WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   USA's Ekonomi Kommer Rasera Världen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32187)

WebboT 2008-09-25 23:12

Visst, det låter som domedagsprofetior men faktum är att totalkolaps i världens ekonomier kommer allt närmare p.g.a. USA's sanslösa ekonomi.

Som många kanske sett så har banker och finansinstitut kollapsat här i USA nu under de senaste veckorna.

Usa's regering har nu tagit $1.3 T (c;a 8 500 miljarder kr, ÅTTA TUSEN FEMHUNDRA MILJARDER!) av pengar som de inte har och gett till dessa korrupta företag som, Lehman Brothers, Freddie Mac och Fanny May.
Man ska notera att t.ex. Lehman Brothers så sent som i början av detta året betalade ut runt $9.5 B (c;a 60 miljarder kr. SEXTIO MILJARDER!) i bonusar.
Så vad gjorde Lehman Brothers bara några dagar innan man begärde företaget i konkurs? Jo, man satte undan ytterligare $2.5 B (c;a 15 miljarder kr FEMTON MILJARDER) i bonusar till sina "ovärderliga" toppchefer!

En annan siffra som är riktigt skrämmande är pengarna som fattas till:
Medicaid, Social Security och Medicare (pensioner och sjukvård till de utan pengar) .
DEN nätta siffran är: 400 000 miljarder i Svenska pengar. FYRA HUNDRA TUSEN MILJARDER!, vilket blir i runda slängar 3,5 miljoner kronor/hushåll!
Notera att den totala summan av statliga skatter inbetalade under 2007 endast uppgick till $2.5 T (c;a 17 000 miljarder kr) och sätt det i relation till 400 tusen som fattas. Man behöver inte va raketforskare för att se att kollapsen kryper allt närmare.

Detta kommer naturligtvis inte hålla i längden, så vart tror ni de kommer att skära i kostnaderna utav de fyra största posterna som är:Medicaid, Social Security, Medicare (pensioner och sjukvård till de utan pengar) och Militären? Inte blir det militären vågar jag nog påstå. Millitärutgifterna ökar man isätllet varje år med en 7-8% ($515 B för 2008, c;a 3400 miljarder kr)

För att sätta lite perspektiv på hur allvarligt läget är så kan jag säga att bara i min omkrets så känner jag 3 st personer som har tagit ut alla sina pensionspengar, besparingar m.m. och köpt GULD och grävt ner på hemlig plats. Dessutom köpt sån där "hemsk" torkad militärmat som håller sig i hundra år. Jo, detta är helt sant, en kille jag känner har köpt på sig mat för 12 års förbrukning!

Detta låter kanske "löjligt" hemma i trygga lilla Sverige, men går USA ner så dras Sverige med av bara farten.

Detta inlägget blev nog lite ostruktuerat, men man blir bara förbannad när man ser hur korrupt detta landet (USA) egentligen är.

WebboT 2008-09-25 23:22

Citat:

Originally posted by robertsson@Sep 25 2008, 16:18
Konstigt att man ska behöva läsa samma smörja på alla forum man besöker. Är folk verkligen så lättpåverkade?
Du skämtar hopps jag? Jag presenterade bara ren fakta. 1+1=2

elitasson 2008-09-25 23:23

Bara jag får mat på bordet, kan jobba och köra och träna då och då så är jag nöjd. Hoppas inte USA kommer att förstöra det för mig :/

Johan H 2008-09-25 23:35

Euron är idag viktigare än dollarn och blir viktigare för varje dag. För ett par år sen började samtliga riksbanker världen över börja växla dollar mot euro. Olja handlas mer och mer i Euro tack vare den nya börsen i Iran.

Asiens ekonomi blir allt mer viktig för världen än USA´s. Kina, indien m.fl. tar snart över rollen som USA haft och förstört på alla möjliga sätt.

Låt jänkarna åka rakt ner i skiten, deras eget fel ändå. Som man bäddar får man ligga. Eller hur? Ingen medkänsla här iaf.

Johan H 2008-09-25 23:37

För övrigt ser jag fram emot när kina knackar på USA´s dörr och säger "betala tillbaks lånen nu".

Den dagen ska jag fira :)

WebboT 2008-09-25 23:38

Citat:

Originally posted by Johan H@Sep 25 2008, 16:35
Låt jänkarna åka rakt ner i skiten, deras eget fel ändå. Som man bäddar får man ligga. Eller hur? Ingen medkänsla här iaf.
Du tror på fullt allvar att USA's ekonomi kan kollapsa utan att resten av världen påverkas?

WebboT 2008-09-25 23:42

Citat:

Originally posted by Johan H@Sep 25 2008, 16:35
Euron är idag viktigare än dollarn och blir viktigare för varje dag.
Vilket naturligtvis är rent nonsens.
Europa gör exakt samma misstag som USA gjort under lång tid och låter tryckpressarna trycka sedlar i parti och minut.

Har du nåt konstruktivt och vettigt att säga om mitt inlägg istället för att spy ut ditt kända USA hat?

Johan H 2008-09-25 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H

Du tror på fullt allvar att USA's ekonomi kan kollapsa utan att resten av världen påverkas?

Sa jag det? Nej. Klart vi påverkas men det är inte så att vi hamnar i samma situation som jänkarna.
Vi kommer ej drabbas så hårt. Till en viss del men vi klarar oss. Det är på tiden att verkligheten hinner ikapp
USA.

FED som är privatägt företag trycker upp dollar som om det vore toalettpapper, USA spenderar enorma
summor på krig som inte leder någon vart (skapar bara ilska). Korruptionen i USA har nog aldrig
varit så pass hög som det är nu. Tror nog att USA sjunker på democracy index nu, ytterligare.

Och jag? Bara skrattar. På tiden att befolkningen i USA drabbas hårt så förändring sker.

JonathanS 2008-09-25 23:54

Och för er som är intresserade så är lågkonjuktur punkt se tillgänglig för registrering.

Uppdaterat: masshysteri punkt se är likaså ledig. :rolleyes:

mazada 2008-09-26 00:04

synd då att det stavas lågkonjunktur

edit: fast den va oxå ledig ;)

Kristoffer G 2008-09-26 00:09

Det finns massor med personer som är emot LHC projektet och menar att det har potentialen att bli jordens undergång. Man pratar om svarta hål och att jorden ska sugas in i ett sådant hål som vi själva skapat....

Jag tycker de ska byta ut ordet "LHC" i sina profetior till "USA".... där har vi på riktigt en bra början till ett stort svart hål som kommer suga åt sig så mkt som möjligt av alla världens länders ekonomi.

Ja... alla kommer påverkas om USA's talande plånbok säger "I'm out....sorry".

Snart på eBay.

The state of California for sale!
In good condition
Nice neighbours
Ocean view

Buy now and get Arizona for free!
contact [email protected]

Bidding starts at $10

// Är trött o gnällig... blev lite oseriöst där på slutet.

JonathanS 2008-09-26 00:10

Citat:

Originally posted by mazada@Sep 25 2008, 23:04
synd då att det stavas lågkonjunktur
På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar ;)

mazada 2008-09-26 00:16

$1.3 T? Vare inte $700bn?

Tycker e24 skrev en bra grej för att sätta saker i proportion:
Citat:

Räddningspaketets storlek, 700 miljarder dollar, motsvarar ungefär fem procent av USA:s BNP eller fem procent av summan av alla innestående bolån i landet. När den svenska finanskrisen löstes stannade notan på ungefär fyra procent av Sveriges BNP - så skillnaden är inte så stor.

Interface 2008-09-26 00:18

Citat:

Originally posted by robertsson@Sep 25 2008, 23:18
Konstigt att man ska behöva läsa samma smörja på alla forum man besöker. Är folk verkligen så lättpåverkade?

Ja det är dom, WebboT får sin omvärldsbevakning från Aftonblaskan, Johan H som vanligt från der Sturmer.

mazada 2008-09-26 00:20

Citat:

På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar wink.gif

hehe.. jo.. du har så rätt... tänka sig vilket domänpaket, lågkonjunktur punkt se samt lågkonjuktur punkt se.

WebboT 2008-09-26 00:21

Citat:

Originally posted by mazada@Sep 25 2008, 17:16
$1.3 T? Vare inte $700bn?

Tycker e24 skrev en bra grej för att sätta saker i proportion:
Citat:

Räddningspaketets storlek, 700 miljarder dollar, motsvarar ungefär fem procent av USA:s BNP eller fem procent av summan av alla innestående bolån i landet. När den svenska finanskrisen löstes stannade notan på ungefär fyra procent av Sveriges BNP - så skillnaden är inte så stor.

Det är korrekt, men om du lägger till de $600 B som gick till Freddie Mac, Fannie Mae och AIG så blir det $1.3 TRILLION

WebboT 2008-09-26 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av Interface
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson

Ja det är dom, WebboT får sin omvärldsbevakning från Aftonblaskan, Johan H som vanligt från der Sturmer.

När blev fakta till smörja?
Detta handlar ju inte om vad jag, du eller någon annan 'tycker', det handlar om hur läget i USA's ekonomi ligger till just nu. Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?

gummianka 2008-09-26 00:39

Citat:

Originally posted by WebboT@Sep 25 2008, 23:12
För att sätta lite perspektiv på hur allvarligt läget är så kan jag säga att bara i min omkrets så känner jag 3 st personer som har tagit ut alla sina pensionspengar, besparingar m.m. och köpt GULD och grävt ner på hemlig plats. Dessutom köpt sån där "hemsk" torkad militärmat som håller sig i hundra år. Jo, detta är helt sant, en kille jag känner har köpt på sig mat för 12 års förbrukning!

Detta låter kanske "löjligt" hemma i trygga lilla Sverige, men går USA ner så dras Sverige med av bara farten.

Men...nä, det måste vara något fel, du menar att det här kan hända i USA som är ett så tryggt och säkert land ? Kan det vara så att den tryggheten helt enkelt är en chimär som man har lyckats sälja in lika bra som bilden av en välmående ekonomi ?

Jag har uppfattat det som att du är svensk, men bor i USA; men kan iaf inte låta bli att tycka att du framstår som den typiska stereotypa bilden av en amerikan, du låter nästan lite stolt över dom enorma summor som är inblandade trots att det är skulder vi pratar om ...och jag kan inte låta bli att tycka att det låter som att du VILL att även vi "i trygga lilla Sverige" (i motsats till otrygga USA ? näeee...) ska dras med i en ekonomisk kris, ju djupare desto bättre, annars skulle det ju göra USA helt betydelselöst...

som sagt, hur var det med tryggheten i korruptionens USA ?

gummianka 2008-09-26 00:42

Citat:

Originally posted by WebboT@Sep 26 2008, 00:27
Detta handlar ju inte om vad jag, du eller någon annan 'tycker', det handlar om hur läget i USA's ekonomi ligger till just nu. Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?
Erfarenhetsmässigt, JA, det ÄR svårt, inte minst när en eller flera inblandade påstår sig sitta på den absoluta sanningen och har företräde när det gäller tolkningar av information och gör den till "fakta"...

pkallberg21 2008-09-26 00:43

Var kan man läsa mer om detta? Alltså en pålitlig källa som man verkligen kan lita på (ta inte illa upp WebboT, men jag vill gärna ha en grund för det du påstår).

Gärna en fullständig artikel som går igenom och analyserar hela krisen.

Johan H 2008-09-26 00:47

Lever man över sina tillgångar, lever man på lån, drar man på sig enorma utgifter, belånar max på sitt hus i en bubbla, då kan man inte förvänta sig mer än att hamna i denna situation.

Detta är inget som bara "hände" över en natt. Sakta men säkert har jänkarna bidragit till detta och nu smäller det. Jag har ju ett par tusen dollar här brevid mig, dags att gå till forex imorgon innan denna valuta är svagare än World of Warcrafts´s guld.

WebboT 2008-09-26 00:53

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Men...nä, det måste vara något fel, du menar att det här kan hända i USA som är ett så tryggt och säkert land ? Kan det vara så att den tryggheten helt enkelt är en chimär som man har lyckats sälja in lika bra som bilden av en välmående ekonomi ?

Jag har uppfattat det som att du är svensk, men bor i USA; men kan iaf inte låta bli att tycka att du framstår som den typiska stereotypa bilden av en amerikan, du låter nästan lite stolt över dom enorma summor som är inblandade trots att det är skulder vi pratar om ...och jag kan inte låta bli att tycka att det låter som att du VILL att även vi "i trygga lilla Sverige" (i motsats till otrygga USA ? näeee...) ska dras med i en ekonomisk kris, ju djupare desto bättre, annars skulle det ju göra USA helt betydelselöst...

som sagt, hur var det med tryggheten i korruptionens USA ?

Spelar ju ingen roll vad jag svarar dig, du verkar ju ändå läsa mellan raderna och dra dina egna slutsater...

Interface 2008-09-26 00:54

Citat:

Citat:

Originally posted by -Interface@Sep 25 2008, 17:18
Citat:

Detta handlar ju inte om vad jag, du eller någon annan tycker, det handlar om hur läget i USAs ekonomi ligger till just nu. Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?

Ok, erkänner att det var lite orättvist mot dig. Dock; vad som inte talas om är att hela sörjan skapats av politiker, inte marknaden.

MickeH 2008-09-26 01:00

En fråga som jag alltid ställer mig när (har varit med om detta förr) sånthär händer VAR har alla dessa pengar tagit vägen?? Alltså det är inte så att ”nån” har plockat ut en massa pengar och sen tuttat på dom så att dom har gått upp i rök.. Nej NÅGON/NÅGRA måste sitta någon stans och skratta åt alla dumma skattebetalare värden över som villigt går in och fyller igen luckorna så att man om några år kan man göra samma sak igen :angry: .
I början på 90talet var det en fastighetskris då staten öppnade bankakuten 2000talet var det IT bubblan som sprack och nu detta…

Ska vi spå i framtiden när kommer nästa kris och i vilken bransch?

gummianka 2008-09-26 01:11

Citat:

Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?

Citat:

Spelar ju ingen roll vad jag svarar dig, du verkar ju ändå läsa mellan raderna och dra dina egna slutsater...

...alltså, när jag var ung och gick i skolan och så, så ansågs det vara en bra sak att kunna dra egna slutsatser...som en slags motsats till att bara köpa vad andra säger rakt av...lite läsning mellan raderna och egen slutledningsförmåga så hade vi/ni kanske inte, som Johan är inne lite på, suttit riktigt så djupt i det ekonomiska träsket...

Gustav 2008-09-26 01:28

Den värsta krisen ser ut att vara över, förutsatt att folk inte förlorar huvudet.

Ironiskt nog så är det de som är rädda för krisen som skapar densamma. Om alla driver in fodringar och tar ut sina pengar samtidigt så kollapsar ekonomin.

Att USA går knackigt är dock mycket allvarligt sett ur ett internationellt perspektiv. Kalifornien ensamt är världens åttonde största ekonomi (mellan 4é och 10é största beroende på källa). Ekonomiskt sett så är lilla Kalifornien nästan lika stort som hela Kina. Det ger lite perspektiv på hur STORT landet USA är ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Amerikanernas ovana att dela in värden i två länder (USA och inte USA) är inte helt tokig om man ser till landets betydelse.

En gissning är att lågkonjunkturen blir ganska djup och värre i USA än i övriga världen. Någon katastrof tror jag dock inte att vi står inför. Om fem år så kommer världen att vara på uppgång igen – med den lilla skillnaden att USA har tappat ytterligare en liten del av sitt enorma försprång jämt emot övriga världen.

Davve 2008-09-26 01:40

Det jag ser tråkigast för oss här är utbetalningar från Adsense, i samma takt som man får upp trafiken och får mer klick och pengar in så minskar värdet på dollar. Detta innebär att ju mer vi tjänar ju mindre får vi betalt av google.

Snart kommer google inte ha så många kunder som visar deras annonser utanför usa

WebboT 2008-09-26 02:04

Citat:

Ursprungligen postat av Interface
Citat:

Originally posted by -WebboT@Sep 26 2008, 00:27
Citat:

Originally posted by -Interface@Sep 25 2008, 17:18
Citat:

Detta handlar ju inte om vad jag, du eller någon annan tycker, det handlar om hur läget i USAs ekonomi ligger till just nu. Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?

Ok, erkänner att det var lite orättvist mot dig. Dock; vad som inte talas om är att hela sörjan skapats av politiker, inte marknaden.

Skulle nog vilja säga att politiker OCH marknaden har del i sörjan.

Om jag fattat det hela rätt så har det gått till i stil med detta:
(detta gäller bara den senaste bank och finanskrisen)

1. Politiker gjorde det möjligt för banker och finansinstitut att ge huslån till personer som i normala fall inte skulle varit kreditvärdiga.
Lånen gavs till en extremt låg ränta och i vissa fall ingen ränta alls. Problemet var att det fördelaktiga huslånet var tidsbegränsat. När den tiden löpte ut så höjdes räntan till en normal marknadsränta.
Helt plötsligt kunde folk inte betala sina lån och fick flytta ut.
I USA funkar det som så att banken helt enkelt ber låntagaren att komma in med husnyckeln om man inte kan betala i tid. Sen står banken med ett hus som sjunkit rejält i värde.

2. Under samma tid gavs det ut mycket generösa lån till medelklassen som i vissa fall kunde belåna huset långt över skorstenen. fastighetsmarknaden blommade ju så man trodde att man skulle kunna sälja och få igen lånet med råge. Eftersom så många hus nu stod tomma p.g.a. det som hände i punkt ett(1.) så sjönk huspriserna dramatiskt vilket gjorde att man nu kanske hade ett hus värt $50 000 och var belånat med $100 000

3. Under samma tid byggde dessutom husföretagen enormt många nya hus som blev helt omöjligt att sälja pg.a. effekterna i punkt 1 och 2

ja sen har bollen bara rullat på....

Banker är villiga att sälja hus för $1 och dessutom betala en $3000-$4000 för att huvudtaget få det sålt:
http://www.detnews.com/apps/pbcs.dll/artic...METRO/808130360

Finns gator, t.o.m. hela kvarter som står helt tomma på folk i i tusentals små och stora städer.
http://blog.cleveland.com/metro/2008/01/th...is_what_it.html

Enbart i Cleveland står 10 000 hus nu tomma p.g.a. detta:
http://www.freetimes.com/stories/15/62/tattered

WebboT 2008-09-26 02:22

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Originally posted by -WebboT@Sep 26 2008, 00:27

Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?

Citat:

...alltså, när jag var ung och gick i skolan och så, så ansågs det vara en bra sak att kunna dra egna slutsatser...som en slags motsats till att bara köpa vad andra säger rakt av...lite läsning mellan raderna och egen slutledningsförmåga så hade vi/ni kanske inte, som Johan är inne lite på, suttit riktigt så djupt i det ekonomiska träsket...

Absolut, det är rent generellt sett bra att kunna dra egna slutsatser.
Men du drog ju slutsatser som att jag skulle va stolt över USA's dåliga ekonomi och hoppas att det går åt helvete för Sverige. Du kan inte ha mer fel än så.
Det kallas felaktig slutsats.

Interface 2008-09-26 03:57

WebboT:

"1. Politiker gjorde det möjligt för banker och finansinstitut att ge huslån till personer som i normala fall inte skulle varit kreditvärdiga."

- yup, där har du det, vad som hände sen är bara följder av just det.

WebboT 2008-09-26 04:00

Citat:

Originally posted by Interface@Sep 25 2008, 20:57
WebboT:

"1. Politiker gjorde det möjligt för banker och finansinstitut att ge huslån till personer som i normala fall inte skulle varit kreditvärdiga."

- yup, där har du det, vad som hände sen är bara följder av just det.

Jo, fast bara för att man KAN så betyder det ju inte att man MÅSTE.

Westman 2008-09-26 05:51

Jaha, om jag inte minns fel så var ju USA bästa landet i världen (min tolkning) och ett föredöme inom de flesta områden enligt WebboT m.fl. i diverse andra trådar. Nu är det tydligen fullt med korrumperade människor i ledande positioner.

Alltid kul att se att åsikter kan ändras.

WebboT 2008-09-26 06:00

Citat:

Originally posted by Westman@Sep 25 2008, 22:51
Jaha, om jag inte minns fel så var ju USA bästa landet i världen (min tolkning) och ett föredöme inom de flesta områden enligt WebboT m.fl. i diverse andra trådar. Nu är det tydligen fullt med korrumperade människor i ledande positioner.

Alltid kul att se att åsikter kan ändras.

Den vanliga jargonen så fort de tre bokstäverna U S A omnämns.

Ok, då tar vi det en gång för alla så vi kan lägga det där tramset bakom oss.
Jag tycker USA är ett utomordentligt föredöme inom vissa områden och ett rent skitland inom andra områden.
Jag har talat både för och emot vissa saker INOM USA, vilket i sin tur inte betyder att man älskar eller hatar hela USA som land.

Har du nån tanke om trådens ämne?

btw
Var det mina usa-är-världens-bästa-land-kommentarer som denna du tänkte på?
"Du kommer inte tro det är sant vilken misär många Amerikanare lever i. Visst det finns kanonfina rika områden, men jag kan lungt säga att minst 30-40% av husen här hade varit föremål för omedelbar rivning om dom funnits i Sverige.
Min fru som har bott hela sitt liv här i USA får samma chock varje sommar när vi åker över till Sverige. Fast tvärtom. Hon kan inte fatta att det är så rent, snyggt och välvårdat i ett annat land. Hon tillhörde också dom som trodde att USA var "the one and only" tills hon såg Sverige."

i denna tråden:
http://www.webmasternetwork.se/f7t29460hl-st40.html

gummianka 2008-09-26 07:19

WebbotT>>

Vad VILL du att man ska säga om trådens tema ? Det har uttryckts avvikande åsikter jmf. med dina, dessa har du avfärdat med hänvisning till att det du sagt bara är fakta, okej, då skriver jag under på dina fakta, du har rätt.

Sen är det ju Du som lägger det på en personlig nivå, om man gör sig till förespråkare för nånting så måste man ju också kunna stå upp för det i motvind...på samma sätt som du citerar ett av dina tidigare inlägg där du är kritisk mot USA kan jag också citera ett xx tal där du använder USA som ett positivt exempel i jämförelse med såväl Sverige som andra länder, inom en mängd olika områden, trygghet, ekonomi. tjänster osv...

WebboT 2008-09-26 07:44

gummianka
Citat:

Vad VILL du att man ska säga om trådens tema ?
Ingenting, om man inte har nåt seriöst att komma med.
Citat:

Det har uttryckts avvikande åsikter jmf. med dina, dessa har du avfärdat med hänvisning till att det du sagt bara är fakta, okej, då skriver jag under på dina fakta, du har rätt.
Den enda avvikande åsikten kom från Robertson och det var att mitt inlägg var ren smörja och att jag var lättpåverkad, lättpåverkad av vad kan man ju undra. Men hur som helst så blev hans inlägg borttaget p.g.a den låga nivån.

Den enda som skrivit ett seriöst och bra inlägg är Gustav. Som alltid skriver bra inlägg för den delen.

Kan du Ankan visa mig ett inlägg till (förrutom Gustav's) som rör ämnet, så jag kan bemöta det?

Citat:

Sen är det ju Du som lägger det på en personlig nivå, om man gör sig till förespråkare för nånting så måste man ju också kunna stå upp för det i motvind
Stå upp för vad? siffrorna? och till vem ska jag svara och stå upp? Finns ju inte ett enda inlägg som handlar om siffrorna som jag refererar till.......

eller du kanske menar inlägg från personer som tycker att det värsta med USA's finanskris är att utbetalningarna från Adsense kan komma att minska?

Citat:

...på samma sätt som du citerar ett av dina tidigare inlägg där du är kritisk mot USA kan jag också citera ett xx tal där du använder USA som ett positivt exempel i jämförelse med såväl Sverige som andra länder, inom en mängd olika områden, trygghet, ekonomi. tjänster osv..
Det var ju precis det jag sa i inlägget i mitt svar till Westman. Det behövs inte tjatas mer om det.

robertsson 2008-09-26 08:33

Citat:

Citat:

Fakta? Inte en siffra rätt i hela inlägget som blandar påhittade siffror men hot och feltolkningar. Ditt inlägg skilljer sig inget från dom som förutspådde jordens undergång år 2000.

Citat:

Banker är villiga att sälja hus för $1 och dessutom betala en $3000-$4000 för att huvudtaget få det sålt:
Det var inte många år sedan man kunde köpa bostadsrätter runt stockholm för 1 kr, inte gick jorden under för det.

claes 2008-09-26 08:54

Hur många inlägg återstår innan Godwins Lag uppfylls?

Vill du inte ha andras åsikter, starta ingen diskussion. Lägg i så fall ut information. Enkelriktat. På en blogg utan möjlighet för andra att kommentera.

WebboT 2008-09-26 08:56

Citat:

Citat:

Originally posted by -WebboT@Sep 25 2008, 23:22
Citat:

Fakta? Inte en siffra rätt i hela inlägget som blandar påhittade siffror men hot och feltolkningar. Ditt inlägg skilljer sig inget från dom som förutspådde jordens undergång år 2000.

Citat:

Det var inte många år sedan man kunde köpa bostadsrätter runt stockholm för 1 kr, inte gick jorden under för det.

Jag hade tagit ditt inlägg för ett seriöst om du hade påtalat exakt vilka siffror som inte är rätt eller påhittade. Likaså vilka hot och feltolkningar du lallar om.
Du kan ju börja med att leta rätt på de rätta siffrorna själv och presentera dem här.

...orkar inte leta upp fler källor än denna just nu:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_public_debt

WebboT 2008-09-26 09:02

Citat:

Originally posted by claesm@Sep 26 2008, 01:54
Vill du inte ha andras åsikter, starta ingen diskussion. Lägg i så fall ut information. Enkelriktat. På en blogg utan möjlighet för andra att kommentera.
Är ju precis det jag vill. Men det har ju bara inkommit ett enda inlägg som berör ämnet. Resterande inlägg handla ju om allt annat än USA's finanskris. Om USA handlar inläggen...det ska gudarna veta....men nu va det ju inte landet USA det handlade om...utan USA's finanskris.....

*Over and out*

Lime 2008-09-26 10:03

Citat:

Originally posted by pkallberg21@Sep 26 2008, 00:43
Var kan man läsa mer om detta? Alltså en pålitlig källa som man verkligen kan lita på.
Pappersupplagan av GP (Göteborgs-Posten) har idag en dryg helsida om krisen i USA. Ingressen lyder så här:

"President George W Bush varnar för domedagen. Hela vårt ekonomiska system är i fara. Amerikaner med ekonomin i ordning har också anledning att oroa sig."

Nu är iofs inte George min favorit vad gäller sanningar, men han är ändå president och får väl i det här sammanhanget anses vara en tillförlitlig källa?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson