![]() |
Det började i fredags att en kompis till mig tipsade om att jag borde lägga upp mina .se domäner jag försökt sälja på missdomain.se, efter att jag hade skapat ett konto och lagt ut några domäner så skulle jag ut på post (går i lumpen och ligger på högvakten just nu) så jag brukar låna ut min dator till alla som vill låna den.
Nästa dag när jag pratar med mina kompisar som satt kvar framför datorn när vi andra gick ut på post, sa han att dom hade skapat ett nytt konto på missdomain.se (med "falska persnr från hamsterpaj) för att bjuda på mina domäner så att aktionen skulle starta. Jag blev lack på dom och sa att dom skulle mail missdomain.se för att säga att dom buden dom hade lagt skulle tas bort och att dom inte menade med vad dom bjöd. Ska även tillägga att jag brukar spara mina lösenord i firefox så man loggas in automatiskt så det kommer visa i deras loggar att jag logga in på missdomain ungefär samma tid, eftersom när man besöker sidan så loggas jag automatiskt in. Sen såg jag att mina vanliga konto blev stängt och igår kväll fick jag ett mail från missdomain som svar på det mailet mina kompisar tidigare hade skickat Citat:
Dom bifogade även en faktura http://data.fuskbugg.se/skalman01/urkunds.jpg Och deras "allmänna villkor" http://data.fuskbugg.se/skalman01/Mi...in_villkor.pdf Jag ringde och förklarade för dom vad som hänt men missdomain sa att han skulle prata med deras jurist men fanns inget dom kunde göra. då skickade jag detta mail: http://data.fuskbugg.se/skalman01/missdomain.JPG och deras svar blev: http://data.fuskbugg.se/skalman01/missdomaon2.JPG Men problemet är att jag inte tycker jag gjort något fel och vill inte betala någon böter för att någon bjöd på mina domäner från samma ip. Vad tycker ni om det hela? Har dom rätt att ta ut böter av mig för att någon annan bjöd på mina domäner från samma ip? Är det ett juridiskt bindande avtal att att registrera sig med sitt personr? Vad tycker ni jag ska göra? fortsätta bestrida deras faktura? |
jag tycker att du ska hhm..... BUSTED
|
Betala och kräv dina retardkompisar på pengarna.
Känns bra att Missdomain sätter dit folk som förstör för oss seriösa budgivare. |
Bara att bita i det sura äpplet och betala.
MissDomain har på sistone blivit en seriös plats för domänhandel, och så ska det förbli! Bra jobbat av Björn & co. :) |
Jag tycker också att du ska betala och sedan rikta kraven vidare, det var ju vänligt av MissDomain att sänka staffavgiften.
Jag ser dock ett möjligt sätt för dig att rentvå ditt namn, och det är om dina befäl kan vittna om att du stod på högvakt de tider som kontona registrerades och buden las. Om du inte gjorde det så är det såklart lite värre... |
Ja du Gabriel....jag tycker nog att...busted.. :)
Nä, men min första tanke var nog faktiskt ändå att jag tycker det var ganska magstarkt av Missdomain att skicka en faktura på 12.000kr. Jag kan ha en viss förståelse för att man har ett "varumärke" att skydda, men för mig så kändes det mer som ett sätt att mjölka någon som faktiskt satt sig själv i en prekär situation . Vidare antar jag att det rör sig om 4 domäner (?) och enligt mig så hade ett seriöst företag antingen skickat en faktura på 1200 Euro, eller räknat på en faktiskt kurs. Men, i sak är det ju inget att diskutera, som sagts 2 gånger redan...busted...att utge sig för att vara någon annan, med personnummer, är ju faktiskt ett lagbrott, och med fakturan reducerad till 3000 kr tycker jag du kommer ganska lindrigt undan, menar Du att någon annan gjort det från Din dator och du inte vill ta den kostnaden så tycker jag att Du ska polisanmäla händelsen, eftersom du erkänt att det hela har skett, så är ju det enda man kan ta en konflikt om i så fall vem som ska stå för kostnaden, och där måste du nästan göra en polisanmälan för att slippa, om ni inte löser det sinsemellan. Men även där tycker jag att Missdomain är lite för aggressiva och fokuserar lite för mycket på pengarna för att det ska kännas seriöst, men det är ju bara min åsikt... |
Mycket bra gjort av MissDomain!
|
Att man kan tycka deras beteende är bra är oförståeligt för mig. Han mailade ju dem direkt och förklarade vad som hade hänt. Det här lockar ju verkligen inte att lägga upp något där.
|
Om du kan bevisa att du faktiskt stod på högvakt när buden las så har du ju nått att gå på. Försök att få ut scheman från de ansvariga och vidarebefodra desa till Missdomain.
Om inte så är det nog kört min vän. Då är det bara att betala och rikta kraven mot dina "vänner". 3000 spänn (som det senare blev) är lite väl saftigt för att ta bort en eller flera domäner ur sitt system. Den timlönen hade jag med velat ha. For the record: Jag tycker ingenting i den här frågan. |
Citat:
Men jag vet inte exakt vilken tid buden lades kan ha varit så att jag legat och sovit då men det tror jag inte. Men problemet är att på missdomain loggar så kommer de nog stå att mitt konto också loggades in då eftersom jag har autoinloggning på. |
Citat:
Och det är ju omöjligt för den som accepterar budet att veta vem bjudet kommer ifrån eftersom man bara får se "smeknamnet" eller om budet kommer från samma nätvärk? |
Det låter mer som dina vänner är du själv. Är det inte så har du inget att oroa dig för, annars kan du bara betala 3000 kr, inte så mycket att diskutera.
|
Citat:
bara för att bjuda på mina domäner. Jag reggade mig mitt mina riktiga uppgifter eftersom jag var seriös när jag reggade mig. Om det kan gå till så här så kan vem som helst fixa böter åt vem som helst. Tror inte detta kommer hålla i en rättegång. eller vad tror ni? :) |
Detta påminner lite om http://www.webmasternetwork.se/f7t19509hl-st0.html.
|
Jag tycker att det är något oklart exakt vad som har hänt, men det är ju onekligen så att Missdomain menar att det är DU som skapat nya konton för att bjuda på dina egna domäner, vilket dom säkert har rätt i, jag har svårt att se varför dina "kompisar", om det nu var dom som gjorde det, inte bara använde sina egna personnummer och på så sätt drog igång budgivningen !?, låt mig gissa att ev. tjänstgöringsrapporter skulle visa att du Inte stod på post vid dom aktuella tidpunkterna.
IP nummer anses väl som ganska stark bevisning idag, jag tycker det skulle vara tveksamt om Missdomain använde det att hota med, dom borde ha en policy som gäller oavsett om man betalar eller inte (men nu verkar det som sagt handla om att mjölka lite pengar) MEN, faktum är att det ligger ett ganska allvarligt brott bakom (jag antar att det är existerande personnummer som använts) och slipper du undan med en räkning på 3000 kr tycker jag du ska vara ganska nöjd med det. Jag tycker det verkar mer än lovligt korkat att ta strid mot fakturan nu, efter att du i princip erkänt vad som hänt, jag kan inte se att du skulle komma undan med det med mindre än att någon, eller några, "träder fram" och erkänner att det var dom som gjorde det, problemet med det är ju bara att man då erkänner ett brott, som kan få ganska allvarliga konsekvenser. |
du borde fokusera på att sätta dit dina polare istället för att göra mesta möjliga för slippa undan betalning. det är ju dom som har satt dig i skiten, inte missdomain.
din originalpost innehåller för övrigt så många ursäkter att jag inte kan annat än misstänka att du är full med skit. lycka till med allt. EDIT: dina skärmdumpar visar ditt namn och gmail-konto, bara så du vet. |
snaskit:
1: Du släppte in dina lumparkompisar på din dator, med ditt användarnamn 2: Du släppte in dina lumparkompisar på samtliga siter med sparade uppgifter 3: Du är ansvarig för vad som görs med ditt användarkonto.. Ska du tvunget släppa in andra på din dator så får du ju ändå fatta att du måste skapa ett separat användarkonto för dem! Du tror väl inte på fullt allvar att 20-åriga killar inte läser din mail, eller ställer till det? Och framförallt 20-årigar lumpare!? Man vet ju precis själv hur det var i lumpen. Man gjorde ju allt för att småjävlas med allt och alla.. Jag tycker att MissDomain gör helt rätt, och det ligger på dig att betala fakturan. Sen kan du vidarebefodra kraven på dina lumpar- kompisar. Att de sänkte kravet från 12000 till 3000 ska du vara glad över. |
Citat:
"IP nummer anses väl som ganska stark bevisning idag, " Stark bevisning mot vad? att båda konton kom fram samma IP kan ju knappast vara förbjudet, och även fast ip skulle tillhör mig så står jag inte till svars för allt IP används till om ditt finns chans att någon annan kan ha använt det vid den aktuella tidpunkten. I Sverige utgår vi från "oskyldig tills motsatsen bevisats" Och eftersom jag har många vittnen som kommer kunna intyga att jag låter alla använda min dator så kommer det vara svårt att bevisa att jag satt vid datorn vid den tidpunkten + att det finns postlistor. Så jag vet inte vilket allvarligt brott jag har gjort som gör att jag ska vara glad att slippa undan med bara 3000kr i böter? |
Betala inte då?
Eller väntar du på att hela WN ska ställa sig på knä och hålla med dig innan du agerar? |
Men du är rolig, du inleder tråden med en orolig fråga, och sen har du i princip ett helt forum som säger att du har "fel" och bör vara ganska nöjd med en faktura på 3000 kr (som sagt, du har ju accepterat Missdomains användarvillkor, och anmäler ju själv till dom att du/ni brutit mot dessa genom falska bud) och i slutet på samma tråd (jag gissar att vi börjar närma oss slutet) så säger du kaxigt "Så jag vet inte vilket allvarligt..."....så det du egentligen ville, och hoppades på, från början, var att folk skulle hålla med dig ?
Det görs ju ingen prövning på det sättet av fakturan, accepterar du deras uppgörelse på 3000 kr så får du ju betala den, gör du inte det gissar jag (och hoppas som det nu utvecklar sig) att dom skickar fakturan på 12.000 vidare till KF, som utfärdar ett betalningsförläggande, bestrider du den fakturan där, gissar jag att det räcker att dom visar upp det mail du skickat till dom där du faktiskt erkänner att du/ni lagt falska bud, vilket gör fakturan legitim utifrån dom villkor du accepterat, större bevisbörda än så tror jag inte dom har på sig, IP adresser och liknande bevisning blir ju aktuellt enbart om dom väljer att göra en polisanmälan utifrån dom falska antagna identiteterna. Vidare gissar jag att dom vittnen du pratar om i så fall skulle vara samma personer som i din frånvaro skulle vara dom som faktiskt är skyldiga (enligt dig) och det skulle innebära att Dom vittnar till din fördel, medans du vittnar Mot dom !? det låter inte som att det vore så smart av dom... Hur menar du att tjänsten på Hamsterpaj (jag har aldrig använt den och visste inte ens att det fanns) kollar om det finns någon som använder det personnumret som föreslås ? Det menar jag är en omöjlighet...om det nu är "riktiga" personnummer. |
sen en helt annan sak, som är helt off topic, är att det är så många som tycker att det är okej att Missdomain skickar ut en faktura på det här sättet, utifrån den "bevisning" som finns, samtidigt som lika överväldigande stor majoritet invänder mot den nya lagen där skiv och filmbolag skulle få göra samma sak..
|
Boven i dramat här är ju varken missdomain eller du, utan dina "kompisar".
Om dom verkligen är dina kompisar skulle dom hjälpa dig att betala dom där 3000. Det käns rimligt. Oavsett om du haft auto-inloggning på eller inte så har ju dom skapat falska konton, och det är urkundsförfalsking, och detta borde missdomain göra en polisanmälan på, detta har inget med dig och göra, en IP adress kan användas av väldigt många. Jag ser lite olika alternativ. 1.) Missdomain gör en anmälan mot dom falska skapade kontona, det borde dom göra om dom är så seriösa som dom säger att dom är. 2.) Du ber dina "kompisar" punga upp med 3000/[antalet polare] 3.) Om dina "kompisar" vägrar så kan du faktiskt polisanmäla dom. |
snaskit
Hela denna incidenten är otroligt lätt att lösa. Betala räkningen och kräv pengarna på dina kompisar, om allt detta nu stämmer. |
ja om du har rätt och kan bevisa det(inget jag vet och skiter i det oxå) så ska du helt enkelt anmäla dom! 12000:- ha ha ha fan vad lamt försök att skrämmas och sen att sänka till 3000 efter ditt mail, visar på svaghet, på dom bara om du har rätt
|
Lite ordspråk på denna tråd:
När människan väl hade köpt en bra domän så kunde han inte minnas vad den skulle vara bra för- kinesisk ordspråk år1158 domäner är bra till mycket, men den duger inte att göra korv av - kissemissen En bra domän tål vilken behandling som helst. - Hassan i kiruna år 1975 Missdomän är en bra sida, men hon skickar svinaktigt dyra räkningar. - snaskit |
Du har ingått ett avtal och du måste följa det ingångna avtalet. Sedan kan man ju tycka vad man vill om både ditt och MissDomains beteende (vilket jag tycker är på gränsen till skandal, både ditt och deras).
Ett par saker är dock helt klara: 1. De kan inte gå vidare fakturan till fogden eftersom du bestridit den. Om de ändå gör det så bestrider du väl sannolikt den till fogden också och då återstår bara domstol. 2. Urkundsförfalskning kräver att fara finns i bevishänseende och det är mycket tveksamt att denna handling kan ses som urkundsförfalskning... Deras system är byggt för att upptäcka dessa försök och fara i bevishänseende har väl aldrig förelagat då. 3. MissDomain behöver nog skaffa en jurist, för så som de svamlar fram och tillbaka så kan det aldrig stå en utbildad jurist bakom. 4. Du behöver nog skaffa en jurist, för så som du svamlar så sätter du dig i klistret snart. |
Citat:
låter orimligt i mina öron |
Citat:
|
Citat:
Vad säger dina kompisar som hela denna incidenten egentligen? |
Citat:
Det ända jag har sagt är att någon från samma ip la bud på mina domäner missdomain skriver ". Avgiftsgrundande situationer Att lägga bud på egna objekt är strängt förbjudet, oavsett om syftet är att förbättra domänens visualitet på startsidan, starta en auktion eller trissa upp budgivning i egen auktion. Denna regel omfattar även medlemmar i domäninnehavarens hushåll, samt vänner och släktingar till domäninnehavaren. Försäljning av domäner mellan närstående personer ska därför ske utanför MissDomain. Genom att godkänna de Allmänna Villkoren, accepterar medlem att MissDomain i annat fall har rätt att vidta följande åtgärder: - Användarens konto avslutas och personen bakom kontot bannas. - En administrationsavgift om 300 Euro tas ut i varje enskilt fall (dvs. per domän/objekt). Obetald avgift går i SAMTLIGA FALL vidare till Kronofogden för indrivning och utmätning" Och jag har inte lagt några bud på mina egna domäner och hur skulle jag kunna veta att någon jag känner lägger något bud på mina domäner? Och är det då inte upp till missdomain att bevisa att någon lagt bud på sina egna domäner eller att denna vetat om att någon av dens vänner lagt budet? |
Så som jag ser det har MissDomain fel. Man får inte bara skicka ut fakturor hur som helst. Fakturan borde stå på dom kontona som bjöd på domänen och om det nu visar sig att personnumrena bakom dessa är falska så ska MissDomain lämna in en polisanmälan. Och sen är det up till polisen att lösa frågan om det va han eller inte. Vi lever trots allt i en rättsstat.
"nadministrationsavgift om 300 Euro tas ut i varje enskilt fall (dvs. per domän/objekt). Obetald avgift går i SAMTLIGA FALL vidare till Kronofogden för indrivning och utmätning" Måste dom inte gå till inkasso för fogden? |
Citat:
Källa: http://www.sverigestelevision.com/sv...rfriendly=true " företaget som utfärdat fakturan bevisat att de har rätt." det är dom som kommer behöva bevisa att jag gjort mig skyldig och brutit på något |
Citat:
Det är oxå konstigt att dom sätter 12.000 exakt och skriver i sitt avtal att en avgift på 300 euro ska tas ut per förtelse. På missdomains egna sida skriver dom 1 EUR = 9.91 SEK Så det dom anklagar mig för att betala ska egentligen vara 4*300euro det blir om man räknar med deras egna kurs man kan se på hemsidan, 11892kr så dom har avrundat fakturan uppåt med 108kr vilket jag betvivlar att man får göra hur om man vill |
Har du fått pengarna för domänerna? Nej ? Issåfall kan du bevisa detta till Missdomain, hur ska du betala en faktura om du inte fått dina pengar ? ;).
|
Jag va med om något liknande med ett telefonbolag som skicka en räkning till mig efter att dom lurat min parkinson sjuka mamma att ändra mitt abonnemang (Hem tel) till dom. Jag gjorde som så att jag ringde och prata med dom (alltid bättre att ringa en att maila). Och när dom inte strök räkningen fast dom gjort fel så begärde jag ut namnet på tjejen jag prata med och hennes närmaste chef och talade om att jag skulle polisanmäla dom för bedrägeri. Tog inte mer en 20 sek före dom strök räkningen. Kom i håg att DOM ska bevisa att du e skyldig.
|
Citat:
Oavsett min personliga åsikt att jag anser andrahandshandel med internetdomäner förkastlig i många stycken så ska jag trots detta ge min personliga reflexion i detta enskilda fall. Mitt perspektiv utgår från legalitetsprinciper i affärer och att domstolar har mpnopol på den dömande makten och att företag inte har denna rätt. Alla företag måste dessutom följa lagen. I detta case finns minst tre parter (Jag förutsätter i detta case att Snaskit talar sanning i detta forum, det vore korkat att inte göra det): - Snaskit - MissDomain - Lumparkollegorna (ej kompisar) Samtliga parter har handlat felaktigt i detta case! Snaskit har släppt in olovliga personer på sitt konto hos MissDomain (i och med automatinloggningen). Snaskit har dessutom gett fysisk tillgång till sin dator för personer i sin omgivning som ej har rätt att använda Snaskits MissDomain konto. Lumparkompisarna har olovligen utnyttjat annan persons identitet för att logga in på MissDomain. De har dessutom genomfört förfalskningar av identiteter och försökt att Lura MissDomain. MissDomain har har korrekt stoppat ett bedrägeriförsök från lumparkollegornas sida. men MissDomain har kommit med en falsk tillvitelse som de inte har bevis för, de har dessutom utfärdat en faktura å olovlig grund (här begår MissDomain ett brott). MissDomain har ingen laglig rätt i sverige att agera åklagare och att döma någon till "böter" för ett brott. De påbörjar dessutom en ren olovlig utpressning. De vill ha betalt annars går de till polisen, detta är utpressning och ett allvarligt brott. MissDomain har erbjudit att om Snskit betalar 3000 SEK så "glömmer de detta" men stänger av Snaskit "for life" (min egen tolkning), detta är givetvis oacceptabelt för Snaskit då detta är hans inkomstkälla. Vidare har MissDomain ingen möjlighet att varken utnyttja inkassobolag elelr kronofogden för att kräva in denna fordran, eftersom Snaskit har bestridit fordran. Då finns tre alternativ kvar för MissDomain: - Gå till domstol för att försöka få domstolen att fastställa fordran - Förhandla med Snaskit - Lägga ner kravet Alternativ 2 att förhandla är inte bra för MissDomain för Snaskit kan helt enkelt hävda sin oskuld som han gjort hittils. Alterbativ 3 är ju en möjlighet. Alternativ 1 är inget snmart drag av MissDomain för de har redan påbörjat allvarligare brott och fel än vad Snaskit har gjort fel i detta fall. Det är trots allt MissDomain som i domstol måste bevisa att Snaskit personligen har gjort dessa "okynnesregistreringar" ställt utom varje form av rimligt tvivel. Vi har ju redan sett tydligt redovisat tydliga tvivel i forma av en fullt rimlig förklaring från Snaskits sida. Jag instämmer i att Snskit bör skaffa sig ett juridiskt ombud i form av en riktig advokat, inga hembakade jurister utan en riktig advokat. Vad ska då Snaskit uppnå (vad ska han yrka på i förhandling med MissDomain)? - Få MissDomain att inse att de handlat fel - Återupprätta ett förtroende mellan parterna MissDomain/Snskit - Att missDomain återöppnar Snaskit konto Vidare måste Snaskit för att få någon som heslt trovärdighet i sin berättelse, polisanmäla sina Lumparkollegor för detta brott, det är ett måste om han inte själv ska hållas ansvarig för de av MissDomain påstådda brotten. Vidare ska Snaskit självfallet inte under några som helst mständigheter gå med på att betala så mycket som 1 SEK av det begärda skadeståndet/vitet. Det skulle vara att direkt erkänna sig skyldig till ett brott som kan ge fängelse, vidare skulle en sådan betalning utgöra en del av bevisningen i sig. |
Hej igen Snaskit,
Givetvis tycker jag att det är tråkigt att du känner dig felbehandlad. Vad du kanske glömmer berätta i denna offentliga dialog är att försöket att trissa upp din egen auktion inte gjordes vid ett tillfälle, utan två, med två dagars mellanrum och för samma fyra domäner. Den andra gången gjordes försöket via en familjemedlem (eller det kanske bara är ett sammanträffande att ni har samma efternamn och att dina “kompisar” registrerade kontot med denne persons e-mailadress redan vid det första försöket två dagar tidigare?). Vidare kanske du ska berätta att en av domänerna ägs av en annan person. Vi har varit i kontakt med denna person och han känner varken till dig eller ditt försök att sälja hans domän. Även denna person överväger nu att vidta åtgärder. Till de som kommenterat administrationsavgiftens storlek vill jag dessutom tillägga att storleken på denna är inte tänkt som en timlön till oss, eftersom vi inte tycker att man ska kunna köpa sig en otillbörlig fördel (läs fusk) mot en timpenning. Avgiftens storlek är tänkt att fungera i avskräckande syfte. Var denna gräns går kan ju diskuteras, och vi lämnar gärna fältet öppet för förslag. Sätt dig då gärna in i situationen att det är du som bjuder på en domän, och säljaren, genom en bulvan, lägger bud för trissa upp det pris du i slutändan ska komma att betala för domänen. Mvh Björn Hansson MissDomain AB |
otroligt girigt av miss domain tycker att det är deras skyldighet att upprätta konton så att sånt inte ska få ske, koppla till ett kontokort el liknande...tror inte att detta skulle hålla i en eventuell rättegång alltså deras faktura....man kan ju inte fakturera ett ipnr eller liknande....
otroligt korkat av dig oxå, är du säker på att det inte va du som bjöd :P |
Ja värkar ju osannolikt att dina kompisar gör detta två dagar i rad ett skämt brukar man ju bara orka göra en gång. Men fortfarande så är det ett polis ärende och jag tycker att missdomain bordet stryka denna händelse då dom själva har bryttigt mot lagen och vid nästa händelse polisanmäla saken.
|
Citat:
Det vanligaste interna databrottet är att just kollegor loggar in med en kollegas användarid och lösenord. helt enkelt därför att det är enklast att göra så. Detta är givetvis både åklagare, advokater och domstolar medvetna om. När jag jobbade på Skatteverket så var det alltid uppe till diskussion, eftersom folk skrev upp sina lösenord på små gula lappar och fäste dem under tangenbordet, skrivunderlägget eller direkt på bildskärmen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson