![]() |
Jag äger en domän som är exakt lika som en finsk fast med .se efter. Jag fick detta mail idag från deras jurist. Vad ska jag göra?
Dom är inte etablerade i Sverige. Jag driver en köp sälj site med domänen. Jag har min domän hos loopia där jag har mailinställningen take all på mail och vidarebefodran till den mail jag använder. De som har hänt är att jag vidarebefodrat alla mail till dom som kommit fel. Jag har även påpekat för dom flera gånger att dom måste säga åt sina kunder att maila till rätt domän ***.com inte ***.se. Dear Sir, There has been some confusion concerning domain name www.***.se and especially mail that has accidently been sent to @***.se instead of @***.com and which have been opened and read by the webmaster of ***.se. Opening and reading someone else's mail fulfills the criteria for the violation of the laws on letter secrecy. I ask you to contact me by 29th of October to solve this problem. Otherwise we are compelled to turn to ATF resolution and filing a lawsuit together with action for damages at a court of law in Sweden. On behalf of ***Oyj Abp (publ) ***** ********* Jurist |
Sälj domänen till de, förslå en summa som du känner dig nöjd med. Vägrar dem betala så är det deras problem. Du beställer inte dessa mail, utan någon skickar fel. Du har ju inte gjort nåt fel, sådana mail från jurister är standrad för att skrämma folk som inte vet bättre. Ta det lungt, kolla om de har registrerat varumärke för sverige och när, har dem det innan du köpte din domän kan dem ha rätt till den, annars har dem inget att komma med.
|
Har dom registrerat företag eller varumärke med den lydelsen som det gäller i Sverige, eller EU-varumärke?
Har dom inte det så kan det bli svårt för dom att vinna en tvist. Registreringsdatum är också viktigt. Vem registrerade vilken domän först? Om din verksamhet är annorlunda än den som bedrivs av det finska företaget är det ännu svårare för dom att vinna eventuell tvist, eftersom ond tro saknas. Men man är ju aldrig säker. |
Lösning: be en kompis skicka ett mail till dig fast med .fi i slutet på adressen. Skicka sedan en kopia av deras brev till dem.
|
Haha, hur kan de kräva det bara för att deras användare är så dumma att de inte kontrollerar adressen innan de skickar.
Det är inte, på något sätt, ditt fel att innehållet kan anses som känsligt eller att de skickar till fel adress. Punkt. |
Företaget är en stor koncern i finland. Dom köpte upp en koncern i sverige som inte heter samma som den i finland.
Var kan man kolla om de är varumärkes skyddat? Mvh club100 |
Varumärkesregistret
http://wwwm.prv.se/vmf/ Kolla även bolagsregistret https://snr4.bolagsverket.se/snrgate/startI...tIn.do?new=true Har ni olika verksamhet? |
Jag har en köp & sälj site där folk annonserar. Dom har en ren försäljningsite och butiker i finland.
Mvh club100 |
Jag registrerade domänen 2007-10-01. Dom reggade sin svenska del 2007-10-25.
Den här infon hittade jag om den svenska delen. Status: Bolaget är aktivt Registreringsdatum: 2007-10-25 F-Skatt status: Registrerad för F-skatt Startdatum för F-Skatt: 2008-01-17 Momsgrupp: Momsstatus: Registrerad i Momsregistret Startdatum för moms: 2008-01-31 VERKSAMHET / ÄNDAMÅL Bolaget skall ha till föremål för sin verksamhet att, såsom holdingbolag, direkt eller genom dotterbolag äga och förvalta lös egendom samt köpa och sälja administrativa tjänster samt därmed förenlig verksamhet. bolaget kan investera i, äga eller annars inneha företag, värdepapper eller annan fast eller lös egendom. bolaget bedriver inte investeringstjänst- eller kreditinstitutverksmahet eller annan tillståndspliktig verksamhet. Mvh Club100 |
De har varumärket reggat i sverige, men bara som figurmärke vad jag förstår? Antar att de försökt regga ordmärke men inte lyckats. I så fall ligger du bättre till. Deras varumärkesansökan verkar vara äldre än din domän, men eftersom de inte bedrivit verksamhet i Sverige så behöver det inte vara ond tro.
Men även om de saknar skydd för ordmärket så är deras varumärke i Finland väl inarbetat, dock ej i Sverige. Du skulle kanske kunna klara dig på det. Om de börjar bedriva verksamhet i Sverige så kan de över tid bygga upp ett inarbetat namnskydd och då försämras dina möjligheter. |
Lite orelaterat men när jag läste ditt meddelande kändes det väldigt mycket som det tråkiga uttrycket no good deed goes unpunished. Vart är egentligen världen på väg? Vad hände med idealismen? Att hjälpa varandra och få ett tack tillbaka?
Citat:
Att erbjuda dem ett pris (som de kan köpa domänen för) tror jag är rätt så dåligt, eftersom det kan tolkas som att du registrerat domännamnet i syfte just att sälja domänen till dem. Jag rekommenderar snarare att du ska undvika att överhuvudtaget ta upp att de har möjligheten att köpa domännamnen. Om de tar upp frågan skulle jag rekommendera att först och främst tacka nej rakt av med hänvisning till att du använder domännamnet och att det skulle vara begränsade för dina planer utan det domännamnet (eller något liknande). Gällande att det är företagskänslig e-post så tror jag nog att de har fel. Avsändaren har ju adresserat meddelandet till dig (eller snarare till en foo-adress på din domän) så hur skulle det kunna vara fel av dig att öppna meddelandet? Det är ju endast från meddelandet som du kan vara säker på att meddelandet är till just dem. Naturligtvis kan man diskutera nyttan med catchall. Jag personligen ogillar det högeligen (på grund av skräppost och virus samt felaktiga inställningar) men jag kan se viss nytta med det. Jag rekommenderar alla att istället lägga upp de e-postadresser som de använder så att random-foo-adresser inte kan användas på domänen. Men det är upp till dig hur du konfigurerar din domän och det är absolut inte upp till någon annan (exempelvis jag eller något finländskt bolag) att säga hur du ska konfigurera domänen eller begränsa möjligheten att läsa meddelanden som är adresserad till domänen. Gällande varumärkeskydd är den bransch- och regionspecifik. Det är alltså inte säkert att ett namn är skyddat bara för att det är ett varumärke. Normalt kan man använda lite sunt förnuft, är man inte konkurrent eller ute efter att "stjäla" besökare (eller de som stavar fel) så är man rätt säker så länge som man faktiskt använder sig av domänen till något. Det är inte alla ATF-fall som döms till förmån för den som driver frågan. Ibland kan det också vara bra att pröva en sådan fråga för att veta hur det ligger till i just det specifika fallet. Det jag skulle göra är att skriva till dem och säga något i stil med Citat:
Oavsett så lycka till. |
Det finns ingen "brevhemlighet" för epost, så det är ju ren bullshit de kommer med.
|
Det är annorlunda i Finland. Där anses epost - även i tjänsten - vara privat och får inte röras eller läsas ens av arbetsgivaren. Se vidare Soneraskandalen http://www2.hs.fi/english/archive/news.asp...?id=20021127IE1
En annan historia där ett finskt bolag överreagerar är när Nokias delårsrapport läckte ut för publicering. Nokia hotade med stämning och polisanmälan först, men när det kom fram att man lagt upp rapporten på webbsidan i förväg utan skydd - det var bara att byta en siffra i URL:en - fick bolaget skämmas. |
Spelar ju ingen roll att lagen ser annorlunda ut i Finland. Mailen skickas till en svensk domän, som ägs av en svensk person. Om någon ska klandras är det personen som skickat mailet.
Det kan visserligen förklara deras agerande. |
Jag tycker EmilIsberg skrev ett bra inlägg som jag i stort sett instämmer ordagrant i.
Möjligen har jag synen att det finländska bolaget i detta fall är ute och cuyklar i badkaret när de hävdar att du begått ett brott mot brev-skyddet i finland. Finsk lag gäller i Finland, svensk lag gäller i Sverige. Sen är det så att avsändaren av mailet faktiskt har skickat det till den svenska domänen, dvs adresserat den till den svenska domänen, annars hade den inte kommit fram. Sen att brevet var avsett för den finländska domänen är ju helt omöjligt att veta innan man har läst mailet.... Har inte kollat på varumärkesfrågan i detta fall eftersom det finländska företaget inte verkar göra anspråk på att det är ett varumärkesintrång utan ett intrång i brevhemligheten i Finland. |
Har också några domäner där det skickas till mig men ska till någon annan. I ett av fallen så skriver den egna personalen till min domän istället för deras egna. VD:en hade träffat en kollega utomlands och hans kollega mailade information nyemmision/riskkaptial som bolaget kanske skulle få. Läste senare om att de fick det också. :) I ett annat fall så skickade e-post från regeringen där de tackade nej till att komma till något företag. Ett företag registerade ett bolag med samma namn som en av mina domäner men insåg efteråt sitt misstag och registrerade domännamnetAB.se istället men på deras hemsida stog min info-adress som kontaktadress. Har fått en hel del mail som skulle till dem. Några gånger har jag mailat tillbaka och sagt att det blev fel men oftast kastar jag mailet för att undvika det som club100 råkade ut för.
Jag skulle svara något liknande: "Vi kan tyvärr inte ta ansvar för vilka email folk skickar till oss men att vi i största möjliga mån, utan att lova något, ska undvika att läsa mailen som kommer till oss men var tänkt för annan mottagare. Där vi ser detta så kommer vi att kasta emailet utan att meddela avsändare eller den tänkta mottagare. " |
Vad som gäller i finland är inte relevant i det här fallet.
Dock har vi samma lagstiftning i Sverige. Citat:
Nu måste dom dock bevisa att du faktiskt ÖPPNAT mailet. Det är inte olagligt att FÅ post tillsänt sig. Sen kan man ju diskutera om vad som är "olovligen" i det här fallet. Om dom har rättigheter till domännamnet, om det är skyddat på något sätt kan man ju vara elak och säga att du registrerat domännamnet just i det syftet, och då är det ju olovligen. Men det är svårt att säga såklart. Jag har ett fall där vi en stund ägde en domän som kunde kopplas till en svenskt stor internetoperatör. När vi av misstag satte upp en MX och "Catch all" så fick vi runt 6.000 mail på ett dygn (svenska folket kan inte stava kan man nog lätt konstatera) Där fick vi väldigt många mail som absolut inte borde komma till oss. Men vi raderade dom bara. |
Jag mailade till dom igår.
I havent opened and read the mail. I have just sent them to you. You want me to contact you. Here i am... Regards Och fick detta svar idag. Dear ******, Thank you for your mail. I understand how you perceive the situation but technically by replying or forwarding a message received at @***.se you have had the opportunity to read/modify the message which fulfills the criteria set for violation of letter secrecy. Therefore, not to commit this violation in the future, ***.se -domain's e-mail server should be configured so that it does not accept mails that have been sent to e-mail addresses that do not exist (e.g. ***.***@***.se). Further, once the system gets notified of such mail with incorrect address, it must send an automatically generated feedback mail to the sender (e.g. "Undelivered Mail Returned to Sender") notifying him/her that the e-mail address in question does not exist (see attached example). The above described protocol is a standard procedure followed by all domain hosts. It is the only way the letter secrecy can be maintained in any way. If you have problems with configuring ***.se -domain in the proper manner, our IT department can help you. We politely request you to cooperate with us for we cannot risk losing important information due to an unlawful - even if not necessarily intended - actions of other domain hosts. Please let me know what steps you will take to remedy the situation. Kind regards |
Men är han på riktigt den där juristen!? Han och hans uppdragsgivare har ingenting att säga till om beträffande hur någons mailserver ska vara konfigurerad.
|
Maila tillbaka att du inte tänker göra någonting eftersom du själv bestämmer över din mailserver. Samt att det är inte ditt problem att deras kontakter mailar fel. I fortsättningen kommer du att kasta alla meddelanden utan att meddela någon annan. Samt borde du informera dem om att du befinner dej i Sverige och här finns ingen brevhemlighet för epost.
|
Verkar det vettigt att skriva så som EmilIsberg föreslog?
I would gratefully accept any suggestion on how we could solve this situation so that I would not get messages sent to me that should be adressed to you. My own suggestion you already got, please make sure your customers know that your domain use .com and not .se. Eventhough the workload to send you those few messages are not encumbering today it is not a workable solution in the long run. I think it is very good that you are looking at the problem and that you try to find a solution. I look forward to hearing your suggestions." |
Han har lagt sina förslag redan, och de är att du slutar med catch-all och returnerar mailen med "user unknown".
Det är väl hel Ok att konfigurera sin server så? |
ja eller annars konfar han en "catch-all" adress som vidarebefodras till finnarnas info@
då kan de ju inte gnälla över att han "tar" deras mail, sen att club100 bjussar på lite extra spam är ju bara beklagligt ;) |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Okej, att ta bort catchall-konfigureringen skulle lösa i princip allt (förutom möjligheten att du råkade lägga upp en e-postadress som motsvarade deras), men eftersom du använder dig av det (och inte vill ändra det) gäller det att förklara varför. (Min rekommendation är fortfarande att man tar bort catchall-konfigureringen.) För att läsa nedanstående måste man tillåta sig själv en viss grad av ironi, det finns alltid flera olika sätt att lösa saker och ting, men om de är fastlåsta vid att du måste ändra din konfiguration så behöver du övertyga dem om att det inte är något som du enkelt kan göra. Notera att det endast är hur jag skulle reagera på kommentarerna om jag inte kunde plocka bort catchall-konfigurationen. Citat:
Ett förslag som du kanske kan överväga är att lägga upp 1-till-1 mappning av deras e-postadresser, om du får en lista på deras e-postadresser så kan du lägga upp vidarebefordringar på de adresserna. Trafikutnyttjandet blir större naturligtvis, men det är en möjlig lösning om du får listan från dem. |
"Hej! Jag kan automatiskt vidaresända er e-post för 100 kr/st" ;)
Juridiken blir ju intressant. Det är ju faktiskt du som är angiven mottagare av brevet. Jag tycker detta borde kunna likställas vid att jag ska skicka ett brev till Tele2 och råkar skriva Telia som mottagare istället. Enklast och smidigast är att stänga av catch-all - det finns väl ingen större anledning att ha det aktiverat? |
Lösning 1 (gör som de säger då de ber dig så snällt):
Ta bort catch all-funktionen och returnera "Recipient unknown". Löser en del problem, men långt ifrån alla. Lösning 2 (varför bry sig egentligen?): Vidarebefodra inga mail! Du har redan påpekat att de borde framhålla sin tld för sina kunder, och mer än så behöver du inte göra. Du har även erbjudit dig att vidarebefodra alla mail (gratis!?), men det är de inte intresserade av. Det är ofta rekommenderat att stänga Catch all-funktionen p.g.a. spam-risken, men det finns såvitt jag vet inget lagstadgat krav för detta. Använder själv catch-all för ett antal mindre domäner, då det underlättar e-posthanteringen. Du har generellt sett inga skyldigheter i detta fall. Har du tid och lust, svara avsändaren till mailet att tyvärr har du nog skickat till fel e-postadress, men ibland hinner man ju inte med detta... Jag får själv 50-60 felskickade mail i veckan, som bl.a. rör hotellbokningar, konferanser, jobbansökningar etc, till en domän jag har haft i snart 3 år. Har dock aktiverat Catch all för den domänen, men det hjälper inte mycket då det även kommer mail till standard-adresser (info@, marknad@, kundtjanst@ etc). Du har i och för sig inte skrivit om det rör sig om generella e-postadresser, t.ex. [email protected], eller namn-adresser som t.ex. [email protected], men det har mindre betydelse. |
Citat:
Jag fick ett epostmeddelande från club100 som jag svarar på här istället eftersom andra också kan ha nytta av informationen. Disclaimer: jag är ingen advokat och har inte ens någon juridikutbildning. Man bör vända sig till en IT-rättsadvokat eller -jurist om man har frågor om lagligheten i enskilda IT-frågor. Kommunens konsumentvägledare ska kostnadsfritt hjälpa privatpersoner med rättsliga frågor även om de naturligtvis inte brukar vara några experter på just IT-rätt. Notera att det är två olika delar i fallet som påpekats. Först och främst är det namnskydd (med hänvisningen till ATF) och sedan är det meddelandeskydd (med hänvisning till finsk lag). Lagen säger följande om meddelandeskydd: <!--QuoteBegin--http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030389.HTM[/i] 17 § Utöver vad som anges i 5-7 och 20 §§ får inte någon annan än berörda användare ta del av eller på annat sätt behandla uppgifter i ett elektroniskt meddelande som överförs i ett allmänt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst, eller trafikuppgifter som hör till detta meddelande, om inte en av användarna har samtyckt till behandlingen.[/quote] Så som jag tolkar det innebär det att om avsändaren har angett din adress som mottagare har han gett tillstånd till dig att läsa meddelandet även om avsändaren inte har avsett att ge det tillståndet. Rimligtvis har du dock tystnadsplikt gällande innehållet och får inte heller agera på det (exempelvis genom att köpa aktier). Men rent lagligt kan jag inte se att du har begått ett brott om meddelandet är adresserat till dig. Det finns så vitt jag vet inte några överordnade europeiska eller internationella bestämmelse när det gäller meddelandeskydd. Finländsk lag kan du så vitt jag kan se alltså helt bortse från i frågan så länge som du inte är finländsk medborgare. När det gäller namnskydd är det inte lika lätt, men av din beskrivning så tror jag inte att de har något att komma med där heller. Du behöver överhuvudtaget inte bry dig om att besvara företaget men det kan orsaka att företaget vänder sig till ATF (som de hotade med tidigare) och det innebär extra arbete för dig även om du troligtvis får rätt där. |
Tack för alla svar ;-) webmasternetwork är grymt.
Eftersom jag vill ha kvar catch all så känns de som jag ska redirecta deras mail. Typ [email protected] till [email protected]. Då måste jag kräva av dom att dom mailar mig deras maillistor på anställda. Tycker ni det verkar vettigt? Borde jag ta betalt för jobbet med redirecten? Om Ja på förra frågan, hur mycket? Mvh club100 |
Citat:
|
Antingen ber du dom dra åt... och frågar var du ska skicka fakturan för din tid du tagit dig.
Företag och advokater som inte har någon rätt juridiskt är det bara be och dra direkt. |
Ställ inte upp på att skicka vidare mailen. Det är bara jobbigt och öppnar för mer krav från dom i fortsättningen.
Om du ändå ska ha catchall så är det bättre att slänga den oläst i så fall, de verkar mer oroade över att du läser deras(?) brev än att breven inte kommer fram. |
Citat:
Sag at dom att du far otroligt mycket spam fran deras kunder och undrar vad dom tanker gora for att losa det? dom installningarna du har pa din doman ar dina och dom bor folja svensk lag (om det ar dar du bor och har webbhotel) |
Deras krav låter ju helt orimliga. Du skulle tex inte kunna använda generella adresser som info@ etc. E-posten är skickad till dig, som icke-jurist kan jag se att det enda lagbrottet du begår är att vidarebefodra mailen till det finska företaget :)
|
Jag skulle kastat de första breven jag fick som var feladresserade, sedan skulle jag bli irriterad och kontakta den riktiga mottagaren. Om de var lika dryga som det här företaget verkar vara skulle jag förmodligen börja svara på de feladresserade breven =)
Det är kanske lite barnsligt, men breven är ju trots allt adresserade till mig så jag har väl all rätt i världen att läsa och svara? Bland det roligare jag läst på webben var bloggen donotreply.com som nu verkar vara nedlagd. Där lade innehavaren upp både företagshemligheter och information om bankkunder. |
|
Jag funderar på att svara så här. Nån som har nån åsikt?
Mvh club100 Jag har kontrollerat de du skriver och de är inte mitt fel att era kunder skickar till fel adress. De är er sak att se till att era kunder skickar till er domän. Genom att inte ge era kunder rätt information om vilken domän ni använder har ni skapat problem för mig som ni sen vill påstå är mina problem och dessutom är olagliga. Vad jag förstår av den svenska lagen är att de är ni som måste få era kunder att skicka mailen till rätt adress. I sverige gäller svensk lag inte finsk. Eftersom jag använder 40-100 mailadresser med @***.se i olika nyhetsbrev i världen så vill jag fortfarande ha catch all funktionen kvar. Jag kommer inte ihåg vilka adresser jag har. Men dom är typ dfg@***.se eller sed@***.se. Nu till min lösning: Ni skickar mig en lista på era mail adresser så kan jag redirecta dom till ***.com och ***.fi typ ulla.bella@***.se till ulla.bella@***.fi. När arbetet är klart skickar jag en faktura på 100kr/mail och år. |
Som sagt, Dom kan inte säga att det är Ditt fel att Deras kunder skickar till fel adress. Tänk om du får ett brev i brevlådan.. ditt namn, din adress.. och först när du öppnar inser du att det inte är till dig.. voila, nu har du plötsligt gjort nå olagligt i finland.. haha.
Säg bara att du fortsättningsvis raderar alla mail som skickas till dig istället för att läsa/vidarebefodra. Något annat kan dom inte begära : ) |
Tänk på att du tar på dig ett supportansvar om du tänker ta betalt för något. Samt att du behöver ta fram heltäckande avtal så att du inte för all framtid blir tvungen att upprätthålla dessa vidaresändningar.
Om det viktigaste för dig är att kunna använda domänen för din verksamhet så ska du bara göra det och avstå från att försöka tjäna några pengar på det hela. Vill du inte ta emot varje felsänt meddelande så ser du ju snart vilka det är som används och då kan du internt sända dem direkt till din spamfolder eller alternativt registrera en autoreplay på dem som säger att meddelandet har sänts fel och därför har kasserats. (Dvs om du vill vara snäll mot den som sänder mailet.) Om det skulle vara så att ni har några överlappande adresser (som typ info@***.***) så kanske det finna något annat i själva texten som du skulle kunna lägga sorteringen på så att mailen hamnar i spamfoldern eller så får du i sista hand öppna dem manullet och läsa em för att se om det är ett mail till dig eller ett som ska kasseras. |
Citat:
Annars så ska du egentligen inte göra affärer alls med denna typ av företag, de kommer enbart att orsaka dig problem och hiuvudry i framtiden ändå.... |
Precis, de kommer klaga över minsta lilla problem.
Allt för att du ska kasta in handduken och lämna över domänen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson