![]() |
Nic-SE har idag skickat ut information till sina ombud med följande budskap:
"NIC-SE har för närvarande en behandlingstid på drygt 1 dag för inkommande ansökningar av domännamn in till autoregboxen. Normal behandlingstid är annars mindre än 10 minuter. Anledning till aktuell kö är att ett ombud i samband med frisläppande av ett populärt domännamn vid midnatt har skickat in över 11000 ansökningar, samt att några andra ombud har skickat runt 2000 ansökningar vardera under natten den 19/8. Detta resulterade i att vi på morgonen den 19/8 hade en kö på över 18000 ansökningar. Detta är ett icke accepterbart förfarande som medför mycket långa behandlingstider och som förorsakar många andra olägenheter. Vi ser mycket allvarligt på detta som blockerar för alla andra registreringar från andra ombud. Och som riskerar hela registreringsverksamheten. Med anledning av det inträffade så har NIC-SE startat ett arbete med att se över möjligheten att snarast införa en begränsning på antalet registreringsansökningar per ombud. Detta kommer också att utgöra en grund för uppsägning i nästa version av ombudsavtalet." |
Angriper de inte fel "problem" här? Eller är det bara jag som tycker det...
Känns som att de fortfarande har alldeles för många manuella & omständiga processer. |
Citat:
Men 11000(!) ansökningar... |
Citat:
klart.... |
Skulle inte förvåna mig om varje ansökan skickar ett mail till någon på NIC-SE :)
Tss.. jag är på Haghjoos linje, hur svårt kan det vara... patetiskt att sverige (som anses vara stort på IT) har så värdelöst system för hanteringen av .se |
Vilket är det populära domännamnet? :huh:
|
Citat:
|
Alltså egentligen är det väl smart, men de borde sätta upp ett annat system än att folk måste spamma in registeringar för att ha chans att hinna först.
Auktions system, eller helt enkelt ett lotto system. |
Ett ganska simpelt alternativ borde väl vara att om ett ombud skickar in fler än 10 registreringar för en och samma domän under en timme så ignorerar den samtliga kommande registreringar från det ombudet under 24h. Eller något i den stilen. På så sätt skulle ombuden själva måna om att skicka in en lagom mängd registreringar och problemet skulle aldrig uppstå.
|
Vill dom inte ha kunder?
Idioti enlig mej! Thomas |
De borde väl mena "införa en begränsning på antalet registreringsansökningar/domän per ombud"?
|
Citat:
Jag tycker att Haghjoos förslag lät vettigt. Citat:
|
Citat:
första ansökningen efter kl 00.00 (dvs då domännamnet är ledigt igen) registrerar domänen. Enda skillnaden är väl att de skickar ett svar till ombudet om domänen inte är ledig att registrera. Domänen är inte ledig att registrera om en ansökan skickas in före kl 00.00 eftersom domännamnet är upptaget av den tidigare ägaren och efter kl 00.00 har den nya registranten fått domännamnet och då ger NIC-SE besked om detta. Ansökan måste ju 'behandlas' på något sätt för att avgöra vilket domännamn det är som ombudet vill registrera. På vilket sätt ska registreringssystemet avgöra vilken domän det är som ska registreras utan att 'behandla' den? Innan den avgjort det kan den ju heller inte avgöra om ansökan ska avslås eller ej. |
Det är löjligt att dom inte kan förhindra detta själv, som marcuss säger så måste dom behandla ansökan för att få reda på vilket domännamn det är, detta tar tid att ta emot, parsa och anropa gnupg (eller va dom nu använder) för att validera signeringen. Varför inte bara droppa alla mail från ett ombud när ett visst antal mail mottagits från ombudets e-mailadress, när t.ex 100 st inkommit så droppas alla mail från det ombudet under en viss tid. Det blir lika för alla.
|
vilken domän gällde det, är ingen som vet?
|
Jag vill också veta!! Någon här måste ju ha koll på det ;)
|
Tjao man kan ju alltid undra över domänet, möjligtvis .eu ?
Systemet kan man ju klaga på så mycket man vill. eller skriva ihop lite texter och låta alla maila dem med förslag :) |
Citat:
Däribland auction.se |
Citat:
När en förfrågan på ett domännamn kommer in (ansökan) så kollar Nic.se´s script/program om det är ledigt. Är det ledigt, så registrerars det omgående. Är det inte ledigt så slängs den bort direkt. Namnet ledigt = ansökan går igenom Namnet upptaget = ansökan slängs Så om jag skickar in 1000 ansökningar på kwaegkprgpeokerkgp.se så är det bara första som går igenom, resten skulle slängas bort. |
Citat:
Men med "behandling" menar jag alltså just att få fram namnet på domänen som ska registreras. Kommer det in 10 000 mail under några timmar så tar det självklart tid även om den endast ska kontrollera om namnet är upptaget eller ej eftersom det är ett email som måste "behandlas" (parsas för att få fram domännamn). Citat:
Skulle man ha en annan typ av lösning än den som används idag, dvs något annat sätt än email som måste parsas, så skulle det finnas helt andra möjligheter. Men det skulle också bädda för andra problem. Skulle den exempelvis utnyttja en direktanslutning via någon öppen socket så skulle den också få väldigt stora problem om det var över 10000 anslutningar under alltför kort tid. Mail är bra just pga att det inte sker en direktanslutning utan att mailservern tar emot dem i sin egna takt (efter egen kapacitet). |
Citat:
klara mer fast det är ju ingen hållbar lösning i längden. |
Citat:
så den tror jag inte de använder öht i autoreg. |
Citat:
vettigt. Ett annat förslag för att få bort spammarna är att NIC-SE inför avslagsavgift. Hur svårt är det att kontrollera om ett domännamn är ledigt innan man skickar in ansökan? |
Citat:
Vidhåller vid, som jag nämnde förut, att en ignorering vid: (inskickade_ansökningar>10) per timme och domännamn => ignorering i 24 h, skulle vara den bästa typen av lösning. Skulle ju lösa allt och skulle vara väldigt lätt att genomföra. Visst det tar fortfarande lika lång tid att behandla de som skickas in. Men alla skulle ju verkligen se till att hålla sig under den gränsen eftersom om de överskrider så skulle det bara innebära en försämring för ombudet självt och resultera i ett negativt resultat. |
Jag ser tre möjliga alternativ:
1. Skapa en auktion på de domännamn som går ut, precis som Nunames har gjort. 2. Ta betalt för varje ansökan, oavsett om den går igenom eller inte. Kostar det 50 kr per ansökan så skickar man gärna inte in 11.000 ansökningar i en veva. 3. Tillåt endast anmälan per domän från varje ombud per 24 timmar. Övriga slängs. |
Citat:
Det är i alla fall ett bra sätt att effektivt sortera ut multipla ansökningar utan att behöva behandla ansökans innehåll. |
Citat:
Fast då måste naturligtvis även en spärr mot multipla ansökningar från en och samma innehavare byggas in. Dvs. så att inte en innehavare anlitar 20 st. ombud och på så vis får 20 ggr. högre sannolikhet än övriga sökande att tilldelas domännamnet. Fast den spärren fanns redan vid övergången till regelverk 3.0 så egentligen borde de kunna ta och återvända de system som de använde sig av då, men på nattlig basis och då endast för de domännamn vars karantäntid är på väg att hävas. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson