WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   CDON lanserar ny sajt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31903)

Ristorasto 2008-09-15 13:18

Citat från CDON:

"För att fira nyöppnandet av vår webbbutik har vi tre riktigt bra erbjudanden till dig som handlar mellan den 15 september och 5 oktober."

Skivor, DVD och böcker för 1:- st
Digitalt för 0:-

mynameisfredrik 2008-09-15 13:30

Citat:

Originally posted by Ristorasto@Sep 15 2008, 13:18
Citat från CDON:
"För att fira nyöppnandet av vår webbbutik har vi tre riktigt bra erbjudanden till dig som handlar mellan den 15 september och 5 oktober."

och adressen är?

Kalledoo 2008-09-15 13:33

http://www.cdon.se

KryptoniT 2008-09-15 14:05

Fint att sidan är nere :P.

EDIT: Den kom upp igen sekunder efter att jag skrev inlägget

rhdf 2008-09-15 14:13

näpp nere igen, eller ja, uppe fast med felmess

Jimpsson 2008-09-15 14:16

Sidan är nere, sen uppe, nere, uppe osv. Riktigt jobbigt :P

BarateaU 2008-09-15 14:40

De har gjort lite finare kanter och lull lull, web 2.0 jobbeli jabb?

Wojt 2008-09-15 15:06

Wooooooooooooooow CDON har äntligen hajjat att de skall satsa på SEO och slopat frames.

Men alla gradienter ser lite för mycket "hoppa på web 2.0 tåget".

MMC 2008-09-15 15:06

Modernt att deras hyrfilmslösning är byggd för Internet Explorer 6 och att de vägrar köra den i något annat. Grattis, CDON! Jag tycker att det påminner om kökstävlingen: "aj, aj, aj... han lägger bajs i maten... det som såg så bra ut!" http://www.youtube.com/watch?v=rCiTYI4mLsA

Snyggt sätt att totalt falla på mållinjen. Den som kom på den briljanta idén att relansera en stor svensk sajt utan att stödja något annat än Internet Explorer borde bli av med sin datorlicens.

tartareandesire 2008-09-15 15:13

Citat:

Originally posted by Wojt@Sep 15 2008, 15:06
Wooooooooooooooow CDON har äntligen hajjat att de skall satsa på SEO och slopat frames.

Nu vet jag inte om CDON tjänar något nämnvärt på att slopa frames...
Funkar den inte i FF nu? Har inte varit inne men tänkte handla snart.... Riktigt klantigt att köra live innan den är klar...

radioaktivitet 2008-09-15 15:16

Citat:

Originally posted by Ristorasto@Sep 15 2008, 13:18
Citat från CDON:

+ frakt

BarateaU 2008-09-15 15:44

Skapligt lik SEB's sida :P

Samma template fast ändrad logga :)

Thor 2008-09-15 15:54

Citat:

Originally posted by BarateaU@Sep 15 2008, 15:44
Skapligt lik SEB's sida :P

Samma template fast ändrad logga :)

ser ut som en upp-hotad OsC tycker jag. (Förhoppningsvis är det inte det :))

thejimmo 2008-09-15 16:20

Citat:

Originally posted by MMC@Sep 15 2008, 15:06
Snyggt sätt att totalt falla på mållinjen. Den som kom på den briljanta idén att relansera en stor svensk sajt utan att stödja något annat än Internet Explorer borde bli av med sin datorlicens.
Vem som helst ser väl att deras hyrfilmsavdelning är en helt annan lösning och inte nylanserad.

Däremot validerar ju den nya sajten till 100% och fungerar i alla browsers jag har hemma, det är inte många "stora svenska sajter" som lyckas med det.

SEOFredrik 2008-09-15 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Thor
Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU
Skapligt lik SEBs sida
Samma template fast ändrad logga

ser ut som en upp-hotad OsC tycker jag. (Förhoppningsvis är det inte det )

Incordia i Helsingborg som ligger bakom nya sidan

Gustav 2008-09-15 17:19

Designen ser ut att vara en OSC-template. Den får ändå godkänt, eftersom den trots allt är ganska användarvänlig. Som vanligt inom e-handel så är det normalt de tråkigaste lösningarna som är bäst.

Ur seo-synpunkt så får den nya shoppen godkänt, men inte mer. Med tanke på att större e-butiker normalt inte når upp i ens ett godkänt så är det ändå ganska bra.

Godkänt i betyg skulle jag säga. Ett ovanligt högt betyg för en e-butik :).

Wojt 2008-09-15 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av Wojt

Nu vet jag inte om CDON tjänar något nämnvärt på att slopa frames...
Funkar den inte i FF nu? Har inte varit inne men tänkte handla snart.... Riktigt klantigt att köra live innan den är klar...

Tro fan de gör det.

tartareandesire 2008-09-15 18:27

Inte för att jag tyckte den gamla sidan var dålig men den nya funkar bra den med. Bara jag hittar det jag vill ha snabbt och enkelt så bryr jag mig inte om hur det ser ut i övrigt.

Rawal 2008-09-15 18:46

Nya sidan är grym och det firas med en beställning! :D

Jawn 2008-09-15 20:39

Ewwwwww säger jag.

sasserdude 2008-09-16 01:08

mycket snygg sida.. betydligt bättre än tidigare..

nice jobbat av dem i alla fall. lite för grov gradient bara, lite tunnare hade varit snyggare. dvs inte så markant från färgerna.

Jawn 2008-09-16 14:54

Den gröna färgen är horribel...

BarateaU 2008-09-16 15:50

Kan tänkas att vara för:

Grönt symboliserar tillväxt, harmoni, fräschör och fertilitet och antyder stabilitet och uthållighet.

Som att rött kan tolkas som rea osv.

MRDJ 2008-09-17 10:50

Sökmotoroptimeringen är helt outstanding, snygg design.

Detta var precis vad cdon behövde.
Jag tror det kommer öka deras försäljning helt klart.

Gustav 2008-09-17 17:01

Citat:

Originally posted by MRDJ@Sep 17 2008, 10:50
Sökmotoroptimeringen är helt outstanding, snygg design.

Outstanding är nog en grav överdrift. Shoppen uppfyller fortfarande inte ens kraven för grundläggande seo. Det finns tex inte någon < h1 > på förstasidan. Jag vet inte om "varukorgen" är ett ord som de vill ranka bra på, eller varför de har valt att sätta ett sådant ord som rubrik...

Listan på fel kan göras lång. I vilket fall så är deras seo betydligt bättre än vad den brukar vara hos stora e-butiker.

radioaktivitet 2008-09-19 11:24

Det verkar inte helt vettigt att skriva "cdon.com" på alla sidor och sedan ha en domän som är "cdon.se".

BoXon 2008-09-19 12:52

Citat:

Originally posted by radioaktivitet@Sep 19 2008, 11:24
Det verkar inte helt vettigt att skriva "cdon.com" på alla sidor och sedan ha en domän som är "cdon.se".
Haha, inte tänkt på det.. Smart jobbat av dem iaf. :rolleyes:

Cykelpedal 2008-09-19 13:16

Vi kommer till cdon.se eftersom vi är i Sverige, de som skriver cdon.com i finland kommer ju till den finska sajten o.sv.

.com låter dessutom bättre än .se...

radioaktivitet 2008-09-19 13:32

Citat:

Originally posted by Cykelpedal@Sep 19 2008, 13:16
Vi kommer till cdon.se eftersom vi är i Sverige, de som skriver cdon.com i finland kommer ju till den finska sajten o.sv.

.com låter dessutom bättre än .se...

Jag pratar inte om funktionen om att komma från .com till .se - den är jättebra. Och det är jättebra att den anpassar sig om man kommer från något annat land.

Det jag menar är att det står "cdon.com" på alla sidor. Det borde stå "cdon.se" då det numera är deras adress.

No biggie. Men kan vara förvirrande för en del användare.

Tänk dessutom på hur mycket trafik de kan spara på att lära folk att skriva in cdon.se istället för cdon.com :P

Vebut 2008-09-23 11:12

Citat:

Originally posted by Wojt@Sep 15 2008, 15:06

Nja, men det är i alla fall bättre än tidigare, det kan jag hålla med om.

jochen 2008-09-26 23:27

Sajten ser ju helt ok ut nu, men jag undrar om streamad bredbandsfilm verkligen kommer att slå? Eller om det är i samma division som betamax och laserdisc? :-)

rdio 2008-09-26 23:48

Är det bara jag som upplever att "färgerna" inte riktigt är harmoniska?

Jag kan se diskussionen på CDON framför mig..

Chefen till utvecklarteamet: "Detta fungerar inte. Vi får inte tillräckligt indexerat i sökmotorerna. Vi måste börja tänka grönt. Bort med det gamla systemet, frames och allt vad det heter, och in med Web 2.0, AJAX, semantik och SEO vänliga adresser. Jag var på en konferens om just detta, det säljer! Jag vill ha systemet klart nästa vecka.. Sätt igång!".

Utvecklarna till designerteamet: "Chefen sa att vi behövde en grön hemsida. Sätt igång, deadline om två dagar!".

....och detta är resultatet.

Det roliga är att jag känner en som sitter högt upp i CDON. Ska nog ta ett snack med honom snart, för denna sidan får en verkligen inte att må bra. I mina ögon är det aningen för mycket grönt.. Och ingen snäll grön heller. Slog den grafiska profilen så fel?

Jag kan nog se den framför mig med. Ett A4 ark där det med stora bokstäver i samma färg står "GRÖNT".

Helix 2008-09-27 00:04

rdio,

jag fattar vad du säger. Du vill mer ha en typisk svensk sida; ingen grafik, endast css, tråkig färglös färgschema ... ja, det går det också.

När jag vi se en länk till en av dina sidor i profilen ... enligt reglerna :)

rdio 2008-09-27 00:44

Terabyte:

Verkligen inte. Snarare tvärtom. Jag är emot allt sådant. Jag gillar lätta gränssnitt där användaren behöver så minimalt antal klick för att interagera med det. Det ska nästan inte existera. Dessutom ska man först och främst må bra av vad man ser. Det gjorde inte jag och därav min reaktion. Tydligen var jag heller inte ensam (Jawn: Den gröna färgen är horribel...).

Bra onlinebutiker enligt min mening:
http://www.asos.com/
http://www.threadless.com/ (ordarar går som smör, inte alls många klick).
http://www.pricerunner.se/ (inte riktigt en butik.. men ändå associerat till ehandel + ett tilltalande gränssnitt).

Och sist men inte minst, även om koden är hemsk..
http://www.amazon.com/

Skickade förresten en länk via PM. Decide for yourself.

Edit: (nu i efterhand när jag skrivit allt ovanstående) Varför söker jag förresten bekräftelse från dig? Du har väl ingen rätt att säga vad jag tycker och inte tycker. Jag är rätt så säker på min sak, och tro mig. Jag har koll när det gäller design och smak, och när fel är fel.

Jimpsson 2008-09-27 01:06

rdio:
Så illa som du beskriver att sidan är, är den inte. Webmasters har enligt min mening annorlunda syn på kod och design på hemsidor. Vanliga Svenssons har inte det, dem vill för det mesta att det bara ska fungera. Visst lite annorlunda grön är det, men det spelar nog inte sån stor roll.

Helix 2008-09-27 02:06

Citat:

Originally posted by rdio@Sep 27 2008, 00:44
Jag har koll när det gäller design och smak, och när fel är fel.
"judge and the jury" :lol:

P.S. Skicka inte PM om jag inte bett om det. Bryr mig inte. Tack.

WebboT 2008-09-27 02:13

Citat:

Originally posted by rdio@Sep 26 2008, 17:44
Jag har koll när det gäller design och smak, och när fel är fel.
Fått en släng av hybris? *host...host*

crazzy 2008-09-27 09:40

Bara jag som stör mej på att sidan inte är centrerad?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson