WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Pizza.nu säljs för 99 500 000:- (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32662)

pokerstjärna 2008-10-19 09:32

Jag tycker att det är en väldigt bra tjänst, men 99 500 000? :)
Källa: http://www.blocket.se/vi/18489022.htm?ca=11_s

NuCo 2008-10-19 09:45

Det är väl ingen som tar den annonsen på full allvar? Ytterliggare ett sätt för dem att göra reklam för sin sida. Dem "spammar" ju redan resten av blocket med sina "annonser".

expression 2008-10-19 10:47

Citat:

Originally posted by NuCo@Oct 19 2008, 08:45
Det är väl ingen som tar den annonsen på full allvar? Ytterliggare ett sätt för dem att göra reklam för sin sida. Dem spammar ju redan resten av blocket med sina annonser.

Man vet aldrig, det kanske är ett par amatörer som har sett att de lyckas, och tror de ska få den stora summan, då de har sett andra stora siteköp etc.

eliasson 2008-10-19 10:55

Jag får säga att förstaintrycket på pizza.nu var bra, men texter som "Restaurangen erbjuder utkörning mellan 12:00:00 och 20:30:00" där klockslaget är presenterat i HH:MM:SS känns lite överflödigt ;)

pokerstjärna 2008-10-19 11:07

Citat:

Ursprungligen postat av expression
Citat:

Ursprungligen postat av NuCo
Det är väl ingen som tar den annonsen på full allvar? Ytterliggare ett sätt för dem att göra reklam för sin sida. Dem spammar ju redan resten av blocket med sina annonser.

Man vet aldrig, det kanske är ett par amatörer som har sett att de lyckas, och tror de ska få den stora summan, då de har sett andra stora siteköp etc.

Tror dock inte amatörer sitter på den summa pengar.

expression 2008-10-19 11:19

Pokerstjärna - Vad menar du med "tror dock inte amatörer sitter på den summa pengar"?.
Det jag sa var att de tror de kommer få den summan, och att de baserar den på deras trafik, och inte inkomster.

pokerstjärna 2008-10-19 11:28

Citat:

Originally posted by expression@Oct 19 2008, 11:19
Pokerstjärna - Vad menar du med "tror dock inte amatörer sitter på den summa pengar"?.
Det jag sa var att de tror de kommer få den summan, och att de baserar den på deras trafik, och inte inkomster.

Då ber jag om ursäkt :) Trodde du menade att någon som ser den summan automatiskt tror att den sidan drar in miljontals kronor. :lol:

ToBad 2008-10-19 11:33

Pizza som maträtt är utdöende, och köps lokalt eller vem surfar efter en pizzarestaurang?

expression 2008-10-19 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av expression
Pokerstjärna - Vad menar du med tror dock inte amatörer sitter på den summa pengar?.

Då ber jag om ursäkt Trodde du menade att någon som ser den summan automatiskt tror att den sidan drar in miljontals kronor.

Tidigt på morgonen ;)

Network 2008-10-19 12:52

Dom kanske skulle kontakta just-eat.se eller onlinepizza.se och höra om det finns intresse. Men med en prislapp på 99.5 millar, blir det kan nog bli svårt.

Jimpsson 2008-10-19 12:57

Asså det är fan jävligt smart att lägga ut en sån där annons för det blir ALLTID en massa snack om det - extra reklam.

Internet Sweden 2008-10-19 14:16

Jag är villig att hålla med Rokkan1 om att det är en kostnadseffektiv reklamkampanj för innehavarna - en bred målgrupp från landets alla hörn ser annonsen och det är väl ganska troligt att en och annan vill testa tjänsten.

"kanske jag ska ta och rida på den vågen och annonsera ut [pizzerior . nu] för en betydligt lägre slant..?"

nukem 2008-10-19 14:42

black hat ? =)

BarateaU 2008-10-19 19:56

Alla pizzor som görs i sverige under XX år lär inte komma upp i den summan ens :P

petlin 2008-10-20 16:29

Nog borde det bakas mer än 10.000 pizzor per dag i Sverige så på ett år når man nog minst den summan om man räknar på totalpriset.

Skulle man få 5:- i förmedlingsavgift per pizza så skulle domänkostnaden vara betald efter 5,5 år (om man inte behöver låna kapitalet).

Men då gäller det att skapa ett slags hemnet av domänen så att alla pizzor som säljs måste gå via den. :)

rhdf 2008-10-20 19:21

Citat:

Originally posted by Network@Oct 19 2008, 12:52
Dom kanske skulle kontakta just-eat.se eller onlinepizza.se och höra om det finns intresse. Men med en prislapp på 99.5 millar, blir det kan nog bli svårt.
en intressant detalj
jag blev för några månader sedan obedd att kolla på bla onlinepizza för att utvärdera tjänsten och se om den skulle kunna göras bättre,smartare och billigare för restaurangerna (vilket var svårt med ingånsvärdet "kolla på den här sidan och fundera på vad det skulle kosta att bygga nåt liknande")

nåväl, jag noterade då att både pizza.nu och onlinepizza.se verkar ha samma restauranger anslutna på många orter

kolla tex
http://onlinepizza.se/Norrkoping/
och
http://www.pizza.nu/index.php?option...ipality&id=581

Delar dessa 2 siter system eller måste de stackars Pizzabagarna hålla koll på 2 olika onlinesystem+vanliga kunder + telefonbeställningar

trådlöst 2008-10-23 14:24

Citat:

Originally posted by petlin@Oct 20 2008, 16:29

Men då gäller det att skapa ett slags hemnet av domänen så att alla pizzor som säljs måste gå via den. *

Och det tror du skulle fungera va?
Yeah right.

klein 2008-10-24 06:58

Citat:

Originally posted by BarateaU@Oct 19 2008, 19:56
Alla pizzor som görs i sverige under XX år lär inte komma upp i den summan ens :P
Med tanke på 98% av alla pizzor som görs i Sverige , dels smackar äckligt och sedan tro jag inte pizzerna vill finns i online system, lite för lätt för skatt massen och sparka in dörren och skön taxera pizza bagarna, om det finns loggar på vad som beställs. Då pizza näringen står för stor del av Sveriges svarta marknad ..

Sedan känns tjänsten ganska värdelös, eftersom man inser ganska snart vilka pizzia muppar som kan laga pizza, då kan man lika bra ringa till dem.

Jag är negativ..:-)

Network 2008-10-24 09:21

En kompis som bor ett par kvarter bort från mig sa att just-eat hade tagit över hans lokal pizzeria, och att man nu inte kunde ringa och beställa utan var tvungen att beställa online så levererades pizzan till dörren. Om pizza.nu har samma "kedja" så blir priset mer förklarligt.

larserik 2008-10-26 14:41

Tack för att ni så snällt plockade upp denna passning! Genom annonsen har både investerare och mediapartners hört av sig och nya beställare har fått upp ögonen för tjänsten Pizza.nu. Dessutom har som Rokkan1 påpekade ni och andra skrivit om sidan.

Det är självklart inte trafiken och reklam på webbplatsen som är grund för värdering på en sida som denna. Som BarateaU och petlin diskuterade är det antalet förmedlade pizzor (och annan mat) samt potentialen som är den stora delen.

Det finns ca 4000 pizzerior i Sverige, om en pizzeria bara säljer pizza måste de sälja ca 70 pizzor om dagen för att gå runt. Det blir något mer än 10 000 per dag :)

Nu säljer pizzeriorna inte bara pizza men Pizza.nu förmedlar även beställningar av kebab, hamburgare och sallader m.m. från pizzeriorna. Utöver det finns även ett antal restauranger som har sushi, indiskt och thai anslutit sig till tjänsten. Drygt 100 restauranger är anslutna från Ystad till Haparanda och det kommer flera nya varje vecka.

Några av pizzeriorna som är anslutna är till och med renodlade nätbeställningspizzerior som enbart tar emot beställning online som Network beskriver.

Klein var lite negativ till tjänsten. Idag söndag är det dock många som uppskattar tjänsten. Lite bakis, inga kontanter hemma då kan man beställa pizzan på nätet och betala med kort exempelvis.

Lars-Erik
Pizza.nu

Marcus 2008-10-26 15:55

Det jag tror många missar att ta i beaktning för pizza.nu är att de faktiskt har trådlösa pizza.nu-boxar ute hos pizzeriorna kopplat till beställningen från webbsidan, som gör att man får en faktisk bekräftelse på varje beställning med leveranstid m.m. Det i sig gör ju att pizzeriorna är närmare knutna till just pizza.nu än till en annan slumpmässig webbplats som kan lägga beställningar.

Citat:

Originally posted by rhdf@Oct 20 2008, 18:21
nåväl, jag noterade då att både pizza.nu och onlinepizza.se verkar ha samma restauranger anslutna på många orter
Hos GD står lite mer om just onlinepizza och pizza.nu.

Idén med auktion på Tradera av pizzor var ju en annan rolig marknadsförings-grejj måste jag säga.

Hos NSD finns lite mer information och en bild på de trådlösa boxarna (om man klickar på "Nästa bild"). Jag är klart imponerad!

Internet Sweden 2008-10-26 16:27

Imponerad kanske jag inte direkt skulle säga att jag är, däremot tycker jag att initiativet är mycket intressant!

ATT denna typ av beställningar kommer att öka succesivt är jag helt övertygad om OCh om killarna bakom pizza.nu kommer att orka hålla ut, så finns nog stora chanser att konceptet ger ringar på vattnet till fler branscher.

Initialt var jag nog lite skeptisk till idén, men efter att ha sett att det är ett seriöst initiativ, så tror jag absolut att det finns bärighet i verksamheten, för behovet finns och ökar (oavsett om det är Måndag eller Söndag).

Lycka till!

sasserdude 2008-10-26 17:45

Citat:

Originally posted by ToBad@Oct 19 2008, 11:33
Pizza som maträtt är utdöende, och köps lokalt eller vem surfar efter en pizzarestaurang?
rätt smidigt att man kan betala med kort på hemleverans..

OT: det är ju endast reklam dem gör.. de vet att de inte får ett bud så hög summa så annonsen kan ligga kvar länge och indexeras bra m.m. :)

Xamda 2008-10-26 17:58

Det bakas nog utan problem mer än 100 000 pizzor per dag och det blir en omsättning på minst 5 miljoner dagligen på bara pizzorna, sedan tillkommer massor med kringhandel. Sannolikt omsätter pizzerior mer än 10 miljoner dagligen. Men det betyder ju inte att 99 miljoner är annat än fantasier ändå...

harding-85 2008-11-03 22:24

är det bara jag eller tycker ni också att det är överpris på många av dom här attraktiva domännamnen? såg en lista för ett tag sen å det va svindlande summor det handlade om.

WebboT 2008-11-03 22:38

Nu är ju bara denna "försäljning" i.o.f.s. bara ett länkbete, men OM det hade varit en rikting försälning sä handlar det ju inte om hur många pizzor som bakas i sverige.
Det handlar ju om HUR ägaren av den domän skulle kunna tjäna pengar med ett sånt inköpspris.

Reager 2008-11-03 23:06

Finns det några aktiva pizzerior på sidan? Klickade runt på 5st i mina hemtrakter (stockholm) och på alla stod det att de inte tog emot beställningar....

expression 2008-11-03 23:43

Citat:

Originally posted by Reager@Nov 3 2008, 23:06
Finns det några aktiva pizzerior på sidan? Klickade runt på 5st i mina hemtrakter (stockholm) och på alla stod det att de inte tog emot beställningar....

Du kanske kollade försent på dagen?

BoISaren 2008-11-04 00:08

Ni tror inte att personen i fråga som lagt upp annonsen på Blocket har skrivit helt fel?

sasserdude 2008-11-04 05:50

Citat:

Originally posted by BoISaren@Nov 4 2008, 01:08
Ni tror inte att personen i fråga som lagt upp annonsen på Blocket har skrivit helt fel?
njae, inte när hela inlägget är reklam.

Om du läser texten så är det inte relevant om man tänkt köpa siten.

endast reklam syfte, skulle någon snacka om siten om det inte vore för det höga priset?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson