![]() |
Hej
I mina ögon har hotmailleverantören big problems. Vi får mail från kunder, svarar men svaren kommer inte fram och vi får heller inget felmeddelande. Sättet det visar sig på är att kunden mailar igen o undrar varför i hela friden vi inte svarar... Vad göra? |
Ni får kanske be kunderna att kolla sina spamlådor, många mail hamnar säkert där...
|
Hej
jo men vi får ju inte kontakt med de..Ska vi verkligen behöva sätta oss o ringa alla med hotmail, Får snart bryt på detta. Känns ju inte seriöst om kunderna inte tror vi svarar o det är ju inte helt säkert att alla provar maila 2 ggr så vi endera kan skicka svar med snigelpost eller ringa.. borde d inte kunna göra ngt åt eländet-antar att det är fler med samma problem. hur gör ni? |
Hotmail svartlistar också väldigt snabbt. Vad man då får göra är att man mailar från en annan smtp-server, eftersom det är epostserverns ip som svartlistas. Egentligen bör man inte acceptera kunder som bara har en Hotmail-adress. Det finns många företag som inte gör det. Men om man nu får en förfrågan från en hotmailadress, så ska man ju svara dit... Man kanske ska ange på sin hemsida att de på en hotmailadress bör kolla sin spamlåda.
|
Så trist bara med ilskna mail som tror vi sk..er i de ..
Kanske man skulle skriva ngt på registeringssidan om eländet så de väljer annan adress men det är ju fortf illa med de som inte begriper/vill efter förklaring förstå att problemet ligger hos hm o inte hos oss-trist. |
Om ni verkligen inte kan få era mail att inte hamna i mottagarens spambox trots att ni följer alla konstens regler, så kan ni väl kontakta dem från ett eget Hotmail-konto (istället för att behöva ringa dem menar jag).
|
Mitt företag hade samma problem men med Home för något år sedan. Det löste sig när vi bytte Internetleverantör. Jag tror inte att vi var svartlistade eftersom vissa mail kom fram. Men av någon anledning så var vår dåvarande ISP (Bredbandsbolaget) och Home inte kompatibla.
Under den perioden som våra mail inte kom fram så mailade jag drabbade kunder via en privat gammal hotmailadress. Jag var orolig att det skulle uppfattas som oprofessionellt, men reaktionen från kunderna var mycket positiv. Vi lyckades vända flödet av arga hot-mail till vänlig tack-mail. Ett tips är annars att skaffa ett trådlöst abonnemang från Tele2 för 79 kr/mån. När ni besvarar kundmail så använder ni tillfälligt den trådlösa 3g-uppkopplingen. Det kanske upplevs som lite omständligt, men är med all säkerhet bättre än att tappa kunder. |
Vår mejlleverantör spammärker alla @hotmail.com, vilket gör att vår mejlserver får lite spunk.
Men enklast är ju att beskriva problemet med hotmailadresser på sidan och samtidigt beklaga sig hos Microsoft (*mohaha*) |
I mina öron låter det väldigt "bad for business" att inte acceptera kunder med hotmail-adress som "mannenfranlund" skriver.
Gunilla: Vad tror du om att nämna något om detta under din "kontakta oss-flik"? Det kanske hjälper. EDIT: Kanske även i bekräftelsebrevet, retur- och ordersedeln, Mvh Jacob |
Använder ni er utav SPF på mailservern? Det behövs för Hotmail.
http://utvbloggen.se/2008/10/05/skickar-du...din-webbtjanst/ |
Okej, vad jag skulle gora ar
1. ta reda pa om det ar pga SPF som dina mail inte kommer fram eller ar det pga dalig IP 2. Om det ar pga dalig IP, sand fran en annan IP tex via usb modem // om det ar pga SPF sa satt up SPF eller anvand en annan doman (tex via http://www.google.com/a/cpanel/domain/new) samt satt upp SPF om det ar nagon trost sa ar du inte forst med "delivery" problem till Hotmail (http://www.google.co.uk/search?hl=en...G=Search&meta=) |
Hotmail är hopplöst..
Vi skriver ut i våra FAQ's och även på "tack-för-din-order-sidan" att mail och orderbekräftelser till Hotmail kan hamna i spammappen, så vi ber kunden kontrollera det. |
detta kan vara vart att lasa om ni vill forbattra er, dock fran 2007
http://download.microsoft.com/download/e/3...nce_deliver.pdf |
Citat:
|
Skaffa ett eget mail och webbkonto hos någon ISP som exempelvis Loopia, Sajthotellet eller Binero så ni får er egen domänadress i stället för hotmail, det finns inga seriösa företag som använder hotmail som sin mailadress, så spamflaggan är oftast befogad....
|
Citat:
Edit: typo |
har inga problem med mailutskick till hotmail från loopia och one.com
|
Har samma problem fran patrikweb, verkar vara pfd men inte hunnit ga in pa det mer annu. Loser det genom att meddela anvandarna att kolla skrapposten.
|
Vi gjorde följande för att säkerställa att våra företagsmail kommer fram till Hotmail, detta gäller iaf då ni kör en egen mailserver:
1. SPF Du kan generera och läsa om SPF på http://www.microsoft.com/mscorp/safety/con...rd/default.aspx och http://old.openspf.org/wizard.html?mydomai...ilt_from_args=1 2. Reverse DNS Lookup Eftersom vi hade vår egen mailserver fick vi en reverse DNS från vår internetleverantör vilken inte stämde med vår övriga domän. Enkelt att kolla på http://postmaster.aol.com/tools/rdns.html (skriv in ditt IP och se om du får din egen domän) Sen vi gjort båda dem två sakerna har det fungerat bra för oss. Nästa utmaning är att få den att inte spamklassa när man använder Google Apps for your domain |
Hej
Helt rätt Autosvar-vi använder givetvis inte hotmailadress som företagsmail utan det är kunden som vill registrera sig o få mail till hotmail-vilka dessvärre då inte alltid kommer fram. Vi har nu gjort en del noteringar i registering, ändringssidor, i varukorgens info etc och försäker om möjligt få kunden att använda annan mail. Håller tummarna att det blir bättre. Skönt att inte vara ensam i båten i alla fall:-) Tjing |
Citat:
Citat:
|
Det bästa är naturligtvis om du lägger ut en info på första sidan så att alla kan se den direkt de kommer in på eran sida. Det är inte säkert de befintliga kunderna går till registreringen eller var du nu har lagt infon.
|
Jepps men det är så mkt som man vill puffa för på förstasidan men vi ska nog köra en sväng där oxå.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson