![]() |
Tittade lite i kontrollpanelen för vår butik hos Prisjakt. Det verkar ganska ofta vara så att kunder klickar på mer än 1 vara, ser efter en snabbkoll en vanlig dag en kund som klickat på 7 artiklar som leder direkt till vår sida (för mer info om produkten), detta leder till en faktisk kostnad på 1,05kr+moms x 7 bara för just denna person.. Är det någon som kan bekräfta att detta stämmer? Alltså att man betalar för varje enskilt klick från en IP-adress oavsett om det är 1 eller 10 klick..
|
Vad säger Prisjakt när du frågar dem?
|
Man ska aldrig betala för annat än unika klick. 1 klick/webbläsare och dygn, oavsett om det sitter en hackspett på musen.
Allt annat är lurendrejeri. |
Fick svar från dom idag:
"Hej! Ni betalar 1,05kr/klick. Fast vi har en karantänstid på 120sekunder, den innebär att om de klickar på samma produkt från samma ip inom 120sek räknas det bara som 1 klick. Men om de klickar på flera varor hos Er är det flera klick. Mvh Olof Karp" Man betalar alltså kanske 2-3 kr i snitt per person då. Det är ju lite mer än dom 1,05kr+moms som man får uppfattningen av att det är.. Många klickar ju på mer än 1 vara. Funderar också på om Prisjakt annonserar på Ad-Words för alla sökord och kategorier dom har, eller om dom bara gör detta på företag som är med med logga och länk..? Annars vore det ju knappast lönsamt? Tror vi får ta och säga upp logga+länk, det är för dyrt helt enkelt.. |
Sätter ju följade uttalande i ett helt annat ljus:
Citat:
Jag håller fast vid att man ska betala per unika klick och inte för flera klick för samma webbläsare per dag. |
Ja, börjar tycka det är mer och mer sunkigt faktiskt. Att dom dessutom utnyttjar dom som har med logga och länk och slänger in alla deras ord på Ad-words och därigenom "stjäl" trafik för att sedan sälja tillbaka den för ett högre pris är ju inte så roligt...
|
Jag har ingen åsikt om detta är rätt eller fel. Jag konstaterar dock att hanteringen av unika användare är mycket lätt rent tekniskt, och att sajten faktiskt sätter ett flertal spår-kakor när jag besöker den.
|
Intressant detta.. Skulle dock inte tro att speciellt stor procent av prisjakts 460 000 unika läsare i veckan kommer ifrån google adwords.
|
Citat:
|
Vill ni trycka bort Prisjakt från Adwords är det bara att börja köpa på orden ifråga. Ju fler som köper och bjuder desto mer trafik får ni direkt och desto mindre får Prisjakt. Antalet sökningar är begränsat, kom ihåg det!
|
Citat:
Bjuda högre än Prisjakt på Adwords för att inte behöva betala Prisjakt för klicken från dem på de produkterna. Hm.. |
Citat:
I teorin ( min teori då hehe ) borde klicken från prisjakt vara än mer köpbenägna än vad klicken från google är. Har man besökt en prisjämförelsesite och klickat sig vidare till en butik vet man också förutsättningarna man har för köpet. Troligen vet man att butiken är en av de billigaste, för inte klickas det väl på de dyraste butikerna i speciellt stor utsträckning? En person som också är väldigt prismedveten är nog inte omöjlig att du endå hade förlorat in på prisjakt efter en första anblick hos dig. Han är nu intresserad, men vill ta reda på om det är en bra affär han är påväg att göra. Någon som kan förankra dessa tankar i statistik?? Är jag helt ute och cyklar kanske? |
Edit: Blev fel tråd... sorry, jävla tabbar...
|
Kommenterar lite :)
Nästa gång vi ändrar ord på adwords så kommer vi inte köpa "produktord" där det bara finns konkurrans på. Det har vi lovat och det kommer, det är rätt mycket jobb med att ändra det så vi har inte hunnit fixa det än, men det kommer. Från Adwords kommer en väldigt, väldigt liten del av våra besökare. Jag tycker att det är mer intressant att mäta avslutsfrekvenser, skicka ett mail till oss så fixar vi en sådan mätning. Beroende på hur webbhoppen ser ut, besökarens kännedom om butiken, vilka produkter butiken säljer och vilken säsong det är så varierar avslutsfrekvenserna mellan 0,8%-17%. //Jonas |
Äh, jag kan inte hålla mig.. här kommer lite åsikter ändå:
Det spelar inte så stor roll hur man tar betalt / betalar. Det viktigaste är att man får valuta för sina pengar. Förutom det så tror jag (och hoppas) att man i alla lägen vinner på att vara tillmötesgående och transparant emot sina kunder. Och att leverara tillbaka mätbarhet (t.ex. statistik) så att kunden kan se om man får valuta för sina slantar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson