![]() |
Jag har två konton hos Eniro med sponsrade länkar. När jag nu loggar in på mina konton så ser jag att Eniro har lagt till sökord som jag aldrig har godkänt. Dessutom har de ändrat i mina bud. För många sökord så har de valt ett bud åt mig som ligger flera kronor över det nästföljande budet. På vissa sökord där jag är ensam har de höjt mitt bud till 4,5 kr, trots att det lägsta budet egentligen är 2,0 kr. Det rör sig här om ett nytt konto där jag skickade in en excel-fil med sökord och bud som Eniros personal sedan lade in i systemet. Tyvärr så verkar de ha gjort allting fel.
Jag ser även att flera av mina konkurrenter är drabbade. Tittar jag på sökord där det bara finns tre annonsörer så ser jag t ex följande: Plats 1: 5,5 kr Plats 2: 2,1 kr Plats 3: 2,0 kr Jag tvivlar på att annonsören som ligger på plats ett själv har valt att betala ett sådant överpris. I det här fallet så hade 2,2 kr räckt för en förstaplacering. De överdrivna budpriserna gäller inte för ett fåtal sökord, utan Eniro har ändrat budpriset för hundratals sökord i mitt konto. Och det ser som sagt ut som om mina konkurrenter har råkat ut för samma sak. Jag har inte aktiverat någon funktion med automatisk topplacering. Men även om jag hade det så kan man tycka att budpriset borde ligga på 10 öre över det näst högsta. Eniro lägger istället priset flera 100 % över det näst högsta. Alla ni som har sponsrade länkar via Eniro bör se över era konton. Det är någonting som inte står helt rätt till här. Håll ett öga på Eniro... |
Förvånar mig inte ett dugg. Har testkört Eniros sponsrade länkar och det är värre än Yahoo och Google på 90-talet.
Hos Eniro är det mest pengar som vinner: 9,30 9,20 9,10 3,10 3,00 Verkar bara vara en massa tomtar som jobbar på Eniro. Det kanske är de på reklamen som sitter och sköter systemet? |
Citat:
Annars har de ju verkligen tomtar på loftet... |
Detta har diskuterats förr, det är nåt Eniro satt i system. Först tar man in nya kunder, därefter "fixar" man till deras konton. Har hänt mig förut och många andra. Man tar inte hänsyn till kunden utan bara egna vinstintressen. Jag köpte ca 30 billiga och relevanta flygord till en flygsajt, helt plötsligt fanns det 1000-tals ord som hyrbil, hotell, charter, sista minuten och tågresa på mitt konto, och alla till position 1 pris dessutom. Det hann gå 20 dagar innan jag upptäckte deras intrång på mitt konto. Fakturan bestredes och Eniro fick flyga och fara.
|
Låter ju inte klokt. Måste väl räknas som bedrägeri.
|
Ja, föga förvånanade. Förstår inte hur Eniro tjänar pengar med sina krassa tjänster. Men nu har man ju förklaringen. Att blåsa sina kunder.
Det nyaste är en tjänst kallad "supersök" där man kombinerar personsök och webbsök, WOW! Eniro utvecklas verkligen.... Bakåt! |
Fick detta mail i veckan från eniro:
Citat:
Citat:
* Har säljaren ens kollat vad flygresor.se håller på med? Flygresor.se säljer ingenting, det är en prisjämförelsesajt. Hur ska eniro genrera 26 miljoner i sales om vi inte säljer nått? * Som sagt gäller det en flygsajt, varför får man en lista på 1000 sökord som innehåller blandingar av orden HYRBIL, HOTELL, SISTA MINUTEN, men inte ordet flyg en enda gång? * Hur kan eniro hävda att över 10% kommer konvertera om man köper orelevanta sökord? Hade dom tänkt sig att nån av dom som söker på "vandrarhem stockholm" kommer boka en flygresa till bangkok? * Hur ska jag räkna hem en investering där jag jämför pris på flyg och får betala nästan 15 kr/klick för ord som HOTELL? |
Citat:
:rolleyes: Annars är detta en oroväckande tråd, det är skandal om det är systematiskt gjort. Det är dåligt nog om det bara är enstaka fall. |
Haha, vilken försäljningstaktik de har! Jag kan tänka mig att det fungerar hur bra som helst på sajtägare som är av en lite mindre erfaren kaliber än Robertsson ;) Ett klassiskt exempel på att lite kunskap är farligt, säljarna har gått en snabbkurs i Internetmarknadsföring och kommit fram till att de kan sälja en licens att trycka pengar till alla sina kunder.
|
Jag fick exakt samma mail som Robertsson, verkligen skrattretande att dom bara byter ut URL och skickar runt något som ser ut att vara ett specialerbjudande för just dig.
Det som ger ett riktigt seriöst intryck är dock sista raden i mailet: "Ring mig gärna, vill ni ta del av erbjudandet gällande 20% måste jag få besked av er idag. (Senast 16.00)" |
Jag blir lite sugen. 26 miljoner är inte att leka med.
Hoppas de har öppet på lördagar för nu jävlar ska det handlas sponsrade länkar. |
Jag vill också ha! Dom kommer ju på så bra ord som jag inte tänkt på! Kanske skulle ord som korv, cykelpedal och gummilist öka omsättningen med 25 miljoner fast jag bara inte har insett det själv.
|
Nu blir jag riktigt rutten. Igår så ändrade jag alla felaktiga bud. Jag satte automatisk budgivning till minimipris på 2 kr. Jag kunde nämligen inte hitta något ställe där jag kan slå av funktionen helt. Jag kan inte ens se om den är aktiverad.
När jag loggar in idag igen så har alla bud ändrats tillbaks. Återigen så bjuder "jag" flera 100 % över det näst högsta budet. Nästa faktura som kommer att bestridas och Eniro kommer att få sig en rejäl utskällning. Typiskt att det är lördag. Jag kommer att vara förbannad hela helgen tills jag får ringa och ge dem en avhyvling på måndag. |
När jag började annonsera på Eniro satt deras tomtar och gjorde en lista åt mig med annonser också.
Där ingick en jävla massa sökord som typ ingen söker på. Kollar de ens upp sådant innan? De lägger ner massa arbetstid på onödig skit istället för att bygga ett riktigt system. |
Citat:
Jag var lite sugen att lägga upp dit case som du hade på Dagens Media som Nyhet här på WN men jag hade ju redan nyheten innan så jag fegade. Vad blir då detta Tomtar med bruna skjortor hehe |
Kanske skall förtydliga för de andra
Detta hittade jag på Dagens Media häromdagen och det var ett välbekant ansikte jag såg där http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmed...?version=189157 Grattis till PR och lycka till med Brunskjortorna Dan |
Roliga användarvillkor, negativ avtalsbindning så det skriker:
# Kundens kontrollskyldighet För det fall Eniro lämnar förslag på Sponsrade Länkar skall kunden kontrollera föreslagna Sponsrade Länkar inom 5 dagar eller annan skriftligen anvisad tid. För det fall annonsören ej inkommer med meddelande om ändringar inom 5 dagar eller annan skriftligen anvisad tid skall kunden anses ha godkänt förslaget och Eniro äger rätt att publicera föreslagna Sponsrade Länkar. # Ändring av innehåll Annonsören äger rätt att ändra innehållet i Sponsrade Länkar under hela avtalsperioden i enlighet med det sätt och de regler för ändringar som Eniro vid var tid tillämpar. Ändring publiceras inom skälig tid efter att den meddelats och accepterats av Eniro. https://sponsradelankar.eniro.se/popups/adterms.asp |
Punkt nr 6 Immateriella rättigheter i avtalet skall det tolkas som att kunden äger inte rätt att använda texterna till sökorden någon annanstans då typ Google eller Yahoo ?
Märkligt att de inte förtydligar i punkt 9 om att varumärkesöverträdelser inte är tillåten, man kan ju undra varför |
Citat:
Räkna med att de svarar "vi har lite problem med vårt verktyg" och "vi har nu stängt av automatisk förstaplacering åt dig" osv... Dags att någon vänder sig till Media så fler får upp ögonen för deras lurendrejeri. |
Citat:
Har ni som har haft dessa problem tur så kanske ni blir uppringda av en Journalist och får lite PR som plåster på såret :rolleyes: http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmed...?version=190824 |
Eniro har efter en veckas tid fortfarande inte besvarat mitt mail. Däremot så har de ändrat mina bud till de nivåerna som vi avtalade om när jag började mitt nya konto där. Och inte nog med det. Man har även ändrat mina konkurrenters och branschkollegors bud. Helt plötsligt så bjuder alla 2-3 kr, istället för 5-6 kr. De två som tidigare har haft högst bud på samtliga ord verkar ha försvunnit helt dessutom. Jag undrar om det kan finnas ett samband med att jag skrev att jag även skulle kontakta mina branschkollegor i frågan... Vilket jag även gjorde.
Man kan tycka att jag kanske borde vara nöjd här. Men det faktum att de inte besvarar mitt mail, utan att de i tysthet ändrar tillbaks allting så att det blir som det borde vara, gör mig rosenrasande. Man bedrar avsiktligen sina kunder. Inkompetens brukar göra mig upprörd. Men i det här fallet rör det sig om att ett företag avsiktligen agerar bedrägligt och sådant gör mig mer än bara lite putt. Det här är förskingring och sådant får man normalt skaka galler för. Det är gravt kriminellt. Nu är frågan vem som är tjuven. Är det Eniro som instruerar sin personal att göra så här? Eller är det personalen som går bakom ryggen på arbetsgivaren? Är det någon här som vet ifall Eniros säljare får provision baserad på vad deras kunders konton omsätter? Jag kan tillägga att jag inte hade de här problemen med Eniro då jag hade ett vanligt konto med förskottsbetalning där. De här problemen kom i samband med att jag efter påtryckningar från en av deras säljare blev fakturakund med ett administrerat konto. Att jag misstänker säljaren behöver jag inte sticka under stol med. |
Jag undrar dock om säljarna sköter kontot på Eniro ?
Det vore konstigt i mina öron om de gjorde det för då är risken uppenbar att de gör annat såsom att titta på statistik för sina kunder snarare än att just lägga tid på att sälja och är det något som är Eniros avelsmärke så är det väl just att kunna bygga säljkårer. Men jag vet dock inte. |
Det kan mycket väl vara så att säljarna får provision på kontots totala debitering de första 6-12 månaderna eller liknande. Det brukar vara så när produkten är upplagd så att kunden kan pröva lite lågt och sedan öka successivt när de vant sig vid tjänsten.
|
Jovisst men som Gustav skrev tidigare så ändrade han ju i systemet men att dagen efter så blev det likadant igen, därav att jag tvivlar på att det är säljare som är ansvariga.
Men vi kan väl maila produktansvarig för Sponsrade länkarna på Eniro denna tråden så att de kan få kommentera den eller vad tycker ni andra ? Jag vet vem och vilka som skall kontaktas i så fall. |
Ja visst vill vi ha ett utförligt svar.
Kör hårt. |
Då mailar jag ansvarig för Eniro.se och produktansvarig för Sponsrade länkarna denna tråden så får vi se om det kanske finns ett annat sida av myntet.
|
Nu har mina klickpriser återigen ändrats helt efter Eniros tycke. Det här börjar bli bisarrt. Eftersom de inte besvarar mina mail så ringde jag deras kundtjänst under dagen. De skulle återkomma. Det ska till en RIKTIGT bra ursäkt innan jag drar ett streck över det här.
|
Jag ar mailat dem tråden den 30/9 så de borde ju rimligtsvis känna till detta nu då de var 2 stycken som jag mailade till.
|
Även jag har mailat den till två säljare som försöker kränga på mig 21.000 kunder till ett ordervärde av 21 miljoner per år.
Hahah, jävla skojjare. Hela Eniro är bluff och båg. |
Det skall bli roligt att höra vad Eniro har för förklaring.
|
Eniro ville först inte ens erkänna att någonting gått fel. Först försökte man få det till att det var jag som hade gjort fel. Allt var som det skulle vara menade killen jag pratade mig. Efter mycket skällande och argumenterade så fick Eniro tillslut ge sig.
Kontentan blev i alla fall: Eniro har inte lagt in de buden som jag översände till säljaren tillsammans med sökorden. Istället har buden lagts flera 100 procent över mina önskade bud. Varför det har blivit så kan man inte svara på hos Eniro. Eniro har aktiverat en funktion som gör att mitt konto per automatik lägger det högsta budet. Jag kan inte ens stänga av denna funktion. Det kan inte heller Eniro göra, utan de måste i så fall stänga av hela kontot. Det är standard när de lägger upp nya konton åt fakturakunder. Mycket praktiskt ur Eniros perspektiv, eftersom alla deras kunder hamnar i budkrig utan att själva vara medvetna om det. Mycket förkastligt ur kundernas perspektiv. Det allvarliga här är inte att Eniro har uppträtt vilseledande och vårdslöst mot mig. Det allvarliga är att det verkar vara så här det alltid går till. Man lägger upp ett nytt konto åt kunden med en automatisk budfunktion. Funktionen gör att varje kund automatiskt bjuder över alla andra bud. Det krävs ingen raketforskare för att lista ut vad som händer om man lägger upp fem konton med samma funktion aktiverad. Buden löper naturligtvis amok och hamnar på mycket höga nivåer, utan kundens kännedom. När kunden sedan försöker korrigera detta själv, så har denna inte möjlighet till det. Eniro säger att det går att sätta ett tak på hur höga buden kan bli, men uppenbarligen så fungerar inte detta tak i praktiken. Jag kan tillägga att Eniro med en dåres envishet hävdade att det inte fanns något problem. Samtalet avslutades ändå med att Eniros support fick ge med sig och erkänna att man inte hållit sig till avtalet. Kontot skulle reklameras enligt supporten (vad det nu kan betyda?). Enligt supporten så ska jag bli uppringd av en person med ansvar. Ingen som jag hittills har pratat med har velat ta på sig något ansvar. Det ska bli mycket intressant att höra vad denna person har att säga. Edit: Finnmera har du fått svar på något av dina mail? Eniro hävdar att de har besvarat mitt fösta mail, men det finns inte ett spår av något svar att hitta vare sig i inkorgen eller spamfiltret. Antingen så har man allvarliga problem med sin utgående e-post, eller så ljuger man mig rakt upp i ansiktet. |
Nej jag har inte fått något svar men jag krävde ju iof inte det då jag bara klistrade in länken hit och skrev att jag hade lovat på WN att maila dem så att de kunde kommentera.
|
Citat:
Sen tycker jag nog att Säljaren missbrukar Svenskan lite här, jag menar de som kommer från sökmotorn är väl prospekt fram tills de blir just kunder. För om man läser meningen så är det ju bara 10 % av Citibanks kunder som köper av dem om de går genom sponsrade länkarna och är det på sökordet = Företagsnamnet/varumärke för varför skulle de redan existerande kunderna gå den vägen till just Citibank ? <_< Jag har själv fått korrigera några av mina säljare när de har uttryckt sig i liknande termer till kunder de har bearbetat då jag anser att det är vilseledande och att de räcker med att säga att man förmedlar köpmogna prospekt som letar efter en bra leverantör. Dock så är min erfarenhet att Eniro har hög avslutningsfrekvens på den lilla trafiken de förmedlar och jag tror att det beror på att de har en mognare användargrupp som är lite mer stadd i kassan och som känner igen sig och har en trygghet i varumärket Eniro då de skall testa det nya mediet. Med "Endast rätt sökord" då vill jag tillägga |
Nu kan jag inte hålla mig längre. Är det någon av er som fått svar från Eniro? Har någon läst om ämnet någon annan stans?
/chris |
Citat:
Jag har nu precis skickat iväg ett långt mail till produktansvarig och VD på Eniro. Vi får se om någon av dem svarar. Jag har inte allt för stora förhoppningar längre. Jag kan däremot meddela att mitt konto fortfarande ligger online och att jag fortfarande inte har någon möjlighet att påverka mina bud. |
fick liknande mail som robertsson. Fantasisiffror och hokus pokus uträkningar. (= Ett gott skratt till lunch)
Det aboslut roligaste i hela deras mail var i slutet ställde dom ultimatum. För dom märkte att jag inte var intresserad. Så börja dom skriva. Svarar du inte innan klockan 16:00 idag så kommer du missa denna 25% chansen. Vad håller dom på med ? Hur kan dom ens finnas kvar ? |
Det handlar om små bedrägerier i stor skala.
"Det måste bli ett stopp på det här... Vi måste få regler som skyddar småföretag från företag som försöker lura dem på pengar" säger Dick Malmlund på Svenskt Näringslivhttp://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4086678 |
Svenskt Näringsliv och varningslistan i all ära, men där hamnar aldrig ett börsnoterat företag som Eniro, oavsett vilka metoder de använder.
Var på gång lagförslag mot oseriös marknadsföring men det skulle ju riskera att drabba de stora medlemsföretagen så det blev en kompromiss där bankerna lovade att spärra konton så slapp man lagstiftning. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson