![]() |
Någon annan som märkt av problem med Telias mail? Vi får massor med frågor från våra medlemmar där våra mail inte kommer fram sedan 2 dagar. Alla som undrar har en telia.com adress...
Surfade runt på Telias hemsida för att hitta information/kontakt möjligheter. Det är faktiskt en helt fantastisk sida. Tänk att det går att göra en webplats som är som otroligt förvirrad... :wink: |
Jo, visst har Telia problem, har massor med mail som ligger i kö till dem (*@telia.com)
Message delivery to '***@telia.com' delayed SMTP module(domain telia.com) reports: mail.telia.com: Bad SMTP prompt at the host |
Jag har inte märkt att det skulle vara svårt att skicka email till mig (har en *@telia.com-adress). Å andra sidan så har jag heller inte frågat de som kan tänkas skicka till mig...
Det jag däremot har märkt är att Telias emailservrar ibland 'lägger av'. Det har stundtals varit så illa att jag har insett att när KMail frågar efter mitt lösenord en gång i minuten så beror det inte på en bugg i KMail utan på att servrarna har lagt av igen. Vad det beror på vet väl bara Telia (fasst ibland undrar jag om ens de vet), men deras telefonsupport har aldrig gjort annat än 'hjälpa' mig med att bekräfta problemet. |
Vi är fullständigt bombade med frågor från medlemmar med Telia-adress som inte fått våra mail de 2 senaste dagarna.
|
Absolut. Syns på att semstermeddelandena från telia-adresser kommer i retur ett par dagar efter mina utskick.
|
Jepp, här syns också mailproblemen.
Dels har vi ett mailkonto hos Telia som just nu inte verkar kunna motta några mail alls, och om man skickar mail till det får man till svar "SMTP error"... |
Japp, Telia har nyligen lagt in ett krav på att alla mailservrar måste ha ett PTR-inlägg (alltså att telias servrar kan göra en korrekt reverse lookup på den levererande serverns IP-adress). Detta påverkar väldigt många, och det är grymt konstigt att Telia inte gått ut med tydligare info.
Detta fixas alltså genom att ni ser till att det finns en korrekt reverse på er mailservers IP. Fråga er ISP. |
Hej! Tycker telia mail är helt ok . Har inte varit några större fel vad vi kan se.
Mvh Andersson . |
Citat:
|
Jepp vi fick det beskeded också och har fixat detta. Väldigt märkligt att göra denna typ av justering utan att ens deras egen kundtjänst vet något. Vad jag förstår har dom nu Sveriges hårdaste regler (för en publik mail-tjänst) detta utan att förvarna någon!? Vi har i alla fall aldrig hört om denna kontroll för någon annan av våra 100.000+ medlemmar.
I princip är det helt OK, men hanteringen är märklig. Sedan har vi en sak att forska i, kanske någon här vet svaret. Hur hanterar man virtuella domäner? Vi har fler domäner på samma IP som vi skickar mail från. Kan en nslookup ge flera domäner som svar...?? Många Telia-kunder missar säkerligen en hel del fullt legitim e-post numera utan att veta något... |
Fan vad skönt att hitta denna tråden. Blev fullständigt galen på alla "delayed" från Telia.
|
Ett problem man kan ha är att ens utgående mail IP inte har ett PTR record, och man får: pne-smtpin3-sn2.hy.skanova.net Service not available - no PTR record for XXX.XXX.XXX.XXX
Man kan prova i Linux/Unix att köra: dig -x IP för att se om man får ut data. |
Stort tack för infon i tråden!
Våra kunder började höra av sig eftersom de inte fick några bekräftelsemail på sina ordrar. Nu ska jag bara lista ut vad som ska ändras och vart på vår SMTP-server. Alla tips mottages tacksamt! (Kör IIS på Windows 2000) |
Citat:
Om du har en dedicated/colo/VPS-tjänst så är det sannolikt din leverantör som måste uppdatera detta. Tänk på att PTR namnet bör vara samma namn som din server presenterar sig som. /Martin |
Citat:
Jo, jag har förstått det nu efter lite sökande på nätet. Jag har möjlighet att ändra våra DNS-records via en kontrollpanel men blir lite osäker på vad som ska ändras/läggas till och hur. Följande DNS-records har vi (tar inte med hela IP-adressen nedan):
De jag kan lägga till ska vara av typerna "A (Host Record)", "CNAME (Name Alias Record)", "MX (Mail Exchange Record)" eller "TXT (Text Data Record)". Det jag sedan ska ange är "Record Name", "Record Data" och "Record Preference" (ett tal) "* MX records only" Någon som vet vilken typ av record jag ska lägga till och vad det ska peka på? |
Citat:
För att få in ett PTR record så kontakta leverantören där du har din server stående (antar att du kör dedicated/colo) så kan de ordna det till dig. Du kan alltså själv administrera alla namn som ligger i din egna domän (www, ftp, minhemmaserver.domain.se) men IP->namn administreras sannolikt av leverantören. Hoppas det ordnar sig. /Martin |
Har suttit i Telias kö nu i 1 timme och 23 minuter.
"Det är fortfarande många som ringer. Men vänta kvar så tar vi snart hand om ditt samtal" Fan, jag hinner ju fylla år snart om detta fortsätter... |
1 timme och 59 minuter 36 sekunder. Fortfarande många som ringer... Kan ni vara vänliga att lägga på så att jag kommer fram?
|
Citat:
|
Jo, väntade ett tag till sedan skickade jag in en fråga via e-post. Det är snart 24 timmar sedan. Inget svar.
Någon som luskade ut PTR och IIS? |
Är leverantören som får ändra PTR, om då inte leverantören deligerat ut PTR till dina DNS servrar.
Men det är mindre vanligt, bara större kunder som brukar få egen deligering. |
Tror de börjat validera att PTR-recordet också finns som A-pekning eller nåt sånt..
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson