WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hur bli först på snapback-tjänst? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32429)

radioaktivitet 2008-10-08 11:43

Om det är flera som vill ha samma domän och alla använder sig av snapback-tjänster, så borde det vara "först till kvarn" som gäller?

Tänkte själv använda mig av Binero - men har aldrig gjort detta tidigare.

Som jag förstår det så hamnar domänerna i en deaktiveringslista hos .SE den 10:e varje månad.

Om jag skall vara först med att beställa snapback - vilken tidpunkt kan jag snapbacka hos Binero, den 10:e?

Så här säger Binero:

Citat:

Om en .se domän går ut en månad (t ex 23:e november) så deaktiveras domänen den 1:a nästkommande månad (t ex 1:a december). 10 dagar senare (10:e december) hamnar domänen i en deaktiveringslista hos .SE. Då kan man beställa domänen i vår snapback. I listan framgår det även när (vilket datum) domänen släpps för nyregistrering. På det datumet, klockan 04:00 UTC (05:00 vintertid, 06:00 sommartid), försöker vi automatiskt registrera domänen.
Jag har sökt på "Binero" och "deaktiveringslista" på detta forum, utan att få svar på denna fråga.

Någon som vet?

tartareandesire 2008-10-08 12:10

Det är först till kvarn bland ombuden som gäller, ja. Däremot spelar det ingen roll när du beställer en snapback... Du bör göra det genast eftersom Binero (och alla andra förmodar jag?) endast tillåter en person per domän.

radioaktivitet 2008-10-08 12:13

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Oct 8 2008, 12:10
Det är först till kvarn bland ombuden som gäller, ja. Däremot spelar det ingen roll när du beställer en snapback... Du bör göra det genast eftersom Binero (och alla andra förmodar jag?) endast tillåter en person per domän.
Jo - det vet jag. Men det går ju först att beställa den 10:e varje månad. Det går alltså inte att beställa nu.

Min fråga är alltså vilken tid den 10:e man kan beställa.

Helix 2008-10-08 16:00

Domänerna släpps allt eftersom, dygnet runt, varje dag - inte bara den 10:e.

radioaktivitet 2008-10-08 16:03

Citat:

Originally posted by Terabyte@Oct 8 2008, 16:00
Domänerna släpps allt eftersom, dygnet runt, varje dag - inte bara den 10:e.
Men nu pratar jag inte om det, utan om när domänerna hamnar i deaktiveringslistan. Se det som jag markerat i fetstil i första posten.

Helix 2008-10-08 16:16

Citat:

Originally posted by radioaktivitet@Oct 8 2008, 16:03
Men nu pratar jag inte om det, utan om när domänerna hamnar i deaktiveringslistan. Se det som jag markerat i fetstil i första posten.
Ja, mitt var ett allmänt tips, så du behöver inte ta det så hårt. Någon annan får väl svara på dina frågor ...

JonathanS 2008-10-08 19:19

Svaret från Terabyte är faktiskt korrekt. Domänerna läggs inte upp i deaktiveringslistan vid en given tidpunkt, det är något som sker fortlöpande.

radioaktivitet 2008-10-09 09:28

Citat:

Originally posted by JonathanS@Oct 8 2008, 19:19
Svaret från Terabyte är faktiskt korrekt. Domänerna läggs inte upp i deaktiveringslistan vid en given tidpunkt, det är något som sker fortlöpande.
Så informationen på er hemsida är alltså felaktig? Jag tänker närmast på denna rad

10 dagar senare (10:e december) hamnar domänen i en deaktiveringslista hos .SE

Eller menar du att domänerna läggs upp i deaktiveringslistan fortlöpande under hela dagen den 10:e?

Helix 2008-10-09 09:59

Det kommer oftast många deaktiveringar den 10, på natten/morgonen, löpande ......

.... MEN också varje dag, dygnet runt, året om läggs det även till dommäner till daktiveringslistan - inte lika många, men ändå.

JonathanS 2008-10-09 10:07

Terabyte har återigen rätt. Domäner läggs upp fortlöpande i deaktiveringslistan, både den 10:e och övriga dagar i månaden.

radioaktivitet 2008-10-09 11:23

Jag misstänker alltså att det finns flera intresserade av denna domän. Snapback verkar vara det bästa sättet att få en domän. Därför vill anmäla mig till snapback på domänen snarast möjligt.

Så, om domänen som jag vill ha går ut denna månad. Hur kan jag då få reda på när den hamnar i .SE:s deaktiveringslista - och därmed går att snapbacka via binero?

Jag menar: Jag har förstått att den kan hamna på deaktiveringslistan lite närsom. Men hur bevakar jag detta på bästa sätt? Är deaktiveringslistan publik (adress?) eller finns det något verktyg?

JonathanS 2008-10-09 11:49

Citat:

Originally posted by radioaktivitet@Oct 9 2008, 10:23
Hur kan jag då få reda på när den hamnar i .SE:s deaktiveringslista - och därmed går att snapbacka via binero?
Använd din fantasi! En idé kan vara att sätta upp ett konto hos världens bästa övervakningsföretag, där du lägger in en kontroll mot deaktiveringslistan (på domänen ifråga). När du sen får ett larm från dem (via SMS/e-post) så lägger du din beställning hos oss.

radioaktivitet 2008-10-09 11:57

Så deaktiveringslistan är publik? Var hittar jag den? (har provat att söka på "deaktiveringslista". Men det kanske inte är det officiella begreppet?

ztream 2008-10-09 12:01

http://iis.se/statistics/bardate_domains.txt

Tiden på dygnet de hamnar på listan verkar random.

Det är bara att börja parsea deaktiveringslistan och larma dig själv när domänen kommer upp där eller bygg en automatisk submitfunktion till Binero som triggas av larmet.

Tada färdigt.

radioaktivitet 2008-10-09 12:07

Tack!

Konstigt dock att denna sida, http://www.iis.se/domains/domainandcontact...ctivateddomains, meddelar att Textfilen skapas en gång per dygn (nattetid).

Vem har rätt? :-)

ztream 2008-10-09 12:08

Jag, för jag parsear den redan :)

autosvar 2008-10-09 12:42

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 9 2008, 12:01
http://iis.se/statistics/bardate_domains.txt
Tiden på dygnet de hamnar på listan verkar random.
Det är bara att börja parsea deaktiveringslistan och larma dig själv när domänen kommer upp där eller bygg en automatisk submitfunktion till Binero som triggas av larmet.
Tada färdigt.

Jag skulle, utifrån att jag sagt upp några domäner, gissa att listan uppdateras allra minst varje kvart, troligtvis mer eller mindre i realtid. Nästa gång ni säger upp en domän - om någonsin - så reloada listan så ser ni att den hamnar där väldigt snabbt.

radioaktivitet 2008-10-09 14:51

Synd att både .SE och Binero har fel information på sina sidor... Men bra att jag nu vet hur det ligger till. Tack för hjälpen!

Helix 2008-10-09 16:24

Citat:

Originally posted by radioaktivitet@Oct 9 2008, 14:51
Synd att både .SE och Binero har fel information på sina sidor... Men bra att jag nu vet hur det ligger till. Tack för hjälpen!
Ja, sätt på lyssna-öronen eller läsa-ögonen nästa gång man försöker säga det till dig. :) Som du förstår nu, så hade jag ingen anledning att ljuga till dig .... och lycka till med kaffe, cola-cola och datorn under natten :)

radioaktivitet 2008-10-09 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:

Ursprungligen postat av radioaktivitet
Synd att både .SE och Binero har fel information på sina sidor... Men bra att jag nu vet hur det ligger till. Tack för hjälpen

Ja, sätt på lyssna-öronen eller läsa-ögonen nästa gång man försöker säga det till dig. Som du förstår nu, så hade jag ingen anledning att ljuga till dig .... och lycka till med kaffe, cola-cola och datorn under natten

Jag trodde bara att du missförstod min fråga, inte att du ljuger.

Jag använder Pingdom och får nu sms när just mitt domännamn dyker upp - fungerar fint. Så någon coca-cola blir det inte tal om :-)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson