![]() |
Aftonbladet har börjat att tagga sina artiklar. Med en speciell taggläsare kan man lätt öppna en viss URL i sin webbläsare på sin mobiltelefon
http://www.aftonbladet.se/tagga/article3378172.ab Även Hitta.se har stöd för dessa taggar. Man kan alltså göra en egen tagg och tex lägga på sitt visitkort. Dessutom går det att göra sina egna taggar på denna tjänst: http://beetagg.com/ Det är gratis för icke-kommersiellt bruk. Taggar kan även innehålla logotyper. Här är en exempeltagg som går till Webmasternetwork.se http://i35.tinypic.com/34s2fbr.png Vad tycker ni om detta? Smart eller onödigt? |
Onödigt. Kort och gott.
|
Förstår inte i huvud taget, skall läsa om denna tråden om några timmar och se om jag fattar nått.
|
Varning för missbruk: Man gör en egen tagg till valfri URL och sätter på Aftonbladets logga (eller annan känd sajt). Taggen sätter man upp på lyktstolpar i hela Sverige.
Men alla som taggar bilden hamnar på porrsajt istället för hos Aftonbladet. Kanske ett framtida scenario - om detta blir populärt. |
Jösses, såhär hopplösa saker har jag inte sett lanseras sedan förra IT-boomen.
Kommer ni förresten ihåg Cuecat, en streckodsläsare som skulle hjälpa folk att hitta länkar till annonser i tidningar, eller Barcode Battler, eller Showview. Att folk aldrig lär sig... |
Det är bra att taggar på detta sätter börjar användas, det underlättar för mobilläsning. Men, det är helt idiotiskt att göra om det som redan fungerar.
Datamatrix har funnits ett bra tag, och fungerar i de flesta moderna mobiltelefoner, direkt från början. De kan innehålla en hel del data, tex webblänkar, ljud, telefonnummer etc. Hur säkerheten är kring det vet jag inte, perssonligen är jag tveksam till att "fotografera av" ett ljud från en affish på stan. Men grundidén är bra. |
Jag bloggade om det här så sent som igår kväll. Personligen tycker jag det är klockrent.
En SEMACODE i slutet av artikeln tar din mobiltelefonläsare snabbt och smidigt till ytterligare information eller en diskussion om artikeln. Det är bryggan mellan offline och online. Däremot att aftonbladet kallar det för "tagg" och "tagga" pissar jag på. Det är så jävla onödigt att förstöra den befintliga syftningen de två orden har just nu. |
Att tekniken kommer komma är det väl inget snack om, det är ett enkelt sätt att få in "stora" mängder "analog" data där tagentbord och liknande tekniker saknas, och det används ju flitigt i annonsering i t.ex. Japan. Sen förstår inte jag heller varför man inte väljer en befintlig teknik såsom Datamatrix där stöd ju finns i tex. alla nyare Nokiatelefoner, men det handlar ju om standarder, jag ska inte uttala mig om om Aftonbladet/Hitta räcker för att lägga grunden för en ny standard, men...
|
Var det inte H&M som körde Datamatrix i sin julkampanj förra året förresten?
|
Kan inte annat än att hålla med Anders Larsson, grazzy och ni andra - (även om jag kanske inte samtycker till grazzys ordval), men det här är något som MÅSTE komma - ju förr och mer - desto bättre - "snart en barcode/datametrixläsare i var mans mobil!"
Användningsområdena är ju helt enorma! Det här ÄR enligt mig en stor del av "morgondagens internet" med offlinemarknadsföring med direktlänk till onlineerbjudandet. Nu fattas bara att det integreras med ett säkert betalningssätt via nallen också (jo jag vet att det finns i andra länder sen länge och att Svenska banker är bakåtsträvande när det gäller mobila betalningar, men varför sluta hoppas?) Men sen kan du peka/skanna med nallen och betala varan med ett par knapptryckningar på plats.. |
Alltså, alltså alltså?
Varför inte använda QRC? http://en.wikipedia.org/wiki/QR_Code Så mycket ballare och häftigare än aftonbladets taggar. Det funkar dessutom på alla telefoner som har en kamera och javastöd. Allt som krävs är att man laddar ner ett utav de många olika program. Nu såg jag visserligen att man bara behöver ladda ner Aftonbladets javaprogram för att få det här att funka. Men QR är så mycket större, och coolare. En cool grej jag såg var ett företag som annonserade efter webbutvecklare via QR. Alltså bara en logotyp och en QR-kod som delades ut på flyers på stan. De som fattade vad det var, var alltså kvalificerade för att få läsa resten av annonsen. Vad är den tekniska beteckningen på Aftonbladets taggar? Edit: Å andra sidan är det rätt bra att det är Aftonbladet som betalar för att få folk att fatta vad det är för något. Det är smidigt. Slipper man ens tänka på den biten själv om man bestämmer sig för att satsa på det. |
Citat:
|
Jag tycker tekniken är spännande. "Onödigt, jag vet inte vad man ska ha det till" är inte ett argument när det faktiskt finns och fungerar i stor skala på andra platser på Jorden. Tydligen kan andra komma på hur det ska användas, och då är det inte onödigt. Använda fantasin =)
|
Väldigt smart eftersom det kan användas på så många sätt inom koncernen.
* Distribution Schibsted får via sin tidning och webb en mängd människor att installera detta i sin mobil. * Fördelar Hitta.se har stöd för det. (Dator/Digitalt => Mobil) Tidningen Aftonbladet har stöd för det. (Tidning/Analogt => Mobil) * Mervärden Det blir bekvämare att använda Hitta.se än Eniro.se, då det går snabbare att spara tel. nummer och adress. Tidningen erbjuder ett multimedialt mervärde till köparna som Expressen saknar. * Konsekvens Schibsted får fler besökare till Hitta (tar från Eniro) och fler köpare av Aftonbladet (tar från Expressen). Detta kommer nog att dyka upp i fler av Schibsteds tjänster. |
2 bifogad(e) fil(er)
Den enda tagg du behöver...
(Funkar med iPhone, vet ej hur det är med andra nallar...) |
|
Idiotiskt. Och alla ni som tycker detta verkar så smart, nytt och fräscht är idioter.
Visst, det går säkert hitta på något kul med detta men i just det här fallet med Aftonbladet.se dead three-version så känns det bara löjligt och fjantigt. Har folk inte lärt sig att surfa via mobilen? För övrigt tycker jag att surfa via mobilen är superduperkasst om man inte har en större display i stil med iPhone. Och har man en sådan mobil är det ju snarare helt enkelt lättare att bara surfa in via aftonbladet.se istället för att gå till affären... köpa aftonbladet... bläddra i tidningen... ladda ned programvaran... ta kort... osv. Aja, lek ni nu med detta så har ni väl tröttnat inom 1-2 månader. |
Citat:
Tillämpningen på Hitta.se låter ju helbra bara den! Vad skönt att kunna lägga in en kontakt helt, med adress, namn ochb alla telefonnummer, med ett par knapptryckningar. Det finns inget som hindrar att Eniro lägger in en liknande tjänst så argumentet att bara Aftonbladet skulle tjäna på det tror jag inte på. "Aftonbladet gör det bara för sin egen vinnings skull, därför ska ingen annan använda det" gör ju bara att Aftonbladet kan tjänat ännu mer på det, om de slipper konkurrens. "Vill du rösta på den här låten i Melodifestivalen? Läs av taggen i hörnet" "Skanna taggen på den här biljetten för att få en påminnelse innan flyget går, och för att få löpande information om förseningar" "Verkar huset i mäklarfirmans fönster intressant? Skanna taggen så skickar vi mer information" (kanske genom att man lagt in sin e-post i mobiltelefonen, och den skickas med till mäklarfirman?) Många sådana här tjänster går att göra ändå, men jag tror att tröskeln blir lägre om det blir en mer integrerad produkt. Gemene man är inte intresserade av vad koden står för, de vill bara ha ut resultatet. Då är knappandet för att skicka iväg ett beställnings-SMS kanske en tröskel som är svårare att ta sig förbi än att skanna en bild. |
Problemet som jag kan se med Aftonbladets koder (om jag "läser" dom rätt, jag har själv aldrig använt dom) är att dom är ett "låst" system, medan Datamatrix och QR koder innehåller större mängder data i klartext...låsta system är inte per automatik dåliga, men man är ju helt beroende av den som distribuerar systemet, medan en länk i en QR/DM kod står i "klartext"...
en jmf. kan ju göras med tinyurl, det är ju jättebra, men ligger tinyurl nere så gissar jag att man inte kommer så långt... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson