WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Vilka märke på servrar handlar ni? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32089)

Helix 2008-09-22 23:30

Har själv en Dell sedan tidigare, men nu är det två nya på gång.

Kommer behöva 2u, med minst 4 SATA diskar i raid, 2 nätaggregat och 2 CPU.

Vilket märke och modell skulle ni rekommendera??
Vill helst ha garanti på 3 år, som Dell har.
Vad har man för alternativ??
Vad är mest prisvärt från era erfarenheter?

emilv 2008-09-23 00:10

Vi kör både Dell och HP och är nöjda med båda. Dell brukar ge lite mer prestanda för pengarna.

Vad ska du använda din maskin till? Vilken typ av RAID ska du ha? Går det bra med mjukvaru-RAID? Har du valt SATA för att du behöver mycket utrymme eller för att du inte har så höga krav på diskprestanda? Vilket OS ska du köra?

Helix 2008-09-23 00:35

Citat:

Originally posted by emilv@Sep 23 2008, 00:10
Vi kör både Dell och HP och är nöjda med båda. Dell brukar ge lite mer prestanda för pengarna.

Vad ska du använda din maskin till? Vilken typ av RAID ska du ha? Går det bra med mjukvaru-RAID? Har du valt SATA för att du behöver mycket utrymme eller för att du inte har så höga krav på diskprestanda? Vilket OS ska du köra?

Citat:

Vad ska du använda din maskin till?
Hemsidor av den lite tyngre typen.

Citat:

Vilken typ av RAID ska du ha? Går det bra med mjukvaru-RAID?
Egentligen extra raidkort, men de flesta 2u har väl ändå inte mjukvaru-raid idag? Eller?
Tänkte från början köra RAID1 eller RAID10, men överväger dock för säkerhetens skull att kanske köra RAID1/RAID1.

Citat:

Har du valt SATA för att du behöver mycket utrymme eller för att du inte har så höga krav på diskprestanda?
Utrymme. Tänkte köra minst 750GB diskar.

Citat:

Vilket OS ska du köra?
Win2003 eller Win2008. Förmodligen 2008.

crazzy 2008-09-23 06:03

Kanske en sun?

http://www.sun.com/servers/x64/x4240/specs.xml

Helix 2008-09-23 07:55

Citat:

Originally posted by crazzy@Sep 23 2008, 06:03
Kanske en sun?

http://www.sun.com/servers/x64/x4240/specs.xml

Citat:

Win2003 eller Win2008. Förmodligen 2008.
En leverantör som jag verkligen hade inte tänkt på. Dock lista de inte Win2003 Web Edition i sina specs. samt att deras priser verkar inte alls attraktiva.

coredev 2008-09-23 08:30

Vi kör endast DELL och jag gillar dem skarpt.

Varför? Tja.. det är lite svårare att säga.
Mycket för att skiten håller och att det känns som bra grejjer och bra support. Vi har hela raddan från 1U webbservrar till 8U bandrobbot. Fuklar klockrent med Debian Etch. Men det kostar ju en del.

Jag skulle aldrig köpa en HP-server, mycket med tanke på deras värdelösa kvalité på end-user produkter.

robertsson 2008-09-23 08:44

Våran första servrar var HP och det vara bara problem, senast två åren har vi kört Dell 2950 och är mycket mycket nöjda både med själva servrarna och dell's service.

jonny 2008-09-23 08:46

Jag gillar HPs service; däremot är jag lite irriterad på att det inte verkar finnas drivisar för min gamla HP LaserJet 1010 som fungerar med Vista. Annars har HP och drivrutiner aldrig varit något problem.

När jag jämför (det var ett tag sedan sist) brukar alltid Dell vara mycket billigare än HP. Dells support och service är anpassad för idioter och behöver emellanåt överbevisas om problem, medan HP tror på kunden. Eftersom jag anser mig höra till kategorin som faktiskt vet jag håller på med föredrar jag HPs approach.

Sajthotellet har dock kört Dell i ett par år utan minsta problem. Det finns HP-servrar också och de har också fungerat felfritt. Å andra sidan har den enda supermicroburken inte heller krånglat.

Helix 2008-09-23 08:50

Jag hade ju funderat på 2950 från Dell, men ville verkligen vara öppen för alternativ.

jonny, får jag fråga varför folk köper supermicro-burkar? Känns inte som priset är mer förmånligt och inte heller garantierna eller? Är det inte bara 1 år på deras produkter och ingen service på plats eller har jag missat det? Tittade då på mullet ...

martine 2008-09-23 10:02

Lite vid sidan om, är det överhuvudtaget någon som använder Apples servrar?
http://www.apple.com/se/xserve/

hnn 2008-09-23 11:14

Citat:

Originally posted by martine@Sep 23 2008, 10:02
Lite vid sidan om, är det överhuvudtaget någon som använder Apples servrar?
http://www.apple.com/se/xserve/

Vi har 10 xserves... Och Leopard server är bara helt fantastiskt (Om man jämnför med Windows 2008).
Prestanda mässigt så håller dom hög kvalitet. vi har en Dual Quad-Core som piskar skiten ur det mesta.

martine 2008-09-23 11:26

Citat:

Originally posted by hnn@Sep 23 2008, 11:14

Vi har 10 xserves... Och Leopard server är bara helt fantastiskt (Om man jämnför med Windows 2008).
Prestanda mässigt så håller dom hög kvalitet. vi har en Dual Quad-Core som piskar skiten ur det mesta.

Jaha, intressant. Jag som trodde att Xserve nästan inte fanns i Sverige…

hnn 2008-09-23 11:28

Citat:

Ursprungligen postat av martine
Citat:

Ursprungligen postat av hnn

Jaha, intressant. Jag som trodde att Xserve nästan inte fanns i Sverige…

Ett exempel på webhotell är sweweb och lopnet som kör xserves.

najk 2008-09-23 13:10

Citat:

Originally posted by hnn@Sep 23 2008, 11:28
Rättelse; lopnet kör inte xserves trots att vi i övrigt är väldigt Maciga. Hela lopnet körs på FreeBSD. Även om vi har lite Mac OS servrar så har dom annat att göra än just lopnet =)

BarateaU 2008-09-23 13:53

Vi har haft stora problem med HP's bladeservrar, och vi har 4 timmars inställningstid.
Gått över 2 månader sen ärendet rapporterades in till hp.
Det är minnesfel så minnena skall bytas.
Tekniker skulle ha kommit X antal ggr men inte dykt upp, och senaste nu så hade de inte minnena inne.
Osv osv.

hnn 2008-09-23 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av najk
Citat:

Originally posted by hnn@Sep 23 2008, 11:28

Rättelse; lopnet kör inte xserves trots att vi i övrigt är väldigt Maciga. Hela lopnet körs på FreeBSD. Även om vi har lite Mac OS servrar så har dom annat att göra än just lopnet =)

<!--QuoteBegin--lopnet.se[/i]
Samtliga servrar kör FreeBSD eller Apple Mac OS X.[/quote]

Dimme 2008-09-23 14:18

Citat:

Originally posted by Terabyte@Sep 22 2008, 23:30
Har själv en Dell sedan tidigare, men nu är det två nya på gång.

Kommer behöva 2u, med minst 4 SATA diskar i raid, 2 nätaggregat och 2 CPU.

Vilket märke och modell skulle ni rekommendera??
Vill helst ha garanti på 3 år, som Dell har.
Vad har man för alternativ??
Vad är mest prisvärt från era erfarenheter?

Bygg en egen?

:blink: :blink:

KristianE 2008-09-23 20:31

Vi brukar köra med Dell's servrar. Man får riktigt
mycket för pengarna, och 2950 (III) är en alldeles
underbar VMware-kärra.

Om någon funderar på VMware så ska ni absolut
inte titta på Supermicro. Då är det IBM, HP, Sun
eller Dell som gäller. Ytterst få Supermicro-produkter
är certifierade av VMware.

Sen om de fungerar ändå är en helt annan sak..

jonny 2008-09-23 22:00

Citat:

Originally posted by Terabyte@Sep 23 2008, 08:50

jonny, får jag fråga varför folk köper supermicro-burkar? Känns inte som priset är mer förmånligt och inte heller garantierna eller? Är det inte bara 1 år på deras produkter och ingen service på plats eller har jag missat det? Tittade då på mullet ...

Det var avsevärt billigare när den köptes in och för stunden behövdes bara en server. Det här var ett par år sedan och vi gick över till att bara köra Dell någon månad senare. Sedan dess har någon HP-server också smugit sig in i miljön.

oderland 2008-09-23 23:07

Kan bara instämma, Dell är den leverantören vi haft minst problem med. Det mesta brukar kunna gå att lösa. Den största nackdelen är att man vill oftast ha grejerna omgående.

Vi använde också några supermicro, vi har några kvar som spamtvätt. Det var hopplöst med drivrutiner mm och kylningen måste ha varit ett problem då diskar höll inte länge alls.

2950 är mkt prisvärda.

Helix 2008-09-24 02:51

Ja, då måste den nog bli Dell igen efter denna tråd :)

Tänkte ställa en allmän fråga till er som använt Dell under många år, med tanke på att man ser måpnga begagnade burkar på marknaden.

Om en server i dagens läge är specificerad för låt säga diskar på max 750GB, hur är det om man kommer vilja sätta in en 1,5GB disk om 3 år? Brukar det accepteras av burken eller är den största möjliga disken alltid den som specificeras vid köpet?

emilv 2008-09-24 06:59

Citat:

Originally posted by Dimme@Sep 23 2008, 14:18
Bygg en egen?
Det är inte särskilt prisvärt. Hemmabyggen brukar landa på nästan samma peng, de håller inte lika länge och det är lätt att få värmeproblem (= de håller ännu kortare tid). En vettig märkesserver har dessutom ett högre andrahandsvärde än ett hemmabygge.

Märkesservern har i princip tjänat in sig själv innan vi ens börjat titta på saker som garanti, serviceavtal och din arbetstid för att bygga servern.

Helix 2008-10-03 03:06

Tack för hjälpen. Blir en Dell eller två som förra gången :)

Någon som har bra koll och kan kanske hänvisa till en bra artikel för skillnaden mellan en Opteron och nuvarande Xeon processorer? Jag står nämligen och väljer mellan en Dell 2950 och 2970.

Dessuom tänkte jag fråga om vilka RAID-uppsättningar ni föredrar och kör på era servrar?

KristianE 2008-10-03 19:07

Jag gillar RAID5.

Sen kan man t.ex. köra OS på RAID1 och
andra diskar för storage i RAID5. Eller så
köper man identiska diskar och kör RAID5
rakt över.

Det har helt att göra med vad man ska göra.

Sen gillar jag Intel. Deras Core2 diggade jag
så skarpt att jag faktiskt slutade titta på AMD..

Helix 2008-10-03 20:13

Nja, men jag har verkligen börjat fundera på fördelen med Raid5 jämfört med Raid1, samt bra backupsystem ...

Som jag har sett så verkar det som om man får bättre prestanda med AMD Opteron på 64bits system idag, jämfört med Intel för samma summa. Dock har jag svårt och hitta bra recensionsartiklar som jämför båda ...

emilv 2008-10-05 23:07

Ska du köra RAID 5 så bör du se till att ha en hårdvarukontroller. RAID 5 använder relativt beräkningsintensiva XOR-operationer för varje skrivet block. Därför gör det sig inte speciellt bra som mjukvaru-RAID. Vill du slippa köpa en server med hårdvarukontroller bör du satsa på RAID 1 istället.

patrikweb 2008-10-05 23:28

Raid5 är onödigt om du inte ställer krav på bra diskprestanda, dock skulle jag inte valt någon mjukvaruraid.

Dock är det enda dyra i en server just diskar och kontroller.

Kör supermicro som dedikerade servrar till kunder och aldrig haft något problem med dom.

lazat 2008-10-07 21:07

Dells support är bra. Vi fick utbyteshårddiskar inom 24 timmar efter att vi felanmält. Vi sitter ju också i centrala Östersund så de fick skickas från södra sverige. När tekniken kom så bad vi han uppgradera bios / FW för raid, hårddiskar vilket han också gjorde utan extra kostnad (trots att detta inte ska ingå). Det är service det!

nomicon 2008-10-07 21:16

Heja Terabyte,

Jag kan rekommendera Dell PE 2950III (Jag har ingen erfarenhet av deras amd varianten).

Jag kör med SAS kontrollern och kör varianter av raid 1/5/10, både med Windows, Debian, Redhat.
du får en 2950 med 2x73gb 15.000 sas diskar, Quad Core Intel® Xeon® E5420, 2X6MB Cache, 2.5GHz, 1333MHz FSB för 9449 via dell.se nu.

/Martin

Helix 2008-10-07 22:33

Tack Martin. Jag har koll på priserna :)

Jag skall ha ett raid-kort i, men frågan är bara om jag skall välja intel eller amd varianten, då jag tänkte köra 64bit Windows på den.

Förmodligen blir det Raid1 eller raid10. Tack för svaren.

Om någon har någon bra jämförelse medllan intel och amd på nuvarande servrar tar jag gärna emot tips.

/Martin

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson