WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Pågående finanskris - hur går det med annonser? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32457)

Danielos 2008-10-09 15:37

Ja, rubriken lockar säkert till läsning av detta inlägg och min tanke var att diskutera djupare finanskris och dess påverkan på intäkter från internet, främst då reklamintäkter. Själv är jag mycket beroende av intäkter från reklam, och vad jag har hört kommer denna inkomstkälla att öka, främst då pga. reklam via internet är mycket effektivare och billigare än vanliga reklambyråer och andra reklamalternativ.

Någon som har tankar idéer och reflektioner över finanskrisens påverkan på annonsering på internet?

Conny Westh 2008-10-09 17:35

Jag håller med dig fullständigt om att annonsering på internet (genom Google AdWords) är betydligt effektivare än traditionell reklam.

Mina egna siffror på detta är:

Direktreklam
Kostnad: 40000 SEK
Antal Leads: 2
Kostnad per lead: 20 000 SEK

Telemarketing
Kostnad: 12500 SEK
Antal Leads: 4
Kostnad per lead: 3 125 SEK


Google AdWords
Kostnad: 12000
Antal Leads: 932
Kostnad per lead: 13 SEK

Sen gammalt är det allmänt känt att tidningsannonser är mycket dyrare och har sämre träffsäkerhet än direktreklam.

Danielos 2008-10-09 17:44

Vi får hoppas att företag som använder Direktreklam samt Telemarketing ser denna tråd och börjar annonsera mer via internet kanaler och på sätt spara kostnader nu under pågående nedåtgående konjunktur.

Vikande försäljning betyder ju också att företag behöver annonsera mer samt kostnadseffektivare för att kompensera för den vikande försäljningen.

Den enes död blir som vanligt den andres bröd.

Davve 2008-10-09 22:57

Den bästa reklamen som finns om man inte har kapital att investera stort är lappar och klistermärken.

Jag gjorde ett test för något år sedan med snygga små kort i lite skrikiga färger. Såg ut som visitkort fast med säljande info och www adress ist för kontaktuppgifter. Dessa spred jag ut lite överallt på stan där folk hänger, på bord i snabbmatrestauranger och liknande ställen. Ska nog köra snart igen :)

Sidan jag gjorde detta för ville jag samla medlemmar på, vid registrering begärde jag att de skulle skriva hur dem hittade till sidan. Från att ha 1-2 nya medlemmar per dag blev det 50-100 medlemmar. Har man tid och kan vara på stan i våra större städer eller anlita någon som gör det regelbundet så är det riktigt bra.

Finnmera 2008-10-10 09:42

Citat:

Originally posted by danielos@Oct 9 2008, 15:37
Ja, rubriken lockar säkert till läsning av detta inlägg och min tanke var att diskutera djupare finanskris och dess påverkan på intäkter från internet, främst då reklamintäkter. Själv är jag mycket beroende av intäkter från reklam, och vad jag har hört kommer denna inkomstkälla att öka, främst då pga. reklam via internet är mycket effektivare och billigare än vanliga reklambyråer och andra reklamalternativ.

Någon som har tankar idéer och reflektioner över finanskrisens påverkan på annonsering på internet?

Du kan lägga till mätbarheten till listan med fördelar men internetmarknadsföring.

Jag är helt övertygad om att det blir mer intäkter för det nya mediet snarare då nu många tvingas att leta efter nyckeltalen (målgrupp, effektmöjligheter, investeringskostnader, kontaktkostnader, mätbarhet).

Jag tror att vid goda tider så är chansen större att de rullar på de mer flashiga medierna så som print och TV mm.
Så du behöver nog inte vara orolig.

AnOnYmUs 2008-10-10 11:42

Davve: Tänkte kolla med dig om du vet om det finns något lagligt som reglerar att man får "ge ut" lappar eller "sätta upp" klistermärken? Jag tänker på alla jobbiga klistermärken som är fastklistrade på bankomater, hållplatser, bord osv?

Kan det gå under "Nedskräpning"?

Davve 2008-10-10 12:50

Jag kollade detta med en bekant som är jusrist när jag satte upp mina klistermärken. Det enda han sa var att om du använder klistermärken som lämnar spår av papper/lim efter sig kan du bli skyldig att betala för bortagning av dessa sedan. Annars är det fritt fram, om du inte ser en skylt om att det inte tillåts på det området du vill sätta dina kort, märken på. Jag har aldrig sett en sådan skylt.

grazzy 2008-10-10 13:33

Tänkte tipsa om Fabians Reklamkort.se här, men eftersom tjänsten inte ens verkar finnas kvar så kanske det säger en del om effektiviteten (de borde tryckte upp och delade ut korten rätt i händerna på folk på stan)

Magnus_A 2008-10-10 13:33

Institutet för reklamstatistik, http://www.irm-media.se kör statistik på reklaminvesteringar. Fast det kostar att köpa deras resultat.
Här är deras långtidsstatistik de senaste tio åren (all reklam):

http://www.irm-media.se/irm/bilder/mediutv.jpg
Som synes äter lågkonjunkturen en hel del.

Sedan gammalt är det så att internet ökar kraftigt och vi har väl redan gått om tv när det gäller totala investeringar. En del av de pengarna går iofs åt till att bygga sajter och communities, men en hel del går åt till medieutrymme.
Mediekakan 2007, Procentuell andel, föregående år inom parentes:
http://www.irm-media.se/irm/bilder/medi2007.jpg
Summan är väl att den relativa ökningen av internet innebär att vi kan räkna med mer pengar även om totala kakan sjunker i ett par år. TV och dagstidningar minskar.
(edit: lite stavfel)

Davve 2008-10-10 15:32

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 10 2008, 13:33
Tänkte tipsa om Fabians Reklamkort.se här, men eftersom tjänsten inte ens verkar finnas kvar så kanske det säger en del om effektiviteten (de borde tryckte upp och delade ut korten rätt i händerna på folk på stan)

Det är skillnad att få nåt intryckt i handen som man inte ens vill ha, det slänger jag varje gång, än att se nåt och blir intresserad och läser. Det lägger man på minnet. DÅ jag har testat själv med lyckat resultat så vet jag att det fungerar bra.

Danielos 2008-10-11 22:33

Ja, även om vi har en pågående härdsmälta på gång i världsekonomin just nu, har jag märkt att min ecpm har ökat idag :D

Gustav 2008-10-12 15:47

Lågkonjunkturer har en del positiva effekter. Det är nämligen under lågkonjunkturer som företag effektiviserar och hittar nya vägar till förbättringar. Man kan säga att det sker en evolution på företagsnivå.

Den nuvarande finanskrisen tror jag inte påverkar annonseringen på Internet märkbart. Den följande lågkonjunkturen kommer dock att göra det. Jag tror att det kommer att bli svårare för publicister att sälja annonsplatser till fasta priser. Annonsörerna som håller hårade i plånboken kommer att betala för sales och leads i större utsträckningen.

Tjänster som egentligen inte behövs kommer att få det svårare. Shoppingsportaler, kataloger, mm, kommer att genomgå ett stålbad. Exempelvis så skulle jag gissa på att Kelkoo och Jello tappar, undertiden som Pricerunner och Prisjakt inte märker av någon nedgång överhuvudtaget.

Olika branscher är olika konjunkturkänsliga. Alla som driver resesidor och som marknadsför flygbiljetter, hyrbilar och hotell kommer förmodligen att få det svårare då folk reser mindre under lågkonjunkturer. Detsamma gäller för alla webmasters som marknadsför dyra produkter. De som driver porrsidor kommer förmodligen att märka av en liten uppgång då arbetslösheten stiger och folk får mer tid över till att porrsurfa. Detsamma gäller för communities, eller forum såsom WN.

Det är svårt att generalisera. Men har du en tjänst där du aktivt säljer annonsutrymme genom telefon eller direktreklam, så kommer du förmodligen att märka av en ordentlig nedgång. Har du däremot en tjänst där annonsörerna söker upp dig, så kommer du förmodligen att märka av en uppgång. Företagen kommer att vilja effektivera och spara. Har du en väldigt kostnadseffektiv tjänst så är det naturligtvis positivt för dig. Har du en MFA sida som ingen behöver, så får det negativa konsekvenser. Alla branscher kommer att genomgå ett stålbad.

Magnus_A 2008-10-12 17:16

Mobil annonsering kommer definitivt att öka, Små pengar än så länge, men det går snabbt framåt.

cash 2008-10-13 13:00

Totalomsetningen på nettannonser kommer garantert til å gå ned mye. Sikkert minimum 30%. Om dette vil påvirke webmasters som har sine inntekter først og fremst fra google og affiliateprogrammer tror jeg ikke. Er først og fremst rubrikkannonser og kampanjer booket fra mediebyråer som vil merke dette sterkest.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson