WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vad skull du göra, anmäla eller inte? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32303)

DirtyDog 2008-10-01 15:25

Vad skulle du göra om du har betalat för några designer och innehåll men säljaren har inte levererat?
Har skickat epost till säljaren, men han svarar inte.

Har betalat in pengar på hans konto i shb i början av aug.

Är det värt att masa sig ner till polisen och göra en anmälan?

rocky 2008-10-01 15:33

Helt klart, antar att du har ringt också?

Davve 2008-10-01 15:41

Hade det varit jag hade jag fakturerat personen det beloppet plus ränta och avgifter för allt som förseningen ställt till med.

JohanssonHenrik 2008-10-01 16:31

Krävt pengarna tillbaka + ev kompensation om det orsakat problem för mig. Efter det hade jag polisanmält om jag inte fått upprättelse.

DirtyDog 2008-10-01 16:34

Har inte ringt då jag inte har något telenr till personen.

Han svarar inte på e-post brev sedan drygt 1 ½ månad.

Vet hans namn, om det inte påhittat, har också ett konto nr till shb (kanske en målvakt).

Det som är underligt tycker jag är att jag har köpt designer och innehåll av personen till en kostnad runt ca 50000 kr. Personen har alltid levererat det jag har köpt/beställt. Men vid denna beställning/köp, för ca 4000 kr så har han inte inte hörts av.

Är det värt att anmäla till polisen?

Pengarna är inte det viktigaste, det är relativt en liten summa för mig. Det som är viktigast för mig är att man är ärlig oavsett om det är på nätet eller i IRL, det man säljer eller eller köper till en summa, det är det som gäller.

Davve 2008-10-01 16:37

Det kanske har hänt nåt, han kanske råkade ut för en olycka eller nåt då han levererade tidiagre.

DirtyDog 2008-10-01 16:58

Senaste e-postbrevet jag fick ifrån personen var i mitten av augusti. I detta e-postbrev så skrev han att han var tvungen att resa bort att men att han kommit hem nu. Inte ett ljud om det jag har beställt/köpt av honom sa han något om. Som tur är, jag har sparat alla e-postbrev på den servern jag använder för att maila honom.

Conny Westh 2008-10-01 22:25

Citat:

Originally posted by Davve@Oct 1 2008, 15:41
Hade det varit jag hade jag fakturerat personen det beloppet plus ränta och avgifter för allt som förseningen ställt till med.
Om det inte finns ett avtal om rätten att göra det så är det risk att de kan vara frågan om fakturabedrägeri.

Conny Westh 2008-10-01 22:28

Citat:

Originally posted by DirtyDog@Oct 1 2008, 16:58
Senaste e-postbrevet jag fick ifrån personen var i mitten av augusti. I detta e-postbrev så skrev han att han var tvungen att resa bort att men att han kommit hem nu. Inte ett ljud om det jag har beställt/köpt av honom sa han något om. Som tur är, jag har sparat alla e-postbrev på den servern jag använder för att maila honom.
Vad står det i avtalet? Har du inte en adress angiven där som du givetvis har kollat upp med en enkel upplysning? Har du kollat referenser?

TonyL 2008-10-02 11:02

Tur att det var 4 000 kr och inte de där 50 000 kr du nämnde.
Så.... fast har Ni haft en god relation utan telefonsamtal på 50 000 kr, blir jag förvånad. Antagligen stämmer hans namn, och kanske vet du lite till om orten han bor på eller företaget. Försök hitta ett telefonnummer om det så är till hans hem, och ring det. Kanske ju vara vad som helst. Eventuellt kan polisen hjälpa dig eller skattenmyndigheten/ banken hjälpa dig att finna honom, hans adress. Och ta ett telefonsamtal helt enkelt. Om banken inte vill lämna ut namnet, så gå till flera banker tills du får det, med adress. Typ "Kan du verifiera att detta namn stämmer?" säger du till kassörskan när du ska Betala in 10 kr som test typ. Sedan med namnet söker du samma/nästa bank om adressen osv..... Såg de gjorde så i "Uppdrag granskning", vilket gick bra till slut, att hitta personen.

jonny 2008-10-02 11:11

Det låter mycket underligt att någon som jobbat utan problem för 50 000 kr skulle försöka blåsa dig på 4 000 kr, men man vet aldrig. Försök få tag på personen först. Skicka ett vanligt brev, kanske?

Davve 2008-10-02 11:12

Utan att vara synsk så kan det vara så att den personen handlar tjänster från en annan. Du betalar i förskott, han beställer tjänsten och betalar när det är klar. Nu har det kanske hänt att han har fått smärre skattesmäll och är pank, då använde han kanske dina pengar för att betala skulderna?

DirtyDog 2008-10-02 11:36

Har haft en god affärsrelation med den personen under ett par år. Under dessa år så har betalat honom runt 50000 kr för diverse tjänster.

Har hans namn samt kontonr i shb. Vet vart han bor, ska ta och skriva ett vanligt brev till honom

Det kanske är som du säger Davve, han har använt pengarna till något.

Men, jag tror inte det lönar sig att gå till polisen. Händer väl inget som vanligt, antar att det är ett lågprio på denna typ av brott.

Davve 2008-10-02 11:38

Japp, du kommer att hamna i en hög av papper som åker ner i papperskorgen förmodligen. Bättre att prata med personen och lösa det den vägen, han kommer nog att skämmas. Förmodligen har han fått ekonomiska problem, lätt hänt för småföretag att använda alla medel man får in utan att tänka att nästan 70% ska till staten sedan. Man pajar inte en affärsrelation om över 50 000 kr för ynka 4000 kr annars

magic 2008-10-02 12:16

Säger bara.. 20% förskott, 30% vid första utkastet och resterande när det är klart, men det är lätt att vara efterklok.

DirtyDog 2008-10-02 15:45

När jag började köpa av honom, så betalade jag allt när han levererade varan. Inget förskott eller dylikt. Efter några beställningar så har jag betalat i förskott, inga problem med det. Sedan nu helt plötsligt när jag köper en vara för 4000 kr, så levererar han inte.

När jag har köpt av honom förut så har jag betalat ca 8000 kr varje gång. Verkar lite konstigt att man ska försöka blåsa någon på 4000 kr.

Nu tror jag att det inte är så, antagligen har något hänt honom eller dylikt.

nabil_akhlaque 2008-10-07 01:16

hände mig liknande fast på 7000 kr... polisanmälde honom...

hade hans kontnr, mobilnr, hemadress, hemtel, namn...

och polisen har FORTFARANDE inte gjort nåt... detta hände för 2 år sen...

redan vid anmälan sa polisen: "med största sannolikt kommer du inte få se dessa pengar igen!"

efter ett år ringde jag tillbax och frågade dem vad som hade hänt med min anmälan sa de att de hade laggt ner den utan att ens tala om det för mig!

då blev jag sur o sa "ja då så, då får väl ja ta o besöka honom personligen!, eftersom jag vet vart han bor!"

o de betraktades då som ett HOT!??!?!??!! enligt henne!

då blev ja sur o la på!

DirtyDog 2008-10-07 07:19

Har ringt honom, han la på när han hörde att det var jag. Sedan svarade han inte när jag ringde igen.

Har bestämt mig för att gå vidare, en lärdom rikare. Orkar inte lägga ner tid på att göra en polisanmälan.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson