![]() |
Tjenare.
Jag vill sälja webbtjänster, genom min hemsida. Jag vill endast ha detta som ett jobb sidan om och vill naturligtvist att det ska vara lagligt, därför alltså skatta för pengarna. Men hur ska jag gå till väga? Jag har ingen aning över huvudtaget. Jag är duktig och kan många språk och design är min största styrka så jag tror att jag skulle få många kunder om jag bara lyckades marknadsföra mig själv på ett bra sätt. Men jag måste ju börja först. Hur säljer jag hemsidor lagligt? tack på förhand. :) |
Använd din favoritsökmotor och sök på "hyr din arbetsgivare".
|
Det tog mig ett år att lära mig allting. Men du måste oavsett vilket registrera dig som enskild näringsidkare. Det vill säga starta eget företag. Du kan "hyra din arbetsgivare" som sköter allt med pappersarbete och redovisning men de slukar lätt upp en stor del av pengarna.
|
nej, det behöver inte bli särskilt dyrt alls... dom kan ta så lite som ~7%, vilket jag tycker är rätt billigt för att slippa alla problem. kryssdeklaration liksom =)
|
Lite off topic men finns det ingen motsvarade sida där man kan "hyra sitt företag". Sitter ju massor med pojkar och flickor hemma i stugorna och tjänar några hundralappar i månaden på adsense. Ska de göra det lagligt så vore ju en sån tjänst ultimat.
Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. "Hyr din arbetsgivare" funkar ju så att man fakturerar genom dem och sen betalar kunden in på deras konto och man får sen ut ett belopp i lön. Med min idé antar jag att man på något sätt måste ange "arbetsgivarens" kontonr. hos Google och på något sätt kunna koppla det till just den "arbetaren". Någon som har något förslag? |
Mera hjälp skulle uppskattas.
Har läst på om enskild näringsidgare och att j ag inte behöver lägga några pengar på att starta det hela om jag inte vill registrera själva namnet (vilket inte behövs). Men SÅ mycket jag inte förstod när jag läste igenom. Kan jag starta detta utan att lägga pengar på det själv? Kan jag ha det bara som sido-jobb? Det finns ju MASSOR av privatpersoner som säljer webbtjänster på internet. |
Om du ska ha det som ett (sidojobb), ansök om FA-skattsedel hos skatteverket, det är gratis.
|
Och det räcker så? Men hur fungerar det hela?
|
gå till ditt närmaste bibliotek och låna lite böcker! Björn Lundén skriver så man förstår!
|
Nutek och skatteverket har massor med bra kurser om att starta eget.
|
Med tanke på alla svar i tråden antar jag att de inte är enkelt? Ingen verkar komma med konkreta svar och den andre föreslår kurser.
Kurser ser jag som om jag skulle starta ett riktigt stort företag med butik och inköp och personal och allting när allt jag vill är att sälja hemsidor på fritiden. Är det verkligen en sån stor grej att göra? |
Nä det är ingen stor grej.
Gör så här, 1 skaffa FA-skattsedel. 2 glöm ej att samtidigt momsregistrera dig. 3 Sälj. 4 Bokför. 5 betala in moms + skatt. Om det är enkelt eller svårt, beror på hur du själv upplever det. Har du ingen kunskap om bokföring, då antar jag att du upplever det som svårt. Det gäller väl mer eller mindre allt. |
Citat:
|
Momsregistrera sig måste man väl göra för att kunna dra av moms? Eller är jag ute och cyklar?
|
Du behöver inte redovisa moms varje månad om du har en omsättning på under 1 miljon om året.
|
Dirtydog har rätt. Ingen momsregistrering -> ingen avdragsrätt på ingående moms.
1. Hur många uppdrag tror du det kommer röra sig om på ett år? 2. Planerar du att ha mycket inköp? Om svaren är få och nej så klarar du att bokföra det själv genom att lära dig grunderna i bokföring samt fråga, fråga, fråga. Förslag på bokföringsprogram är VISMAS version för enskilda firmor. Sen har jag en förkärlek för Fortnox (SPCS numera VISMAS grundares nya företag). Lycka till! |
OKej. Ja jag hämtade blankett idag för FA-skatt men hur fan ska jag fylla i den? Jag har ju ingen aning om hur många kunder jag kommer få och hur mycket jag kommer tjäna.
|
jag skrev bara 0kr, jag har FA-skatt, det dom vill veta är om du har fler än 1 kund, annars räknas det som anställning
|
...och så vill de veta för att du ska få en lämplig "månadsinbetalning" av skatten. Den så kallade f-skatten.
|
Citat:
Inkomst och skatt = 0 kr per år? |
Citat:
Rent allmänt, över hela grejen. Jag ansöker om FA-skatt, skriver 0 kronor som beräknad inkomst. Måste jag skatta varje månad ändå? Hur är det med moms? Måste jag betala det varje månad med? Jag menar om jag bara gör hemsida 6 månader av året, och får inga kunder 6 av månaderna på året, måste jag ändå skatta och betala massa moms när jag inte har fått några kunder? |
Ja, precis. Betala moms ja. Skatta nej om jag inte har helt fel.
|
Blir inte mycket smartare av detta. Eller det blir jag ju visst det men jag menar. Säg att jag bara lyckas få tre stycken fast stora uppdrag på ett år. Då förlorar jag ju pengar bara om jag ska betala moms varje månad ändå?
|
ta momsredovisning 1gång per år! jag satte 0 kr i inkomst för att jag inte vill betala prel.skatt tex 1000kr i mån, första året( när jag inte vet hur det går med företaget)! utan styr upp det i deklarationen!
|
Momsredovisning kör du en gång per år, dvs i deklarationen, om du inte blir tillräckligt stor då blir det var tredje månad alt varje månad beroeende på vad du väljer.
F-skatt fungerar ungefär som din vanliga "anställningsskatt". Den är ju även den bara preliminär och justeras när du gör din deklaration framåt maj. Detta för att du inte ska behöva betala in allt på ett bräde. Tror du att du kommer göra en vinst på 50 tkr år 1 så skriv det. Är du istället osäker om det överhuvudtaget om det blir någon vinst utan ser det som en bonus om det går ihop sig i början så skriv 0 kr. Men visar det sig att det går som tåget är det bara att höra av sig till Skatteverket och ändra. Lycka till! Edit - tillägg |
Jag rekommenderar inte att skriva 0kr, skriv hellre för mycket så att du måste jobba hårt för att få intäkter i ditt företag. Risken är annars stor att men mindre inkomster kommer du att spendera varje krona och i deklarationen får du en massa restskatt och problem. Betala hellre för mycket i preliminärskatt än för lite!
|
allt lilla extra jag får in ska gå direkt in i företaget första året, därför skrev jag 0kr oxå, jag har FA-skatt och har ett annat jobb heltid
|
rentacoder, ework eller elance låter dig väl visa dig där vad jag minns.
/Henrik |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson