WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Tips & Synpunkter på ny site (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3177)

mistress 2004-08-19 11:14

Hej, har Ni synpunkter på design, foton och layout. (Skit i själva koden - det gör jag :-) )
Tacksam för konstruktiv kritik - men inga påhopp, tack, jag är sårbar och har lagt mitt hjärta
i jobbet som är en gåva till min bästa vän.
Restaurang Porto Cervo i Marstrand

(Menyerna har jag scannat in, då mycket av företagets själ ligger i dessa, men en textversion finns också, det finns ju många viktiga skäl att ha det så).
Har gjort ett stort undantag och lagt in en bakgrundsbild på indexsidan, som tar 30-35 sekunder att ladda ner, men å andra sidan "behöver" man inte vänta... Annars försöker jag anpassa innehållet så det ska gå hyfsat snabbt att ladda ner även för oss modemuppkopplade.

mediadream 2004-08-19 11:28

Citat:

Originally posted by mistress@Aug 19 2004, 11:14
Hej, har Ni synpunkter på design, foton och layout. (Skit i själva koden - det gör jag :-) )
Tacksam för konstruktiv kritik - men inga påhopp, tack, jag är sårbar och har lagt mitt hjärta
(Menyerna har jag scannat in, då mycket av företagets själ ligger i dessa, men en textversion finns också, det finns ju många viktiga skäl att ha det så).

Tycker du har gjort en bra och enkelt sida.

Snyggt jobbat mistress :D

Dock en grej som jag tänkte på, gör telefonnumret samt adressen lite tydligare,
Som det är nu smälter det liksom in och nästan försvinner ;)

Annars mycket bra!

mistress 2004-08-19 11:49

Tack för bra synpunkt, ska ordna något, fast nu är det ju så att de inte önskar en massa samtal, så
det får bli en kompromiss...
Jo, har försökt att ge sidorna bra sökbarhet, men har än så länge bara lagt in metainfo på indexsidan,
mer kommer på de viktigaste sidorna frampå -hoppas det är OK - trots att indexsidan är mager på text och info, så länge?

Mats 2004-08-19 13:18

Det första som slår mig när man ex. klickar på Dagens Lunch är att den svarta texten blir svårläst mot den mörka bakgrunden.

Varför olika typsnitt i "Navigeringsmenyn" och "Matmenyn".

// Mats

Helix 2004-08-19 14:29

Inte helt illa det nej. Bra jobbat, dock skulle jag själv välja att hålla mig till kanske 3 olika storlekar på texten. När man tittar på sidan så har du många storlekar olika där.

Det endan som jag verkligen kan kritisera är den stora storleken på rubrikerna, typ "Dagens Lunch", både på framsidan och på undersidorna. Sitter på en 19 tums skärm och tycker det är stort. Tänk och sitta på en 17 tums eller t.o.m på en 15 tums. De är tyvärr alldeles för stora.....tycker jag, men andra kanske tycker annorlunda.

fabian 2004-08-19 15:50

Citat:

Originally posted by mistress@Aug 19 2004, 11:14

Har gjort ett stort undantag och lagt in en bakgrundsbild på indexsidan, som tar 30-35 sekunder att ladda ner, men å andra sidan "behöver" man inte vänta... Annars försöker jag anpassa innehållet så det ska gå hyfsat snabbt att ladda ner även för oss modemuppkopplade.

1. Sidan är tung. Visst kan man använda foton på en hemsida, men man kan använda dom på ett bättre sätt.
2. Fonterna och färgerna känns inte så bra. Det blir lite rörigt med massa oliak fonter och textstorlekar.
3. Sidan känns svårnavigerad. Som om det finns två typer av huvudmenyn, den första man kommer in på som har menyvalen uppe i högra hörnet, och den andra som har menyvalen till vänster. Jag skulle ha en välkommensida med vacker bild, och sedan ha en menysida som inte ändrar sig så mycket.
4. Sidan känns inte professionell. Jag tycker att den känns som en personlig hemsida a 1997.
5. Fotogalleriet - Det hade varit snyggare med en bild-kommentar under bilderna istället för ett filnamn, vem bryr sig om att bilden heter porto-cervo_marstrand-003.jpg

Vill inte vara taskig eller otrevlig, utan bara ärlig.

mistress 2004-08-19 23:46

Hej, och först tack för att ni tagit Er tid att hjälpa mig.
Mats, sådant brukar jag också reagera på, men tyckte själv detta inte var så farligt, men jag ska
fixa detta, så alla kan läsa. (Sitter man med modem - som en en annan stackare- hinner man läsa texten innan bilder träder fram, men det är väl få som inte har bredband idag?)
”Varför olika typsnitt i "Navigeringsmenyn" och "Matmenyn".” Förstår inte hur Du menar: Har blandat en skrivstil Script MT Bold och ömsom Arial och Verdana som är inom samma familj? Är det vad Du ser?

Jo, Musikguru, det blir nog mer harmoniskt att ha en fast storlek i rubrikerna, men vad jag eftersträvat är att ha max storlek för bättre sökmotorindexering. Nu är jag dock lite osäker på om sökrobotarna går efter storlek 1-7 eller typ "</span><font style="font-size: 80pt">"???
Om storlek 7 (som bara är 36 pt) är det optimala ur sökbarhetsperspektiv, ändrar jag - annars får jag fundera lite....
Någon som vet vad som gäller – storlek 1-7 eller stylade punkter när det gäller sökrobotarnas analys på viktighet på rubrik?

(Personligen ÄÄÄÄlskar jag storleken på typsnittet på just ”dagens lunch”. Har också en 19-tums skärm och siten är tänkt från 1024x768 och gärna att man browsar i fullskärmsläge. Jag skulle önskat att alla rubriker var lika korta så alla gick att visa på 80pt, det var det jag utgick från därför jag fick ”krympa” de andra längre rubrikerna. ) Men för enhetlighetens skull ändar jag men kör samma och max på a´la carte och lunch, samt en mindre på de övriga sidorna, (som 2 huvudrubriker och ett antal mindre rubriker).

Jag tror inte jag bäddade in typsnittet, för det är väl ett standard de flesta har? Ser Ni rubrikerna i Script MT Bold? Jag valde det, helt enkelt för att de har det på sin restaurangskylt.

Jo, Fabian, det kanske blir stökigt så, med lunch och a’la Carte på första sidan, men det är ju superviktiga ord för indexering,annars skulle första sidan vara "clean" och fotot tala...
Och ordet välkommen behöver inte vara för stort, inget man behöver skriva ut, tycker jag, det är underförstått och tillför inte Google % Co mycket - det står dessutom ju på skylten i fotocollaget…
Jag ska se vad man kan göra för att få startsidan mer enhetlig med siten… Eller måste man det?
Kan inte startsidan leva sitt eget liv?
FRÅGA - Sätter man standaren på övriga sidor med stilen på sin startsida?

4. Tuffa ord. Men - Det var ju bra att den upplevs som just personlig... skulle Du kunna vara så snäll och visa/ge mig några exempel på vad som Du anser vara professionellt. Jag får annars ofta höra mycket positiva uttryck för att mina sidor är personliga och inte liknar det de ofta ser annars. 1997 – ser den så off ut? Menar Du det? Huh – det låter inte bra, hoppas inte fler tycker så…??? Jag tycker å andra sidan inte om alla ”moderna” siter jag ser… ;-)
Är det kanske för att jag inte använder flash och andra moderna effekter?
5. Det enda jag hade i åtanke var just sökrobotarna… :-) Visst kan man baka in dessa ord i en bildkommentar, men är det mödan värt tror Du? Tror Du någon läser kommentarerna? Det lär nog dessutom ta tid att skriva något relevant till alla bilder… Men om det hjälper upp, så kan jag visst fixa det.

Tusen Tack för att Ni varit ärliga och uppriktiga, det är alltid svårt att framföra negativ kritik. Visst svider det, om man får sådan, men å andra sidan lär man sig om man vågar ta lite motstånd, antingen ändrar man sig och vaknar upp, eller så blir man mer övertygad om vad man själv står.

Jag vore tacksam om Ni eller någon följde upp mina funderingar också.
Kram Mistress.

Thomas 2004-08-20 00:06

Jag skulle lagt till en länk hit ...

Uppdaterad med lite mer energi ##

Vill även passa på att ge dig kred för all den tid det förmodligen tagit att ta alla bilderna för fotomontaget på index sidan, det märks att sidan inte är gjord i en handvändning och det är ju kul när det är en present.

För att inte enbart ge positiv kretik så tillägger jag att jag tycker sidan tappar fokus lite när det är så mycket info om din/er antiksida samt att sidan är en present, skriv ut dom sidorna istället och posta dom till din vän, hon är den som uppskattar den informationen, inte hennes kunder.

Sedan skulle jag vilja tipsa om att länka till eventuella sidor som innehåller information om detta

marstrand
marstrand väder
marstrand kajak
marstrand hotell
grand hotel marstrand
marstrand golf
grand hotell marstrand
grand marstrand
marstrand camping
marstrand karta
vandrarhem marstrand
väder marstrand
marin marstrand
gästhamn marstrand

Iom dessa länkningar skapar du relevans och samt får sökord på sidan som eventuella kunder möjligen söker på ex: om en person söker på "marstrand hotell" så är det ju inte så långsökt att detta även gillar italienks mat när denne bokat hotell i marstrand, dock tycker jag du skall ha sökordet som en länk så du inte "snor" denna trafik från eventuella rättmätiga ägare och tänk på trademarks.

Citat:

storlek för bättre sökmotorindexering
Jag tycker det är jättekul att du tänker på sökmotoroptimering när du designar sidan för det ligger mej oxå varmt om hjärtat, därför skall jag tipsa om en grej till.

Du har "Dagens Lunch & A'la Carte" som keywords på index, vill du ha bra sökmotortrafik som verkligen genererar kunder skall fokus ligga på vad folk som letar efter "Dagens Lunch" i marstrand och då är det snarare

mat marstrand
dagens lunch marstrand
resturang marstrand
gästhamn marstrand

Där har du chansen att vara med i top 10 och där finns dina kunder, inte på "dagens lunch" det är bara stockholmare som söker så och med "A'la Carte" slås du med hela världen ;)

###

Thomas

grazzy 2004-08-20 00:12

Jahaja.. men då vet man juh vart man skall gå och käka nästa gång på marstrand.. jävligt trött på det där dyra stället längst upp där kajen slutar dit min morsa alltid envisades med gå förrut.

typ 60 pix för en räkmacka eller nåt sånt fånigt.

mistress 2004-08-20 02:52

Tusen Tack Tomas för länken, tänkte på det men då Eniro verkat tagit bort karta till företag, lät jag det bero... Tänkte att Alla hittar väl dit... :-) Toppen att karta går till adress!
Tack för de snälla orden, satt väl någon dag och lekte fram collaget...
Då jag gör sidor billigt och till med som i detta fall som gåva, är det standard (mitt villkor) att jag lägger en egen sida med lite PR och länkar. Detta är mina "hundår" inom webmakeri, och om några år kan jag kanske skörda... Personligen tycker också att det är sött att visa känslor och dediceringar, så där håller jag inte med, jag gillar att läsas andras dylika, och vet att andra gör det... (Kanske typiskt kvinnligt?)
Därtill, gillar man god mat och livets goda är steget inte helt långt borta från sköna prylar och t.ex. antikt...
Så där blir vi lite oense. ;-)

Tack för länkförslagen, gjorde typ så när jag gjorde Smögens Antiks hemsida, med länkar till Smögen och det funkar väldigt bra, ska självklart och tacksamt ta till mig ALLA Dina tips.

Stockholmare - är man ju i botten... Ska genast tänka om angående lunchen…
Millioner Tack, för att Du gett mig så mycket av Din tid och kunskap.

Grazzy och alla andra som gillar god mat: jag lovar ni blir inte besvikna: Vilken mat, det roliga är ju argare kocken är ju godare mat lagar han, min väninna retar honom allt som oftast. När gästerna får en extra god pizza händer det att dem frågar: Är kocken arg idag? Det var extra gott!
Det är lite av underhållning och ta del av alla turer, tonen kan vara lite annorlunda än vad man är van vid, men atmosfären mycket hjärtlig… och livlig... :D

Tack alla Ni som tyckt innan, jag har ändrat - och tänkt till på vad Ni sagt - i princip på alla punkter, och nu ser det mycket bättre ut. (Ni ska veta vilket yrväder jag tyvärr är – så här mycket struktur är sällan jag lyckas åstadkomma, det är nog det mesta hittills...)
Allt tack vare bra feedback. Nu känns det bättre, nu ska jag gå på Tomas råd och länka mm.
Hej så länge!
TACK!

Bengt 2004-08-20 21:57

Ser inte alls illa ut. Men jag tänkte komplettera lite där Mats slutade, du sa:
Citat:

”Varför olika typsnitt i "Navigeringsmenyn" och "Matmenyn".” Förstår inte hur Du menar: Har blandat en skrivstil Script MT Bold och ömsom Arial och Verdana som är inom samma familj? Är det vad Du ser?
Det är tyvärr inte så det ser ut nu för mig när det gäller matmenyerna, och dessvärre inte heller för många andra. Det beror på att teckensnittet "Script MT Bold" har många inte installerat i sin dator. Jag har visserligen "Script" installerat, men det väljer inte webbläsaren med automatik. Du behöver ange alternativa teckensnitt, om det är viktigt för dig att ha skrivstilsliknande teckensnitt. Man kan ju ange flera teckensnitt med kommaseparering och webbläsaren väljer det första i listan som finns tillgängligt. Finns inget tillgängligt väljs ett "default" teckensnitt som för Script MT Bold blev Times New Roman i mitt fall när det gäller matmenyerna. Däremot i navigeringsmenyn så blir det "Arial" (kanske beror på en CSS?). Något av teckensnitten som man anger bör nog vara ett som installeras "by default" med Windows, då vet man åtminstone vad PC-användare får om de inte har installerat några extra teckensnitt.
Hoppas att du blev hjälpt av det, så jag inte bara krånglade till det. :)

/Bengt

mistress 2004-08-20 23:46

Tack Mats...
Jo jag vet att man bör ange alternativa typsnitt och brukar så göra... Du var inte alls krånglig, utan mkt tydlig. :-)
Men i detta fall är det av yttersta vikt att siten visas med Script MT Bold där jag valt det så, för att matcha restaurangens (ses på indexsidans bakgrundsbild) skylt. Det ska följa hela siten i rubriker och länkar...

SNÄLLA! Behöver hjälp Är det någon som kan förklara hur man bäddar in teckensnitt och helst också
styr upp det så - dvs till alla de som inte valt förinställningar eller vägra "tanka" ner teckensnittet.

Kan jag styra över dessa "motståndare" också på något sätt, så siten visas som det var tänkt? Vill inte "default-misshandlas".... Eller måste jag väla ett alternativ för dessa?
Obs vill heller absolut inte byta ut txt mot Gif-filer eller annan grafik.fil, utan ren html-text måste det vara... Konstigt det med menyerna? Ska se om jag kan fixa detta... Tack för förtydligandet.

Shit!!! Trodde verkligen att Script MT Bold var ett standarsnitt... Annars hade jag inte vågat göra så här...
Är ni många som inte har det???

Nu är länkarna klara och det mesta andra korrigerat, som Ni påpekat, utom färger som jag är nöjd med, samt lite ändrat, nu fattas bara metatext på sidorna, men det får jag avvakta lite med, har sutttit i två-tre veckor med denna site och måste fixa andra saker som ligger efter...
Nu väntar jag på Google och Sunet som fått inbjudan... Är det någon ide att testa Dmoz nu mera? Då måste man visst ha tååååålamod, läste om detta här, och har märkt själv...
Shit så måste man motvilligt regga på Yahoo för att få lägga in siter där... Till Alta och Fast tror jag man går den vägen via Yahoo's tvångsregg (eller via betalning=uteslutet) numera...
OSV...
Kram i natten,
Mistress

Bengt 2004-08-21 00:17

Citat:

Originally posted by mistress@Aug 20 2004, 23:46
Men i detta fall är det av yttersta vikt att siten visas med Script MT Bold där jag valt det så, för att matcha restaurangens (ses på indexsidans bakgrundsbild) skylt. Det ska följa hela siten i rubriker och länkar...

I sådana fall brukar man använda grafik, gif eller jpeg, då vet man ju att alla ser samma stil på texten. Men om du absolut inte vill ha det, då vet inte jag någon bra lösning tyvärr. En förbättring vore det ju förstås om du skrev till Script (alltså face=script mt bold, script). Vet inte hur många som får fel teckensnitt då, men många färre i alla fall.

mistress 2004-08-21 04:40

Tack Mats Puh detta är... Krångligt. Men Nu har jag lyckats så pass att jag lagt in typsnittet och så denna ccs under HEAD
<STYLE TYPE="text/css">
@font-face {
font-family: Script MT Bold;
font-style: normal;
font-weight: normal;
src: url(SCRIPTBL.TTF); }
-->
</STYLE>
Det funkar väl bra? I alla fall här. Så tänkte jag lägga in koden på varje undersida som har typsnittet ifall man kommer in på en annan sida och inte går via index...
DÅ UPPSTÅR ETT PROBLEM. Typsnitten vill laddas ner tillfälligt för varje sida. Kan man göra så det stannar i Cashceminnet efter det att det laddats ner EN gång??? Då kunde jag lägga in det på alla sidor, för JA jag vill indexera alla undersidor till sökmotorerna.

Kollade också här, men förstod inte mycket: (Av det som man skulle göra via Microsoft WEFT)
http://www.webdesignskolan.com/blandat/emb.../embed_font.htm
(Jag har ju till och med svårt att förstå SVENSKA när det gäller tekniska instruktioner, tyvärr låser det sig för mig, min hjärna tänker inte på det sättet.)

Någon som kan förklara enkelt? Please!
Jag skulle vara evigt tacksam...
Är orolig och kan inte slappna av för detta...

fabian 2004-08-21 09:31

För att tipsa om en sida i samma kategori och klass som ändå ser hyfsat bra ut kan jag nämna www.karingo.com

Bengt 2004-08-21 10:54

Citat:

Tack Mats Puh detta är... Krångligt.
Du, det är Bengt jag heter... bara så att inte Mats får ut för något sen. :)

Kollade just nu din sida igen, det var ingen större skillnad i min webbläsare, blir ingen "skrivstil" i varje fall.

Citat:

Kollade också här, men förstod inte mycket: (Av det som man skulle göra via Microsoft WEFT)
Det viktigaste att läsa på den sidan tycker jag är:
Citat:

Eftersom de använda tecknen bifogas i form av en fil tar det naturligtvis lite längre tid att ladda ner din websida och dessutom kan du ändå inte vara säker på att alla dina besökare har en webläsare som stödjer inbäddade teckensnitt...
Frågan är om det är önskvärt att tvinga varje användare att ladda ner en teckensnittsfil. Dessutom kommer det inte att lösa problemet fullt ut, alla webbläsare stödjer inte den tekniken. Jag har själv aldrig använt den metoden och tror inte att det är särskilt bra.
Du ser också där att tyvärr finns ingen variant av "Script" med bland dom som anses "säkra".

Om det är mycket viktigt att verkligen alla ska se samma teckensnitt, då finns det ingen annan väg än att använda grafik. Tänk på att alla inte har Windows och inte IE. Det finns MacOS, Linux, m.m.

mistress 2004-08-23 00:21

Förlåt :rolleyes: Bengt...så klart... förlåt en snurrig quinna... (jag namn, siffror och teknik går inte ihop...).
Det är väl som det är då. (suckar kapitulerat) OK då har jag två alternativ kvar.

Alternativ 1 SCRIPTOm jag gör två varianter av siten en med rubrikerna i grafik och en med ren text som blir ngt snabbare
och framförallt sökmotorvänligare, kan man via ett script scanna av vilka som har det typsnitt
som gäller och slussa dem till textvarianten och de som ej har denna till dem med grafiken?
BRAINSTORMAR FRITT...
Svaret har jag kanske själv... I O M att jag vill att alla undersidor ska indexeras av robotarna kommer
det inte se snyggt ut för de som inte kommer genom startsidan med scriptet...
Kan ett script kolla respektive sida laddas ner?
Nej - så bra är det väl inte, dessutom kanske inte scriptet funkar för alla webläsare?

Alternativ 2 grafiklager över textenLägga en textruta över som ett lager över texten och där i textrutan som inte blir genomskinlig skapa en grafikvariant, då har vi texten under. Jag tror det funkar och kan indexeras som vanligt... - Eller räknas det som samma fusk som om man skriver sökbara ord med tex vitt på vitt bakgrund av sökrobotarna?

(Om någon tänkte föreslå det, så har jag inte som alternativ 3, tänkt på PDF-filer, jag önskar HTML-kod - då det är det optimala ur många perspektiv.)

Jag börjar jobba på alternativ 2, har någon ett svar på alternativ ett vore jag tacksam för ett snabbt svar...

Kram Mistress

Ja just det, tack, Fabian för länken, jag har kollat på den, och siterna i Din signatur och kan bara konstatera att vår smak inte har många gemensamma nämnare - och det är väl bra att man har olika smak. Därtill tycker jag att minimalism och sparsamhet som varit mode ett tag är ett ganska dumt marknadsföringskoncept i webmakerisammanhang: en sökmotor kan inte leta efter speciellt mycket i en sparsmakad design uppbyggd på foton och grafik. (Att gå omvägen och göra PR för siter via PRESS och andra media, synes mig onödigt dyrt, då 60-70 % av den kvalitativa trafiken kommer genom sökträffar.)
Jag har även många synpunkter, ganska motsatta, Dina framförda angåeende färgval, foton osv - men har inte befogenhet att framföra kritik oombedd. Och åter igen: estetik och smak upplevs så olika....
Ha det Gott...

mistress 2004-08-23 03:20

Citat:

Originally posted by mistress@Aug 23 2004, 00:21

MENADE:
Kan ett script inbakat i varje enskild sida kolla om surfaren har typsnittet i sin dator - INNAN han/hon skickas vidare till sidan med rubriken gjord i grafik eller till den med rubriken i ren härlig text?

Robert 2004-08-23 08:28

Citat:

Ursprungligen postat av mistress
Citat:

MENADE:
Kan ett script inbakat i varje enskild sida kolla om surfaren har typsnittet i sin dator - INNAN han/hon skickas vidare till sidan med rubriken gjord i grafik eller till den med rubriken i ren härlig text?

Nej, med allra största sannolikhet inte. Webläsaren får inte kolla någonting alls utanför sin egen lilla sandlåda på klientens maskin pga säkerhetsrisker.

Om du lägger en bild över texten så ser ju alla bilden, så då finns det ingen annan anledning att ha texten under (precis som du säger) annat än för indexeringens skull och där kan du ju faktiskt användat ALT="bla bla bla" för att skriva in vad bildens text är (vilket även är bra för vissa personer med handikapp)

Btw; jag har tex "promt" inställt för nedladdning av teckensnitt och jag brukar alltid svara "no", annars skulle jag sitta idag med massor av asiatiska teckenuppsättningar... =)

mistress 2004-08-23 10:19

Citat:

Originally posted by Robert@Aug 23 2004, 08:28
Om du lägger en bild över texten så ser ju alla bilden, så då finns det ingen annan anledning att ha texten under (precis som du säger) annat än för indexeringens skull och där kan du ju faktiskt använda ALT="bla bla bla" för att skriva in vad bildens text är (vilket även är bra för vissa personer med handikapp)
Tack Robert, jo Du har så rätt, jag vet detta och använder alltid ALT-text, (gärna relevanta och ordrika) vilket är som Du säger superviktigt för de med talgeneratorer och för de som valt bort bildvisning och för de som vill sovra vilka bilder de vill klicka upp om de valt bort bildvisning. Dessutom är det jätteviktigt för god sökbarhet med ALT-text och att döpa alla filer rätt, då man inte bör använda å-ä-ö eller mellanslag kan man också i ALT-texten förtydliga att menar t.ex "höna" och inte som det står hona.jpg.. :-)
Varför jag är så noga med stora rubriker är att ju högre upp på sidan, och ju större typsnitt (med rätta relevanta ord) ju bättre rankning (tillsammans med alla andra kriterier som man måste uppfylla) har jag lärt mig när gäller sökmotorers analys om viktighet.
Jag ser mig således bara ha ett alternativ kvar, ur estetisk synpunkt och ur sökbarhetssynpunkt (som egentligen är det viktigaste - för vad gör det om är aldrig så nöjd med designen om man inte kommer med helst topp tio för de viktigaste nyckelorden? Och det vill jag uppnå utan att behöva pröjsa för det med mina siter.) Alternativet jag har är: Att lägga en bild i ett lager över texten, i lagret en textruta som omvandlas till en gif-bild. Otroligt nog laddar sidan inte en sekund längre för det.
[b]Nu är frågan - kan det straffa sig lika som om : fusket som om man skriver sökbara ord med t.ex vitt på vitt bakgrund av sökrobotarna?
Eller har jag kommit på en ny variant? Snälla vill någon svara på om min variant kan straffa sig, snart kommer Google som jag bjudit in, och så ska jag manuellt regga mig på massor av enskilda sökindex

"Btw; jag har tex "promt" inställt för nedladdning av teckensnitt och jag brukar alltid svara "no", annars skulle jag sitta idag med massor av asiatiska teckenuppsättningar... =) "
Du har så rätt, jag klickar alltid också Nej till 99% (har i I.Explorer inställningen: fråga vid inbäddat teckensitt) - det kan ju också vara en exe-fil eller ett virus. Jag ska ta bort detta med nedladdning av teckensnitt, jag inser vad dumt det är på alla sätt...
Kram Mistress

wedge 2004-08-23 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Originally posted by -mistress@Aug 23 2004, 03:20
Citat:

MENADE:

Nej, med allra största sannolikhet inte. Webläsaren får inte kolla någonting alls utanför sin egen lilla sandlåda på klientens maskin pga säkerhetsrisker.

Jo, det går faktiskt.
Se www.webreference.com/dhtml/column30/index.html

walter 2004-08-23 23:18

tja alla! är ny här... tän
kte börja med att såga lite... : )

1 - plottrigt, för många olika stilar och element!
2 - ser för taskigt it i mozilla, tex svart text på mörkblå bakgrund...?
3 - blandat engelska och svenska!
4 - menyerna var lite kul, dessvärre andas allt annat tidigt 90 tal.

mistress 2004-08-25 17:31

Citat:

Originally posted by walter@Aug 23 2004, 23:18
1 - plottrigt, för många olika stilar och element!
2 - ser för taskigt it i mozilla, tex svart text på mörkblå bakgrund...?
3 - blandat engelska och svenska!
4 - menyerna var lite kul, dessvärre andas allt annat tidigt 90 tal.

Hej och först välkommen till forumet Walter och tack för sågningen.. ;-)
1. Ska greja till det med stilarna, det var en miss av mig att tro att Script bla fanns i alla datorer... Skall också köra med CCS. Det tar några dagar att renas…
2. Förstår inte hur bakgrunden blir blå, den är vald till vit? Har Du blå som standard?
3. Var ser Du den blandningen? Syftar Du på ordet "Enter" - på första sidan? Jo, iså fall det kanske skulle bli bättre med Restaurangen, för enter är ju inget bra sökord heller...
4. Menar Du de inskannade menyerna? De är coola. Antonios bror (ena resturangägaren) som är konstnär och antikhandlare i Italien har gjort dem.
Tydligen eftersom Ni är två som påpekar det med 90-talet har jag fastnat där - jag är ju inte så trendkänslig, vill inte heller följa moden eller så. Jag tycker inte om alla eller speciellt många av de moderna siter jag ser, men jag vet inte vad man ska känneteckna som typiskt 2004-tal? Å andra sidan vill jag absolut inte vara där andra är.

Helst, - men så duktigt kan jag aldrig bli skulle jag vilja vara lite åt 1800-talets slut, med många olika stilar, typsnitt, frosseri detaljer och ögongodis. (Mitt motto är också. krossa Minimalismen - Leve detaljerna). Nu måste jag dock erkänna att jag inte riktigt lever efter det mottot, tyvärr har jag blivit påverkad av vår samtid och all tjat om enkelhet och sparsam utsmyckning. Så tro det eller ej, tom jag har lärt mig att hålla igen med detaljer, dresserad av andan som är i Skandinavien där enklare linjer än annorstädes uppskattas. För att en annan skulle få blomma, skulle jag behöva göra några tidsresor bakom och låta mig sköljas över de samtida idealen, för att sedan tillbaka och göra min egen tolkning, som helst inte tidsmässigt kunde placeras i ngt fack... Men tyvärr, jag är tydligen påverkad av 90-talets samtid, hoppas att jag kan backa mig långt därifrån på tidslinjen. Tack för påpekandet. Jag ska ta detta under analys.

Jag ger upp, jag har försökt surfa runt och sökt på 1800, typografi på svenska och engelska och i antiksiter, men jag finner just nu inte något som kan illustrera det jag gillar, däremot frapperas jag över vad äckligt Lika alla siter blir med Arial och Verdana, som jag själv numera snällt använder. Tom många antiksiter visar ett modernt och luftigt intryck, som föga har med produkterna att göra, många som gillar antikt gäller ju just de mångrika detaljerna och dess symbolspråk. Jag ser fram emot den tid då alla har bredband och man kunde t.ex köra webdesignen som i Pdf fast då lika sökbar som i HTML-text, dvs med meta, rubriker text mm… Eller Flash fast då på samma villkor som ovan och att gemene man har tillgång till det som standard.
Tack för mig.
Som sagt nu ska jag göra om siten lite, ge mig en vecka eller så, sen får Ni gärna såga på mig igen… ;-)
Kram så länge Er Mistress

Sneaky 2004-09-22 22:08

Det första jag märkte var att allt var för stort, jag har en 19" 1024x768 upplösning och ändå ta Porto Cervo upp halva skärmen eftersom det blir ett radbyte mellan porto och servo.

Det egentliga skälet till att jag skrev detta inlägg var för att komma upp i 20 inlägg så jag själv kan lägga upp min sida för granskning, hoppas ni har översenede...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson