WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Billiga .SE domäner till jul? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32944)

Oskar G 2008-10-31 15:12

Läste precis på surftowns blogg att IIS kör ett julerbjudande på .SE domäner i år igen. Men i år är det massa krångliga regler kring det (enligt surftown). Hos surftown kommer erbjudandet därför bara gälla nya kunder. Men hur ser det ut hos de andra aktörerna och hur ser IISs regler ut för i år?

Någon som hört något?

Ingo 2008-10-31 23:16

Surftown har bl.a en banner kampanj här på WN för tillfället och ingenstans på denna annons står inget om att det samtidigt krävs att man skaffar ab hos företaget i fråga. Skärpning!

gummianka 2008-11-01 09:03

Som jag ser det så hade det ju varit mer logiskt (om den verkliga bakomliggande orsaken är den som anges) att enbart erbjuda detta till Befintliga kunder.

Har man en begränsning på max antal domäner/person och max antal/månad (totalt) så är ju det enda sättet för Surftown att på förhand, med 100% säkerhet, veta att man håller sig inom dessa ramar, att erbjuda det just till befintliga kunder, eftersom det är den enda säkerställda faktorn från deras sida.

Så, det är väl bara säga som det är Surftown, ni använder detta erbjudande för att försöka maximera inkomsterna genom att samtidigt sälja webpaket till alla som ska utnyttja det, vilket jag kan ha förståelse för, men att försöka skylla det på .SE är ju riktigt fult.

Förutsatt att andra hanterar det på annat sätt så är det ju bara registrera sina domäner hos t.ex. Loopia istället.

Erik Stenman 2008-11-02 13:57

Har något annat ombud gått ut med information ännu?

Oskar G 2008-11-02 20:25

Citat:

Originally posted by aquastorm@Nov 2 2008, 14:57
Har något annat ombud gått ut med information ännu?
Det var ju precis det som var min fråga ;)

...och förstås (som sagt), vad är det exakt som gäller från ISSs/.SEs sida?

eng3l 2008-11-03 09:07

Anledningen är att man max får regga 50 namn per person till det rabbaterade priset (100:- rabatt per domän). Reggas fler än så på samma person så faktureras man fullt pris från .SE. I praktiken så innebär alltså detta en kostnad för ombunden på 20:- per domän (exkl moms). Varför surf-town bara erbjuder det till nya kunder borde väll i så fall bero på något i deras egna system.

jgabor 2008-11-03 09:37

gummianka,
Nu drar du lite förhastade slutsatser...

När jag läser igenom min bloggartikel, så märker jag att jag kanske var lite otydlig. Men vad jag försökte förklara, var att det är precis som eng3l säger... Det beror på vårt system. Vi har i dagsläget inte några möjligheter att begränsa hur många domäner en befintlig kund registrerar. Så istället för att ödsla massa utvecklingstid eller riskera en dyr faktura från .SE (som vi fick förra året), så erbjuder vi det endast till nya kunder.

På det viset undviker vi att lägga ner en massa utvecklingstid och den ekonomiska risken, eftersom vi endast erbjuder det till befintliga kunder. Men vi önskar givetvis att vi hade kunnat erbjuda det till befintliga kunder... Förhoppningsvis slopar .SE gränsen på antalet domäner nästa år. Jag ser inte direkt syftet med den, och kan inte tänka mig att de förlorar några pengar på att låta folk registrera ett fritt antal domäner.

jgabor 2008-11-03 09:58

Citat:

Originally posted by Ingo@Oct 31 2008, 23:16
Surftown har bl.a en banner kampanj här på WN för tillfället och ingenstans på denna annons står inget om att det samtidigt krävs att man skaffar ab hos företaget i fråga. Skärpning!
Jag kan visserligen hålla med om att det inte framgår i bannern att det endast gäller nya webbhotellskunder, men går man in på vår sida så framgår det tydligt där. Men jag ska se till att våra banners blir uppdaterade, så det tydligt framgår att det endast gäller nya kunder. Vi säljer nämligen inte endast domäner, utan det görs antingen i samband med ett nytt webbhotell eller som en tilläggstjänst på befintliga webbhotell, och så har det alltid varit.

Och vill du klaga på en leverantör med otydliga prisuppgifter eller villkor, så finns det gott om andra. ;) Vi har faktiskt försökt eliminera alla möjliga otydligheter, medan andra (medvetet) publicerar otydliga prisuppgifter och villkor för sina tjänster, se t.ex. Råd & Röns uppföljning kring sitt webbhotellstest.

Upptäcker du eller någon andra otydligheter på vår sida eller i någon av våra banners, så är ni varmt välkomna att sända mig ett PM.

gummianka 2008-11-03 10:28

Citat:

Originally posted by jgabor@Nov 3 2008, 10:37
gummianka,
Nu drar du lite förhastade slutsatser...

När jag läser igenom min bloggartikel, så märker jag att jag kanske var lite otydlig. Men vad jag försökte förklara, var att det är precis som eng3l säger... Det beror på vårt system. Vi har i dagsläget inte några möjligheter att begränsa hur många domäner en befintlig kund registrerar. Så istället för att ödsla massa utvecklingstid eller riskera en dyr faktura från .SE (som vi fick förra året), så erbjuder vi det endast till nya kunder.

På det viset undviker vi att lägga ner en massa utvecklingstid och den ekonomiska risken, eftersom vi endast erbjuder det till befintliga kunder. Men vi önskar givetvis att vi hade kunnat erbjuda det till befintliga kunder... Förhoppningsvis slopar .SE gränsen på antalet domäner nästa år. Jag ser inte direkt syftet med den, och kan inte tänka mig att de förlorar några pengar på att låta folk registrera ett fritt antal domäner.

Men nu brister du väl lite i logiken, du kan ju inte på något sätt veta hur många nya kunder ni får på ett sådant erbjudande, det enda ni vet då är att ni får in pengar på webkonton för dessa kunder, vilket ju är vad det handlar om (pengar alltså, att försöka sig på att låtsas något annat verkar löjligt)

Om begränsningen är max. 50 domäner per person, eller 10.000 totalt (som ett exempel), så det enda sättet ni kan garantera att hålla er inom den begränsningen är ju genom att fördela dessa 10.000 domäner på befintliga kunder, säg att ni har 1000 kunder, vilket ger max 10 domäner per kund.

Med den utformningen ni har nu, så kan ni antingen få en tillströmning på betydligt fler än 10.000 kunder, eller så kan jag som ny kund, om ni inte specificerar detta, registrera 1000 domäner själv...så...försök inte låtsas som...och att år 2008, när man är ett företag som anser sig ligga i fronten inom den branschen man agerar inom, skylla på "systemet"....tillåt mig småle....funkar det att ni automatiskt skickar ut en faktura på 140 kr när jag registrerar min 11:e domän hos er, borde det inte vara någon rocketscience att skicka en faktura på överskjutande belopp när jag registrerar min 29:e....

gummianka 2008-11-03 10:55

Vidare är ju ni "återförsäljare" av .SE´s "produkt", och självklart kan ni säga att ni hoppas på att .SE tar bort dessa begränsningar till nästa år, men jag gissar att en Apple återförsäljare, eller en Volvo återförsäljare, som säger "tyvärr, vi kan inte låta kunderna ta del av detta erbjudande p.g.a. ett systemfel, och istället för att anpassa systemet så att det fungerar på ett optimalt sätt för att kunna göra det vi är här för att göra, sälja era "produkter" så hoppas vi att ni till nästa år anpassar erbjudandet till vårat system" kanske inte är så attraktiva som återförsäljare...varken hos den som tillhandahåller produkten eller hos kunderna...

eng3l 2008-11-03 11:06

Ah, fast nu spårar du ju ur lite.. Som marknaden på .se domäner ser ut så gör många en ren förlust när man registerar till underpriser i dagsläget. En återförsäljare av domäner har full rätt att själva bestämma vilka tjänster och till vilket pris de vill tillhandahålla dessa till och då göra detta i linje med sin egen marknadsföringsplan.

Men detta vill jag ha sagt att då du inte är insatt på något sätt i hur surf-towns system är uppbyggda så tycker jag det är ganska dåligt av dig att dra förhastade slutsatser på detta sätt.

Money talks, 20 spänn för en domän är inte att anse som en bra vinst när man räknat in manuell administration av fakturor (om det nu är det som surf-town får göra).

jgabor 2008-11-03 11:10

gummianka,

Det stämmer mycket väl att vi inte kan veta hur många nya kunder vi får på ett sådant erbjudande, men eftersom det är begränsat till nya kunder så vet vi i alla fall att vi faktiskt får nya kunder - det vill säga vi minimerar den ekonomiska risken jämfört med att erbjuda det till alla kunder. Hade t.ex. en befintlig kund beställt 1000 .SE domäner för 29kr hade vi gjort en enorm ekonomisk förlust, jämfört med att en ny kund gör detsamma. Då går vi betydligt mycket mindre minus, då vi även får in pengar för själva webbhotellet.

Och givetvis är det ingen rocketscience att implementera någon form av temporär begränsning eller en "dynamisk" prissättning beroende på hur många domäner man har beställt... Men det tar fortfarande tid att utveckla och implementera i beställningsprocessen - tid vi mycket hellre lägger på annat. Vi har ju medvetet gjort så att det ska vara så enkelt som möjligt att beställa fler domäner till sitt webbhotell, och har i dagsläget inga möjligheter att sätta några som helst begränsningar.

Vi fick ju faktiskt inte reda på årets begränsningar förrän i September, och att utveckla/förändra om hela beställningssystemet på 1-2 månader, och dessutom buggtesta så att ingenting går fel när vi väl implementerar det är inte direkt något man gör i en handvändning. Speciellt inte när man har 100.000 kunder som kan bli påverkade av det. Det är en alldeles för stor risk, för en så pass kort kampanj som .SE julerbjudandet faktiskt är.

Oskar G 2008-11-03 14:27

Nu har loopia gått ut med att de säljer .SE domäner för 29:- styck. Det gäller fram tills årsskiftet och första fakturan.

Det jag inte riktigt förstår är om det gäller samtliga domännamn på första fakturan eller ett domännamn på en faktura. Hittar ingen information varken när jag klickar på deras banner eller på deras blogg.

fredrik-loopia 2008-11-03 14:40

Kampanjen gäller helt riktigt till årsskiftet och gäller första faktureringen (dvs nyregistreringar, ej förnyelser). Vi har ingen hård gräns i antalet domännamn som kan beställas och kampanjen kan givetvis nyttas av både befintliga och nya kunder.

jgabor 2008-11-03 14:41

Citat:

Originally posted by oskarg@Nov 3 2008, 14:27
Nu har loopia gått ut med att de säljer .SE domäner för 29:- styck. Det gäller fram tills årsskiftet och första fakturan.

Det jag inte riktigt förstår är om det gäller samtliga domännamn på första fakturan eller ett domännamn på en faktura. Hittar ingen information varken när jag klickar på deras banner eller på deras blogg.

Det gäller samtliga .SE-domäner på den första fakturan, om jag förstod beställningsformuläret korrekt.

Kod:

Produkt * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *Pris *Rabatt *Deltotal
Webbhotell, Privatpaket UNIX (12 mån) * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *989,00 *0,00 *989,00 kr
Startavgift konto * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 369,00 * 0,00 *369,00 kr
.se:julaftonhosloopia.se (12 mån) * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *139,00 *110,00 *29,00 kr
.se:julenkommertidigthosloopia.se (12 mån) * * * * * * * * * * * * * * * * * 139,00 *110,00 *29,00 kr
.se:jgaborstestförattseomdetgällerallasedomäner.se (12 mån) * * * * 139,00 *110,00 *29,00 kr

EDIT:Fredrik hann visst före... :)

Oskar G 2008-11-03 15:07

Citat:

Originally posted by fredrik-loopia@Nov 3 2008, 15:40
Kampanjen gäller helt riktigt till årsskiftet och gäller första faktureringen (dvs nyregistreringar, ej förnyelser). Vi har ingen hård gräns i antalet domännamn som kan beställas och kampanjen kan givetvis nyttas av både befintliga och nya kunder.
Gäller det en faktura eller kan man beställa vid flera tillfällen?

mindphaser 2008-11-03 16:20

Läste det om "en faktura" precis efter jag gjort min första beställning....
....men det ser ut som man kan regga efter den också...

kw_wasabi 2008-11-04 02:20

Det gäller första faktureringen av respektive domännamn. Även om du beställer 10 på separata fakturor så kostar de 29 kr styck.

Det är andra faktureringen om ett år som priset på 29 kr inte gäller....

mindphaser 2008-11-04 08:35

Japp, det stämmer.

Men hur lång tid ska det ta innan man kan administrera sin domäner i Loopias kontrollpanel? Har för mig att det gick snabbare sist jag handlade. Köpte domäner omkring 15 igår men har fortfarande inte fått tillgång till dom...

autosvar 2008-11-04 09:47

Citat:

Originally posted by mindphaser@Nov 4 2008, 09:35
Japp, det stämmer.
Men hur lång tid ska det ta innan man kan administrera sin domäner i Loopias kontrollpanel? Har för mig att det gick snabbare sist jag handlade. Köpte domäner omkring 15 igår men har fortfarande inte fått tillgång till dom...

Kolla först och främst om domänerna är dina. Loopia har fortfarande inte registrerat den domän jag beställde igår eftermiddag... Problem med mailen enligt hemsidan men fakturorna kommer som de ska....

Alto 2008-11-04 10:20

Väntar man jo bara på att Binero ska sänka .se priset också! :)

mindphaser 2008-11-04 10:34

Citat:

Kolla först och främst om domänerna är dina.
Hur kollar jag det? (lååång kö till kundtjänst just nu) Dom syns i alla fall i kontrollpanelen, men jag kan inte administrera dom...och dom syns som "upptagna" numera när jag söker på dom.

Känns som det kommer bli crazy när IIS släpper fritt alla städer och byar i december....

eng3l 2008-11-04 10:36

Citat:

Originally posted by mindphaser@Nov 4 2008, 11:34
Citat:

Hur kollar jag det? (lååång kö till kundtjänst just nu) Dom syns i alla fall i kontrollpanelen, men jag kan inte administrera dom...och dom syns som upptagna numera när jag söker på dom.
Känns som det kommer bli crazy när IIS släpper fritt alla städer och byar i december....

www.who.is eller genom domänsökning på www.iis.se

Oskar G 2008-11-04 10:38

Citat:

Originally posted by mindphaser@Nov 4 2008, 11:34
Citat:

Hur kollar jag det? (lååång kö till kundtjänst just nu) Dom syns i alla fall i kontrollpanelen, men jag kan inte administrera dom...och dom syns som "upptagna" numera när jag söker på dom.

Kolla på IIS.se. Om du har otur så är de bara reserverade i Loopias system men fritt fram att registrera via de andra ombuden.

mindphaser 2008-11-04 10:44

Citat:

www.who.is eller genom domänsökning på www.iis.se
Just det, tack. Ser att jag e reggad där...och nu går dom att administrera hos Loopi.

scrdj 2008-11-04 13:40

Ska vis e om Binero följer efter snart då, annars får det bli hos Loopia.

JonathanS 2008-11-04 15:19

:rolleyes:

Intressant att både ett ombud och en anställd hos .SE offentliggör information som enbart är avsedd för .SE och dess ombud. Mig veterligen är detta inget som varken ombuden eller .SE uppskattar. Att .SE har regler kring sin subventionering är inget nytt. Men Smurftown har ju rätt så nyligen tappat sin främsta domänexpert (som de lyriskt bloggande om tidigare i år), så det är väl inte så konstigt att de har missat detta (och skyller ifrån sig på .SE).

Och ja, det blir spännande att se vad Binero hittar på. :ph34r:

jgabor 2008-11-04 15:35

Citat:

Originally posted by JonathanS@Nov 4 2008, 15:19
:rolleyes:

Intressant att både ett ombud och en anställd hos .SE offentliggör information som enbart är avsedd för .SE och dess ombud. Mig veterligen är detta inget som varken ombuden eller .SE uppskattar. Att .SE har regler kring sin subventionering är inget nytt. Men Smurftown har ju rätt så nyligen tappat sin främsta domänexpert (som de lyriskt bloggande om tidigare i år), så det är väl inte så konstigt att de har missat detta (och skyller ifrån sig på .SE).

Och ja, det blir spännande att se vad Binero hittar på. :ph34r:

Haha, Smurftown... Roligt! Den har jag inte hört förr... :rolleyes:

Vi siktar på att vara branschens mest transparenta organisation, med ingenting att dölja (till skillnad från vissa som publicerar ett blogginlägg som helt mystiskt försvinner kort därefter). Vilken information anser du endast borde vara avsedd för .SE och dess ombud? De speciella reglerna, som vi tog avstånd redan vid det första mötet som det togs upp på? Det är väl ändå i kundernas intresse att de vet vilka regler deras ombud och webbhotell spelar efter?

Och du är otroligt naiv ifall du tror att en så pass stor organisation som Surftown faktiskt är, förlitar sig helt och hållet på en enda domänexpert...

JonathanS 2008-11-04 16:07

Ja du Gabor, det är uppenbart att du inte är någon domänexpert hos Surftown iaf. :)

De "speciella reglerna" är praktiskt taget identiska med föregående års regler (under den subventionering som var då) och det är väldigt få registrys som offentliggör subventioner (eller ordinarie priser för den delen). Det är ungefär som om Volvo skulle offentliggöra priserna till sina återförsäljare och det har absolut ingenting med transparens eller öppenhet att göra, oavsett vad du försöker vinkla det till. Det är istället upp till respektive registrar att marknadsföra, prissätta och sälja .se domänerna (eller låta bli att göra det, pga omständiga system och liknande).

eng3l 2008-11-04 17:04

Citat:

Originally posted by JonathanS@Nov 4 2008, 17:07
Ja du Gabor, det är uppenbart att du inte är någon domänexpert hos Surftown iaf. *
De speciella reglerna är praktiskt taget identiska med föregående års regler (under den subventionering som var då) och det är väldigt få registrys som offentliggör subventioner (eller ordinarie priser för den delen). Det är ungefär som om Volvo skulle offentliggöra priserna till sina återförsäljare och det har absolut ingenting med transparens eller öppenhet att göra, oavsett vad du försöker vinkla det till. Det är istället upp till respektive registrar att marknadsföra, prissätta och sälja .se domänerna (eller låta bli att göra det, pga omständiga system och liknande).

http://iis.se/about/businessmodel > Bilaga 4 - Priser och betalningsvillkor

Ser tämligen öppet ut med den prissättningen i mina ögon i alla fall?

jgabor 2008-11-04 17:06

Ojoj, här verkar det vara sandlåderegler som gäller. Om jag är någon domänexpert eller inte, har knappast med saken att göra... Eller hur? Det hade lika gärna kunnat handla om subventionering av hårdvara, godis eller tandläkarbesök... Och det är rätt uppenbart att du inte är någon godisexpert iaf. :rolleyes:

Reglerna som gällde föregående år tog vi avstånd till redan då. Vi hade dessutom hoppats på att .SE skulle lyssna till vår kritik, och ta bort eller i varje fall lätta på reglerna för detta året. Nu var så inte fallet... Och eftersom de inte tänker lyssna på oss, så har vi inga problem med att föra debatten helt öppet - det ligger trots i allt i våra kunders intresse att få de får veta varför de inte får några billiga .SE-domäner i år (även om Sveriges mest öppna webbhotell inte verkar vilja se det). Snarare får du mig att tro att ni inte heller hade tänkt delta i årets julkampanj, och hoppades på att få tjäna lite extra kronor istället genom att hålla subventionen hemlig...

PS. Jag gillar hur du gled undan delen kring det raderade blogginlägget... Bra jobbat, fortsätt så. :P

JonathanS 2008-11-04 20:16

Kära Jonathan, personligen försöker jag hålla mig till ämnet för denna tråd, dvs billiga .se domäner. Om du vill försöka parera din egen okunskap om ämnet genom utfall åt olika håll så får du givetvis göra det. På inget sätt har mina inlägg varit menade som personangrepp. Om du uppfattat det så så får jag givetvis be dig personligen om ursäkt. Min avsikt är enbart att belysa sanningen, om än att det inte alltid är glasklart genom skriftlig kommunikation över ett forum som detta.

Jag har haft en väldigt nära kontakt med er tidigare domänexpert under rätt så lång tid, då han tidigare representerade Surftown i styrelsen för ombudsföreningen (nu representerar han ett annat ombud till .SE där). Inom föreningen diskuterar vi praktiskt taget dagligen olika frågor som berör .SE (och givetvis även deras marknadsbidrag). På inget sätt kan jag minnas att han någonsin har yttrat något om "Surftowns kritik till .SE:s begränsningar under subventionen". Och då är han ändå en väldigt frispråkig (och trevlig) person.

Att .SE har en begränsning är bra. Vanliga användare, som inte besöker SEDO, MissDomain eller NameDrive dagligen, har inget behov av mer än på sin höjd 10 st .se domäner. De som ändå har ett större behov har likaså möjlighet att betala den ordinarie domänavgiften (bl a genom sina domänintäkter). Att ni försöker kasta skit på .SE för detta är rent ut sagt nonsen och något som jag personligen uppfattar som en dålig ursäkt till att ni enbart erbjuder reducerade priser på .se domäner till nya kunder (som dessutom är tvungna att skaffa webbhotell hos er).

De begränsningar som .SE har är som sagt praktiskt taget identiska med föregående års begränsningar. Under året som har gått så har .SE vid upprepade tillfällen (förvisso muntligen, men ändå väldigt tydligt) visat sin uppskattning för föregående års kampanj och indikerat att de planerat ett liknande upplägg även i år. Surftown har med andra ord haft ett år på sig att anpassa sitt system efter begränsningarna. Men ni väljer istället att skylla era tillkortakommanden på .SE (återigen, en personlig reflektion).

Binero kommer givetvis att köra en kampanj med .se domäner inom kort. Av olika skäl så lanserade vi inte kampanjen igår, men den kommer denna vecka. Och den kommer, för att uttrycka det milt, spöa skiten ur allt och alla. Men det är väl inget som Surftown (eller Loopia) ska sura över, nu har ni ju ändå fått ett litet försprång. ;)

Internet Sweden 2008-11-04 21:33

FAN ...nu spillde jag cola över popcornbyttan - bäst att poppa nya ! ^_^

JonathanS 2008-11-04 22:19

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Nov 4 2008, 21:33
FAN ...nu spillde jag cola över popcornbyttan - bäst att poppa nya

Jag måste ju ha någon att leka med, nu när du har flytt till ditt eget lilla domänforum. ;)

Alto 2008-11-04 22:28

Citat:

Originally posted by JonathanS@Nov 4 2008, 21:16
Kära Jonathan, personligen försöker jag hålla mig till ämnet för denna tråd, dvs billiga .se domäner. Om du vill försöka parera din egen okunskap om ämnet genom utfall åt olika håll så får du givetvis göra det. På inget sätt har mina inlägg varit menade som personangrepp. Om du uppfattat det så så får jag givetvis be dig personligen om ursäkt. Min avsikt är enbart att belysa sanningen, om än att det inte alltid är glasklart genom skriftlig kommunikation över ett forum som detta.

Jag har haft en väldigt nära kontakt med er tidigare domänexpert under rätt så lång tid, då han tidigare representerade Surftown i styrelsen för ombudsföreningen (nu representerar han ett annat ombud till .SE där). Inom föreningen diskuterar vi praktiskt taget dagligen olika frågor som berör .SE (och givetvis även deras marknadsbidrag). På inget sätt kan jag minnas att han någonsin har yttrat något om "Surftowns kritik till .SE:s begränsningar under subventionen". Och då är han ändå en väldigt frispråkig (och trevlig) person.

Att .SE har en begränsning är bra. Vanliga användare, som inte besöker SEDO, MissDomain eller NameDrive dagligen, har inget behov av mer än på sin höjd 10 st .se domäner. De som ändå har ett större behov har likaså möjlighet att betala den ordinarie domänavgiften (bl a genom sina domänintäkter). Att ni försöker kasta skit på .SE för detta är rent ut sagt nonsen och något som jag personligen uppfattar som en dålig ursäkt till att ni enbart erbjuder reducerade priser på .se domäner till nya kunder (som dessutom är tvungna att skaffa webbhotell hos er).

De begränsningar som .SE har är som sagt praktiskt taget identiska med föregående års begränsningar. Under året som har gått så har .SE vid upprepade tillfällen (förvisso muntligen, men ändå väldigt tydligt) visat sin uppskattning för föregående års kampanj och indikerat att de planerat ett liknande upplägg även i år. Surftown har med andra ord haft ett år på sig att anpassa sitt system efter begränsningarna. Men ni väljer istället att skylla era tillkortakommanden på .SE (återigen, en personlig reflektion).

Binero kommer givetvis att köra en kampanj med .se domäner inom kort. Av olika skäl så lanserade vi inte kampanjen igår, men den kommer denna vecka. Och den kommer, för att uttrycka det milt, spöa skiten ur allt och alla. Men det är väl inget som Surftown (eller Loopia) ska sura över, nu har ni ju ändå fått ett litet försprång. ;)

Cant wait :D

jgabor 2008-11-05 10:36

Kära Jonathan,

Jag tycker det är högst märkligt att du tror dig veta någonting om mina kunskaper gällande domäner, med tanke på hur lite jag har uttalat mig om .SE och domäner generellt. Vad grundar du egentligen detta på? Endast på mina åsikter kring .SE's subventionering? Att du dessutom försöker be om ursäkt för dina påhopp på ett otroligt lamt vis, gör inte saken bättre. Men jag får väl helt enkelt acceptera att du får ha dina åsikter om mig och andra, även om de inte har någon anknytning till det verkliga livet. Så... Ursäkten godtagen.

Vad Kristian (vår före detta domänansvarige, som slutade i slutet av September i år) har sagt under era möten vet jag inte. Det har inte varit min uppgift att beblanda mig i dessa, och jag tänker därför inte uttala mig om det. Däremot vet jag att Kristian förde diskussioner kring subventionen direkt med .SE redan i slutet av förra året. Det hela startade efter att .SE glömde berätta om reglerna, vilket de gjorde först efter att vi hade lanserat vår kampanj och som då resulterade i en fin faktura på de tusentals domäner som blev debiterade till fullt pris. Efter att Kristian slutade så plockade Thomas Folmann upp efter honom, och även han har vid flera tillfällen påpekat för bland annat Matias hos .SE att vi är väldigt missnöjda med deras regler kring subventioneringen. Vi för faktiskt diskussioner med .SE när du inte är närvarande, även om du inte verkar tro det.

Men det är helt ok att du anser att .SE's begränsning är bra, det är din personliga åsikt och den får vi acceptera. Men vi är av en annan åsikt. Men att du sedan försöker föra fram din personliga åsikt kring hur många domäner en "vanlig" användare har behov av som ren fakta, är en helt annan femma. Jag vet inte vad du bedömer som en "vanlig" användare, men vi har väldigt många så kallade "vanliga" användare som äger och använder sig av 10+ domäner. Så där ser jag din åsikt som rent ut sagt skitsnack.

Och hur kommer det sig att ni inte har lanserat er kampanj ännu? Jag menar, .SE's regler är praktiskt taget identiska med föregående års regler, så ni har ju haft ett helt år på er att planera kampanjen. .SE har ju trots allt vid upprepade tilfällen (förvisso muntligen, men ändå väldigt tydligt) visat att de planerat ett liknande upplägg även i år... Jag menar, om du anser att vi borde kunna ha förändrat hela vår beställningsprocess på ett helt år (trots att du inte har någon kunskap om hur vår beställningsprocess är uppbyggd), borde ni ju åtminstone kunnat planera en liten julkampanj under samma tidsperiod? :rolleyes:

Men jag önskar er lycka till med er kampanj, oavsett. Vi har som sagt i princip avstått från deltagande detta året, och hoppas istället på ett större deltagande nästa år.

PS. Nu gled du undan min anmärkning på det raderade blogginlägget så där snyggt igen... Återigen, bra jobbat!

Internet Sweden 2008-11-05 11:11

@jgabor - Jag vill inte ge mig in i er privata tuppfäktning.

Men vad gäller sakfrågan kring att som ombud uppge de av .SE gentemot ombuden riktade prissubventionerna under aktuella kampanjer ogillas starkt från .SE´s sida.
Jag är inte ens ombud, men har känt till det sedan IDN-kampanjen 2006 och att ni på S(m)urftown och allrahelst eng3l (som vad jag förstår av hans wn-profil är .SE-anställd!? - eller är det ett missförstånd pga av särskrivning?) blottar detta ser jag som lite iögonfallande.

Som slutkund kan jag förstås tycka att det är kul och "uppfriskande", men inte vidare solidariskt mot de 95% av ombuden som inte haft för avsikt att förlänga kampanjen gentemot slutkunderna av skäl ni själva uppger ..eller andra.
Reflektionen blir ju närmast att att man får uppfattningen av detta utspel som att Surftown vill att sina kunder ska tycka; "Dumma dumma .SE som ställer till det för Surftown.."

JonathanS 2008-11-05 11:20

Jag grundar givetvis mina påståenden på ditt blogginlägg (om just detta) samt dina kommentarer i denna tråd. Man behöver inte vara en psykoanalytiker för att klara av det. Återigen, om du har tagit illa upp personligen så har det inte varit min avsikt.

Jag finner det väldigt konstigt att Surftown motsätter sig begränsningen hos .SE. Detta i synnerhet med tanke på Kristians position i Registrars.se och det faktum att vi faktiskt, efter den förra subventionen, frågade alla våra medlemmar om deras åsikter kring hur det hela hade fungerat (och inte fick någon negativ respons från Surftown). Om det är på något sätt som man, som ombud till .SE, kan påverka .SE så är det genom Registrars.se.

Men oavsett vad så släpper jag det. Om ni säger er ha framfört stark kritik om detta så har ni säkert gjort det.

Min personliga åsikt om begränsningen är långt ifrån unik. .SE delar den uppenbarligen med mig och det är säkert många andra ombud (och innehavare) som tycker det är bra att detta begränsas, så att .se zonen inte spammas ner totalt. Jag vågar nog påstå att Surftowns inställning är rätt så unik (om än att ni säkert har många "domänpundare" på er sida).

Vi har inte lanserat vår kampanj än eftersom vi bygger en hype, det förstår du väl? Men oroa dig inte, jag kan skicka dig ett mail när vi har lanserat kampanjen om du också är sugen på den. ;)

jgabor 2008-11-05 11:45

Internet Sweden,

Jag hade hoppats på att du skulle ge dig in i vad du vill kalla för en "tuppfäktning", då det alltid är lika roande att läsa dina inlägg. De är i princip alltid otroligt välformulerade och dina argument har allt som oftast en riktig grund att stå på. Därför finner jag det oroväckande att du väljer att sjunka till Sulo's låga nivå, och börja med namngivning på dagisnivå... Lite offtopic, så vi lämnar det där.

Vi vill få igenom en förändring, och då är inte alltid solidaritet ett speciellt bra verktyg för detta. Någon måste ju föra fram sin åsikt först, och om resterande 95% inte delar ens åsikt har mindre betydelse. Vi har fört diskussioner med .SE bakom ridån i nästan ett års tid, och det har tyvärr inte lett till någon förändring. Vi ser det då som om vi inte har något annat val, än att vi behöver föra fram det i ett öppet forum, såsom vår blogg eller WN. Som jag har förstått det är "öppenhet" ett av kraven för .SE's nya affärsmodell.

Syftet är ju inte att vända alla våra kunder mot .SE! Snarare vill vi att att de ska hjälpa oss att påverka .SE till att genomföra en vad vi anser vara en förbättring (för både ombud och slutkund). Ifall 95% av resterande ombud inte håller med oss efter att diskussionen förts, så får vi helt enkelt acceptera det och rätta in oss i ledet.

jgabor 2008-11-05 11:58

Sulo,

Jag släpper diskussionen kring mina domänkunskaper. Det är rätt uppenbart att du inte vet någonting överhuvudtaget om dessa, med tanke på att du baserar ditt påhopp kring en enda åsikt.

Bara för att din personliga åsikt inte är unik, betyder det inte att den är rätt! Det finns snarare väldigt många fall där en unik åsikt lett till en förändring eller förbättring. Vilken trist och grå värld det hade varit om alla hade samma åsikt...

Och jag finner det högst intressant att ett ombud som gav bort 5000 domäner helt gratis förra året, anser sig inte stöjda vad man kan kalla domänspamming! Jag ser verkligen fram emot er kommande kampanj, för att se vilka åtgärder ni har tagit för att hindra att .se zonen spammas ner.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson