WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Lunch - vad äta? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32100)

Indigo 2008-09-23 14:27

Vi börjar med situationen:

Jobbar heltid hemifrån. Brukar ta ~1h lunch varje dag. På denna tid tar jag en promenad med jycken i 45-50 minuter. Därefter kokar jag ett paket nudlar som jag sätter i mig. Måltiden uppfyller (nåja) tre av fyra krav:

1) Billigt
2) Snabblagat & enkelt
3) Gott (se nåja ovan)

Det fjärde kravet är nyttigt. Folk jämför nudlar med att sätta i sig en hel chipspåse, och då äter jag hellre chips. Nu vill jag ha förslag på en lämplig produkt som uppfyller alla krav. Finns denna produkt - eller är jag dömd till ett liv av nudelfetisch?

Obs, om ni inte visste så är det Coops nudlar som är godast. De med stark smak.

Davve 2008-09-23 14:30

Hemlagat! Hemlagat! Hemlagat! Hemlagat! Hemlagat!
Jobbigt att göra själv med det finns lunchställen som har bra mat ofta inte över 59 kr med dricka, ta vatten till maten så blir det ännu nytigare

Obbe 2008-09-23 14:31

Ett enkelt tips. Äter du middag på kvällen? Om laga mat så det blir rester över.
Annars som jag tycker om. Ta tonfiks, makril och majs(burkar) blanda i lite keso, rödlök och krydda efter smak.

Metal 2008-09-23 14:38

Är du smart så lagar du maten på kvällen dagen innan, så är det bara för dig sen att värma maten när du ska ha det till lunch.

husmansmat är:
1) Billigt
2) Snabblagat & enkelt
3) och kan vara väldigt gott
4) Nyttigt

BarateaU 2008-09-23 14:47

Weetabix, typ 98% fibrer, och en skvätt mjölk.
Ca: 4kr per måltid om du äter 2 bitar och räknar in mjölken.

"laktosfri mjölk" för min del.
Funkar bra för mig som har tjinkig mage :)

http://www.logisticsit.com/absoluten...etabix-200.jpg

OBS! låt dem inte ligga i mjölken för länge, blir bara gegga och ser ut som hundmat.
Tips! Släng på lite sylt för att få lite godare smak.

Indigo 2008-09-23 14:53

Obbe, låter skitbra, dessvärre tycker jag varken om tonfisk eller makrill. Gud straffar mig! :P

Husmanskost är ju ett alternativ, men det är alltid svårt att komma på vad man ska laga.

Weetabix? Är inte det flingor - dvs frukost? :P

Thir13teen 2008-09-23 15:00

Bra tråd, jag har också samma dilemma. ÄLSKAR nudlar men det är som sagt väldigt onyttigt. Men det ska vara Semyeng ramen nudlar!!!!! Har du ätit dom, Indigo?

Obbe 2008-09-23 15:01

Indigo, finns ju säkert andra alternativ du tycker om.

Du kan göra sallader som du varier med en dressing.
Bulgur eller qinoa är gott och nyttigt.

DirtyDog 2008-09-23 15:05

Indigo, prova att koka kyckling eller fläskkött som du sedan lägger i nudlarna. Kan också lägga i salladskål, vitkål när nudlarna ligger och drar.

Edit: stavfel

rocky 2008-09-23 15:06

Pyttipanna, köp en oxpytt påse, stek det & stek två ägg, billigt och supergott..

spajk 2008-09-23 15:18

Citat:

Originally posted by rocky@Sep 23 2008, 15:06
Pyttipanna, köp en oxpytt påse, stek det & stek två ägg, billigt och supergott..
Glöm inte HP-såsen.

Indigo 2008-09-23 15:58

Pyttipanna är ju till middag. :P
Och gällande att äta kött till nudlarna så kan jag bara hålla med, det är jättegott. Men ack så onyttigt! Ska ge mig iväg och handla om ett par timmar, så jag ska se om jag inte kan hitta lite olika saker som går att laga vettig mat av.

Fler tips mottages med öppen famn!

Är det någon som har en sida med statistik över HUR onyttigt det är med nudlar? Hade varit bra att se som avskräckande exempel :)

Mattias 2008-09-23 16:02

Vad är det för onyttigt med kött(protein)?

Husmankost är grymt billigt om man lagar det i större skalor och även fryser ner.
ris, potatis, pasta, kött, sallad och bröd.

Indigo 2008-09-23 16:11

Ah... klumpigt skrivet av mig. Menar ju så klart att det onyttiga ligger i nudlarna. Kött är alltid rätt i alla sammanhang.

Yepp 2008-09-25 22:14

Lasagne is the shit som lunchlåda, blir bra att micra och är lätt att laga i stor mängd så att man får flera lunchlådor på ett bräde liksom...

Ara 2008-09-25 23:12

tonfisk på burk, smidigt nyttigt och gott

Xamda 2008-09-26 11:04

Ge hunden 25 minuter i stället på lunchen och ge dig själv en kvarts matlagning så kan du alltid få till en bra lunch... Hunden kan säkert rastas ordentligt på annan tid. Nudlar är allt annat än nyttigt...

serial 2008-09-26 19:32

Ät upp hunden, mycket billigt (om det inte är någon fancy rashund), gott (så äckligt kan det inte vara), lättlagat (har inte en aning). Men den mest positiva effekten är att du får väldigt mycket tid att göra god, billig mat på under denna timme i fortsättningen.

oddholst 2008-09-28 10:44

Rotmos med köttkorv och senap... Mmmmmmmmumsfillibabba!
Kräver lite jobb men det är det väl värt.

Rätten fungerar dessutom utmärkt att göra matlåda av och micra.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson