WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domännamnsvärde (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31921)

TonyL 2008-09-15 17:37

Hej

Jag har köpt myc4.se för ett par månader sedan.
myc4.com har ju, liksom myc4.dk pagerank 5

Nu efter att ha glömt bort min snabbhet att köpa den.
Så har en person hört av sig och vill köpa den för 2 000 dollar.
Jag har kontaktat myc4.com i Danmark, och berättat om vad som händer.
Tänkte att att 4 000 dollar minst är rimligt, plus att jag vill vara
schyyst och sälja till de som driver .com och .dk, då det verkar ha ett gott syfte.
fast pengar har ju även de i syfte. Nåväl till frågan.

Hur vet man vad en sida är värd:
Ska jag lägga upp en dummy sida för att mäta antalet träffar?
Finns det andra sätt?
Sänder jag sedan ett kontrakt, och inväntar verifikation och pengar på kontot,
sedan får det siten via iis.se formulär. Är det så man gör?

Jag är inte intresserad utav att driva myc4.se utan bara göra en snabb
försäljning, då jag ska försöka lägga energi på en annan site.

Trevligt att vara här, först inlägg.

Tony

Ara 2008-09-15 17:44

jag tycker allt över 150:- är en bra deal för dig

Spindel 2008-09-15 19:01

Idiot. Du borde ge dem domänen gratis.

TonyL 2008-09-15 19:16

Då jag som spontanköpare ibland köper på mig domäner bara för att man är ivrig. Så får man ju se att en försäljning inte bara ska täcka sin egen inköpskostnad, utan även andra misslyckade kostnader. Och tänker man så, så har jag nog bränt en 8 000 kr, på olika försök att lyckas. Då även webhotellskostnader inräknat.

pitbull 2008-09-15 19:38

Citat:

Originally posted by TonyL@Sep 15 2008, 19:16
Då jag som spontanköpare ibland köper på mig domäner bara för att man är ivrig. Så får man ju se att en försäljning inte bara ska täcka sin egen inköpskostnad, utan även andra misslyckade kostnader. Och tänker man så, så har jag nog bränt en 8 000 kr, på olika försök att lyckas. Då även webhotellskostnader inräknat.
Don't quit your daytime job...

Du kanske ska ägna dig åt något annat? Domänhandel är inte någon enkel "bli snabbt rik-bransch" även om många nybörjare tycks tro så. Det är ett fåtal aktörer som gör det stora klippet. Att norpa ett organisationsnamn 2008-06-28 och erbjuda det till försäljning tre månader senare, visar med all önskvärd tydlighet att du har en mycket lång väg att vandra.

TonyL 2008-09-15 20:18

Tja, vill nog mena att det finns både små och större inkomster. Jag skulle nog säga att myc4.se är mer som att finna en femhundring på marken, dvs trevligt. Men grunden i mitt tänkande är inte att köpa/sälja, grunden är att få tag i något bra namn, göra det till affärsmässigt och sedan sälja eller behålla som trevlig inkomst. Och då blir det ju missar ibland, små vinstlotter ibland. Jag har ju tidigare trott på domännamn, som jag sedan inte gjort något med. Man jag håller även med om att innehållet i siten oftaär viktigare än namnet, som jag läste på någon tråd.

Så mitt beteende är mer en blandning av intellektuellt val och slumpmässiga val. Nåväl, inser att jag blir lätt en måltavla med ett sådant uttalande. :)
PS. Jag köpte www.kommun.se för 10 000 kr förra året, mer behöver jag väl inte nämna. DS.

Tack för omtanken.

MMC 2008-09-15 20:20

Det var väl dessutom synnerligen vidrigt att köpa och försöka kränga ett domännamn som tillhör en biståndsorganisation? Skulle du försöka kränga räddabarnen.eu för 40 000 kr till Rädda Barnen också?

TonyL 2008-09-15 20:25

Vad jag förstår är det väl ett företag = vinstdrivande. Och även goda ting kan komma från företag, så tror jag de gör. Då deras affärsidé går ut på att få igång andra företag. Dvs jag tycker de har ett bra företag, som blandar moral och affärer. Även jag vill gott, fast vi har olika vägar att vandra.

pitbull 2008-09-15 20:28

Citat:

PS. Jag köpte www.kommun.se för 10 000 kr förra året, mer behöver jag väl inte nämna. DS.
Ska jag bli imponerad av en MFA-sida?

Ara 2008-09-15 20:31

Citat:

Originally posted by TonyL@Sep 15 2008, 20:25
Vad jag förstår är det väl ett företag = vinstdrivande. Och även goda ting kan komma från företag, så tror jag de gör. Då deras affärsidé går ut på att få igång andra företag. Dvs jag tycker de har ett bra företag, som blandar moral och affärer. Även jag vill gott, fast vi har olika vägar att vandra.
håller man på sådär tar det inte lång tid innan man "bråkar" med fel kille och sen va det inte så roligt längre.

Man kan bara hoppas att något vill statuera ett exempel....

TonyL 2008-09-15 20:42

Förstår.
Nu fick jag dåligt samvete.
Vi får se hur det blir.
Tack för uppläxning.

TonyL 2008-09-15 20:48

Citat:

Originally posted by pitbull@Sep 15 2008, 20:28
Citat:

Vet inte vad MFA står för, men säkert inte så glatt :)
Men för att vara öppen, i denna hemliga värld.
Så drar den efter 9 aktiva månader (uppbyggnadsmånader) i snitt 500 unika besökare per dag, och googleintäkterna har just täkt inköp och fortsätter bra.

AndreasCa 2008-09-15 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av TonyL
Citat:

Ursprungligen postat av pitbull
Citat:

Vet inte vad MFA står för, men säkert inte så glatt
Men för att vara öppen, i denna hemliga värld.
Så drar den efter 9 aktiva månader (uppbyggnadsmånader) i snitt 500 unika besökare per dag, och googleintäkterna har just täkt inköp och fortsätter bra.

MFA = Made for AdSense

D.v.s. man har endast gjort sidan för att tjäna pengar via AdSense, man fokuserar mer på annonserna än det egentliga innehållet på sidan.

10 000 kr på 9 månader var inte så värst mycket.

autosvar 2008-09-16 00:14

Citat:

Originally posted by TonyL@Sep 15 2008, 17:37
Jag är inte intresserad utav att driva myc4.se utan bara göra en snabb försäljning, då jag ska försöka lägga energi på en annan site.

Skänk den och tjäna goodwill.

RobinGbg 2008-09-16 01:03

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Jag är inte intresserad utav att driva myc4.se utan bara göra en snabb försäljning, då jag ska försöka lägga energi på en annan site.

Nej sälj den, det hade dom flesta här gjort bara att dom inte kan stå för det..

Thor 2008-09-16 03:16

Citat:

Originally posted by TonyL@Sep 15 2008, 20:18
Jag skulle nog säga att myc4.se är mer som att finna en femhundring på marken, dvs trevligt.
Eller om man pratar juridik; Stöld

autosvar 2008-09-16 08:24

Citat:

Originally posted by RobinGbg@Sep 16 2008, 01:03
Goodwill kan vara mycket värt för en verksamhet och dessutom som bonus för samvetet. Det finns en etablerad praxis i de flesta samhällen att filantropi gynnar både avsändare och mottagare. Dessutom anses det ju knappast rumsrent att nalla ur kollekten avsedd för hemlösa eller ur Rödakorsbössan. Vidare om nu myc4 skulle kunna påvisa att de har ett varumärke eller firma i Sverige så lär väl en ATF bli billigare för dem än 4000 dollar. Slutligen har du lite namn att kontakta här (Anders Sjöman, Bahare Hagshenas) från svenska Myc4, vilket borde vara den rätta kanalen. Själv använder jag Kiva för att mikrofinansiera verksamheter i andra länder, både kul och spännande!

Ara 2008-09-16 08:58

Citat:

Ursprungligen postat av RobinGbg
Citat:

Originally posted by -autosvar@Sep 16 2008, 00:14
Citat:

Det tror jag nog inte

TonyL 2008-09-16 22:00

Hej
Jo, jag har iallafall lovat kontakten på myc4.com att de har sista ordet, det är lite goodwill iallafall. Jag har lämnat in plånbok med 600 kr tidigare, så kanske dåligt exempel av mig. Håller med om att man ska söka finna den som tappat.

Nu är det väl för övrigt trafiken och antal klick/pengar som är intressant under ett uppbyggnadsläge, tills man har kapacitet att bygga tjänster och lägga energi på andra typer av intäkter. Som jag nämnt i min presentation så är avsikten att bilda bolag inom kort, då intäkterna verkar göra revisorskostnader (15 000 kr/år minst)mindre betydelsefulla inom några månader. PS. Intäkt är inte samma som vinst, då jag valt att smhi tar ett par tusen. DS.

Fast min ursprungliga tanke med diskusionen spontanköpa / intellektuell köpa domäner, vill jag bara notera att jag nog inte överdriver om jag säger att kommun.se med den tanke om subdomäner jag har, är god toppkandidat bland svenska domännamn. Men ett steg i taget, jag är ju amatör, och inte rik. Och då får man prioritera de trevliga småpengarna först.

TonyL 2008-09-16 22:16

Ja.
Läste just "svenska verksamheten" , jo sant. Fast tror Ni att alla "hjälporganisationer" är så seriösa. Man har ju sett granskande tv journalister.

Mm, vi får se. Förstår tankarna om samvete. Fast, vad sägs om att även de som jobbar med myc4.com tar väl ut lön. PS. Ofta hög lön på chefer i hjälporganisationer DS. Fast detta är nog ett företag tror jag. Och då är de inte fullt ut en hjälporganisation, utan även de tar ut vinst/lön att betala hyra och mat. Så att jämföra med ta ur kollekten är väl lite väl skillnad.

design.se 2008-09-16 22:34

Du kanske skulle gå och bikta dig istället, då finns det någon som lyssnar...

AnOnYmUs 2008-09-17 01:11

Varför inte bara erbjuda den gratis tillbaka, fast i utbyte mot en banner till något av dina projekt. På detta vis har du ju "tillfört/erbjudit/bidragit" något tillbaka till ett bra ändamål.

Ibland är ju inte pengar enda lösningen..

TonyL 2008-09-17 13:08

Läste ovannämnd länk, samt vidarelänk till dn:
"Affärsidén är enkel. Privatpersoner ska kunna investera sina pengar direkt i en afrikansk företagares verksamhet.

- Låntagaren betalar tillbaka på lånet varje månad. Dessutom betalar de ränta. På så sätt kan verksamheten expandera. Du som privatperson kan göra en investering.

Tillsammans bidrar ni båda till att skapa ekonomisk tillväxt, säger Bahare Haghshenas.
MYC4 har funnits i ett år. Under den tiden har företaget förmedlat lån på nära 40 miljoner kronor till 2.500 personer.

Pengarna kommer från 7.000 människor i 68 olika länder. Under den tid som företaget funnits har två företag gått i konkurs.
MYC4 gör inte jobbet gratis. Bolaget tar 3 procent i provision för varje lån och räknar med att uppnå plusresultat först år 2010.

Lånen går inte till de allra fattigaste, utan till entreprenörer som redan har en liten affärsverksamhet eller ett företag och som saknar finansiering."

Så kollekt pratar vi inte om, samt definitivt ett företag som är vinstdrivande om än ett ädelt mål. Killen som erbjudit 2 000 dollar vill samtala per telefon, så vi får se. Ska försöka nå svenska tjejen.

pitbull 2008-09-17 13:27

Och genom att starta denna tråd så har du också dokumenterat att du registrerade domänen i s.k. "ond tro"

http://www.iis.se/domains/aboutATF
Citat:

ör att den som ansöker om tvistlösning ska nå framgång i sitt ärende behöver han visa att tre omständigheter, rekvisit, är uppfyllda.

* Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
* Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet
* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Exempel på ond tro är om någon registrerat ett domännamn, med kännedom om att benämningen som utgör domännamnet tillhör någon annan, i syfte att sälja det.

Sökningar på Google ger följande resultat:
myc4: http://www.google.se/search?hl=sv&q=myc4&b...=S%C3%B6k&meta=
myc4.se: http://www.google.se/search?hl=sv&q=myc4.s...=S%C3%B6k&meta=

TonyL 2008-09-17 14:06

...

Ara 2008-09-17 14:20

Citat:

Originally posted by TonyL@Sep 17 2008, 14:06
Får nog sälja den snarast eller kontakta en advokat :)
det är nor redan försent, hoppas jag

TonyL 2008-09-17 14:29

ojoj ;) tack

TonyL 2008-09-17 14:43

Pratade med svesnak kontakten på myc4, hon tackade nej (utan att jag nämnde pris, 150 kr (självkostnad) eller 4 000 dollar), med anledning utav att de inte kan köpa upp alla domäner i hela världen. Så var det ur världen.
Får väl se om 2 000 dollars killen kan leverera.

elitasson 2008-09-17 17:07

Ja, har hört att 2000 dollars killar kan vara rätt bra att göra affärer med. Lycka till(...)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson