligt fler siter, då gärna nischsiter och spendera pengarna brett istället för på ett stort medie. |
Precis. Om man satsar på varumärkesbyggande kan det vara ok att annonsera. Men då ska man som företag ha råd att bara "kasta bort" stora summor. Kasta bort inom citationstecken, eftersom varumärkesbyggande förstås har sitt värde.
Problemet är att säljarna inte riktigt verkar fatta varför man som företag i lite mindre klass än Fritidsresor, Astra Zeneca och Swedbank inte kan slänga ut pengar på samma sätt. Jag har tom blivit rent ut sagt förolämpad för att jag tackar nej, sista kortet de spelar ut verkar vara att få den potentiella kunden att känna sig okunnig och dum som inte begriper sig på marknadsföring. Som tur är köper jag inte det. |
Notera också deras låga CTR, 0,03%, det säger mer än ett klickpris tycker jag. Om det är ett typiskt värde så är det något fel på sidan, den kan inte driva trafik. Tror iofs att det är skillnad på var man ligger, köper man den fetaste annonsplaceringen mitt i fejan på läsaren så klickas det mer, men besökarna kommer dit för att läsa nyheter och inte för att klicka på annonser.
Storköparna spelar i en annan division, de har helt enkelt inte så mycket att välja på än AB och ett par sajter till om man vill ut riktigt brett. Jag vill inte ut brett eftersom jag har nischad produkt, och när jag annonserar på nischade sajter så får jag riktigt bra trafik med bra ctr och alla är glada och nöjda. Så AB är fel för mej redan från början. Behöver jag tillägga att resten av mailkonversationen handlade om "varumärkesbyggande" och andra floskler som annonssäljare tar till när sakargumenten tryter..... Är ju med ibland på redaktionell plats (gratisreklam är gott!) med länk och allt och då klickas det minsann! Men summan är att tidningsajt inte alltid är bäst, nichade sidor/portaler med gott rykte och bra trafik är bättre att synas på, både redaktionellt och som annonsör. |
Viktigt att skilja på olika typer av reklamköpare och vad man har för produkter. I många fall handlar det om att bygga ett varumärke snarare än att driva direkt försäljning och då är ju antal visningar högst relevant. För de flesta på det här forumet torde säljdrivande marknadsföring vara det som är viktigast.
Mitt intryck av alla tidningars som finns på webben är att de bara översatt sitt tänk från den tryckta tidningen till webben och då missat en del poänger. Det finns ingen anledning att lägga en massa pengar på en lång kampanj med osäkert resultat när man med några dagars test kan lista ut samma sak. Betala hellre lite extra för att få göra ett test så kan du utvärdera kanalen. Den reklamsäljare som inte är intresserad av att det ska gå bra för annonsörerna förtjänar inga kunder. För mig är det inte en reklamplats som jag köper utan snarare försäljning. En fråga om vilken budget man har förtjänar inget bättre svar än "hur mycket försäljning kan ni leverera?". Om en kanal funkar finns i princip ingen övre gräns på hur mycket man kan spendera, därför är det logiskt att låta kunderna testa på kanalen. Allt annat blir bara en stark signal om att de inte själva tror att det fungerar. |
Bra inlägg kapa, men att betala 100kr/klick är fortfarande ganska mycket. Säg att jag driver en webbshop, och en genomsnittlig beställning ligger på 400kr (inklusive moms). Jag ligger på en avslutsfrekvens på 20%, men på dessa riktade kunder som kommer via annonsen kanske jag har 50%.
Det ger att jag betalar 200kr för en försäljning på 320kr. Jag ska ha extremt god marginal för att det ska vara värt det. |
Det beror väl på, annonsköparen får ju rätt många tusen impressions för varje klick också. Om man vill profilera sig som samarbetspartner med aftonbladet tex kanske det kan vara värt det. Det fungerar ju lite annorlunda i the big league än för oss som säljer för 30k i månaden om man säger så..
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson