![]() |
Hej
Har haft en beställning på faktura där barnen till den registrerade har beställt samt hämtat ut paketet, nu när förfallodagen dagen gått förbi ringde jag till hemnumret som jag hittade på hitta.se den som svarade var vår registrerade kund och hon hade tydligen inte ens hört talas om vår butik... Det var då hennes barn som hade blivit kund med hennes personuppgifter och gjort dessa beställningar barnen är minderårig och har använt produkterna. Mamman/registrerade kunden vägrar betala för detta. Letade upp hemtelefonen på hitta.se efter jag både mailat och ringt på mobilen utan svar. Hur ska man gå till väga? är det värt att kräva pengarna? ska man skicka det vidare till inkasso osv... Beställningen var på 450 kr. Tack på förhand |
Kräv posten på pengarna om dom lämmnat ut paketet till någon annan person samt inte kollat ID.
Sedan kan du säga till henne att du måste göra en polisanmällan för bedrägeri om det nu inte är hon som har beställd och någon använt hennes uppgifter. |
Jag har varit med om liknande situationer och försöker att vara tillmötesgående.
Men föräldrarna har även ett ansvar för sina barn. Har barnen förbrukat varorna så att ett återtagande inte är möjligt för dig som säljare, så har föräldrarna betalningsansvaret. Du kan se det som att ungarna har haft sönder dina varor - Föräldrarna får betalar. Jag hade meddelat mamman att ni makulerar fakturan om hon gör en polisanmälan mot sina barn. Barnen har inte haft tillåtelse att göra ett köp i hennes namn och det är därför brottsligt. Antingen så får hon acceptera att hennes ungar är kriminella, eller så får hon se det som att de varit olydiga och betala för deras räkning. I det här fallet så hade jag rekommenderat mamman att sköta deras familjeangelägenheter utan att blanda in polisen. Precis som de bör sköta sina familjeangelägenheter utan att blanda in ditt företag. Hela den situationen som du beskriver provocerar mig. Det är inte konstigt att ungarna agerar oansvarigt när de har så oansvariga föräldrar. Varje vettig förälder skulle betala fakturan och sedan gett ungarna en utskällning (och låtit dem betala av skulden genom att plocka kottar på tomten). Istället så väljer den här mamman att låta er ta smällen för hennes barns dåliga uppförande. Tyvärr så är dina möjligheter att få betalt ganska små. Allt mamman behöver göra är att bestrida fakturan. Då måste du dra det till domstol för att få betalt. Ingen går till rätten för att driva in 450 kr, även om man vet att man får rätt. Men förhoppningsvis så vet mamman inte om det. Edit: Ingen ska tolka mitt inlägg som att jag faktiskt förespråkar att föräldrar polisanmäler sina egna barn för bus. Det var bara ett resonemang för att visa att det som har inträffat är någonting som föräldrarna borde lösa inom familjen - utan att blanda in företaget som sålt varorna i god tro. |
Vad händer om någon sätter det i system dvs beställer grejer och sen skyller på sina barn. Som exempel kan vi ta föräldrar som skriver sin bil på barnet och skiter i att betala biltull och p-böter.
I detta fall så är det ett bedrägeri som en minderåring har gjort. Jag skulle meddela att om inte betalning sker så kommer vi att göra en polisanmälan på barnet och sen är det den socialamyndigheten som får gå vidare med detta. |
Håller med föregående att det här låter som postens ansvar. De har släppt era varor utan att kolla legitimation (uppenbarligen). Men självklart kan du skicka fakturan till inkasso. Räkna med att de kommer att bestrida den däremot, men då har du i alla fall gjort det du kunnat.
|
Ja hade det varit mina barn så då jäklar, samt hade jag betalat den och låtit det gå från deras pengar så som gustav sa speciellt när det är 450 kr en annan grej är väl det varit något för 40 000 och man inte haft pengar att betala med på en gång.
föräldrar tar inge ansvar det känns lite sådär ska gå beställa något sen skylla på mina barn ne det håller inte hehe:P men men vi får väl se vad som händer... vet ungefär hur jag ska gå till väga nu. Tack för svaren |
Berätta gärna om hur det går sen är du snäll.
|
Jag tycker att Gustavs resonemang är mycket rimligt.
Att sedan posten har gjort fel som lämnat ut varorna till fel person, är det DITT eller KUNDENS problem? Jag vet faktiskt inte. Att INGEN går till domstol för 450kr är dock inte sant. Det är korkat, men vissa företag tar inte hänsyn till beloppet, utan kör på samma rutiner oavsett. Jag vet inte ens om du skulle vara skyldig att makulera fakturan bara för att mamman polisanmäler sina barn? Det är dock snyggt att göra det. |
Vad tror ni händer om detta ignoreras och det är föräldrarna som beställer men skyller på sina barn? Sannolikheten att Posten lämnat ut paketet utan att kolla legitimation är väl inte stor men händer säkert ändå ofta.
Räkna med fler beställningar i så fall... Det är inte fel att gå in i rättegång för 450kr. Jag tycker inte det handlar om pengarna utan att någon har gjort fel och vägrar erkänna det. Ignorera problemet kan leda till så mycket andra problem om inte personen i fråga vet att det kommer bestraffas på ett eller annat sätt. Men visst det kostar enormt mycket tid (så krävs väl att man tycker det är kul :) ) Har Posten gjort fel, kräv dem på pengarna. Har de inte det så kräv föräldrarna på pengarna. Lägg fram det på ett snyggt sätt till föräldrarna och visa informationen från Posten. |
Enligt en person som jag pratade med måste posten begära legitimation innan de lämnar ut paket. Då borde man se vem/vilka som har löst ut paketet. Har inte posten gjort detta så är posten ansvarig.
Om posten har begärt legitimation och då kan man se om någon föräldrer har löst ut det. Då kan man kräva dessa pengar av föräldren. Annars kan det bli svårt att få betalt enligt den person som jag har pratat med. |
Gör ett försök i alla fall. Tyvärr är det lite för lätt i dagens samhälle att smita undan ansvar. Har man gjort något så får man väl stå för det? Har ens barn kraschat en fönsterruta så betalar man för den. Har de beställt något på nätet så betalar man för det och tar diskussionen med sina egna barn. Det ska ju inte vara ditt ansvar att uppfostra någon annans ungar...
|
Ofta är det tvärt om, att föräldrarna handlar och skyller på barnen för att slippa betala. Så kunde det varit i det fallet då mamman kunde skickat ungen att hämta paketet för att ha det som bevis.
Släpp inte, kolla på Telia.. Varför betalar man alltid sina fakturor till dem innan man betalar andra om man har det dåligt ställt? Jo, för att telia inte släpper ens 5 kr, har du skuld hos dem ska det betalas på ett eller annat sätt. Så borde alla vi som driver företag jobba. Det är inte ok att slippa en betala, det är ett bevis på att det går att fuska hos dig och det är lätt att det sprider sig vidare. |
Citat:
Självklart skicka du inkasso, helst till KFM direkt. |
Skicka ett brev. Alla uppgifter du har fått har varit korrekta. Paketet har skickats till henne och det har hämtats ut.
Påtala att om du inte får betalt eller varorna returnerade (om det går) så rör det sig om ett bedrägeri och att företaget har som policy att alltid polisanmäla bedrägerier. Kolla gärna med posten vem som hämtat ut paketet. |
Liten uppdatering, ringde igår för hon skulle prata med sina barn hon hade tydligen glömt bort att prata med dom angående beställningen ska ringa idag igen och idag blir det hårdhandskarna polisanmälan med mera om hon inte är villig att ta tag i detta.
Det värsta är att hon låter inte ens brydd angående detta börjar nästan tro att det är som vissa av er säger att det är hon som beställt men skyller på barnen... Citat:
vi får väl se vad som händer... |
Egentligen är det ganska onödigt att driva detta vidare för 450 kr men känns lite som en principsak plus det är lite utbildande också=)
|
Det måste ju inte vara personen som försändelsen är ställd till som hämtar ut ett paket. Det räcker med avi och legitimation för att hämta någon annans paket. Däremot borde ju posten mycket riktigt kunna se vem som hämtat ut det.
Det är bara rek som de absolut inte får lämna ut till någon annan. Det är då själva f*n att folk inte kan lära sig att uppföra sig. |
På tal om minderåriga så fick jag ett samtal från Payex där de skall börja med en ny betalmetod.
Man skall kunna köpa något slags kort hos 7-eleven som man sedan kan lösa in i webbutiker. Det säljare tyckte var jättebra var att även folk under 18 kunde handla... Jaha tänker jag då som inte vill ha minderåriga som ingår avtal hos mig. Verkligen smart idé... så vi tackade nej. |
Dessa ringde mig också, jag tackade nej.
|
Rent juridiskt så är det såhär (enligt föräldrarbalken 9:e kapitlet, §7):
Skulle det var barnet som köpt varan i sitt namn (och utan föräldrarnas vetskap) så ska köpet gå tillbaka. Dvs du ska få tillbaka produkten. Skulle varan vara konsumerad så ska föräldrarna stå för kostnaden så länge varan ligger inom skäligt underhåll (ex. kläder, mat etc.). Motsatsen är väl exempelvis godis där du skulle få står för kostnaden. Om avtalet däremot ingåtts genom falska uppgifter (som i ditt fall) så har du dessutom rätt till skälig ersättning för den förlust du fått enligt avtalet. Du har i princip alltså rätt till den vinst du missar genom att avtalet (köpet) gick tillbaka. Denna summa fås dock genom prövning i domstol. (Om barnet är straffmyndigt gäller inte detta utan då gäller allmänt skadestånd pga brott, iofs tror jag att denna summa blir densamma?) Om jag var i din sits så jag skulle hänvisa till lagboken och erbjuda föräldern att skicka tillbaka produkten, om det inte går så får de betala. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson