WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kan kunder bete sig hur som helst..? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32082)

dannel77 2008-09-22 21:06

Blev uppringd av en kund för ca 1 månad sedan, han ville beställa en artikel för 28.000:- och den skulle passa till en produkt han redan hade så en särskild adapter behövdes, gick igenom detta under ca 1-2 timmar på nätet, mailade grossist, frågade runt på forum, etc. Fick klart att det skulle passa ihop bra, ringde upp han och meddelade detta 2 dagar senare och bekräftade ordern, kom överens om att han skulle betala in pengarna i samband med leverans från grossist till oss.

Idag fick jag klart att produkten skickats från utlandet till oss, mailar och sms'ar kund enl. tidigare ök att varan är på väg och att han därför (som han uttryckt önskan om tidigare) kan sätta in orderbeloppet på vårt bankgiro. Får till svar på SMS:

"Vil INTE handla. Vil se varan först. Tack Ändå. Häls Uffe"

svarar på sms att han beställt en produkt från oss och vi har haft en hel del omkostnader för att ta hem den, osv., ber han ringa mig. Provar även ringa han på hemnummer och mobilnummer, inget svar och telesvar, läser in meddelande. Skriver även en mail. Får svar på sms igen:

"Vil INTE handla. Tack ändå."

Svarar sakligt på detta och får då samma meddelande 3 ggr. i rad,

Vad gör man?
Skrev att vi skulle fakturera han våra omkostnader i sista sms'et, blir så förb*nnad, men vet ju att det knappast finns något lagstöd för det.

daniel_ 2008-09-22 21:17

Jag var med om en liknande situation för några år sedan. Kunde inte göra så mycket så fick helt enkelt svälja och gå vidare. Men man lär sig alltid något.

Gustav 2008-09-22 21:26

Har kunden gjort en beställning där varan anskaffats särskilt för dennas räkning så är han bunden vid köpet – även om han är privatperson. Distansavtalslagen gör vissa undantag från konsumentens rätt att häva ett köp. Jag kan tyvärr inte säga om detta gäller just i ditt fall, men oavsett så har du rätt till ersättning för dina utgifter. Skicka en faktura och ta det därifrån.

Den sista idioten är inte född ännu. Tyvärr så finns det ganska gott om sådana här människor.

ztream 2008-09-22 22:21

Jag blev precis hotad av ett spärrmongo som skulle skicka en present till mig.

Älskar att sälja saker på Internet dagar som den här.

dannel77 2008-09-23 00:35

Mmm, sitter här och skriver ihop ett lagomt argt men sakligt brev till kund, men jag frågar mig igen.. är det värt det?? Ger det inte bara sk*t i slutändan ändå. Är det egentligen någon gång värt att ta strid med kund? Är mest bara irriterad över nonchalansen hos den här människan och vill sätta åt han, men det känns mest personligt (som det oftast gör när man har med idioter att göra).

expression 2008-09-23 00:49

dannel77 - Det finns många idioter som dessa, men det bästa du kan göra är att spela kall och låta det gå vidare. Skicka en faktura på utg. men ta reda på om du får lov att skicka den först :)

Danskarnas metod är iallfall att det lugnt och spela kalla - Jag som kund gillar ju inte det och blir rädd :) Om jag sedan får en faktura, ja, då lär jag inte försöka blåsa dig igen.

Ha en underbar kväll!

Davve 2008-09-23 01:02

Se och lär från Telia, gäller att ha avtal som håller, telia släpper inte ens 50 öre om du skiter att betala ören, det kommer på nästa faktura. Skriv inga brev och lägg tid på det, du har redan lagt ner tid på denna kund, se till så du har allt som behövs om det skulle gå till rätten. ha ett avtal med känt inkasso bolag och låt de sköta ärendet om kunden inte betalar.

jonny 2008-09-23 08:53

Jag hade nog skickat en faktura på den tid jag lagt ner på kundens beställning.

SweCat 2008-09-23 12:06

Ja själv blev jag precis uppringd av en tjej som hävdade att fakturan jag skickade inte är en räkning så därför hade hon inte betalat den och nu när den gick till inkasso vägrade hon betala för hon hade inte fått en räkning bara fakturor.....
Hon skällde och domderade i säkert en halvtimme och hotade med diverse saker och vägrade erkänna fakturan som något hon måste betala, det visste minsann varenda jurist. dessutom fanns inget inbetalningskort på fakturan så då behöver man inte betala eftersom det bara är en bekräftelse. Till saken hör att vad jag vet så sitter ett inbetalningskort på alla kreditors fakturor....

Till slut surnade jag till och sa att jag tar bort inkassot om du lovar att aldrig mer återkomam som kund.
Hon sa att hon minsann aldrig mer skulle handla av en så oseriös firma och hon skulle tala om det för alla sina vänner. Jag brukar kunna hålla mig, men ibland blir det bara för mycket. I dag är en sådan dag. Verkar som alla tokars högtid eler nåt.

Ibland skulle man vilja ha ett ställe dit man kan anmäla alla dessa kunder så att inte fler råkar ut för dem.

Davve 2008-09-23 12:26

Märker även jag att fler än vanligt klagar idag ;) Kanske kan orsaken vara slut på pengar och 2 dagar kvar till lönen för dem flesta? :)

SweCat, jag skulle aldrig ta bort inkassokostnaden för en kund som inte kan vara trevlig och tillmötesgående, varför ska du betala för att någon är sur och skiter i att betala sina räkningar i tid?

Jag brukar bara svra i sådana fall enligt nedan:
"Jag kan inget göra här tyvärr, se till att betala i tid nästa gång, var det något annat jag kunde hjälpa dig med?" Håller dem på och fortsätter om kostnaden så upprepar jag mig som en gammal radio, var det något annat jag kunde hjälpa dig med?

StefanBergfeldt 2008-09-23 12:52

Jag håller med... Ta bort inkasso för en kund som begått ett ärligt misstag och erkänner det, det är en sak, men en grinig kund som den där kan gott ha inkassokostnad och alltihop.

SweCat 2008-09-23 13:17

Japp det är löningsångest hos fler kunder det märker jag också.

Jag förstår er totalt och egentligen håller med, men ibland så orkar man bara inte, och i dag är en orken slut dag.

Gustav 2008-09-23 15:49

Citat:

Originally posted by SweCat@Sep 23 2008, 12:06
Ja själv blev jag precis uppringd av en tjej som hävdade att fakturan jag skickade inte är en räkning så därför hade hon inte betalat den och nu när den gick till inkasso vägrade hon betala för hon hade inte fått en räkning bara fakturor.....
Hon skällde och domderade i säkert en halvtimme och hotade med diverse saker och vägrade erkänna fakturan som något hon måste betala, det visste minsann varenda jurist. dessutom fanns inget inbetalningskort på fakturan så då behöver man inte betala eftersom det bara är en bekräftelse. Till saken hör att vad jag vet så sitter ett inbetalningskort på alla kreditors fakturor....

Till slut surnade jag till och sa att jag tar bort inkassot om du lovar att aldrig mer återkomam som kund.
Hon sa att hon minsann aldrig mer skulle handla av en så oseriös firma och hon skulle tala om det för alla sina vänner. Jag brukar kunna hålla mig, men ibland blir det bara för mycket. I dag är en sådan dag. Verkar som alla tokars högtid eler nåt.

Ibland skulle man vilja ha ett ställe dit man kan anmäla alla dessa kunder så att inte fler råkar ut för dem.

I sådana här lägen brukar jag alltid låtsas vara anställd och säga att jag verkligen ingenting kan göra. Sedan ger jag kunden webbadress och telefonnummer till konsumentverket och säger att om vårt företag verkligen har felat så är det bättre att ta det den vägen.

Konsumentverket är visserligen till för konsumenterna, men det är jäkligt praktiskt att ha dem som företagare också. Annars så har vi så klart ARN till hjälp också, men där har jag aldrig haft något ärende ännu.

Summa summarum. Låt KO eller ARN tillrättavisa puckon, så slipper du göra det själv. Gör det till någon annans problem :). Vi företagare behöver tiden till bättre saker - t ex att serva våra psykiskt friska kunder.

SweCat 2008-09-23 15:53

Tack Gustav, det är en smart idé. Ska utnyttja den vid nästa tillfälle.

glennj 2008-09-23 18:35

Visst är det tråkigt hur en liten klick kunder kan skapa så mkt frustration på en dag. En god vän, som är e-handlare och även har fysisk butik sa ett par kloka ord en gång när jag var duktigt frustrerad.

"Glöm inte, bland alla kunder du har, så är hälften dummare än de andra."

Hemskt sätt att se det på, men, logiken är ofrånkomlig ;)

jonny 2008-09-23 19:01

Det kan vara värt inkassokostnaden att bli av med problemet också. "Betala innan fredag så stryker vi inkassokostnaden." Sen får du svartlista kunden så de aldrig kan handla mot faktura igen.

Går det inte att göra något sådant genom Kreditor? Förresten, kan du inte hänvisa dit, eller hur ser avtalet ut?

Gustav 2008-09-23 19:10

Citat:

Originally posted by jonny@Sep 23 2008, 19:01
Går det inte att göra något sådant genom Kreditor? Förresten, kan du inte hänvisa dit, eller hur ser avtalet ut?
Jag har varit i kontakt med Kreditor angående att flagga stulputtar via deras system. Mitt förslag var att vi e-handlare skulle få möjlighet att markera en kund som besvärlig eller misstänkt. Denna markering skulle inte synas för någon annan e-handlare (för att skydda kundens integritet). Men om samma kund markeras av flera e-handlare så skulle denna spärras från att handla genom Fakturera Mig i framtiden. Allt enligt konceptet att "en gång är ingen gång, men två gånger är en vana".

Mitt förlag hade inte förhindrat att kunder strular. Men det hade förhindrat notoriskt struliga människor ifrån att handla mot faktura. Tyvärr så var intresset från Kreditors sida ganska svalt. Jag tror att det var juridiska svårigheter som omöjliggjorde min lösning. Jag tycker ändå att det borde vara lagligt så länge som systemet är slutet...

Anders Larsson 2008-09-23 19:21

Hur är beställningen lagd, har du något underlag på att han/hon faktiskt har beställt produkten?

SweCat 2008-09-23 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av jonny

Jag har varit i kontakt med Kreditor angående att flagga stulputtar via deras system. Mitt förslag var att vi e-handlare skulle få möjlighet att markera en kund som besvärlig eller misstänkt. Denna markering skulle inte synas för någon annan e-handlare (för att skydda kundens integritet). Men om samma kund markeras av flera e-handlare så skulle denna spärras från att handla genom Fakturera Mig i framtiden. Allt enligt konceptet att "en gång är ingen gång, men två gånger är en vana".

Mitt förlag hade inte förhindrat att kunder strular. Men det hade förhindrat notoriskt struliga människor ifrån att handla mot faktura. Tyvärr så var intresset från Kreditors sida ganska svalt. Jag tror att det var juridiska svårigheter som omöjliggjorde min lösning. Jag tycker ändå att det borde vara lagligt så länge som systemet är slutet...

Lustigt, jag pratade också tidigare med Kreditor om ungefär samma sak men det föll på juridik.

Funderar dock på att göra en egen flagga i min egen butik i stället. det borde vara helt lagligt.

ztream 2008-09-23 20:04

Vad sägs om att vi går ihop och bygger ett API för att flagga kunder?

Behövs bara kolla de exakta juridiska premisserna och sedan ett sätt att lagra datan så att det inte strider mot PUL och Datainspektionen. Sedan kör man ett api där man kan göra förfrågningar på något finurligt sätt (som jag inte kommit på än).

Jag är dock öppen för att lagra personuppgifterna i klartext också i ett sådant system :)

jonny 2008-09-23 22:05

Det bör ju ligga i Kreditors intresse att inte låta kunden handla mot faktura om kunden inte betalar.

Det sägs ju att biluthyrningsföretagen har ett sådant här samarbete... är det ingen som har koll på hur det går till och hur juridiken har lösts där?

Thor 2008-09-23 23:16

Citat:

Originally posted by ztream@Sep 23 2008, 20:04
Vad sägs om att vi går ihop och bygger ett API för att flagga kunder?

Behövs bara kolla de exakta juridiska premisserna och sedan ett sätt att lagra datan så att det inte strider mot PUL och Datainspektionen. Sedan kör man ett api där man kan göra förfrågningar på något finurligt sätt (som jag inte kommit på än).

Jag är dock öppen för att lagra personuppgifterna i klartext också i ett sådant system :)

Detta diskuterades på oscforum. DI ansåg en en sån databas vara ett brott mot bl.a. PUL.

bylle 2008-09-24 07:13

Citat:

Originally posted by jonny@Sep 23 2008, 22:05
Det sägs ju att biluthyrningsföretagen har ett sådant här samarbete... är det ingen som har koll på hur det går till och hur juridiken har lösts där?

Deras organisation heter BURF - www.burf.se. I övrigt vet jag inget om hur de löst juridiken, men i deras allmänna villkor punkt 12 omnämns deras informationslista.

Conny Westh 2008-09-28 03:53

Citat:

Originally posted by dannel77@Sep 23 2008, 00:35
Mmm, sitter här och skriver ihop ett lagomt argt men sakligt brev till kund, men jag frågar mig igen.. är det värt det?? Ger det inte bara sk*t i slutändan ändå. Är det egentligen någon gång värt att ta strid med kund? Är mest bara irriterad över nonchalansen hos den här människan och vill sätta åt han, men det känns mest personligt (som det oftast gör när man har med idioter att göra).
Tänk så här; du är affärsman inte jurist......

Du vill TJÄNA pengar inte förlora dem, det betyder att du inte ska ägna din energi åt sådana kunder som kostar mer än de smakar, glöm och gå vidare.

Du kan dock skicka en faktura på dina havda kostnader och det arbete du lagt ned. Om du inte får ett bestridande inom 30 dagar så skickar du en påminnelse och därefter går det till kronolle direkt. men sitt inte och var förbannad. Glöm elndet och ta alltid förskottsbetalning för specialbeställningar i fortsättningen.

ZN 2008-09-28 17:25

Besvärliga kunder kostar pengar. Läste precis följande i ett bra nyhetsbrev:

You know how they say "the customer is always right?"
I say BULLSHIT. That's for suckers who want to be pushed around.
The customer is almost never right.
So stick that in your pipe and smoke it.
It's the truth.
Get it?
Got it.
Use it.

:)

Pippilotta 2008-09-29 19:47

Jag har lovat mig själv att den dag jag går i pension ska jag skriva en bok om hur mycket tokigt en del kunder ställer till med och hur makalöst oförskämda en del kan vara.
Oftast orkar man ju "bara inte bry sig" men ibland sätter de även mitt annars eviga tålamod i spinn:-)

Skulle ge min högra arm för att få bete mig lika illa tillbaka men någonstans tar ju det sunda förnuftet över.

Burf´s lista används aktivt av de jag känner i branschen o fungerar.
Det borde kunna gå att göra ngn slags förteckning över kunden man helst "slipper".
Hur går vi vidare?

lamadjuret 2008-09-29 19:52

lägg listan på en server i något skumt och laglöst land/stat. typ: Ryssland eller texas :) sen använder man listan i smyg

Thor 2008-09-29 20:25

har ingen betydelse var servern står. om tjänsten (listan) skapas och används i sverige så gäller svensk lag.

lamadjuret 2008-09-29 20:31

"använd i smyg, skrev jag " använd proxy eller tor

MMC 2008-09-29 20:51

Det känns ju som att det borde vara enkelt att ordna en strullista som DI kan godkänna genom att använda envägshashar av personinformationen. DI borde ju definitivt godkänna ett system där det är omöjligt att använda information i listan för att identifiera strulkunder, men där man som e-handlare som fått kundinfo kan hasha ihop datan, skicka till ett slutet system och få en flagga tillbaka.

Thor 2008-09-29 21:29

Citat:

Originally posted by lamadjuret@Sep 29 2008, 20:31
"använd i smyg, skrev jag " använd proxy eller tor
Det gör det inte mindre olagligt. Fast brott kanske är OK för dig så länge ingen kommer på dig?

forngren 2008-09-29 22:37

Citat:

Originally posted by MMC@Sep 29 2008, 20:51
Det känns ju som att det borde vara enkelt att ordna en strullista som DI kan godkänna genom att använda envägshashar av personinformationen. DI borde ju definitivt godkänna ett system där det är omöjligt att använda information i listan för att identifiera strulkunder, men där man som e-handlare som fått kundinfo kan hasha ihop datan, skicka till ett slutet system och få en flagga tillbaka.

Lite ot, men det är väldigt lätt att göra en rainbowtable över personnummer.

MMC 2008-09-29 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av forngren
Citat:

Ursprungligen postat av MMC

Lite ot, men det är väldigt lätt att göra en rainbowtable över personnummer.

Jo, men säg att man blandar in annan data som alla kan få fram men som är svår att göra en regnbågstabell av. Ex. folkbokföringsadressen. Registret blir mindre permanent, men det är i min mening bara bra att en person inte blir svartlistad för evigt pga något dumt denne gjort för länge sedan.

patrikweb 2008-09-29 23:51

PUL gäller bara Sverige, så dom kan inte stänga ner en server som bryter mot PUL som står i ett annat land.

Även inte olagligt att besöka eller söka i sådant register, dock är det möjligt att du bryter mot lagen om du sitter i Sverige och registerar datan mot servern.

Men det är en sak som aldrig ens skulle kunnat komma upp i domstol, lite som piratkopiering.

Sedan om man ska dra det till OT: Vad räknas som PUL? I vilket format? Om du delar upp det i småpaket där varje del av personr i varje paket. Du krypterar det, eller liknande.

Är som med torrent, varje miljarder småbit av en film uppnår inte ens copyright möjligheter. Så rent juridiskt så begår du inte ett brott när du sprider enstaka bitar.

Anders Larsson 2008-09-30 23:15

Oavsett om det är semi-lagligt som fildelning, så tror jag inte att någon e-handlare vill bli uthängd i Aftonblaskan som e-handlaren som olagligt lagrar känslig, personlig kreditinformation om sina kunder.

MMC 2008-09-30 23:19

Jag står fast vid att det måste gå att upprätta en systemlösning som kan godkännas av DI och ändå uppnå syftet att låta e-handlare få en indikation på om en viss köpare kan vara skum. Jag har ingen egen e-butik och därmed inget egenintresse av att dra i det, men om några andra här tycker att det vore intressant så kan jag gärna försöka ta en kontakt med DI och utforska möjligheten. Har någon en länk till tråden på oscforum som Thor pratar om?

lamadjuret 2008-09-30 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av Thor
Citat:

Ursprungligen postat av lamadjuret
använd i smyg, skrev jag använd proxy eller tor

Det gör det inte mindre olagligt. Fast brott kanske är OK för dig så länge ingen kommer på dig?

nä, men man kanske inte vill att det kommer ut at tex "calles e-handel" och 100 andra e-handlare har en lista med "Sveriges 1000 mest socialt efterblivna personer"

Xamda 2008-10-01 01:41

Citat:

Originally posted by patrikweb@Sep 29 2008, 23:51
PUL gäller bara Sverige, så dom kan inte stänga ner en server som bryter mot PUL som står i ett annat land.
Även inte olagligt att besöka eller söka i sådant register, dock är det möjligt att du bryter mot lagen om du sitter i Sverige och registerar datan mot servern.
Men det är en sak som aldrig ens skulle kunnat komma upp i domstol, lite som piratkopiering.
Sedan om man ska dra det till OT: Vad räknas som PUL? I vilket format? Om du delar upp det i småpaket där varje del av personr i varje paket. Du krypterar det, eller liknande.
Är som med torrent, varje miljarder småbit av en film uppnår inte ens copyright möjligheter. Så rent juridiskt så begår du inte ett brott när du sprider enstaka bitar.

Fel.

Jag vet fall där brott mot PUL som gjorts tillgängliga utomlands på utländska servrar, i villfarelsen att det då skulle bli mindre olagligt, har lett till åtal.

Att dela upp informationen spelar ingen som helst roll. Brottet begås av den som lägger upp informationen och gör den tillgänglig för andra, sedan skit samma om den finns på månen eller på en server i Stockholm (eller Patrikwebs bergrum)...

patrikweb 2008-10-01 02:07

Har du några bra exempel på dommar för det?

Men som jag skrev så är det max spridningen från Sverige som är olaglig, dock så lär det visst skilja hur man delar upp informationen.

Beror helt hur en åklagare försöker lägga upp det i bevisning, att försöka lägga fram 5 tcp paket i binärt till en dommare och säga kolla här detta är ett namn om du sätter ihop det i en viss ordning så kan du få fram ett namn.

Det skulle aldrig leda till ett åtal, men allt handlar ju hur lagen är skriven.

Inga lagar är ju skrivna efter fungera efter IT i grunden.

Anders Larsson 2008-10-01 10:49

Det borde gå att komma runt regleringen om alla som använder systemet har med information i sina köpvillkor. Lagen finns ju till för att skydda att känslig information om mig inte används hur som helst, och givetvis måste jag kunna ge mitt medgivande till det.

Aspekten med PuL är ju enkelt löst, som kund *måste* man ge sitt medgivande, så är PuL borta från problemområdet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson