WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Felaktig faktura från Loopia (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32130)

Dimme 2008-09-24 13:45

Hej.

Nu efter 1 år var det dags att förnya ett av mina .se domännamn.

Jag fick en faktura från Loopia som jag var lite sen med att betala. Jag betalade den först när påminnelsen kom, men det ska inte vara några problem, det har jag gjort innan.

Idag, efter en vecka, fick jag e-mail från .SE med faktura för att betala samma domännamn! De fakturerade mig nämligen därför att Loopia inte längre står som mitt AVI-kontakt. Jag har inte plockat bort Loopia från AVI-kontakt...

Frågan är nu: Varför har Loopia fakturerat mig i första hand om de inte står som AVI-kontakt? Jag har mailat Loopia ang detta då jag har redan betalat förnyelsen till dem och väntar på svar.

Davve 2008-09-24 13:46

Det felet gör loopia rätt ofta, så jag har nu en lista där jag fyller i alla mina betalningar för att kontrollera dem.

robertsson 2008-09-24 14:29

Att Loopia fakturerar samma .se domäner som IIS är mer regel än undantag, jag vet inte hur många tusenlappar jag betalat dubbelt som jag inte har koll på.

Ara 2008-09-24 14:46

jag har även fått en räkning från loopia på en domäne jag inte äger eller för den delen har ägt..

Lars-Göran Forsberg 2008-09-24 15:34

Loopia fakturerar .se-domäner när det återstår 60 dagar på betald period. I början av den månad som domännamnet löper ut tas Loopias möjlighet att förnya domännamnet bort och flyttas till .SE. Exakt vilket detta sker är lite olika beroende på helger etc.

Om man har ett domännamn som löper ut väldigt sent i en månad och betalar detta t.ex. via bankgiro (vilket kan ta upp till tre (3) bankdagar) på förfallodatumet så kommer betalningen med största sannorlikhet till oss för sent och det kan då vara så att förnyelse redan flyttat till .SE.

Om du är sent ute så är det bättre att betala via kreditkort. Om det inte fungerar så är detta en indikering på att vi redan förlorat möjligheten att förnya domännamnet.

Att vi skickar ut en påminnelse på .se-domäner när vår möjlighet att förnya domännamnet kanske tas bort dagen efter är givetvis inte bra och något som vi tittar på för att förbättra. Detta gäller .se-domäner som jämfört med övriga toppdomäner är lite krångliga i detta avseende, men om man betalar för sent så kan vi inte garantera att vi kan förnya domännamnet.

Jag håller med om att detta förfarande inte är bra. Vi vill givetvis förnya alla .se-domäner som våra kunder vill ha kvar. Vi har tidigare informerat om detta i vårt nyhetsbrev samt i vår blogg och vi utforskar hela tiden nya möjlighet för att slippa dessa problem. Detta kommer att åtgärdas senast i anslutning med att vi övergår till en registry/registrar-modell för vårt sammarbete med .SE (9:e mars).

Anders Larsson 2008-09-24 21:48

Loopia: Kan jag på ett smidigt och översiktligt sätt se när domäner som hanteras av er löper ut, samt när ni har registrerat betalning. Jag har inte sett någo sätt att se när en .se domän är registerad som betald hos er, eftersom det släpar efter hos IIS.

JonathanS 2008-09-24 22:25

Samaviseringen, dvs nuvarande möjlighet till förnyelser av .se domäner genom ett ombud istället för .SE, är ett fulhack. Precis som L-G skriver så är tidsmarginal för ombuden ytterst liten, i synnerhet för domäner som löper sent i månaden. Det är därför så pass få ombud erbjuder samavisering.

Loopia är egentligen inte att klandra för problemen med samaviseringen, snarare tvärtom. Från första början, när .SE införde möjligheten till samavisering, så var tidsmarginalerna faktiskt helt obefintliga i vissa fall. Det var inte förrän jag och L-G tog fram ett förslag till förbättring (som delvis accepterades och implementerades av .SE) som det blev lite bättring.

Det är dock först efter övergången till den nya affärsmodellen hos .SE som vi ombud, eller registrarer, kommer kunna hantera förnyelser av .se domäner på ett ordentligt och bra sätt.

robertsson 2008-09-24 22:29

Men jag har alltid kryssat bort "låt loopia sköta fakturering" och även kollat på domänanteraren (som för övrigt är nere när jag behöver den) att loopia INTE är förvalda som faktureringspreferens, ändå har det hänt flera gånger att loopia tömt mitt prepaidkonto med .se domänbetalningar.

design.se 2008-09-25 09:50

Se hur Godaddy.com har lagt upp sitt system, kan man inte göra likadant hos Loopia? Som domänägare vill man ha full kontroll över sina domännamn, och det har man hos godaddy. Förstår att iis krånglar till det, men admin systemet hos Loopia är ju nästan obrukbart.

robertsson 2008-09-25 10:37

IIS begränsningar gör att loopia inte kan göra samma sak som godaddy.

Jag har över 100 domäner hos godaddy och betalar EN faktura var 3:e år! Snacka om smidigt system!

design.se 2008-09-25 11:09

Citat:

Originally posted by robertsson@Sep 25 2008, 10:37
IIS begränsningar gör att loopia inte kan göra samma sak som godaddy.

Jag har över 100 domäner hos godaddy och betalar EN faktura var 3:e år! Snacka om smidigt system!

Även om det finns begränsningar så strular många ombud till det. Ett exempel, hur tar du bort en parkerad domän hos loopia? Det finns ingen delete knapp! Det behövs ett support samtal för att komma underfund med det. Man måste först göra om den till en subdomän innan man kan ta bort den...???? Ehhhh, klart som korvspad ungefär.

BoXon 2008-09-25 11:13

Skall väll inte ens nämna tiden för överlåtning, har hittills tagit en vecka för mig att bara
få en bekräftelse på överlåtning som mer eller mindre var en fråga ifall jag ville överlåta ytterligare domän? Varför?

JonathanS 2008-09-25 11:48

Citat:

Originally posted by BoXon@Sep 25 2008, 10:13
Skall väll inte ens nämna tiden för överlåtning, har hittills tagit en vecka för mig att bara få en bekräftelse på överlåtning som mer eller mindre var en fråga ifall jag ville överlåta ytterligare domän? Varför?

Den enda som kan svara på det är Loopia. Överlåtelser av .se domäner går ruskigt snabbt mellan .SE och dess ombud. Vi brukar få svar på överlåtelser inom en dag, oftast snabbare än så.

JonathanS 2008-09-25 12:01

Exempel på hur pass snabba .SE är när det gäller överlåtelser:

Skickade in en överlåtelse till dem idag kl 11:32. Fick ett (positivt) svar från dem kl 11:55.

BoXon 2008-09-25 12:05

.com verkar ta år...

NuCo 2008-09-25 13:52

Citat:

Originally posted by BoXon@Sep 25 2008, 12:05
.com verkar ta år...

Håller med... 1 vecka och väntar o väntar .. o registry @ Loopia verkar inte ens svarat på mail på över 48h.. man ska nog inte ha domäner .COM hos loopia ..

Lars-Göran Forsberg 2008-09-25 16:37

När det gäller överlåtelser och vår hanteringstid av dessa så försöker vi hantera alla inkomna, korrekta dokument samma dag som dessa når oss. Inkommer man sent på dagen så kan det dröja till nästa arbetsdag innan vi tar tag i just det ärendet.

Då hanteringstiden från våra leverantörer varierar så brukar vi dock säga att man bör beräkna ca fem arbetsdagars total hanteringstid. Att vi valt just denna beror på att det är densamma hanteringstid som .SE gett oss som max för deras hantering.

Givetvis så hanteras majoriteten av våra ärenden snabbare än så.

Lars-Göran Forsberg 2008-09-25 16:41

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Sep 24 2008, 21:48
Loopia: Kan jag på ett smidigt och översiktligt sätt se när domäner som hanteras av er löper ut, samt när ni har registrerat betalning. Jag har inte sett någo sätt att se när en .se domän är registerad som betald hos er, eftersom det släpar efter hos IIS.
Detta är viktiga funktioner som jag håller med om bör finnas med i en komplett domäntjänst. Vi arbetar just nu med en ny version av vår kontrollpanel och där har vi lagt stor fokus på funktionalitet som denna.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson