![]() |
Är det några skatter eller moms jag måste veta om när jag säljer reklam ?
|
Räknas som tjänster.
|
Min mamma får betala 1,5 miljon i reklam skatt /år men hon håller på med reklam till brevlådor men det är ändå värt att kolla upp.
|
Citat:
|
Men hon håller inte på med dator reklam om du förstår vad ja menar.. altså hon håller på med tradisionell reklam som delas ut av posten.
|
Har jag fel i att tänka att det är den som annonserar som betalar reklamskatt? Sålunda, om man säljer reklamplats är det väl bara 25% moms på priset och sedan skatt på eventuell vinst man behöver tänka på.
Det är då om man har F-skattesedel och är momsregistrerad. |
Slutkunden betalar momsen.
|
Eh, ja... Och du måste ta ut den.
|
Slutkunden är den enda som drabbas av momsen, men företaget betalar den och får därefter tillbaka eller betalar in momsen månaden efter i samband med sin skattedeklaration beroende på om det finns ett överskott eller ej.
För er som köper reklam och har hamnat i tråden kan jag nämna att alla priser som jag hitentills sett från tidningar är inklusive reklamskatt, brukar oftast stå finstilt nere på dokumenten. Mvh, Tobias |
Värre för oss som säljer reklam utan att veta att där fanns en punktskatt på reklam :rolleyes:
På RSV finns lite smidig (och någorlunda komplett) info att läsa. |
Rätta mig om jag har fel (för det har jag nog ;)). För ett tag sen läste jag om att IDG fakturerade sina annonsörer hälften för själva pappersannonsen och hälften för internetannonser (vars reella värde inte alls var så högt). Detta skulle varit för att "spara" reklamskatt. Således borde det betyda att reklamskatt inte gäller webbannonser.. som jag sa kan jag alldeles säkert ha fel, men värt att förtälja :-)
|
|
Citat:
|
Förtdligande enligt vad jag förstått:
MOMS: Japp, precis som vilken tjänst som helst... Reklamskatt: Precis som ovanstående länk säger så omfattas inte webreklam av reklamskatten |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson