![]() |
Satt och funderade precis hur man löser det med produktbilder på en recensionssida, hur gör man med copyright och tillstånd att få återpublicera?
Har svårt att tänka mig att alla befintliga recensionssidor söker tillstånd för varje föremål eller är reglerna annorlunda om man bedriver vissa sorters sajter? Hur gör tex pricerunner, prisjakt, boksajter och liknande? |
Den tanken har faktiskt slagit mig och i mina tankar har det kretsat kring filmsajten MovieZine.se. Dom skriver aldrig källan till bilder eller liknande. Dom lägger bara upp.. visst, mycket är pressmaterial som man får lägga upp, men långt ifrån allt. Mycket intressant! :D
|
Finns väl att hämta på nästan varje tillverkas hemsida som pressmaterial eller liknande? Tror inte de bryr sig så mycket, du gör ju trots allt reklam för deras produkt genom sajten.
|
Pricerunner med flera har förmodligen fått sina kunders tillstånd att använda deras bilder. Som återförsäljare så får jag mina produktbilder från grossister och tillverkare. Dessa bilder har jag tillåtelse att lämna vidare om syftet är att marknadsföra produkterna.
Sen sker det så klar en hel del stölder av både bild och text på Internet. Många webbsidor har förmodligen aldrig frågat om lov. |
Pricerunner har inte frågat om lov. Jag har aldrig hört om nån tillverkare om har nått emot att en recensionssajt använder deras bilder.
|
Misstänker väl mer eller mindre att man som recensionssajt bara "tar" bilder, och sen att tillverkaren/åf faktiskt klagar hör till sällsyntheterna. Men hade varit kul att veta vad som faktiskt gäller. Som nämndes i en annan tråd så verkar man ju få publicera logotyper i konsumentåsiktssyfte så det kanske inkluderar produktbilder..
Får helt klart snokas vidare i :) |
En produktbild är inte riktigt jämförbar med en logotyp.
|
Kan svara för egen del att vi aldrig någonsin frågat om lov om att använda skivomslagsbilder och har av naturliga skäl heller aldrig fått några klagomål på detta. Gynnar det bägge parter (utan alltför förskjuten tyngdpunkt) så har i 99% av fallen ingen något emot det. Pressbilder och produktbilder är ju normalt sett ämnade för reklam. Sedan bör man kanske inte lägga upp högupplösta foton och omslag av andra skäl. Vad som faktiskt gäller är egentligen ganska irrelevant i detta sammanhang.
|
När det gäller rena pressbilder (alltså inte produktbilder) så anges det ibland fotograf i samband med fotona. Oavsett om det krävs eller inte bör man sätta ut det i så fall. Pressbilder från större företag är oftast friköpta, och fotograf behöver inte uppges då.
I de flesta fall måste man bli "godkänd" för att få tillgång till pressbilder den officiella vägen. Det brukar inkludera att man enbart använder materialet i redaktionellt syfte. |
Citat:
|
Nej, absolut inte, och dessutom har jag svårt att tänka mig att någon bryr sig, egentligen.
|
Citat:
|
Som återförsäljare så har jag ingenting emot att folk tar mina produktbilder så länge som det ger en ökad försäljning för mig.
Annat är det dock med produktbeskrivningarna. Texter skulle jag endast släppa om prisjämförelsesidan eller recensionssidan använder noindex. |
Jag kan bara svara för hur spelbranschen fungerar, där blir vi överösta med bilder av nya spel och produkter för att vi skall sprida dessa i reklamsyfte för deras produkter.
Det finns även betaltjänster med bildarkiv och arkiv med pressmeddelanden och filmer som uppdateras dagligen. |
Tack för alla svar, alltid kul att höra hur andra har hanterat ämnet.
Jag kan ju tillägga att för några år sedan drev jag en relativt stor filmsajt och vi hade pressbilder skickade till oss hela tiden och även tillgång till pressidor etc men det var nu när jag satt och tänkte mig in i en annan bransch som jag slogs av tanken att jag har faktiskt ingen aning hur det fungerar annars :) Men nu börjar jag bli klokare, och visst som någon här ovan redan varit inne på så har jag också svårt att tro att företagen bryr sig alltför mkt om man norpar en bild på en produkt som ändå är "släppt" så att säga. |
Ledsen att ta upp en gammal tråd igen men håller på att utveckla en sajt med just produkter i fokus och undrar även hur tusan man gör med produktbeksrivningen... förutsett att jag använder sunt förnuft så kan jag nog inte med hedern i behåll bara kopiera en återförsäljares produkttext, men finns det några undantag? Själv anser jag väl att om jag kan ta en produktbild så kan jag även ta en produkttext Förutfattat att den är skriven av producenten, bör skäligen vara annorlunda om en stackars ÅF skrivit en unik text etc..
Ville nog mest vädra av mig då jag innerst inne vet mina svar...dvs, sluta lata mig och skriv egen text :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson